PRNews.pl - banki, karty, konta oraz marketing i public relations

Najświeższe informacje z PRNews.pl w Twojej skrzynce!

Codziennie aktualne wiadomości ze świata finansów.

Zapisz się na nasz Newsletter ​i bądź na bieżąco z nowościami z branży!

  • Raporty
    • Polska bankowość w liczbach – raporty kwartalne
    • Aktywa banków
    • Bankomaty
    • Bankowość mobilna
    • Bankowość internetowa
    • Konta
    • Karty debetowe
    • Karty kredytowe
    • Karty HCE
    • Kredyty hipoteczne
    • Liczba klientów
    • Placówki
    • Zatrudnienie
    • e-administracja
  • Instytucje
    • Alior Bank
    • Bank BPS
    • Bank Millennium
    • Bank Ochrony Środowiska
    • Bank Pekao SA
    • Bank Pocztowy
    • Banki spółdzielcze
    • BGK
    • Biuro Informacji Kredytowej
    • BNP Paribas
    • Citi Handlowy
    • Credit Agricole
    • Deutsche Bank
    • Diners Club
    • DNB
    • EuropAssistance
    • First Data
    • Getin Noble Bank
    • HSBC Polska
    • Idea Bank
    • ING Bank Śląski
    • Inteligo
    • Marken Systemy Antywirusowe
    • Mastercard
    • mBank
    • Nest Bank
    • PKO BP
    • PKO Leasing
    • Plus Bank
    • Polski Standard Płatności
    • Provema
    • Prudential
    • PZU
    • Raiffeisen Polbank
    • Revolut
    • Santander Bank Polska
    • Santander Consumer Bank
    • Standard Chartered Polska
    • T-Mobile Usługi Bankowe
    • Toyota Bank Polska
    • Visa
    • Volkswagen Bank Oddział Polska
  • Produkty
    • Bankowość internetowa
    • Bankowość mobilna
    • Oszczędzanie
    • Bezpieczeństwo
    • Karty
    • Kredyty
    • Konta
    • Pod lupą
    • Płatności mobilne
    • Ubezpieczenia
  • Who is who
  • Wydarzenia
  • Praca
  • Forum
  • Alert
  • Newsletter
PRNews.plInformacjeCztery lata bank wykreślał z rejestru dłużników klienta, który nie zaciągnął u niego kredytu. Interweniował Rzecznik Finansowy

Cztery lata bank wykreślał z rejestru dłużników klienta, który nie zaciągnął u niego kredytu. Interweniował Rzecznik Finansowy

Facebook0 Twitter0 Wykop Google+ Linked in0
Informacje 14.01.2021 (11:52) informacja prasowa
Kredyty

Ponad cztery lata zajęło bankowi wykreślenie z rejestru niesolidnych dłużników danych klienta, który nie zaciągnął u niego kredytu. Obecnie klient wciąż walczy o zadośćuczynienie za naruszenie dóbr osobistych. W pierwszej instancji wygrał, ale w sądzie apelacyjnym przegrał. Zdaniem Rzecznika Finansowego takie rozstrzygnięcie rażąco narusza prawo, dlatego wniósł skargę nadzwyczajną do Sądu Najwyższego.

fot. Shutterstock

Problemy klienta jednego z banków zaczęły się w 2012 r. Dostał wówczas odmowę udzielenia kredytu hipotecznego ze względu na wpisanie go do rejestru niesolidnych dłużników. Po sprawdzeniu okazało się, że jego dane trafiły do Centralnej Bazy Danych – Bankowego Rejestru w styczniu 2011 r. Klient był zaskoczony, bo nigdy nie zaciągał kredytu w banku, który dokonał wpisu!

Batalia o wyjaśnienie sprawy i wykreślenie danych z rejestru trwała wiele miesięcy. W sprawę zaangażowany był Generalny Inspektor Danych Osobowych. Ostatecznie dane klienta zostały usunięte z rejestru w marcu 2015 r. Kilka miesięcy później GIODO potwierdził bezprawne i zawinione naruszenie przez bank przepisów dotyczących ochrony danych osobowych, gdyż wpis wynikał z błędu pracownika banku.

