PRNews.pl - banki, karty, konta oraz marketing i public relations

Najświeższe informacje z PRNews.pl w Twojej skrzynce!

Codziennie aktualne wiadomości ze świata finansów.

Zapisz się na nasz Newsletter ​i bądź na bieżąco z nowościami z branży!

  • Raporty
  • Instytucje
    • Aion Bank
    • Alior Bank
    • Bank BPS
    • Bank Millennium
    • Bank Ochrony Środowiska
    • Bank Pekao SA
    • Bank Pocztowy
    • Banki spółdzielcze
    • BGK
    • Biuro Informacji Kredytowej
    • BNP Paribas
    • Citi Handlowy
    • Compensa
    • Credit Agricole
    • Deutsche Bank
    • DNB
    • EuropAssistance
    • ING Bank Śląski
    • KIR
    • Klarna
    • Link4
    • Mastercard
    • mBank
    • Mondial Assistance
    • mPay
    • Nationale-Nederlanden
    • Nest Bank
    • PKO BP
    • PKO Leasing
    • Plus Bank
    • PolCard from Fiserv
    • Polski Standard Płatności
    • Pru
    • PZU
    • Raiffeisen Digital Bank
    • Revolut
    • Santander Bank Polska
    • Santander Consumer Bank
    • SGB
    • Standard Chartered Polska
    • Toyota Bank Polska
    • Trade Republic
    • UniCredit
    • VeloBank
    • Visa
    • Volkswagen Bank Oddział Polska
    • Warta
    • Zen.com
  • Produkty
    • Bankowość internetowa
    • Bankowość mobilna
    • Oszczędzanie
    • Bezpieczeństwo
    • Karty
    • Kredyty
    • Konta
    • Płatności mobilne
    • Ubezpieczenia
  • Analizy
  • Kariera w finansach
  • Szkolenia
  • Forum
  • Newsletter
PRNews.plInformacjeCyberprzestępcy atakują również offline. Czym jest tailgating?

Cyberprzestępcy atakują również offline. Czym jest tailgating?

Informacje 05.09.2024 (04:13) informacja prasowa
Bezpieczeństwo

Aktywność cyberprzestępców utożsamiana jest niemal wyłącznie z cyfrową przestrzenią. Mogą oni jednak zagrozić firmie również w świecie fizycznym, stosując tzw. tailgating. Nazwa ta odnosi się do incydentu, w wyniku którego osoba nieupoważniona dostaje się do obszaru, do którego nie powinna mieć dostępu. Przestępca może to osiągnąć np. podążając za nieuważnym, posiadającym identyfikator, pracownikiem interesującej go firmy. Po znalezieniu się w siedzibie przedsiębiorstwa, atakujący zyskuje fizyczny dostęp do wykorzystywanych w nim urządzeń oraz innych zasobów.

Tailgating zazwyczaj stanowi jedynie pierwszą fazę planów cyberprzestępców. Przedostanie się do siedziby przedsiębiorstwa otwiera bowiem wiele innych możliwości ataku. Na przykład, fizyczny dostęp do firmowych urządzeń pozwala hakerom na łatwe rozprzestrzenianie złośliwego oprogramowania. Zdarza się także, że cyberprzestępcy wykorzystują czas spędzony w siedzibie przedsiębiorstwa na nawiązywanie relacji z jego pracownikami. Służy to przygotowaniu gruntu np. pod przyszły atak phishingowy.

Gdy uprzejmość szkodzi…

Przestępcy stosujący tailgating liczą nie tylko na nieuwagę, ale również uprzejmość swojej ofiary. Wśród najczęściej stosowanych przez nich taktyk, poza niezauważonym wtargnięciem, wymienić można:

  • podanie się za nowego, roztargnionego pracownika – w tym scenariuszu, haker inicjuje kontakt z potencjalną ofiarą, prosząc ją np. o przytrzymanie drzwi, kiedy ta wchodzi do budynku firmy (następnie, przestępca może przedstawić się jako nowy pracownik, który w pośpiechu zapomniał identyfikatora);
  • podszycie się pod dostawcę lub kuriera – taktyka ta wymaga od atakującego odpowiedniego przygotowania, musi on bowiem m.in. wyposażyć się w wiarygodnie wyglądające przebranie, a następnie może prosić o wpuszczenie go do budynku celem rzekomego dostarczenia materiałów biurowych, posiłków, paczek lub innych przedmiotów.

