Zestaw tzw. dobrych praktyk został przygotowany przez dwie istotne instytucje z punktu widzenia bankowości i ubezpieczeń. Kodeks ma charakter niebowiązkowy, lecz te banki, które zdecydują się go stosować, a potem będą łamały zapisane tam postanowienia, mogą mieć problemy z UOKiK, podaje „Dziennik Gazeta Prawna”.
„Jeśli banki zastosują się do zbioru dobrych praktyk, zniknie przyczyna dużej części skarg o odmowę wypłaty odszkodowania ze względu na przekroczenie przez ubezpieczonego określonego w polisie wieku. Zgodnie ze zbiorem dobrych praktyk, jeśli pracownik banku sprzeda osobie w wieku 67 lat polisę, która jest przeznaczona dla osób młodszych niż 65 lat, to za wypłatę odszkodowania odpowiedzialny będzie bank”, czytamy w DGP.
„Łatwiej też będzie uzyskać zwrot składki za niewykorzystany okres ubezpieczenia, np. w razie wcześniejszej spłaty kredytu. Ma się też poprawić dostępność szczegółowych informacji o warunkach umowy. Bankowcy i ubezpieczeniowcy w podobny sposób chcą uregulować zasady sprzedaży polis finansowych, głównie pomostowych i niskiego wkładu. To efekt sygnałów ze strony rzecznika ubezpieczonych”, podaje dalej dziennik.
Udział Polskiej Izby Ubezpieczeń w pracach nad kodeksem dobrych praktyk był wskazany. PIU to podmiot zaangażowanuy w działalność sektora ubezpieczeń, w związku z czym znający doskonale realia funkcjonowania tej branży i problemy, z jakimi się ona boryka.
Więcej na ten temat w dzisiejszym wydaniu „Dziennika Gazety Prawnej”, w artykule Marcina Jaworskiego pt. „Banki będą odpowiadać za źle zawarte umowy ubezpieczenia”.