Młodzi ludzie na świecie wciąż pozytywnie oceniają perspektywy rozwoju swojej kariery zawodowej – wynika z ogłoszonego przez Citi Foundation badania. Widzą jednocześnie bardzo wiele wyzwań jakie stoją przed nimi – niska podaż pracy oraz niska jakość oferowanych stanowisk pracy. Citi Foundation, wraz z publikowanym raportem na temat oceny szans młodzieży na realizację kariery zawodowej, złożyło deklarację o przeznaczeniu 100 milionów dolarów na wsparcie młodych ludzi na globalnym rynku pracy. Citi Foundation w rozwoju pomagać także będzie młodym Polakom.
Wraz ogłoszeniem raportu Global Youth Survey 2017: Prospects and Expectations Citi Foundation poinformowała o rozszerzeniu programu Pathways to Progress na cały świat. Celem programu jest zmniejszenie bezrobocia młodych ludzi w najważniejszych miastach świata. Nie wszyscy mogą liczyć na równy start w rozwoju kariery zawodowej, a Citi chce to zmienić. Mentorzy, staże, możliwość sprawdzenie się w różnego rodzaju pracach ułatwiają młodym ludziom nabycie doświadczeń, które będą procentować przez lata, powiedział CEO Citi Mike Corbat. Młodzi ludzie często podkreślają, że praca powinna przynosić także korzyści społeczne. Dlatego mocno wierzę, że połączenie tych ambicji z możliwościami oferowanymi przez program Pathways to Progress będzie dobre dla całego społeczeństwa.
Program Pathways to Progress wystartował w 2014 r. w dziesięciu miastach Stanów Zjednoczonych i dotychczas przyczynił się już do stworzenia miejsc pracy dla ponad 100 tys. młodych osób. Od 2017 r., dzięki dodatkowym 100 mln dolarów, Pathways to Progress wesprze kolejnych 500 tys. młodych osób na całym świecie, w tym także w Polsce. Podtrzymujemy nasze zaangażowanie we wspieranie polskich organizacji pomocowych i ich wysiłków na rzecz poprawy sytuacji młodych ludzi. Jeśli spojrzymy tylko na ostatnie 5 lat, to nasze zaangażowanie w polskie programy na rzecz edukacji finansowej wyniosło 5 mln dolarów. W ramach globalnej ekspansji programu Pathways to Progress będziemy nadal pomagać organizacjom w Polsce w ich pracy na rzecz ułatwienia młodym ludziom startu w życiu zawodowym, powiedziała Brandee McHale, Prezes Citi Foundation.
Rozszerzenie skali programu wiąże się także ze zobowiązaniem 10 tys. pracowników Citi do wolontariatu w charakterze mentorów, coachów czy instruktorów dla młodych ludzi stojących u progu kariery zawodowej. W dziedzinie wolontariatu pracowniczego Citi ma bogate, wieloletnie doświadczenia – w ubiegłym roku tylko w ramach akcji Global Community Day w wolontariat pracowniczy zaangażowało się 32% pracowników Citi w Polsce (tj. 2282 osoby). Wraz z rodzinami i przyjaciółmi przepracowali 18 tys. godzin w 237 projektach, których beneficjentami było 23 tys. osób.
W ramach Global Youth Survey 2017: Economic Prospects & Expectations przebadano ponad 7000 młodych osób (w wieku 18-24), mieszkających w 45 miastach 32 krajów. Z badania wynika, że pomimo wyzwań politycznych, ekonomicznych czy społecznych70% młodych osób optymistycznie postrzega swoje możliwości kariery zawodowej. Optymizm ten jest najbardziej widoczny w biedniejszych, rozwijających się krajach.
Młodzi ludzie znacznie częściej wykonują pracę w zawodach, którymi nie są zainteresowani – wynika z badania. W skali świata dotyczy to aż 55% badanych. Odbycie praktyk czy stażu oceniane są przez nich jako ważne – 78% ankietowanych wskazało, że tego typu doświadczenie jest kluczowe dla odniesienia sukcesu zawodowego, podczas gdy 60% twierdzi, że tego typu możliwości jest w ich mieście za mało. Co ciekawe problem ten może nie dotyczyć Polski, a na pewno Warszawy. Z badania wynika, że tylko 42 % badanych z Warszawy wskazywało dostępność praktyk i staży postrzega jako problem, co jest drugim najlepszym rezultatem na świecie (po Tokio, 33%).
Według raportu trzy czwarte badanych deklaruje gotowość pracy w nadgodzinach. Tyle samych gotowych jest podejmować ryzyko w pracy, jeśli miałoby to pomóc w ich karierze. Niewiele osób decyduje się jednak na ryzyko rozpoczęcia własnego biznesu: chociaż 69% badanych chciałoby być przedsiębiorcami, to faktycznie jest nimi tylko 6%. Spośród ankietowanych mieszkańców Warszawy o założeniu własnego biznesu myśli 61%. Jednocześnie 59% młodych ludzi z Warszawy szanse nowych przedsięwzięć na odniesienie sukcesu ocenia negatywnie. Może to oznaczać, że młodzi mieszkańcy Warszawy choć czują ducha przedsiębiorczości, to obserwacja otoczenia skłania ich raczej do biznesowego sceptycyzmu.