Istnieje także trzecia metoda, która znacznie różni się od poprzednich.

– Tailgating słusznie kojarzony jest z sytuacją, w której przestępcy udaje się wtargnąć do siedziby firmy. Termin ten wykorzystać można również w celu opisania innego scenariusza. Haker, jeżeli posiada wiedzę na temat zatrudnienia swojej ofiary, może spróbować zainicjować z nią kontakt poza przestrzenią biurową. Przestępcy nierzadko proszą wówczas o użyczenie telefonu lub – jeżeli sytuacja na to pozwala – laptopa, tłumacząc, że ich własne urządzenie jest rozładowane. Jeżeli uda im się nakłonić ofiarę do udostepnienia im sprzętu, hakerzy instalują na nim szkodliwe oprogramowanie lub kopiują przechowywane w nim dane uwierzytelniające. Taka sytuacja również może być określona mianem tailgatingu – wyjaśnia Robert Dąbrowski, szef zespołu inżynierów Fortinet w Polsce.

Proaktywność, nie reaktywność

Firmy, chcąc zabezpieczyć się przed atakami typu tailgating, powinny zainwestować w nowoczesne rozwiązania ochronne, w tym systemy kontroli dostępu, takie jak bramki obrotowe. Dzięki ich wdrożeniu do budynku firmy wejść będzie mogła tylko jedna osoba naraz, co skutecznie minimalizuje ryzyko niezauważonego wtargnięcia. Warto posiadać także system monitoringu wideo. Pozwoli on na wykrywanie ataków typu tailgating w czasie rzeczywistym – gdy na teren firmy wchodzą dwie osoby, lecz tylko jedna z nich korzysta z identyfikatora.

– Nowoczesne systemu monitoringu są szczególnie przydatne w kontekście tailgatingu, ponieważ dzięki wykorzystaniu technik biometrycznych i uczenia maszynowego, mogą one odróżniać pracowników od intruzów. Są one w stanie rozpoznawać twarze oraz wykonywać analizę behawioralną. W związku z tym, jeśli przy wejściu do budynku firmy pojawi się osoba nieprzypominająca pracownika lub zachowująca się w nietypowy sposób, system może oznaczyć ją jako potencjalne zagrożenie – mówi ekspert Fortinet.

Dbałość o bezpieczeństwo firmy nie kończy się jednak na jej odpowiednim wyposażeniu. Kluczem do zmniejszenia podatności przedsiębiorstwa na cyberzagrożenia – w tym tailgating – jest aktywna edukacja personelu. Wielu pracowników nie jest zaznajomionych z taktykami wykorzystywanymi przez hakerów. Często nie zdają sobie sprawy z istnienia oraz skuteczności inżynierii społecznej – techniki manipulacyjnej praktykowanej przez cyberprzestępców, również podczas ataków typu tailgating. Bazuje ona na przewidywalności schematów ludzkich zachowań – takich jak to, że pracownik po usłyszeniu, że jego nowy kolega z zespołu zapomniał identyfikatora, prawdopodobnie będzie chciał mu pomóc. Członkowie personelu, którzy nie wiedzą o tej taktyce mogą więc być łatwym celem dla hakerów.

Dlatego firmy powinny inwestować w programy szkoleniowe poświęcone cyberbezpieczeństwu, a nawet organizować symulacje ataków. Przeprowadzanie tzw. testów penetracyjnych – kontrolowanych naruszeń cyberbezpieczeństwa – to najlepszy sposób na sprawdzenie poziomu odporności przedsiębiorstwa na cyfrowe zagrożenia. Ukazanie pracownikom popularnych metod przestępców w prawdziwym życiu znacznie wzmocni ich świadomość odnośnie cyfrowych niebezpieczeństw. Ta okaże się kluczowa w starciu z rzeczywistymi cyberprzestępcami. Sukces ich ataków w znacznej mierze jest bowiem zależny od reakcji zaatakowanego pracownika.

