PRNews.pl - banki, karty, konta oraz marketing i public relations

Najświeższe informacje z PRNews.pl w Twojej skrzynce!

Codziennie aktualne wiadomości ze świata finansów.

Zapisz się na nasz Newsletter ​i bądź na bieżąco z nowościami z branży!

  • Raporty
  • Instytucje
    • Aion Bank
    • Alior Bank
    • Bank BPS
    • Bank Millennium
    • Bank Ochrony Środowiska
    • Bank Pekao SA
    • Bank Pocztowy
    • Banki spółdzielcze
    • BGK
    • Biuro Informacji Kredytowej
    • BNP Paribas
    • Citi Handlowy
    • Compensa
    • Credit Agricole
    • Deutsche Bank
    • DNB
    • EuropAssistance
    • ING Bank Śląski
    • KIR
    • Klarna
    • Link4
    • Mastercard
    • mBank
    • Mondial Assistance
    • mPay
    • Nationale-Nederlanden
    • Nest Bank
    • PKO BP
    • PKO Leasing
    • Plus Bank
    • PolCard from Fiserv
    • Polski Standard Płatności
    • Pru
    • PZU
    • Raiffeisen Digital Bank
    • Revolut
    • Santander Bank Polska
    • Santander Consumer Bank
    • SGB
    • Standard Chartered Polska
    • Toyota Bank Polska
    • Trade Republic
    • UniCredit
    • VeloBank
    • Visa
    • Volkswagen Bank Oddział Polska
    • Warta
    • Zen.com
  • Produkty
    • Bankowość internetowa
    • Bankowość mobilna
    • Oszczędzanie
    • Bezpieczeństwo
    • Karty
    • Kredyty
    • Konta
    • Płatności mobilne
    • Ubezpieczenia
  • Analizy
  • Kariera w finansach
  • Szkolenia
  • Forum
  • Newsletter
PRNews.plNasz gośćConsumer Finance w ofensywie

Consumer Finance w ofensywie

Nasz gość 07.09.2015 (09:13)

Tradycyjnie rynek consumer finance postrzegany był jako jeden z ważnych segmentów działalności bankowej. Nie miało większego znaczenia, że duża część banków tworzyła specjalnie do tego celu dedykowane firmy finansowe. W Polsce ze względu na lokalną specyfikę prawa bankowego jedynym podmiotem mogącym legalnie udzielać kredytów są banki, stąd też powstawały banki samochodowe i ratalne. Taki model funkcjonowania rynku kredytowego narzucił sposób definiowania rynku consumer finance. Takie podejście było uzasadnione brakiem lub marginalną obecnością firm pożyczkowych, ale zdecydowanie musi ono ulec rewizji dziś, kiedy firmy pożyczkowe znalazły swoje miejsce na rynku.

Zarówno dynamika rozwoju, różnorodność „prostego z definicji produktu” w pełni uzasadniają traktowanie pożyczek niebankowych jako trwałego elementu rynku consumer finance. Mamy do czynienia z dwoma sektorami consumer finance – tradycyjny bankowy i pożyczkowy. Znaczenia tego ostatniego nie umniejszają widoczne gołym okiem różnice w wartościach i wolumenach.

W porównaniu do bankowego rynku kredytu konsumenckiego, który w roku 2014 osiągnął 77,8 mld PLN wartości podpisanych umów, rynek pożyczkowy reprezentuje nadal względnie bardzo małą wartość. Porównując wartość udzielonych w 2010 roku pożyczek z konsumenckimi kredytami bankowymi, te pierwsze stanowiły jedynie 4% wartości podpisanych umów kredytu konsumenckiego przez banki. Jednak w kolejnych latach ta relacja względna ulegała zmianom. W 2014 roku pożyczki osiągnęły wartość 6% ogółu podpisanych umów kredytowych przez banki.

To potwierdza tezę o nadal niewielkimudziale rynku pożyczek niebankowych w rynku consumer finance w Polsce, co nie neguje pożyczek niebankowych jako trwałego jego elementu.

