Także orzeczenia komisji lekarskich o ich niezdolności do służby mogą być podważane. To dlatego, że ministrowie sprawiedliwości oraz spraw wewnętrznych i administracji od prawie półtora roku nie wydali nowych rozporządzeń regulujących te sprawy.
Prawnicy są jednomyślni, że poprzednie straciły swą moc. Wśród legislatorów zdania są podzielone. Swojej decyzji broni resort spraw wewnętrznych. Ministerstwo Sprawiedliwości nie odpowiedziało na naszą prośbę o zajęcie stanowiska. Jednak w wydanym 2 grudnia 2008 r. nowym rozporządzeniu bezpośrednio wskazuje, że poprzednie straciło moc.
Skutki likwidacji służb
W 2006 roku, gdy likwidacji uległy Wojskowe Służby Informacyjne, ustawa wprowadzająca przepisy o utworzeniu Kontrwywiadu Wojskowego i Wywiadu Wojskowego znowelizowała m.in. ustawę o zaopatrywaniu emerytalnym funkcjonariuszy. Zmienione zostały m.in. dwa przepisy tej ustawy, na podstawie których wydawane są cztery rozporządzenia ministra MSWiA oraz sprawiedliwości.
Zmiana polegała na dodaniu do tych przepisów kolejnego organu, który miał wydać rozporządzenie. Był nim minister obrony narodowej. Ponieważ wcześniej nie miał takiego obowiązku, rozporządzenie wydał. Pozostałe dwa resorty takie rozporządzenia wydały już wcześniej. Uznały więc, że nie mają takiego obowiązku.
Prawnicy wskazują jednak, że generalna zasada tworzenia prawa nakłada obowiązek wydania nowych rozporządzeń, jeżeli przepis do ich wydania został zmieniony. Wskazują też, że do ich wydania bezpośrednio zobowiązał resorty spraw wewnętrznych i sprawiedliwości art. 75 ustawy z 9 czerwca 2006 r. – Przepisy wprowadzające ustawę o Służbie Kontrwywiadu Wojskowego oraz Służbie Wywiadu Wojskowego oraz ustawę o służbie funkcjonariuszy Służby Kontrwywiadu Wojskowego oraz Służby Wywiadu Wojskowego (Dz.U. nr 104, poz. 711 z późn. zm.). Ustawodawca na ich wydanie dał im 12 miesięcy od wejścia w życie ustawy.
Nieważne akty wykonawcze
– Rozporządzenia, które obowiązywały do 8 lipca 2007 r., po tym terminie przestały obowiązywać z mocy samego prawa – uważa Engelbert Artur Steckert z Kancelarii Prawnej Paszowski & Wspólnicy we Wrocławiu.
Od 9 lipca 2007 r. żadne przepisy prawne nie regulują więc m.in. sprawy zmniejszania emerytur funkcjonariuszy.
Jak uzasadnia ważność rozporządzeń Ministerstwo Spraw Wewnętrznych i Administracji ? Na co mogą powoływać się przed sądem funkcjonariusze, którzy się nie zgadzają z tymi decyzjami i uważają, że wobec nich rodzą one negatywne skutki ? Czy osoby, dla których decyzje wydane na podstawie tych rozporządzeń są niekorzystne, mogą składać pozwy o odszkodowanie od Skarbu Państwa ?
Artur Radwan
Więcej: Gazeta Prawna 29.01.2009 (20) – str.7