Bezpieczeństwo informacji w Polsce wciąż jest utożsamiane z zaplombowanym pokojem, stalowymi drzwiami i gaśnicami. Tymczasem rosnąca popularność Internetu oraz przyrost treści tworzonych przez samych użytkowników (a więc dzielenie się informacjami) stanowi dla biznesu szczególne wyzwanie.
Już ponad połowa Polaków korzysta z Internetu, co stwarza dla ochrony informacji nowe, niedoceniane wyzwania, którym zarówno internauci jak i przedsiębiorcy będą musieli w najbliższym czasie sprostać.
Firma Deloitte wraz z Grupą Gazeta.pl postanowiła przeprowadzić badanie dotyczące bezpieczeństwa informacji w Internecie. W ramach badania przeprowadzony został sondaż adresowany do dwóch grup: internautów-użytkowników serwisów internetowych z grupy Gazeta.pl, oraz ekspertów ds. IT i ochrony informacji z polskich firm.
Przedmiotem analizy było wykorzystanie Internetu przez współczesne społeczeństwo informacyjne, badanie jego świadomości na temat bezpieczeństwa IT, a także analiza zaangażowania przedsiębiorców w proces zapewnienia bezpieczeństwa informacji w ich firmach.
Badanie zostało przeprowadzone w nawiązaniu do wyników podobnych badań prowadzonych przez Deloitte na całym świecie. Wynikiem globalnych badań jest publicznie dostępny raport „Protecting what matters. The 6th Annual Global Security Survey”. Przeprowadzony sondaż pozwolił nam spojrzeć na bezpieczeństwo informacji w Polsce na tle innych regionów świata.
Główne wnioski z badania:
- Polscy przedsiębiorcy w czasach kryzysu przedkładają oszczędności nad bezpieczeństwo informacji.
- Zaangażowania przedstawicieli biznesu w zapewnienie bezpieczeństwa informacji pozostaje niskie.
- Świadomość internautów odnośnie bezpieczeństwa informacji wciąż pozostawia wiele do życzenia.
- W Polsce wykorzystuje się mało zaawansowane technologie z obszaru bezpieczeństwa IT takie jak zarządzanie tożsamością, pozostając przy prostych i często nieskutecznych rozwiązaniach.
Źródło: Deloitte