W roku 2010, porównanie liczby zawartych przez oba sektory umów pokazuje, że pożyczki stanowiły 19% łącznej liczby umów kredytowych i pożyczkowych, by w 2014 roku osiągnąć już 26% udział. Nadto, zauważając, iż w latach 2010 – 2014 banki systematycznie ograniczały produkcję kredytów w kwotach do 15 tysięcy PLN, można szacować, iż w tym przedziale kwot, sektor pożyczkowy osiągnął podobną liczbę podpisanych umów do sektora bankowego. Jednocześnie, warto zauważyć i to w przypadku rynku bankowego, iż w latach, 2009-2011 sektor ten notował nawet dwucyfrową, ujemną dynamikę zarówno z punktu widzenia liczby, jak i wartości podpisanych umów kredytu konsumenckiego.

Rynek consumer finance – liczba umów kredytu konsumenckiego sektora bankowego i instytucji pożyczkowych

WYSZCZEGÓLNIENIE 2010 2011 2012 2013 2014
Liczba umów kredytu konsumenckiego bankowego i instytucji pożyczkowych łącznie (tys. szt.) 9 849 9 354 8 136 8 985 10 293
Liczba udzielonych pożyczek przez instytucje pożyczkowe (tys. szt.) 1 849 1 854 2 036 2 285 2 693
Udział % liczby pożyczek w łącznej liczbie umów kredytu konsumenckiego bankowego i instytucji pożyczkowych 19% 20% 25% 25% 26%

Źródło: Szacunki ekspertów KPF, BIK

Systematyczny rozwój sektora instytucji pożyczkowych 


Analizę dynamiki przemian w sektorze pożyczek niebankowych utrudnia dostrzegalny brak źródeł danych o jakości zbliżonej do statystyk KNF czy NBP. Brak jest głównie danych, pochodzących od samych uczestników tego sektora. Pewnym wyjątkiem są Członkowie KPF, udostępniający dane w cyklicznych badaniach ankietowych. Nic zatem dziwnego, że na tej podstawie budowany jest obraz sektora pożyczkowego. Jednocześnie, Członkowie KPF dostarczając dane potwierdzają, że można prowadzić biznes z powodzeniem, przyczyniając się jednocześnie do dobra wspólnego1.

Fakt niedoboru danych zdaje się potwierdzać twierdzenie, iż jest to wciąż rynek na stosunkowo wczesnym etapie rozwoju, w którym sami jego uczestnicy starają się stwarzać, choćby nie dzieląc się danymi, bariery wejścia innych przedsiębiorstw tego sektora na polski rynek.

Rozwój rynku pożyczkowego w Polsce w ostatnich latach można podzielić na umowne, dwie fazy: do roku 2011 to rynek o bardzo ubogiej ofercie, zbliżony do monoproduktowego, o niewielkiej presji konkurencyjnej. Należy podkreślić, że charakteryzował się on między innymi tym, że za 80%, czy nawet 90% wartości produkcji pożyczkowej odpowiadała w tamtym okresie jedna firma, sprzedająca głównie w jednym kanale dystrybucji.

Analizując sytuację na rynku pożyczkowym w okresie 2008 – 2011, według szacunków ekspertów KPF, wartość udzielonych przez sektor pożyczek mieściła się w przedziale 2,3 – 2,6 mld PLN i decydującym o dystrybucji większości produkcji pożyczkowej był kanał sprzedaży bezpośredniej, to jest sprzedaży w domu klienta (zwanej home credit). 

Można uznać, iż od roku 2012 branża pożyczkowa i obsługiwany przez nią rynek wkroczyły w kolejną fazę rozwoju. Nastąpiło wówczas solidne odbicie na tym rynku, bo wartość umów zawartych przez instytucje pożyczkowe przekroczyła wtedy 3 mld PLN, by już w roku 2014 osiągnąć wartość ok. 4,8 – 4,9 mld PLN.

