Bank Pocztowy wypracował w 2022 roku zysk netto na poziomie 105 mln złotych w porównaniu do 31 mln złotych w 2021 r. To najlepszy wynik zanotowany przez bank w całej jego historii. Warto zauważyć, że wskaźnik zwrotu z kapitału (ROE netto) osiągnął poziom 30,66%. Obecnie zarząd Banku Pocztowego koncentruje się na dokończeniu procesu dokapitalizowania banku, określeniu docelowej struktury właścicielskiej banku oraz opracowaniu nowej strategii banku na lata 2023-2025, która umożliwi bankowi dalszy rozwój.
W efekcie podjętych działań, w ramach Planu Naprawy oraz czynników zewnętrznych, wynik finansowy brutto banku za 2022 r. osiągnął rekordowy poziom 135,5 mln zł, natomiast zysk netto wyniósł 105 mln zł i był wyższy o 74 mln zł, tj. o 238,4% w porównaniu do 2021 r.
– Tak dobre wyniki Banku Pocztowego to efekt wielu czynników – wysokiego poziomu stóp procentowych NBP, zakończonych przez nas z sukcesem działań służących przywróceniu stabilności finansowej Banku w ramach Planu Naprawy, wypracowania mechanizmów przyczyniających się do poprawy w zakresie rentowności i kosztów, czy w końcu tak ważnego wzrostu efektywności naszej sieci sprzedaży. Było to możliwe pomimo wprowadzenia tzw. wakacji kredytowych oraz rozpoczętego procesu wyrównywania poziomu wynagrodzeń w Banku do poziomu obserwowanego w sektorze. Dobre wyniki Banku pokazują również, że dzięki przeprowadzonym zmianom, ale także wprowadzanym nowym produktom, Bank Pocztowy może być coraz silniejszym graczem na rynku. Kontynuacja Planu Naprawy i dokapitalizowanie Banku, niezależnie od szybkiej obecnie akumulacji zysku przez Bank, ma na celu trwałe podniesienie wskaźników powyżej wymogów regulacyjnych. Po dokapitalizowaniu i określeniu docelowej struktury właścicielskiej, przygotowanie nowej strategii biznesowej na kolejne lata da podstawę do dalszego rozwoju Banku – komentuje Jakub Słupiński, Prezes Zarządu Banku Pocztowego.
Podstawowe wskaźniki operacyjne
Na zmianę wyniku finansowego banku w 2022 r. istotnie wpłynął wzrost wyniku z tytułu odsetek, który w 2022 r. wyniósł 410,3 mln zł i był wyższy o 205,5 mln zł (100,4%) niż w 2021 r. Wzrost wyniku odsetkowego nastąpił m.in w efekcie wzrostu stóp procentowych w 2022 r., co przełożyło się na wzrost przychodów odsetkowych o 268,3 mln zł, a także kosztów odsetkowych o 62,7 mln zł. Na wygenerowane wyniki wpływ miało także obniżenie kosztów odpisów na straty kredytowe od aktywów finansowych niewycenianych w wartości godziwej przez wynik finansowy, a także wynik na pozostałych przychodach i kosztach operacyjnych, który w porównaniu do 2021 r. był wyższy o 11,0 mln zł. Bank odnotował wzrost kosztów działania o 38,1 mln zł, tj. o 18,5%, w efekcie wyższych kosztów eksploatacyjnych oraz kosztów osobowych o 19,7%, w wyniku wzrostu wynagrodzeń.
W 2022 r. bank zanotował wskaźnik zwrotu z kapitału (ROE netto) na poziomie 30,66% i był on o 24,55 p.p. wyższy niż 31.12.2021 r., o czym zadecydował wzrost zysku netto przy jednoczesnym spadku wartości kapitałów własnych banku wynikającym z ujemnej wyceny wartości portfela papierów wartościowych wycenianych do wartości godziwej.
Istotny wzrost dochodów o 72,1% r/r przy odnotowanym wzroście kosztów działania, przełożył się na zdecydowanie lepszą relację koszty/dochody (C/I). Na 31.12.2022 r. wskaźnik C/I dla Banku Pocztowego wyniósł 52,2%, i był niższy o 23,6 p.p. w porównaniu do 31.12.2021 r.
