Bank Gospodarstwa Krajowego udzielił kredytu w wysokości 154 mln euro przeznaczonego na budowę nowego, trzeciego terminala w DCT Gdańsk.
DCT Gdańsk jest terminalem kontenerowym łączącym Azję i Europę Zachodnią ze wschodzącymi rynkami Europy Środkowo-Wschodniej i całego basenu Morza Bałtyckiego. Terminal jest zlokalizowany w Porcie Gdańsk. DCT jest jednym z najszybciej rozwijających się portów na świecie i największym, pod względem przeładunków, terminalem kontenerowym na Bałtyku.
Spółka planuje budowę trzeciego terminala na zalądowionym obszarze morskim, co pozwoli zwiększyć roczne zdolności przeładunkowe portu z obecnych 2,9 mln TEU (jednostka pojemności stosowana w odniesieniu do statków i portów – odpowiednik 20-stopowego kontenera morskiego) do 4,5 mln TEU na przełomie 2024 i 2025 r. Nowy terminal pozwoli na jednoczesną obsługę dwóch głębokowodnych statków o długości 400 m.
Rozbudowę DCT Gdańsk sfinansuje konsorcjum kilku podmiotów. W jego skład wchodzi Bank Gospodarstwa Krajowego, który udzielił spółce kredytu w wysokości 154 mln euro, co stanowi ponad 20% łącznej kwoty finansowania udzielanego przez konsorcjum.
Finansowanie rozbudowy terminala wpisuje się w działania programu modelu biznesowego BGK „Infrastruktura, transport i logistyka”. Jednym z jego celów jest wzmocnienie pozycji polskich portów morskich w basenie Morza Bałtyckiego. Mają one odgrywać rolę wiodących hubów w łańcuchach dostaw na osi północ-południe. Jednocześnie rozbudowa DCT będzie ograniczać wpływ transportu na środowisko – zwiększy się wolumen kontenerów dostarczanych statkami bezpośrednio do Polski, bez konieczności przeładunków lub transportu lądowego z portów Europy Zachodniej, natomiast przewozy do Polski będą wspierane przez dodatkowe inwestycje kolejowe DCT.
Program „Infrastruktura, transport i logistyka” to jeden z ośmiu programów modelu biznesowego BGK, poprzez które bank realizuje swoją strategię. Program wspiera rozwój zrównoważonej i zintegrowanej infrastruktury transportowej. Zależy nam, aby system usług transportowych działał sprawnie i jednocześnie promował rozwiązania ograniczające negatywny wpływ transportu na środowisko.
Źródło: BGK