Dynamika rozwoju rynku znacznie przyspieszyła. Uwzględniając wyłącznie wartość pożyczek, udzielanych w kolejnych latach 2012 – 2014, wzrost wartości rynku osiągał przeciętną dynamikę na poziomie ok. 23%. To bardzo dynamiczny wzrost, porównując go ze średnią dynamiki wzrostu, obliczoną dla bankowych kredytów konsumenckich, która w tym okresie osiągnęła przeciętnie poziom jedynie ok.10%.

Wartość udzielonych pożyczek w sektorze instytucji pożyczkowych

Źródło: Szacunki ekspertów KPF

Więcej kanałów dystrybucji


Od roku 2012 na polski rynek wkroczyło wiele nowych instytucji pożyczkowych, które podkreślały swoje nowoczesne podejście do rynku i specjalizację w sprzedaży w internetowym kanale dystrybucji. Jednak warto zauważyć, że część z nowo wchodzących na rynek, także firmy już wcześniej aktywne na nim, dla utrzymania własnej pozycji rynkowej lub nawet dążące do wzrostu udziału w rynku, rozszerzyły zakres kanałów sprzedaży pożyczek. Liczba kanałów dystrybucji, z jakich korzystają aktualnie instytucje pożyczkowe nie różni się co do zasady z tymi, z jakich korzystają banki.

Korzystają one zarówno z kanału internetowego oraz z placówek własnych i partnerskich. Sprzedają również za pośrednictwem brokerów, w tym poprzez portale internetowe, dostarczające leadów. Dywersyfikacja kanałów dystrybucji została spowodowana bardzo zróżnicowaną charakterystyką klienta sektora pożyczkowego w stosunku do względnie niewielkiego przedziału kwot, na jakie zadłuża się klient instytucji pożyczkowych.

Średnia wartość pożyczki w 2014 roku nie przekracza 1,8 tys. PLN przy średniej kwocie konsumenckiego kredytu bankowego oscylującej wokół 10 tys. PLN. Pomimo tak wąskiego przedziału kwot pożyczek, udzielanych przez sektor pożyczkowy, łatwo potwierdzić zróżnicowanie profilu klienta pożyczkowego. Wystarczy zauważyć, iż aktualnie za ok. 45% pożyczek w kwotach do 1 tys. PLN, udzielanych na okres do 6 miesięcy odpowiada sprzedaż w internecie, jednak już w przypadku pożyczek w kwocie od 500 PLN do 5 tys. PLN dominującym kanałem dystrybucji jest sprzedaż bezpośrednia u klienta (37%).

Nadto, podkreślenia wymaga i ten fakt, że 77% pożyczek w kwocie wyższej niż 2 tys. PLN, udzielanych na okres 2 i więcej lat jest sprzedawanych łącznie w placówkach własnych lub partnerskich instytucji pożyczkowych lub za pośrednictwem brokerów.

Struktura sprzedaży pożyczek przez instytucje pożyczkowe ze względu na kanały dystrybucji w grupach produktów

WYSZCZEGÓLNIENIE Grupa produktów
Pożyczki od 0 do 1.000 PLN na okres do 6 miesięcy Pożyczki od 500 do 5.000 PLN i na okres od 6 m-cy do 2 lat Pożyczki od 2.000 PLN i na okres od dwóch lat wzwyż
Kanał sprzedaży Sprzedaż bezpośrednia u klienta 27% 37% 21%
Sprzedaż w Internecie 45% 13% 7%
Sprzedaż przez placówki własne/partnerskie 21% 29% 40%
Sprzedaż za pośrednictwem brokerów 7% 21% 33%

