PRNews.pl - banki, karty, konta oraz marketing i public relations

Najświeższe informacje z PRNews.pl w Twojej skrzynce!

Codziennie aktualne wiadomości ze świata finansów.

Zapisz się na nasz Newsletter ​i bądź na bieżąco z nowościami z branży!

  • Raporty
  • Instytucje
    • Aion Bank
    • Alior Bank
    • Bank BPS
    • Bank Millennium
    • Bank Ochrony Środowiska
    • Bank Pekao SA
    • Bank Pocztowy
    • Banki spółdzielcze
    • BGK
    • Biuro Informacji Kredytowej
    • BNP Paribas
    • Citi Handlowy
    • Compensa
    • Credit Agricole
    • Deutsche Bank
    • DNB
    • EuropAssistance
    • ING Bank Śląski
    • KIR
    • Klarna
    • Link4
    • Mastercard
    • mBank
    • Mondial Assistance
    • mPay
    • Nationale-Nederlanden
    • Nest Bank
    • PKO BP
    • PKO Leasing
    • Plus Bank
    • PolCard from Fiserv
    • Polski Standard Płatności
    • Pru
    • PZU
    • Raiffeisen Digital Bank
    • Revolut
    • Santander Bank Polska
    • Santander Consumer Bank
    • SGB
    • Standard Chartered Polska
    • Toyota Bank Polska
    • Trade Republic
    • UniCredit
    • VeloBank
    • Visa
    • Volkswagen Bank Oddział Polska
    • Warta
    • Zen.com
  • Produkty
    • Bankowość internetowa
    • Bankowość mobilna
    • Oszczędzanie
    • Bezpieczeństwo
    • Karty
    • Kredyty
    • Konta
    • Płatności mobilne
    • Ubezpieczenia
  • Analizy
  • Kariera w finansach
  • Szkolenia
  • Forum
  • Newsletter
PRNews.plInformacjeEY: Sektor finansowy do cyfrowej transformacji motywuje konkurencja i redukcja kosztów

EY: Sektor finansowy do cyfrowej transformacji motywuje konkurencja i redukcja kosztów

Informacje 22.10.2024 (18:16) informacja prasowa

Badanie EY – Cyfrowa Transformacja 2024 – wskazuje, że chociaż 86% firm z branży finansowej w Polsce potwierdza że proces digitalizacji ich organizacji posiada wysoki lub bardzo wysoki priorytet to w zakresie motywacji ten sektor różni się od innych gałęzi gospodarki. Aż 39% ankietowanych jako główną przyczynę do działania wskazało konkurencję – przewyższając rynkową średnią aż o 10 pkt. procentowych (29%).

Proces cyfryzacji definiowany jest zaś przez zmniejszanie kosztów, na co wskazuje 50% badanych firm z branży finansowej (15 pkt. proc. więcej od średniej). Równocześnie, działania są częściej podejmowane zgodnie z wcześniej ustaloną strategią cyfryzacji (46% vs. 39%). Pozwala to skupić się na kluczowych obszarach jak np. sztuczna inteligencja i uczenie maszynowe, na które 30% firm z branży finansowej planuje zwiększyć budżet. To 9 pkt. proc. więcej od rynkowej średniej. Nie może więc dziwić, że już 40% przedsiębiorstw z tego sektora na przestrzeni ostatnich 12 miesięcy zaniechało wcześniej zaplanowanych projektów transformacyjnych na rzecz implementacji AI – o 6 pkt. proc. więcej niż wynik całej gospodarki (34%).

Wyniki badania EY – Cyfrowa Transformacja 2024 – wskazują, że dla 86% przedstawicieli sektora finansowego proces digitalizacji ich przedsiębiorstwa stanowi przynajmniej wysoki priorytet. To bardzo zbliżony wynik do średniej ze wszystkich kluczowych gałęzi rynku (84%). Większe różnice zaczynają pojawiać się jednak w obszarach planowania oraz inwestycji.

Niemal połowa ankietowanych firm z sektora finansowego (46%) wprowadza zmiany zgodnie z ustaloną wcześniej strategią cyfryzacji poszczególnych zasobów lub procesów. Dla porównania uśredniony wynik dla gospodarki to 39%, czyli aż o 7 pkt. proc. mniej. Równocześnie, jedynie 6% przedsiębiorstw z branży finansowej przeznacza na cyfrową transformację poniżej 3% przychodu (średnia to 10%).Największy odsetek – 63% – mieści się w przedziale od 4 do 10%,. To rezultat o 6 pkt. proc. wyższy od ogółu.

