Zysk netto blisko czterokrotnie wyższy niż w roku poprzednim, suma bilansowa wyższa o 25,8 proc., dynamiczne wzrosty z tytułu odsetek (8,6 proc.) oraz opłat i prowizji (20 proc.), znaczny przyrost liczby klientów. BOŚ Bank zanotował w 2010 r. wzrosty we wszystkich najważniejszych obszarach działalności.
Dynamiczny rozwój przy jednoczesnych zmianach w modelu biznesowym, wzrost udziału w rynku, przy równoczesnym wzroście efektywności – tak można w skrócie scharakteryzować 2010 – kolejny rok wdrażania nowej strategii BOŚ S.A.
– Jednym z największych sukcesów ubiegłego roku było pozyskanie środków na rozwój działalności banku. Kapitał własny banku zwiększył się w 2010 roku o 150 mln zł. Wpłynęło na to podwyższenie kapitału zakładowego o 96 mln zł oraz wypracowanie zysku netto w wys. 54 mln zł. Warto wspomnieć, że w 2009 doszło do emisji obligacji podporządkowanych, które zwiększyły fundusze własne banku o 120 mln zł. W wyniku powyższych działań BOŚ zakończył rok 2010 ze współczynnikiem wypłacalności wynoszącym 11,95 proc. – powiedział Mariusz Klimczak, Prezes Zarządu Banku Ochrony Środowiska.
Ponadto w listopadzie 2010 bank wyemitował obligacje w wysokości 700 mln zł. Papiery te na początku 2011 roku zadebiutowały na rynku Catalyst. – Była to największa emisja obligacji zrealizowana przez instytucję finansową na tym rynku. Warto wspomnieć, że wiarygodność BOŚ S.A. została potwierdzona przez międzynarodową Agencję Ratingową Fitch, utrzymaliśmy rating „BBB” – dodaje Prezes Klimczak.
Zysk netto Banku Ochrony Środowiska wyniósł w 2010 r. 54,1 mln zł i był blisko cztery razy wyższy niż w roku poprzednim. – Warto zaznaczyć, że tempo wzrostu ogólnych kosztów administracyjnych banku utrzymywało się na poziomie niższym niż inflacja i wyniosło 0,7 proc. w porównaniu do roku poprzedniego, podczas gdy skala działania, mierzona wzrostem aktywów wzrosła o 25,8 proc. – mówi Mariusz Klimczak, Prezes Zarządu BOŚ S.A. – Również wskaźnik koszty/dochody (C/I) poprawił się na koniec 2010 r., w stosunku do 2009 o 9,1 proc. Oznacza to, że BOŚ Bank rozwijał się niezwykle dynamicznie, a jednocześnie działał w sposób efektywny i przemyślany – dodaje.
BOŚ Bank w 2010 roku zanotował znaczny przyrost liczby klientów. Nowe, niestandardowe produkty po raz kolejny pozytywnie zaskoczyły rynek. Dzięki wprowadzeniu do oferty m.in. Konta bez Kantów (to bank płaci klientom za wykonane transakcje: przelewy, zlecenia stałe etc.) BOŚ zwiększył liczbę prowadzonych rachunków z 112,9 do 142,1 tys. odnotowując wzrost na poziomie 25, 9 proc. O 16,2 proc. wzrosła również liczba kart kredytowych i płatniczych – bank zamknął rok liczbą 141,3 tys. plastików.
Portfel kredytów hipotecznych udzielonych klientom segmentu detalicznego wzrósł w 2010 roku o 33 proc. i wyniósł 3 682 mln zł. Zaostrzenie polityki kredytowej na skutek wydania przez KNF Rekomendacji S, nie obniżyło tempa wzrostu sprzedaży kredytów na nieruchomości. W efekcie wprowadzonych zmian, w drugiej połowie ubiegłego roku obserwowane było większe zainteresowanie klientów kredytami w złotych. Wzrost sprzedaży kredytów w rodzimej walucie wyniósł 41 proc. Jednakże w całym ubiegłym roku ponad 52 proc. nowych kredytów hipotecznych udzielono w euro.
W ubiegłym roku bank położył szczególny nacisk na rozwój oferty dla sektora korporacyjnego. Dużym sukcesem było wprowadzenie faktoringu (obecnie BOŚ obsługuje 750 kontrahentów) z innowacyjną platformą BOŚFaktor. Konto Wyjątkowe Biznes zostało dobrze przyjęte przez przedsiębiorców zwłaszcza, że BOŚ zniósł opłatę za miesięczne prowadzenie rachunku oraz radykalnie obniżył koszt przelewów SEPA do 0,95 zł. Bank odpowiedział również na kredytowe potrzeby biznesmenów udostępniając im m.in. Szybką Ścieżkę Kredytową (nawet 0,5 mln zł w 24 h). Duże znaczenie w zwiększaniu pozycji BOŚ S.A. w tym sektorze miały również zmiany organizacyjne, w tym powołanie jedenastu Centrów Korporacyjnych specjalizujących się w obsłudze firm. Dzięki powyższym działaniom portfel depozytów klientów korporacyjnych zanotował rekordowy wzrost na poziomie 74,4 proc. (5 721 mln. na koniec 2010 r.), portfel kredytów w tym obszarze zwiększył się natomiast o 6,3 proc. (2 874 mln na koniec roku).
Dobre wyniki w 2010 roku miał również DM BOŚ – wypracował zysk netto w wys. 15 mln zł, czyli o 14,7 proc. więcej niż w roku ubiegłym. Maklerom udało się utrzymać pozycję lidera na rynku kontaktów terminowych. Liczba rachunków maklerskich wzrosła o 42,9 proc. Zysk netto Grupy BOŚ S.A. uplasował się zatem na poziomie 63,2 mln zł. To ponad 2,3 razy więcej niż w roku ubiegłym.
Źródło: BOŚ