Źródło: KPF

Zakres przedmiotowy kanałów dystrybucji, z jakich będą korzystały poszczególne firmy pożyczkowe, nawet te, które dotąd określały się mianem specjalistów pożyczek online, poszerzy zapewne wdrożenie w życie nowej regulacji, odnoszącej się między innymi do limitowania kosztu kredytu. Ograniczając dostępność pożyczek na krótkie okresy, wymusi na firmach specjalizujących się w sprzedaży takich produktów poszukiwanie możliwości zachowania udziału w rynku consumer finance. To zaś spowoduje konieczność poszukiwania możliwości dotarcia przez te firmy do klientów o innym profilu, niż ten, do jakiego docierały dotychczas. Podobnie rzecz się będzie miała z tymi firmami, które specjalizowały się w oferowaniu produktów na dłuższe okresy. Wejście w życie nowych przepisów spowoduje zapewne, że zmienią się strategie sprzedaży tych firm tak, by stworzyć sobie szansę na dotarcie ze zmodyfikowaną, rozszerzoną ofertą o ten profil klienta, który był dominującym dla specjalistów w obszarze pożyczek on-line.

Rynek consumer finance do końca 2015 roku


Niska inflacja oraz rosnące dochody z pracy w gospodarstwach domowych, w połączeniu z malejącym bezrobociem, obiektywnie tłumaczą źródło planów ekspansji na rynku kredytów konsumpcyjnych zarówno banków, jak i firm pożyczkowych. Banki planują na rok 2015 wzrost portfela kredytów konsumpcyjnych o 13,6%.

Dynamika rocznych przyrostów sprzedaży kredytów konsumpcyjne w sektorze bankowym


Źródło: Plany finansowe banków 2015, UKNF

W porównaniu z danymi dynamice wzrostu wartości tego portfela w poprzednich okresach rocznych taką prognozę uznać można za bardzo optymistyczną. Zaplanowany wzrost jest bowiem 4-krotnie wyższy od dynamiki wzrostu w porównaniu z rokiem 2014. Ten, w pewien sposób nawet szokujący optymizm nie wynika wyłącznie z uwarunkowań w otoczeniu makroekonomicznym. Wynika również, a może głównie z poszukiwania przez banki produktów, które mogą zapewnić swego rodzaju obronę przed malejącymi marżami w warunkach panujących na rynku niskich stóp procentowych.

Kredyty konsumpcyjne, w sytuacji postępującego wzrostu ich wartości, są oceniane przez banki jako zapewniające zdecydowanie wyższą rentowność niż inne kategorie kredytów. Nie wydaje się jednak, by banki, poza tymi, które specjalizują się w produktach typowych dla consumer finance, do swoich polityk sprzedaży silnie, na nowo, włączały kredyty konsumenckie w kwotach mniejszych niż 15 tysięcy PLN. A z jeszcze większą pewnością można przewidywać, iż nie powrócą do ofensywnego oferowania kredytów w kwocie do 4 tysięcy PLN.

Stanie się tak między innymi dlatego, że wynika to z polityki sprzedaży, uwzględniającej między innymi charakterystykę profilu klienta i ryzyka kredytowego klientów w tym przedziale kwot. Polityka sprzedaży jest również nakierowana na poszukiwanie wyższych marż, ale też uwzględnia oczywisty fakt, iż wraz z rosnącą zamożnością polskiego społeczeństwa, rosła będzie przeciętna kwota kredytu, zaciąganego przez gospodarstwa domowe. Kredytodawcy antycypują ten proces, uwzględniając go w swoich politykach sprzedażowych. W konsekwencji tego zjawiska, zapewne i oczekiwania konsumentów co do cech produktów kredytu konsumenckiego będą się zmieniały, co potwierdzają choćby badania KPF i Instytutu Rozwoju Gospodarczego SGH. Zapewne będzie rósł popyt na produkty w przeciętnie wyższych kwotach i na wyższe przeciętnie kwoty.