Większe nakłady inwestycyjne mogą wprost wynikać ze specyfiki branży, cechującej się nie tylko wysoką innowacyjnością, ale również konkurencyjnością i efektywnością kosztową. Aż 39% przedstawicieli sektora finansowego jako główną motywację wskazało konkurencję (10 pkt. proc. więcej od rynkowej średniej). Ta różnica jest jeszcze większa w obszarze definiowana istoty procesu cyfrowej transformacji. Dla połowy firm (50%) z branży finansowej jest nią zmniejszenie kosztów. W tym przypadku różnica wynosi aż 15 pkt. procentowych.

– Sektor finansowy cechuje się znaczną konkurencyjnością, co w Polsce przekłada się również na wysoką innowacyjność. W rezultacie konsumenci nad Wisłą mają często dostęp jako jedni z pierwszych w Europie do najbardziej zaawansowanych rozwiązań. To efekt wieloletnich starań, które w ostatnim czasie wraz z rozwojem chmury oraz sztucznej inteligencji jedynie przyspieszyły. Ciągle jednak łatwo można zidentyfikować analogowe elementy w cyfrowym świecie. Jednym z nich są kredyty hipoteczne. Ucyfrowienie tego obszaru, skracające cały proces z tygodni do godzin, pozwoli na budowanie realnych przewag konkurencyjnych. Nie ma żadnych wątpliwości, że w tym aspekcie w niedługim czasie nadejdą znaczące zmiany – mówi Wojciech Soleniec, Partner w zespole Technology Consulting, EY Polska.

W obszarze priorytetów cyfrowej transformacji firmy w Polsce – niezależnie od sektora – są zgodne. Najważniejsza jest obsługa klienta (48% – sektor finansowy, 47% – rynkowa średnia) i sprzedaż (42% vs. 43%). Różnice uwypuklają się w innych kategoriach. Branża finansowa wysoko wartościuje również wpływ digitalizacji na obszar księgowości (32% vs. 26%) oraz administracji (25% vs. 20%).

Sektor finansowy cechuje się wyższym, ogólnym zaawansowaniem w wykorzystaniu rozwiązań technologicznych w zakresie obsługi klienta lub hiperpersonalizacji ofert, a także niezwykle silnym opieraniu się na analizie danych. W efekcie w najbliższych 12 miesiącach częściej od przedsiębiorstw z innych sektorów (30% vs. 21%) zamierza zwiększać budżety w obszarze sztucznej inteligencji i uczenia maszynowego. W obszarze AI działa również znacznie szybciej i bardziej zdecydowanie. Już 40% firm z sektora finansowego zadeklarowało, że na przestrzeni ostatnich 12 miesięcy zaniechało realizacji wcześniej zaplanowanego projektu transformacyjnego na rzecz implementacji działań opartych na sztucznej inteligencji. Dla ogółu gospodarki ten odsetek wynosi 34%, a więc 6 pkt. procentowych mniej.

Zaawansowane i nowatorskie działania wiążą się z jednak z koniecznością posiadania odpowiednich kompetencji ludzkich. To co może martwić to fakt, że aż 29% firm z branży finansowego wskazało ten aspekt jako główną barierę dla transformacji cyfrowej. To o 7 pkt. proc. więcej niż w przypadku średniej dla wszystkich kluczowych gałęzi gospodarki. Co więcej aż 31% przedstawicieli sektora finansowego wskazało, że w perspektywie 12 miesięcy najmniejszy budżet zostanie przeznaczony na szkolenie pracowników z kompetencji cyfrowych. W przypadku średniej dla rynku ten odsetek wyniósł o 10 pkt. proc. mniej (21%). Nie oznacza to, że branża finansowa nie zamierza prowadzić inwestycji w obszarze podnoszenia kompetencji. Jednakże, w przypadku zaawansowanych rozwiązań poszukuje wysoko wyspecjalizowanych osób, co stanowi wyzwanie dla przedstawicieli każdego sektora. W zakresie kompetencji cyfrowych – ze względu na dotychczasową skalę inwestycji – wiele zostało już jednak zrobione, co sprawia że budżety mogą być alokowane w inne obszary.

