Bank Zachodni WBK konsekwentnie pracuje nad rozszerzeniem Programu „Obsługa bez barier”. Od końca 2011 roku dostępnych jest 100 oddziałów bez barier w pełni dostosowanych dla klientów z niepełnosprawnością.
Od ponad dwóch lat w Banku Zachodnim WBK realizowany jest Program „Obsługa bez barier”, którego celem jest usuwanie barier i tworzenie udogodnień, aby zapewnić komfort korzystania z usług finansowych klientom z niepełnosprawnością, niezależnie od miejsca obsługi – w placówce, przez telefon, Internet czy bankomat.
Oddziały bez barier
Bank dokłada wszelkich starań, aby jego oddziały były przyjazne i dostępne zarówno dla osób poruszających się na wózkach, o kulach czy też klientów z dysfunkcją wzroku. Po przeprowadzeniu specjalnych audytów architektonicznych już 100 oddziałów w ponad 50 miastach w Polsce otrzymało Certyfikaty Dostępności dla klienta z niepełnosprawnością. W kolejnych placówkach podejmowane są prace modernizacyjne związane z zapewnieniem bezproblemowego wejścia do oddziału, przygotowaniem podjazdów, montażem poręczy, czy zapewnieniem odpowiedniej szerokości przejść wraz z przestrzeniami manewrowymi dla wózków inwalidzkich. W wielu przypadkach przed oddziałem zapewnione jest miejsce parkingowe dla pojazdu osoby z niepełnosprawnością.
W certyfikowanych oddziałach, w trosce o komfort obsługi, na osoby z widoczną niepełnosprawnością, kobiety w ciąży oraz osoby w podeszłym wieku czeka specjalne stanowisko „Pierwszeństwo obsługi”. Uprawnia ono, zwłaszcza w sytuacji kolejki, do obsługi poza kolejnością. Informuje także pozostałych klientów o zasadach obsługi obowiązujących w oddziale.
Indywidualne podejście do obsługi klientów
Pracownicy bezpośredniej obsługi klienta w Banku Zachodnim WBK uczestniczą w specjalnym programie edukacyjnym, wypracowanym przez Bank we współpracy z konsultantami Programu oraz organizacjami pozarządowymi działającymi na rzecz osób z niepełnosprawnością. Dzięki temu doradcy są przygotowani do obsługi klientów z różnymi rodzajami niepełnosprawności – w tym osób z dysfunkcją wzroku, słuchu, czy klientów, którzy nie mogą czytać lub pisać. W przypadku kiedy sytuacja klienta z niepełnosprawnością uniemożliwia wizytę w oddziale, klient ma możliwość zamówienia wizyty doradcy u siebie w domu. Wystarczy skontaktować się ze swoim doradcą i umówić na konkretny termin.
Bankowanie bez konieczności wychodzenia z domu
Osoby niewidome i niedowidzące korzystają z Internetu najczęściej za pośrednictwem specjalnego oprogramowania typu screenreader (tzw. czytnik zawartości ekranu). Dlatego system bankowości elektronicznej BZWBK24Internet został dostosowany do odczytu przez tego rodzaju oprogramowanie, co pozwala na dostęp osób z dysfunkcją wzroku do usług bankowych przez Internet. Odpowiednie dostosowanie systemu zostało potwierdzone uzyskanym certyfikatem dostępności przyznanym przez Polski Związek Niewidomych.
Bankomaty dla niewidomych
Do niedawna jeszcze samodzielne korzystanie z bankomatu przez osoby z dysfunkcją wzroku było prawie niemożliwe. Bank Zachodni WBK jako pierwszy na rynku zainstalował w bankomatach specjalne oprogramowanie oraz dodał w jego obudowie gniazdo słuchawkowe. Taki zabieg pozwolił na udostępnienie bankomatów dla osób z dysfunkcją wzroku. Wprowadzone modyfikacje zapewniają klientom dyskrecję i dają poczucie bezpieczeństwa. Klienci z dysfunkcją wzroku mogą korzystać już z ponad 100 dostępnych dla nich bankomatów na terenie całej Polski.
„Gdy zaczynaliśmy dwa lata temu byliśmy pierwszym bankiem w Polsce, który dostosował swoje bankomaty do obsługi przez osoby z dysfunkcją wzroku. W nasze ślady poszli inni, co bardzo nas cieszy. Dobrze jest inspirować do działania w tak ważnym temacie. Prace nad dostosowaniem jak największej liczby bankomatów i oddziałów Banku Zachodniego WBK wymagają nie tylko nakładów finansowych, ale przede wszystkim zaangażowania pracowników i zainspirowania ich ideą walki z wykluczeniem społecznym osób niepełnosprawnych. Jesteśmy konsekwentni w naszych działaniach i sukcesywnie zwiększamy liczbę certyfikowanych oddziałów oraz dostępnych bankomatów.” – mówi Artur Sikora, Dyrektor Obszaru Komunikacji Korporacyjnej i Marketingu w Banku Zachodnim WBK.
Obsługa bez barier to nie tylko doskonalenie obsługi klientów z niepełnosprawnością, lecz także codzienne zaangażowanie pracowników Banku Zachodniego WBK na rzecz społecznej integracji osób niepełnosprawnych. W 2011 roku Bank Zachodni WBK został sponsorem wielu ważnych inicjatyw o charakterze kulturalnym, sportowym i edukacyjnym na rzecz osób z niepełnosprawnością (m.in. wystawy dla niewidomych realizowanej w Muzeum Narodowym w Poznaniu „5 zmysłów. Audiodeskrypcja”, X Międzynarodowej Spartakiady Osób Niepełnosprawnych w Inowrocławiu, czy II Międzynarodowego Festiwalu Filmów Dokumentalnych HumanDOC, podczas którego, również osoby z dysfunkcją wzroku i słuchu mogły obejrzeć dostosowane do ich potrzeb filmy dokumentalne). Bank działa również na rzecz integracji studentów z niepełnosprawnością na polskich uniwersytetach oraz prowadzi warsztaty edukacyjne dla uczniów w szkołach i ośrodkach integracyjnych.
Więcej informacji na temat Programu „Obsługa bez barier”: www.przyjaznybank.bzwbk.pl
Źródło: BZWBK