Od gotówki, przez kartę płatniczą, zegarek czy smartfon aż po tęczówkę oka. Nowe metody płatności rozwijają się razem z retailem i jego klientami. Na czym polegają transakcje spojrzeniem i jak dbają o bezpieczeństwo danych klientów? Na te pytania odpowiadają eksperci Exorigo-Upos i PayEye, którzy wspólnie wdrażają innowacyjną metodę w sklepach stacjonarnych i online.
PayEye pozwala na płatności w sklepach stacjonarnych z wykorzystaniem fuzji biometrii tęczówki oka i twarzy oraz jednym kliknięciem w sklepach internetowych. To pierwsze tego typu rozwiązanie na świecie, które wykorzystane zostało komercyjnie.
W celu dotarcia do detalistów i efektywnego wdrożenia, spółka nawiązała współpracę z Exorigo-Upos. Jak wynika z ostatniego raportu RetailTech 2023, dla niemal 70 proc. badanych kluczowym trendem w retailu wciąż pozostaje automatyzacja. Tyle samo retailerów zamierza przeznaczyć na inwestycje w zakresie IT tyle samo, bądź więcej niż dotychczas.
– Jeszcze niedawno odczytywanie danych z tęczówki kojarzyło się raczej z klimatem filmów sci-fi, niż z elementem codziennych zakupów. Dzisiaj to kolejny krok w rozwoju retailu, który wciąż poszukuje nowych sposobów optymalizacji procesów zakupowych. Poza skróceniem czasu transakcji przy zachowaniu maksymalnego bezpieczeństwa, sklepy zyskują większą lojalność klientów, którzy chętniej korzystają z ich aplikacji. Automatyzacja, szczególnie w obszarze płatności, jest teraz mocno rozwijanym trendem – mówi Anna Schabikowska, Doradca Zarządu, Exorigo-Upos.
Indywidualne cechy biometryczne tęczówki oka i twarzy są przekształcane na unikalny, zaszyfrowany kod, który zostaje powiązany z danymi klienta oraz jego kartą płatniczą. Moduł połączony jest z kontem użytkownika w aplikacji sprzedawcy, a zdjęcia użytkowników nie są nigdzie przechowywane. Według PayEye, płatność spojrzeniem zajmuje 4,21 sekundy. Dla porównania, ta sama operacja z wykorzystaniem urządzenia NFC, jak np. telefon, zajmuje już 21,95 sekundy, a w przypadku gotówki – 40,4 sekundy.
– Niezależnie od dynamicznego rozwoju handlu, jednym z kluczowych problemów, z jakimi wciąż mierzą się detaliści, nadal są kolejki w sklepach. Pomimo obecności personelu, systemów kierowania ruchem kolejek czy kas samoobsługowych, czas obsługi wciąż wymaga skrócenia. Musimy pamiętać, że to jeden z głównych czynników, który wpływa na decyzję klienta o zakupach stacjonarnych. Nasze rozwiązanie eliminuje takie czynności, jak poszukiwanie portfela, karty i telefonu czy problemy z numerem PIN. W efekcie, cały proces przebiega sprawniej, a doświadczenia zakupowe konsumentów się poprawiają – dodaje Daniel Jarząb, CEO PayEye.
Nowe terminale eyePOS 3, które PayEye już niebawem planuje wdrożyć na rynek będą obsługiwać wszystkie rodzaje płatności: biometryczne, zbliżeniowe i kartowe. Wybór metody będzie należał do użytkownika, a w proces na żadnym etapie nie ma potrzeby angażowania personelu sklepu. Powodzenie płatności z wykorzystaniem tęczówki potwierdzone zostanie standardowym komunikatem na terminalu, a transakcja natychmiast pojawi się na koncie klienta.
Exorigo-Upos wspiera fintech we wprowadzeniu terminali do dużych sieci retail oraz rozwija aplikację dla sklepów umożliwiającą hybrydowe płatności – zarówno biometryczne, jak i tradycyjną kartą. W tym zakresie firma wykorzystuje doświadczenie zdobyte przy tworzeniu i rozwoju hubu płatniczego Cloud EFT, czyli jednego z kilkudziesięciu na świecie rozwiązań z najwyższym poziomem szyfrowania. Z jego wykorzystaniem odbywa się nawet 4 mln transakcji dziennie.
Źródło: Exorigo-Upos