Sytuacja klienta

Klient postanowił dochodzić zadośćuczynienia od banku. Argumentował, że cała sytuacja generowała stres i zdenerwowanie. Żył w obawie wszczęcia nieuzasadnionej egzekucji komorniczej. Naruszono jego dobro osobiste w postaci dobrego imienia i czci, ponieważ dla innych banków okazał się osobą niewiarygodną, a wręcz nieuczciwą, zatajającą swoje zobowiązania. Przez lata nie miał możliwości zawarcia umowy kredytu hipotecznego, czy nawet zwykłej umowy o kartę kredytową, co wywołało u niego negatywne przeżycia i doświadczenia. To wszystko było podstawą żądania od banku zadośćuczynienia.

Batalia sądowa

Sąd Okręgowy przychylił się do argumentacji przedstawionej przez klienta i przyznał mu kwotę 10 tys. zł tytułem zadośćuczynienia. Bank jednak odwołał się od tego wyroku. Sąd Apelacyjny był już przeciwnego zdania. Wskazał, że należy wyraźnie rozdzielić sferę ochrony dóbr osobistych od sfery ochrony danych osobowych. Doszedł do przekonania, że pomimo bezprawnego i zawinionego działania banku naruszającego przepisy dotyczące danych osobowych nie należy ich utożsamiać z dobrami osobistymi. Uznał, że należy te kwestie wyraźnie rozdzielić, dlatego zmienił wyrok sądu okręgowego.

Po pomoc do Rzecznika Finansowego

Jedyną możliwością zakwestionowania takiego wyroku było złożenie skargi nadzwyczajnej. Dlatego poszkodowany zwrócił się o pomoc do Rzecznika Finansowego.

– Po analizie dokumentacji doszliśmy do wniosku, że zaskarżone rozstrzygnięcie Sądu Apelacyjnego rażąco narusza prawo. Publikacja nieprawdziwych informacji w rejestrach bankowych w sytuacji, gdy klient nigdy nie był dłużnikiem banku, bez wątpienia narusza jego dobra osobiste. W dotychczas wykształconym orzecznictwie sądy wielokrotnie wypowiadały się w tym zakresie. Prawo do ochrony danych osobowych jest wywodzone z takich dóbr osobistych, jak godność człowieka oraz prawo do prywatności – mówi dr. hab. Mariusz Jerzy Golecki, Rzecznik Finansowy.

Zdaniem Rzecznika wyrok Sądu Apelacyjnego i wskazane w nim motywy uzasadnienia są niezgodne z zasadami demokratycznego państwa prawnego oraz wskazują na rażące naruszenie prawa poprzez błędną wykładnię przepisów prawa i ich niewłaściwe zastosowanie.

– To uzasadnia złożenie skargi nadzwyczajnej, dlatego podjąłem decyzję o takim wystąpieniu. Mam nadzieję, że w ten sposób wieloletnia batalia poszkodowanego klienta banku wreszcie zakończy się pozytywnie – mówi Mariusz Golecki.

Kalendarium problemów klienta banku

Styczeń 2011 r. – wpisanie danych klienta banku do tzw. rejestru niesolidnych dłużników (Centralnej Bazy Danych – Bankowego Rejestru). Klient nigdy nie zaciągał kredytu w tym banku, a wpis wynikał z błędu pracownika banku.

2012 r. – próby zaciągnięcia kredytu hipotecznego i podpisania umowy o kartę kredytową zakończone niepowodzeniem ze względu na wpis w rejestrze. Klient podejmuje dziania na rzecz wykreślenia go z bazy.

Marzec 2015 r. – wykreślenie danych klienta z bazy niesolidnych dłużników.

Wrzesień 2016 r. – GIODO potwierdza bezprawne i zawinione naruszenie przez bank przepisów dotyczących ochrony danych osobowych.