Popyt klientów na kredyty i pożyczki w zależności od wartości kredytu (odsetek odpowiedzi na pytanie: W przypadku potrzeby zaciągnięcia pożyczki gotówkowej w banku, czy w instytucji pożyczkowej, najlepiej odpowiadająca Państwa potrzebom, byłaby pożyczka w kwocie:)

Źródło: KPF

Zaplanowany na 2015 rok przez banki względnie wysoki, bo prawie 14% przyrost wartości udzielanych przez nie kredytów konsumpcyjnych, to jednak prawdopodobnie będzie znacznie niższy, niż przyrost kredytów konsumpcyjnych, które będą udzielone w tym samym okresie przez sektor pożyczkowy. Wydaje się, że na podstawie wniosków z analizy dotychczas osiąganej przez instytucje pożyczkowe dynamiki wzrostu w ostatnich trzech latach, można prognozować, iż w roku 2015 wartość podpisanych umów osiągnie około 20% wzrost.

Jednakże, analizując dynamiki wzrostu rynku pożyczek można zauważyć, iż wyhamowuje nieznacznie dynamika zarówno wzrostu liczby jak i wartości podpisywanych umów, przy czym spadek dynamiki wzrostu liczby podpisywanych umów jest większy. Może to oznaczać początek procesu wyczerpywania się potencjału tych firm pożyczkowych, które udzielały pożyczek na małe kwoty i krótkie okresy, w szczególności formuły tzw. darmowej pierwszej pożyczki.

Natomiast jednocześnie, można spodziewać się w 2015 rosnącej konkurencji ze strony banków specjalizujących się w produktach consumer finance w obszarze kredytów w kwotach pomiędzy 4 – 15 tys. PLN, czyli w naturalnym kierunku, w jakim mogłyby się rozwijać firmy pożyczkowe, napotykające barierę popytu w segmencie pożyczek o mniejszych kwotach, niż 4 tys. PLN.

Źródło: KPF

O AUTORZE

Andrzej Roter, Dyrektor Generalny Konferencji Przedsiębiorstw Finansowych

W początkach kariery zawodowej asystent w Instytucie Teorii Ekonomii Uniwersytetu Gdańskiego, z zainteresowaniami badawczymi w obszarze jakości i poziomu życia, zjawiska ubóstwa. Doświadczenie finansowe zebrane w pracy w Kredyt Banku SA, BRE Banku SA, BEST S.A.. Od 2004 roku Dyrektor Generalny w Konferencji Przedsiębiorstw Finansowych w Polsce. Współautor Zasad Dobrych Praktyk rynku finansowego w Polsce, projektu zainicjowanego przez Komisję Nadzoru Finansowego. Współautor koncepcji programu etycznego w Konferencji Przedsiębiorstw Finansowych i formuły samorządowego audytu etycznego oraz zasad funkcjonowania Komisji Etyki KPF. Autor wielu artykułów na temat rynku consumer finance, współautor książki na temat doświadczeń międzynarodowych w stosowaniu regulacji upadłości konsumenckiej. Inicjator i współorganizator kilku cyklicznych projektów badawczych. Członek Zarządu EUROFINAS, europejskiej platformy samorządowej, skupiającej domy finansowe z 18 krajów Unii Europejskiej.

1 Sektor firm pożyczkowych w Polsce, Raport Konferencji Przedsiębiorstw Finansowych w Polsce.

2015-09-07
Redakcja PRNews.pl

Sprawdź także:

a 0 Nowe oferty promocyjne ubezpieczeń komunikacyjnych i nieruchomości w Alior Banku
05.12.2025 (04:16) – informacja prasowa

Nowe oferty promocyjne ubezpieczeń komunikacyjnych i nieruchomości w Alior Banku

Alior Bank wprowadza dwie nowe promocje ubezpieczeniowe w ramach współpracy z LINK4. Akcje potrwają do 31 grudnia …

a 0 XV edycja Programu Grantów Lokalnych Banku BNP Paribas – 500 000 zł trafi do organizacji wzmacniających swoje społeczności
05.12.2025 (04:14) – informacja prasowa

XV edycja Programu Grantów Lokalnych Banku BNP Paribas – 500 000 zł trafi do organizacji wzmacniających swoje społeczności

