W czasach gdy zakres i poziom świadczonych usług stają się nie mniej ważnym czynnikiem przyciągającym klientów niż poziom oprocentowania, banki muszą stawić czoła poważnym wyzwaniom.
Modyfikacja ich modeli biznesowych powinna być głęboka – miejsce w centrum większości procesów, które dotąd zajmował produkt, musi przypaść klientowi – coraz bardziej wymagającemu i świadomemu swoich potrzeb – pisze dr David Andrieux z Sopra Banking Software w materiale przegotowanym na konferencję IT@Bank.
Transformację biznesową musi wspierać podobna transformacja w sferze IT. Niestety, często podstawowe systemy bankowe są przestarzałe, drogie w utrzymaniu, nieelastyczne i niezdolne do wspierania wzrostu i innowacji. Banki globalne, które korzystają z odziedziczonego, podstawowego systemu bankowego, raczej nie zaryzykują jego całkowitej wymiany. Potrzebują bardziej postępowej architektury oraz modernizacji, w której punktem wyjścia jest usługa.
Stare systemy blokują innowacje
Ponad 70 proc. całkowitych kosztów, jakie banki ponoszą w sferze IT, pochłania utrzymanie istniejących systemów – wynika z badań Haike Mai. Tylko niecałe 30 proc. to wydatki na innowacje, które są motorem napędowym w tak szybko ewoluującej branży. Tymczasem coraz bardziej skomplikowane systemy zarządzania ryzykiem oraz produkty i relacje wymagające ciągłego rozwoju sfery IT, w rosnącym stopniu obciążają istniejące środowiska, które często już nie są w stanie ich pomieścić. Odbija się to na efektywności – aż 90 proc. firm świadczących usługi finansowe, które wzięły udział w badaniu Sopra Banking Software, wskazało brak elastyczności systemów bankowych jako największą przeszkodę w byciu innowacyjnym.
W artykule Core Banking Transformation: Solutions to Standardize Processes and Cut Costs Saket Sinha wskazuje na problem podziału wydatków na IT w bankach. Stare systemy konsumują niemal 90 proc. wydatków z obszaru podstawowej działalności bankowej, pozostawiając bardzo niewiele miejsca na wydatki uznaniowe, służące stworzeniu kluczowych, strategicznych innowacji. To efekt bardzo wysokich kosztów utrzymania istniejących systemów oraz interfejsów „od-do”, powodujących drenaż zmian systemowych. Często dochodzi do nadbudowywania architektury IT – nowe aplikacje bywają niekompatybilne ze starymi lub duplikują ich funkcje. W takich warunkach wprowadzenie oraz wsparcie dla nowych produktów wymaga o wiele większych kosztów oraz nakładu pracy, a także zmniejsza elastyczność.
Konieczne są zmiany w systemach IT
Osiągnięcie satysfakcjonującego poziomu efektywności systemów IT wymaga wyeliminowania tych problemów. Sopra Banking Software proponuje rozwiązania informatyczne i metodologie pozwalające na skuteczną transformację w sferze IT.
Doświadczenie w dziedzinie architektury przedsiębiorstwa oraz projektów transformacyjnych pozwala na zbudowanie bezpiecznego i sprawnego systemu, który pozwoli na działanie na stale ewoluującym rynku, w którego centrum znajduje się klient.
Transformacja daje możliwość wymiany jednej lub wielu funkcji systemu IT, w taki sposób by nie zakłócić działania innych aplikacji. Obejmuje tworzenie nowych rozwiązań, które ułatwiają obsługę większości zadań jakie stoją przed współczesnym bankiem, takich jak zarządzanie gotówką, płatnościami, kredytami, portfelem papierów wartościowych. W razie zaistnienia odpowiednich potrzeb, możliwa jest konwersja innych aplikacje lub przeprowadzenie migracji pakietów innych danych.
Głęboka transformacja kultury bankowej, również w jej sferze IT to niezbędny etap tworzenia organizacji zorientowanej na klienta. A tylko w ten sposób, poprzez oferowanie innowacyjnych produktów i najwyższą jakość usług, możliwe jest dzisiaj pozyskanie klientów, którzy stają się coraz bardziej wymagający i wybredni. Realizują trudny proces zmian nie można zapomnieć również o systemowej kontroli ryzyka, transparentności działań, identyfikacji oraz optymalizacji kosztów.
W kontekście zmian zachodzących na rynku, nowoczesne systemy IT są kluczowe dla efektywnego funkcjonowania banków. Harmonizacja różnorodnych środowisk w różnych lokalizacjach, elastyczność i możliwość ponownego wykorzystania poszczególnych składników systemu oraz mierzalność wyników zapewniają mniejsze ryzyko i szybsze rezultaty. Ekonomiczny sukces, a już niedługo również skuteczne pozyskiwanie klientów w rosnącym stopniu zależą od IT. Zwiększenie jego efektywności wymaga doskonałego poznania wszystkich funkcji biznesowych banku i jego strategii oraz określenia potrzeb. Tylko dzięki systemowemu podejściu banki będą w staniu ograniczać ryzyko i sprawiać by systemy informacyjne stały się prawdziwą, biznesową siłą sprawczą.
Autor: dr David Andrieux, Sopra Banking Software