Październik 2017 r. – Sąd Okręgowy zasądza kwotę 10 tys. zł tytułem zadośćuczynienia na rzecz klienta z tytułu naruszenia dóbr osobistych na skutek wpisu do rejestru.

Czerwiec 2019 r. – Sąd Apelacyjny oddala powództwo o zapłatę zadośćuczynienia.

Grudzień 2020 r. – Rzecznik Finansowy składa skargę nadzwyczajną od wyroku Sądu Apelacyjnego.

Źródło: Rzecznik Finansowy

Udostępnij: Facebook0 Twitter0 Wykop Google+ Linked in0
2021-01-14
Redakcja PRNews.pl

Sprawdź także:

0 Cinkciarz.pl poszerza ofertę sklepu o doładowania, kody i karty podarunkowe
20.01.2021 (10:57) – informacja prasowa

Cinkciarz.pl poszerza ofertę sklepu o doładowania, kody i karty podarunkowe

Klienci portalu Cinkciarz.pl mogą kupować już nie tylko waluty. Polski fintech zwiększa asortyment eStore, oferując …

0 UOKiK nałożył 450 tys. zł karty na youtubera, który naganiał na systemy typu piramida
20.01.2021 (10:12) – informacja prasowa

UOKiK nałożył 450 tys. zł karty na youtubera, który naganiał na systemy typu piramida

Niemal maksymalną karę za każdą z trzech stwierdzonych praktyk - łącznie blisko 450 tys. zł – nałożył Prezes UOKiK …

0 Przedsiębiorcy to już konsumenci. Co to oznacza dla kupujących “na firmę” i dla sprzedawców?
20.01.2021 (10:05) – informacja prasowa

Przedsiębiorcy to już konsumenci. Co to oznacza dla kupujących “na firmę” i dla sprzedawców?

Od 1 stycznia obowiązują nowe przepisy w prawie konsumenckim oraz Kodeksie Cywilnym. Są bardziej przyjazne dla …

0 Co trzeci z nas częściej kupuje online podczas pandemii. Najchętniej płacimy szybkimi przelewami i Blikiem
20.01.2021 (07:03) – informacja prasowa

Co trzeci z nas częściej kupuje online podczas pandemii. Najchętniej płacimy szybkimi przelewami i Blikiem

Pandemia koronawirusa i związane z nią obostrzenia w sklepach stacjonarnych, takie jak konieczność noszenia …

0 Startuje pierwsza edycja programu Złote Szkoły NBP
20.01.2021 (06:58) – informacja prasowa

Startuje pierwsza edycja programu Złote Szkoły NBP

18 stycznia 2021 r. wystartowała pierwsza edycja ogólnopolskiego programu Złote Szkoły NBP, który popularyzuje …

0 Aż 67% Polaków uważa, że emerytura nie wystarczy im, aby przeżyć. Prawie 20% nie ma planu, jak zapewnić sobie bezpieczeństwo na starość. Wyniki badania
20.01.2021 (06:56) – informacja prasowa

Aż 67% Polaków uważa, że emerytura nie wystarczy im, aby przeżyć. Prawie 20% nie ma planu, jak zapewnić sobie bezpieczeństwo na starość. Wyniki badania

Aż 67% Polaków uważa, że ich emerytura nie wystarczy im na przeżycie nawet na minimalnym poziomie. Również 2/3 …

PRNews.pl

Zobacz również

mBank ostrzega przed fałszywymi linkami podczas zakupów internetowych

mBank ostrzega przed fałszywymi linkami podczas zakupów internetowych

Podczas zakupów lub sprzedaży w sieci, nie…

Cyfrowe euro w ciągu 5 lat. Jak mógłby działać nowy pieniądz?

Cyfrowe euro w ciągu 5 lat. Jak mógłby działać nowy pieniądz?