Bank BNP Paribas rusza z piętnastą edycją Programu Grantów Lokalnych – inicjatywy, która od 2011 roku wspiera …

a 0 Revolut udostępnia “Tryb Uliczny”. Ma chronić środki klientów przed atakami złodziei podczas sezonu świątecznego
05.12.2025 (04:09) – informacja prasowa

Revolut udostępnia “Tryb Uliczny”. Ma chronić środki klientów przed atakami złodziei podczas sezonu świątecznego

Revolut udostępnił w krajach EOG i Wielkiej Brytanii (również w Polsce) nową funkcję bezpieczeństwa: “Tryb …

a 0 ING na 9. Śląskim Festiwalu Nauki Katowice
05.12.2025 (04:07) – informacja prasowa

ING na 9. Śląskim Festiwalu Nauki Katowice

Fundacja ING Dzieciom wspólnie z ING Bankiem Śląskim zapraszają dzieci, młodzież i dorosłych do Katowic, na kolejne …

a 0 Hitachi Europe i ITCARD nawiązują strategiczne partnerstwo
05.12.2025 (04:06) – informacja prasowa

Hitachi Europe i ITCARD nawiązują strategiczne partnerstwo

Hitachi Europe Ltd. i ITCARD S.A. zawarły strategiczne partnerstwo w celu przyspieszenia innowacji i transformacji …

a 0 ERGO Hestia i Akademia Leona Koźmińskiego przedłużają strategiczne partnerstwo na kolejne trzy lata
05.12.2025 (04:02) – informacja prasowa

ERGO Hestia i Akademia Leona Koźmińskiego przedłużają strategiczne partnerstwo na kolejne trzy lata

Grupa ERGO Hestia i Akademia Leona Koźmińskiego podpisały umowę o kontynuacji strategicznego partnerstwa na lata …

PRNews.pl

Zobacz również

Kup teraz, zapłać później. Po trzech miesiącach Citi da Ci najnowszego Apple Watcha

Kup teraz, zapłać później. Po trzech miesiącach Citi da Ci najnowszego Apple Watcha

Nowy Apple Watch SE 3 to gadżet,…

mBank rozszerza cyfrową hipotekę. Nowy kredyt na mieszkanie z rynku wtórnego w kilkanaście minut

mBank rozszerza cyfrową hipotekę. Nowy kredyt na mieszkanie z rynku wtórnego w kilkanaście minut

Niespełna trzy miesiące po starcie cyfrowej hipoteki…

Raport: Liczba kont osobistych w bankach – III kwartał 2025 r.

Raport: Liczba kont osobistych w bankach – III kwartał 2025 r.

Rynek rachunków oszczędnościowo-rozliczeniowych w złotych po III…

Te banki mają najwięcej aktywnych użytkowników Blika. Dane po III kw. 25

Te banki mają najwięcej aktywnych użytkowników Blika. Dane po III kw. 25

Z zebranych danych bankowych wynika, że po…

Raport: Liczba klientów mobile only w bankach – III kwartał 2025 r.

Raport: Liczba klientów mobile only w bankach – III kwartał 2025 r.

Liczba klientów „mobile only”, czyli osób, które…

Raporty PRNews.pl

Raport PRNews.pl: Aktywa banków – I kw. 2022 r.

Raport PRNews.pl: Aktywa banków – I kw. 2022 r.

Większość banków może się pochwalić wzrostem poziomu…

Raport PRNews.pl: Liczba obcokrajowców wśród klientów banków – I kw. 2022 r.

Raport PRNews.pl: Liczba obcokrajowców wśród klientów banków – I kw. 2022 r.