W 2022 r. Bank Pocztowy pozyskał 44,3 tys. nowych klientów detalicznych. Na koniec grudnia 2022 r. z usług banku korzystało 748,4 tys. klientów detalicznych (klientów indywidualnych) oraz około 28 tys. klientów instytucjonalnych, w tym z segmentu mieszkalnictwa ok. 11,7 tys., 642 przedsiębiorstw oraz 14,8 tys. z segmentu mikroprzedsiębiorstw.
Projekty rozwojowe
W 2022 roku Bank Pocztowy realizował 30 projektów inwestycyjnych, zwiększających jego konkurencyjność, na które poniósł wydatki w wysokości 26,1 mln złotych. Bank wdrożył m. in. system CRM w chmurze Microsoft, będąc w tym zakresie jednym z prekursorów na polskim rynku. Podjął także decyzję o przeniesieniu swojej bankowości elektronicznej do chmury obliczeniowej firmy Amazon Web Services (AWS) i przeprowadził testy potwierdzające wydajność oraz zgodność wybranych rozwiązań z regulacjami obowiązującymi w Polsce. Takie rozwiązania pozwolą na zmniejszenie kosztów związanych z infrastrukturą IT, ale także umożliwią szybsze wdrażanie oraz lepsze dopasowanie nowych usług do potrzeb klientów.
Bank Pocztowy, jako pierwsza instytucja w Polsce, udostępnił także kartę biometryczną dla klientów indywidualnych, przy współpracy z organizacją kartową Mastercard oraz debetową kartę wirtualną. Bank intensywnie rozwija jednocześnie możliwości brania przez klientów kredytów on-line. W pierwszym kwartale 2023 r. proces udzielenia kredytu on-line będzie mógł zamknąć się już w ciągu 15 minut. W drugim półroczu 2022 r. nastąpiło uruchomienie weryfikacji tożsamości poprzez usługę AIS w procesie ROR.
Wszelkie realizowane przez bank nowe projekty w obszarze cyfrowym, przyczyniają się do poprawy jakości obsługi klientów, upowszechniania i zwiększania bezpieczeństwa transakcji bezgotówkowych w Polsce oraz rozwoju samego banku.
Plan Naprawy z zakresu adekwatności kapitałowej oraz nowa Strategia
W 2022 roku Bank Pocztowy podjął decyzję o uruchomieniu Planu Naprawy w zakresie adekwatności kapitałowej, którego podstawowym celem jest dokapitalizowanie Banku. Bank w okresach miesięcznych raportuje do Komisji Nadzoru Finansowego wypełnienie opracowanego harmonogramu realizacji tego działania naprawczego. Zarząd Banku Pocztowego szacuje, że proces dokapitalizowania banku powinien zakończyć się najpóźniej w III kwartale 2023 r., ale nie jest wykluczone, że uda się go zakończyć już w II kwartale.
Istotność tego działania wynika z faktu, że od 1 stycznia 2023 r. w związku z zakończeniem obowiązywania większości przepisów przejściowych dotyczących łagodzenia wpływu MSSF oraz tymczasowego traktowania niezrealizowanych zysków i strat wycenianych według wartości godziwej przez inne całkowite dochody zgodnie z art. 468 rozporządzenia CRR, spadły wartości kapitału Tier 1 i funduszy własnych. Należy jednak zwrócić uwagę, że przejściowe pogorszenie sytuacji kapitałowej Banku na początku roku zostanie zniwelowane z chwilą zwiększenia kapitału podstawowego Tier 1, co będzie efektem przeznaczenia całego wyniku finansowego za rok 2022 na zasilenie kapitału rezerwowego zgodnie z projektem uchwały o podziale zysku przygotowanym przez zarząd Banku na Zwyczajne Walne Zgromadzenie, zatwierdzające sprawozdanie finansowe.
W ostatnich latach bank skutecznie realizował założenia Strategii na lata 2021-2024. Bazując na wypracowanych dobrych wynikach, jednocześnie mierząc się z istotnymi zmianami obserwowanymi w tym okresie w otoczeniu zewnętrznym, Zarząd Banku podjął decyzję o rozpoczęciu w 2022 r. prac w zakresie opracowania nowej Strategii Banku na lata 2023-2025.
Źródło: Bank Pocztowy