Cyfrowe euro powinno stać się rzeczywistością w…

Gotówki nie przyjmujemy – co trzeci Brytyjczyk spotkał się z odmową

Gotówki nie przyjmujemy – co trzeci Brytyjczyk spotkał się z odmową

34 proc. konsumentów w okresie od początku…

NBP utworzył departament cyberbezpieczeństwa

NBP utworzył departament cyberbezpieczeństwa

Narodowy Bank Polski rozdzielił departament komunikacji oraz…

Alibaba szykuje konkurencję dla paczkomatów Inpostu w Polsce?

Alibaba szykuje konkurencję dla paczkomatów Inpostu w Polsce?

Zaostrza się konkurencja dla paczkomatów InPostu. Po…

O tym mówią bankowcy

Ostatnie komentarze

Slavekk:

A jak zakładasz rachunek w banku to też im dowodu nie pokażesz? …

śr, 20 sty 2021 (06:52) • Revolut szuka w Polsce banku do współpracy. Potrzebuje lokalnych numerów IBAN

GnD:

No tak, bo przecież bez dowodu nagle Polak obraca milionami, ale już z …

wt, 19 sty 2021 (23:35) • Revolut szuka w Polsce banku do współpracy. Potrzebuje lokalnych numerów IBAN

assadf:

Revolut ma przed sobą wiele tego typu trudności, bo CEO nie uznaje, że …

wt, 19 sty 2021 (18:47) • Revolut szuka w Polsce banku do współpracy. Potrzebuje lokalnych numerów IBAN

xxx:

skanu dowodu nie prześlę dziekuję …

wt, 19 sty 2021 (16:03) • Revolut szuka w Polsce banku do współpracy. Potrzebuje lokalnych numerów IBAN

xxx:

niestety ale przestałem z nich korzystać po żądaniu skanu dowodu. trochę żałuje ale …

wt, 19 sty 2021 (16:03) • Revolut szuka w Polsce banku do współpracy. Potrzebuje lokalnych numerów IBAN

  • Kredyt gotówkowy
  • Pit 36
  • 1 procent
  • Pit 11
  • SMART Bankier
  • Pit 2020
  • Pit 39
  • Pit online
  • Pit 8c
  • Rozliczenie PIT
  • e-Deklaracje 2019
  • Kalkulator brutto netto
  • Twój e-pit
  • Pity
  • Pit 28
  • Przelicznik walut
  • O nas
  • Kontakt
  • Reklama
  • Newsletter
  • Prześlij informację
  • RSS
  • zgarnijpremie.pl
Bonnier Business Polska Bankier.pl – Portal Finansowy – Rynki, Twoje finanse, Biznes PIT.pl -Podatki dla małych firm i osób fizycznych, rozliczenia roczne Systempartnerski.pl - system afiliacyjny Bankier.pl PRNews.pl - banki, karty, konta oraz marketing i public relations Mambiznes.pl - Pomysł na biznes, Własna firma, Biznes plan Dyskusja.biz - Blogi o biznesie, artykuły biznesowe Puls Biznesu pb.pl - rynek, akcje, spółka, przedsiębiorca, budżet Pulsmedycyny.pl - Portal lekarzy i pracowników służby zdrowia Pulsfarmacji.pl - Portal aptekarzy, techników i pracowników sektora farmaceutycznego
© 2008 − 2021 PRNews.pl. Korzystanie z portalu oznacza akceptację regulaminu. Informacja o cookies. Polityka prywatności

Bezpłatny newsletter PRNews.pl

  • PRNews.pl to najbardziej opiniotwórczy serwis w branży bankowej. Przekonaj się dlaczego!
  • Codziennie rano otrzymasz skrót najważniejszych informacji ze świata finansów
  • Dzięki temu będziesz zawsze wiedział o nowych produktach, promocjach i usługach bankowych, ubezpieczeniowych i inwestycyjnych
  • Aktualne wiadomości z prasy i z samych instytucji finansowych - zupełnie bezpłatnie, wprost na twoją skrzynkę mailową
Zapisz się na newsletter:

Dołącz już dziś do niemal 38 tys. odbiorców