Źródło: Fortinet

2024-09-05
Redakcja PRNews.pl

Sprawdź także:

a 0 World App dostaje czat i płatności w aplikacji. Twórcy zapowiadają też „mini-apki” i funkcję Earn
Wojciech BoczońWojciech Boczoń
19.12.2025 (12:15)

World App dostaje czat i płatności w aplikacji. Twórcy zapowiadają też „mini-apki” i funkcję Earn

World ogłosił zestaw zmian w World App, w tym czat z szyfrowaniem, możliwość wysyłania środków w rozmowach oraz …

a 0 Cyberprzestępcy polują na „krety” w bankach, telekomach i big techach. Nawet 15 tysięcy dolarów za jedno kliknięcie
19.12.2025 (12:11) – informacja prasowa

Cyberprzestępcy polują na „krety” w bankach, telekomach i big techach. Nawet 15 tysięcy dolarów za jedno kliknięcie

To już nie jest era ataków „z zewnątrz”. Na darknetowych forach trwa cicha rekrutacja pracowników banków, …

a Kariera w finansach 0 AI i cyberbezpieczeństwo kluczowymi kompetencjami w 2026 roku
19.12.2025 (12:09) – informacja prasowa

AI i cyberbezpieczeństwo kluczowymi kompetencjami w 2026 roku

Specjaliści w obszarach cyberbezpieczeństwa, sztucznej inteligencji oraz rozwoju oprogramowania są dziś najbardziej …

a 0 BGK oraz Banco Português de Fomento podpisały memorandum o współpracy
19.12.2025 (12:06) – informacja prasowa

BGK oraz Banco Português de Fomento podpisały memorandum o współpracy

Banki rozwoju z Polski i Portugali podpisały memorandum o współpracy. Dokument ustanawia ramy ułatwiające …

a 0 ING zachęca: oszczędzajmy na białą godzinę
19.12.2025 (12:03)

ING zachęca: oszczędzajmy na białą godzinę

ING Bank Śląski inspiruje Polaków do oszczędzania na białą godzinę, czyli na to, co chcemy, żeby się wydarzyło. …

a 0 Dojrzałe wdrożenia, odporność operacyjna, rentowność – trzy filary rozwoju AI w usługach finansowych w 2026 r.
19.12.2025 (12:02) – informacja prasowa

Dojrzałe wdrożenia, odporność operacyjna, rentowność – trzy filary rozwoju AI w usługach finansowych w 2026 r.

Usługi finansowe zaczną wymagać większej odpowiedzialności w obszarze AI, gdy faza eksperymentów dobiegnie …

PRNews.pl

Zobacz również

Czy w „nowym banku” da się złożyć reklamację? Czytelnik skarży się na Trade Republic

Czy w „nowym banku” da się złożyć reklamację? Czytelnik skarży się na Trade Republic

Czytelnik zwrócił uwagę redakcji na problem, który…

Revolut zostaje operatorem komórkowym. Ceny pakietów od 25 zł

Revolut zostaje operatorem komórkowym. Ceny pakietów od 25 zł

Revolut uruchamia w Polsce usługę „Mobile Plans”,…

„Alicja” wciąż nęka klientów PKO BP. Po latach spłaty dług wraca jak koszmar

„Alicja” wciąż nęka klientów PKO BP. Po latach spłaty dług wraca jak koszmar

Choć wydawało się, że głośne spory o…

Krzysztof Kolany i Wojciech Boczoń nagrodzeni w konkursie NBP

Krzysztof Kolany i Wojciech Boczoń nagrodzeni w konkursie NBP

Dwaj analitycy Bankier.pl – Krzysztof Kolany oraz…

BNP Paribas podnosi opłaty. Konto będzie darmowe, ale więcej zapłacicie za resztę operacji

BNP Paribas podnosi opłaty. Konto będzie darmowe, ale więcej zapłacicie za resztę operacji

Od 1 marca 2026 r. BNP Paribas…

Raporty PRNews.pl

Raport PRNews.pl: Aktywa banków – I kw. 2022 r.

Raport PRNews.pl: Aktywa banków – I kw. 2022 r.

Większość banków może się pochwalić wzrostem poziomu…

Raport PRNews.pl: Liczba obcokrajowców wśród klientów banków – I kw. 2022 r.

Raport PRNews.pl: Liczba obcokrajowców wśród klientów banków – I kw. 2022 r.