– Należy spodziewać się, że coraz więcej usług oferowanych przez branżę finansową będzie automatyzowanych. Ten proces, widoczny już w podstawowych aspektach jak bieżąca obsługa konta, będzie rozszerzany na coraz bardziej zaawansowane procesy jak np. analiza ryzyk kredytowych w oparciu o samodzielnie pozyskane dane. Pozwoli to na usprawnienie funkcjonowania organizacji i zwiększy poziom satysfakcji konsumentów. Jednakże coraz częściej wyzwaniem nie będzie sam aspekt technologiczny, a konieczność pozyskania i utrzymania kompetencji do rozbudowywania wysoce zautomatyzowanych procesów. Wzrosną więc budżety niezbędne na ich pozyskanie, być może kosztem wydatków niezbędnych na zwiększanie umiejętności pracowników w obszarze front i back office’u. – podsumowuje Anna Kożuchowska, Partnerka w Dziale Doradztwa Biznesowego i Liderka Obszaru Ryzyka Kredytowego, EY Polska.

O badaniu

Badanie EY – Cyfrowa Transformacja 2024 – zostało wykonane przez CubeResearch na zlecenie EY metodą CATI i CAWI w pierwszym kwartale 2024 roku na próbie 494 średnich i dużych przedsiębiorstw w Polsce z sektorów produkcyjnego, finansowego, logistycznego oraz handlowego. Odsetek respondentów z branży finansowej wynosił 22%. Respondenci odpowiadają w firmach za obszar cyfrowej transformacji, IT, finansów lub są właścicielami / członkami zarządu.

Źródło: EY

analizy 2024-10-22
Redakcja PRNews.pl
Tagi: analizy

Sprawdź także:

a 0 Nowe oferty promocyjne ubezpieczeń komunikacyjnych i nieruchomości w Alior Banku
05.12.2025 (04:16) – informacja prasowa

Nowe oferty promocyjne ubezpieczeń komunikacyjnych i nieruchomości w Alior Banku

Alior Bank wprowadza dwie nowe promocje ubezpieczeniowe w ramach współpracy z LINK4. Akcje potrwają do 31 grudnia …

a 0 XV edycja Programu Grantów Lokalnych Banku BNP Paribas – 500 000 zł trafi do organizacji wzmacniających swoje społeczności
05.12.2025 (04:14) – informacja prasowa

XV edycja Programu Grantów Lokalnych Banku BNP Paribas – 500 000 zł trafi do organizacji wzmacniających swoje społeczności

Bank BNP Paribas rusza z piętnastą edycją Programu Grantów Lokalnych – inicjatywy, która od 2011 roku wspiera …

a 0 Revolut udostępnia “Tryb Uliczny”. Ma chronić środki klientów przed atakami złodziei podczas sezonu świątecznego
05.12.2025 (04:09) – informacja prasowa

Revolut udostępnia “Tryb Uliczny”. Ma chronić środki klientów przed atakami złodziei podczas sezonu świątecznego

Revolut udostępnił w krajach EOG i Wielkiej Brytanii (również w Polsce) nową funkcję bezpieczeństwa: “Tryb …

a 0 ING na 9. Śląskim Festiwalu Nauki Katowice
05.12.2025 (04:07) – informacja prasowa

ING na 9. Śląskim Festiwalu Nauki Katowice

Fundacja ING Dzieciom wspólnie z ING Bankiem Śląskim zapraszają dzieci, młodzież i dorosłych do Katowic, na kolejne …

a 0 Hitachi Europe i ITCARD nawiązują strategiczne partnerstwo
05.12.2025 (04:06) – informacja prasowa

Hitachi Europe i ITCARD nawiązują strategiczne partnerstwo

Hitachi Europe Ltd. i ITCARD S.A. zawarły strategiczne partnerstwo w celu przyspieszenia innowacji i transformacji …

a 0 ERGO Hestia i Akademia Leona Koźmińskiego przedłużają strategiczne partnerstwo na kolejne trzy lata
05.12.2025 (04:02) – informacja prasowa

ERGO Hestia i Akademia Leona Koźmińskiego przedłużają strategiczne partnerstwo na kolejne trzy lata

Grupa ERGO Hestia i Akademia Leona Koźmińskiego podpisały umowę o kontynuacji strategicznego partnerstwa na lata …

PRNews.pl

Zobacz również

Kup teraz, zapłać później. Po trzech miesiącach Citi da Ci najnowszego Apple Watcha

Kup teraz, zapłać później. Po trzech miesiącach Citi da Ci najnowszego Apple Watcha

Nowy Apple Watch SE 3 to gadżet,…

mBank rozszerza cyfrową hipotekę. Nowy kredyt na mieszkanie z rynku wtórnego w kilkanaście minut

mBank rozszerza cyfrową hipotekę. Nowy kredyt na mieszkanie z rynku wtórnego w kilkanaście minut

Niespełna trzy miesiące po starcie cyfrowej hipoteki…

Raport: Liczba kont osobistych w bankach – III kwartał 2025 r.

Raport: Liczba kont osobistych w bankach – III kwartał 2025 r.

