Banki Spółdzielcze są dobrze znane, szczególnie przez swoich klientów. Cieszą się dużym zaufaniem, na razie głównie w mniejszych miejscowościach. To jednak się zmienia wraz ze stopniowym wchodzeniem banków do ośrodków miejskich.
Marka „Bank Spółdzielczy” ma swoją wartość, bo jest wiarygodna i budzi dobre skojarzenia. Takie wnioski wynikają z badania, wykonanego przez LABORATORIUM Badania Komunikacji Społecznej na zamówienie Banku Polskiej Spółdzielczości. Wzięli w nim udział losowo korzystający z usług bankowych, wybrani mieszkańcy Polski w wieku 15-65 lat. Bankowość spółdzielcza budzi takie skojarzenia u klientów jak: polskość ( mówiło o niej aż 85,5 proc.), długa tradycja istnienia (68,1 proc.), jest dla każdego (67,9 proc.), banki spółdzielcze są przyjazne (67,2 proc.), budzą sympatię (62,5 proc.), uczciwe (61,5 proc.), godne zaufania (61,3 proc.), stabilność (54,8 proc.), profesjonalizm (56,3 proc.).
Bank spółdzielczy jako wartościowa placówka był najczęściej wymieniany przez mieszkańców mniejszych miejscowości (55 proc.), w mniejszym stopniu dużych. W sumie aż 73,2 proc. klientów kojarzy się on pozytywnie, a neutralne – 26,8 procentom. Złych skojarzeń nie ma. Obecnie 12 proc. klientów banków w Polsce to klienci banków spółdzielczych, a ich liczba systematycznie rośnie. Warto podkreślić, że tradycyjne produkty i usługi bankowości spółdzielczej nie ustępują produktom i usługom banków komercyjnych. Robert Azembski
Tab. Znajomość marki banków
Źródło: LABORATORIUM Badania Komunikacji Społecznej na zamówienie Banku BPS