W pierwszym kwartale 2022 r. liczba obsługiwanych…

Raport PRNews.pl: Rynek kredytów hipotecznych – I kw. 2022

Raport PRNews.pl: Rynek kredytów hipotecznych – I kw. 2022

Pierwszy kwartał 2022 r. przyniósł spadek sprzedaży…

O tym mówią bankowcy

Ostatnie komentarze

avatar komentującego

daria owocna:

Nie tylko oni mają problem ;) Jestem starsza, a też ciężko z kasą …

śr., 17 gru 2025 (14:38) • Jak Gen Z radzi sobie z dorosłością? 1/3 z nich już ma długi

avatar komentującego

MalmoMind:

Żadna nowość. To samo Sobieraj zrobil w Aliorze… Tylko jak potem trzeba było …

wt., 18 lis 2025 (12:09) • UniCredit wywraca stolik. Wszystkie najważniejsze usługi za darmo i bez „gwiazdek”

avatar komentującego

MalmoMind:

Bla bla … spadek Klientów Indywidualnych pominięty … …

niedz., 9 lis 2025 (22:50) • 696 mln zł zysku netto Grupy Kapitałowej BNP Paribas Bank Polska w III kw. 2025 r.

avatar komentującego

Maciej Kusznierewicz:

Cel inflacyjny RPP mieści się w przedziale 1,5-3,5 proc. (a nie 1-3 proc., …

czw., 9 paź 2025 (11:32) • Kredyty miały być tańsze od listopada, będą już teraz. Stopy procentowe w dół [komentarz]

avatar komentującego

PRNews_pl:

Przecież na PRNews.pl (co sama nazwa serwisu wskazuje) od jakichś 25 lat publikuję …

pt., 12 wrz 2025 (06:12) • Rzecznik generalny TSUE: WIBOR zgodny z prawem

  • SMART Bankier
  • Kredyt konsolidacyjny
  • Pożyczki na raty
  • Konto firmowe
  • Kurs inwestowania
  • Kalkulator brutto netto
  • Kalkulator kredytu gotówkowego
  • Kalkulator zdolności kredytowej
  • Rozlicz najem w PIT-28
  • pit 37 online na pit.pl
  • Rozliczenie pit
  • Program pit
  • Pit 11
  • Promocje bankowe
  • Promocje Pekao S.A.
  • Promocje BNP Paribas
  • Promocje Citi Handlowy
  • Promocje Alior Bank
  • Promocje Santander Bank
  • Promocje PKO BP
  • Promocje Millenium
  • Promocje ING Bank Śląski
  • Promocje mBank
  • Promocje Velobank
  • Promocje Nest Bank
  • O nas
  • Kontakt
  • Reklama
  • Newsletter
  • Prześlij informację
  • RSS
  • zgarnijpremie.pl
Bonnier Business Polska Bankier.pl – Portal Finansowy – Rynki, Twoje finanse, Biznes PIT.pl -Podatki dla małych firm i osób fizycznych, rozliczenia roczne Systempartnerski.pl - system afiliacyjny Bankier.pl PRNews.pl - banki, karty, konta oraz marketing i public relations Mambiznes.pl - Pomysł na biznes, Własna firma, Biznes plan Dyskusja.biz - Blogi o biznesie, artykuły biznesowe Puls Biznesu pb.pl - rynek, akcje, spółka, przedsiębiorca, budżet Pulsmedycyny.pl - Portal lekarzy i pracowników służby zdrowia Pulsfarmacji.pl - Portal aptekarzy, techników i pracowników sektora farmaceutycznego
© 2008 − 2025 PRNews.pl. Korzystanie z portalu oznacza akceptację regulaminu. Informacja o cookies. Polityka prywatności

Bezpłatny newsletter PRNews.pl

  • PRNews.pl to najbardziej opiniotwórczy serwis w branży bankowej. Przekonaj się dlaczego!
  • Codziennie rano otrzymasz skrót najważniejszych informacji ze świata finansów
  • Dzięki temu będziesz zawsze wiedział o nowych produktach, promocjach i usługach bankowych, ubezpieczeniowych i inwestycyjnych
  • Aktualne wiadomości z prasy i z samych instytucji finansowych - zupełnie bezpłatnie, wprost na twoją skrzynkę mailową
Zapisz się na newsletter:

Dołącz już dziś do niemal 38 tys. odbiorców