W pierwszym kwartale 2022 r. liczba obsługiwanych…

Raport PRNews.pl: Rynek kredytów hipotecznych – I kw. 2022

Raport PRNews.pl: Rynek kredytów hipotecznych – I kw. 2022

Pierwszy kwartał 2022 r. przyniósł spadek sprzedaży…

O tym mówią bankowcy

Ostatnie komentarze

avatar komentującego

Avo Men:

Żadna nowość. To samo Sobieraj zrobil w Aliorze… Tylko jak potem trzeba było …

wt., 18 lis 2025 (12:09) • UniCredit wywraca stolik. Wszystkie najważniejsze usługi za darmo i bez „gwiazdek”

avatar komentującego

Avo Men:

Bla bla … spadek Klientów Indywidualnych pominięty … …

niedz., 9 lis 2025 (22:50) • 696 mln zł zysku netto Grupy Kapitałowej BNP Paribas Bank Polska w III kw. 2025 r.

avatar komentującego

Maciej Kusznierewicz:

Cel inflacyjny RPP mieści się w przedziale 1,5-3,5 proc. (a nie 1-3 proc., …

czw., 9 paź 2025 (11:32) • Kredyty miały być tańsze od listopada, będą już teraz. Stopy procentowe w dół [komentarz]

avatar komentującego

PRNews_pl:

Przecież na PRNews.pl (co sama nazwa serwisu wskazuje) od jakichś 25 lat publikuję …

pt., 12 wrz 2025 (06:12) • Rzecznik generalny TSUE: WIBOR zgodny z prawem

avatar komentującego

Bart Ikswe:

No profesjonalna i rzetelna opinia...przedrukowana od Związku Banków Polskich 🤯 na dole artykułu …

pt., 12 wrz 2025 (06:07) • Rzecznik generalny TSUE: WIBOR zgodny z prawem

  • SMART Bankier
  • Kredyt konsolidacyjny
  • Pożyczki na raty
  • Konto firmowe
  • Kurs inwestowania
  • Kalkulator brutto netto
  • Kalkulator kredytu gotówkowego
  • Kalkulator zdolności kredytowej
  • Rozlicz najem w PIT-28
  • pit 37 online na pit.pl
  • Rozliczenie pit
  • Program pit
  • Pit 11
  • Promocje bankowe
  • Promocje Pekao S.A.
  • Promocje BNP Paribas
  • Promocje Citi Handlowy
  • Promocje Alior Bank
  • Promocje Santander Bank
  • Promocje PKO BP
  • Promocje Millenium
  • Promocje ING Bank Śląski
  • Promocje mBank
  • Promocje Velobank
  • Promocje Nest Bank
  • O nas
  • Kontakt
  • Reklama
  • Newsletter
  • Prześlij informację
  • RSS
  • zgarnijpremie.pl
Bonnier Business Polska Bankier.pl – Portal Finansowy – Rynki, Twoje finanse, Biznes PIT.pl -Podatki dla małych firm i osób fizycznych, rozliczenia roczne Systempartnerski.pl - system afiliacyjny Bankier.pl PRNews.pl - banki, karty, konta oraz marketing i public relations Mambiznes.pl - Pomysł na biznes, Własna firma, Biznes plan Dyskusja.biz - Blogi o biznesie, artykuły biznesowe Puls Biznesu pb.pl - rynek, akcje, spółka, przedsiębiorca, budżet Pulsmedycyny.pl - Portal lekarzy i pracowników służby zdrowia Pulsfarmacji.pl - Portal aptekarzy, techników i pracowników sektora farmaceutycznego
© 2008 − 2025 PRNews.pl. Korzystanie z portalu oznacza akceptację regulaminu. Informacja o cookies. Polityka prywatności

Bezpłatny newsletter PRNews.pl

  • PRNews.pl to najbardziej opiniotwórczy serwis w branży bankowej. Przekonaj się dlaczego!
  • Codziennie rano otrzymasz skrót najważniejszych informacji ze świata finansów
  • Dzięki temu będziesz zawsze wiedział o nowych produktach, promocjach i usługach bankowych, ubezpieczeniowych i inwestycyjnych
  • Aktualne wiadomości z prasy i z samych instytucji finansowych - zupełnie bezpłatnie, wprost na twoją skrzynkę mailową
Zapisz się na newsletter:

Dołącz już dziś do niemal 38 tys. odbiorców