Rynek rachunków oszczędnościowo-rozliczeniowych w złotych po III…

Te banki mają najwięcej aktywnych użytkowników Blika. Dane po III kw. 25

Te banki mają najwięcej aktywnych użytkowników Blika. Dane po III kw. 25

Z zebranych danych bankowych wynika, że po…

Raport: Liczba klientów mobile only w bankach – III kwartał 2025 r.

Raport: Liczba klientów mobile only w bankach – III kwartał 2025 r.

Liczba klientów „mobile only”, czyli osób, które…

O tym mówią bankowcy

Ostatnie komentarze

avatar komentującego

Avo Men:

Żadna nowość. To samo Sobieraj zrobil w Aliorze… Tylko jak potem trzeba było …

wt., 18 lis 2025 (12:09) • UniCredit wywraca stolik. Wszystkie najważniejsze usługi za darmo i bez „gwiazdek”

avatar komentującego

Avo Men:

Bla bla … spadek Klientów Indywidualnych pominięty … …

niedz., 9 lis 2025 (22:50) • 696 mln zł zysku netto Grupy Kapitałowej BNP Paribas Bank Polska w III kw. 2025 r.

avatar komentującego

Maciej Kusznierewicz:

Cel inflacyjny RPP mieści się w przedziale 1,5-3,5 proc. (a nie 1-3 proc., …

czw., 9 paź 2025 (11:32) • Kredyty miały być tańsze od listopada, będą już teraz. Stopy procentowe w dół [komentarz]

avatar komentującego

PRNews_pl:

Przecież na PRNews.pl (co sama nazwa serwisu wskazuje) od jakichś 25 lat publikuję …

pt., 12 wrz 2025 (06:12) • Rzecznik generalny TSUE: WIBOR zgodny z prawem

avatar komentującego

Bart Ikswe:

No profesjonalna i rzetelna opinia...przedrukowana od Związku Banków Polskich 🤯 na dole artykułu …

pt., 12 wrz 2025 (06:07) • Rzecznik generalny TSUE: WIBOR zgodny z prawem

  • SMART Bankier
  • Kredyt konsolidacyjny
  • Pożyczki na raty
  • Konto firmowe
  • Kurs inwestowania
  • Kalkulator brutto netto
  • Kalkulator kredytu gotówkowego
  • Kalkulator zdolności kredytowej
  • Rozlicz najem w PIT-28
  • pit 37 online na pit.pl
  • Rozliczenie pit
  • Program pit
  • Pit 11
  • Promocje bankowe
  • Promocje Pekao S.A.
  • Promocje BNP Paribas
  • Promocje Citi Handlowy
  • Promocje Alior Bank
  • Promocje Santander Bank
  • Promocje PKO BP
  • Promocje Millenium
  • Promocje ING Bank Śląski
  • Promocje mBank
  • Promocje Velobank
  • Promocje Nest Bank
  • O nas
  • Kontakt
  • Reklama
  • Newsletter
  • Prześlij informację
  • RSS
  • zgarnijpremie.pl
Bonnier Business Polska Bankier.pl – Portal Finansowy – Rynki, Twoje finanse, Biznes PIT.pl -Podatki dla małych firm i osób fizycznych, rozliczenia roczne Systempartnerski.pl - system afiliacyjny Bankier.pl PRNews.pl - banki, karty, konta oraz marketing i public relations Mambiznes.pl - Pomysł na biznes, Własna firma, Biznes plan Dyskusja.biz - Blogi o biznesie, artykuły biznesowe Puls Biznesu pb.pl - rynek, akcje, spółka, przedsiębiorca, budżet Pulsmedycyny.pl - Portal lekarzy i pracowników służby zdrowia Pulsfarmacji.pl - Portal aptekarzy, techników i pracowników sektora farmaceutycznego
© 2008 − 2025 PRNews.pl. Korzystanie z portalu oznacza akceptację regulaminu. Informacja o cookies. Polityka prywatności

Bezpłatny newsletter PRNews.pl

  • PRNews.pl to najbardziej opiniotwórczy serwis w branży bankowej. Przekonaj się dlaczego!
  • Codziennie rano otrzymasz skrót najważniejszych informacji ze świata finansów
  • Dzięki temu będziesz zawsze wiedział o nowych produktach, promocjach i usługach bankowych, ubezpieczeniowych i inwestycyjnych
  • Aktualne wiadomości z prasy i z samych instytucji finansowych - zupełnie bezpłatnie, wprost na twoją skrzynkę mailową
Zapisz się na newsletter:

Dołącz już dziś do niemal 38 tys. odbiorców