PRNews.pl - banki, karty, konta oraz marketing i public relations

Najświeższe informacje z PRNews.pl w Twojej skrzynce!

Codziennie aktualne wiadomości ze świata finansów.

Zapisz się na nasz Newsletter ​i bądź na bieżąco z nowościami z branży!

  • Raporty
  • Instytucje
    • Aion Bank
    • Alior Bank
    • Bank BPS
    • Bank Millennium
    • Bank Ochrony Środowiska
    • Bank Pekao SA
    • Bank Pocztowy
    • Banki spółdzielcze
    • BGK
    • Biuro Informacji Kredytowej
    • BNP Paribas
    • Citi Handlowy
    • Compensa
    • Credit Agricole
    • Deutsche Bank
    • DNB
    • EuropAssistance
    • ING Bank Śląski
    • KIR
    • Klarna
    • Link4
    • Mastercard
    • mBank
    • Mondial Assistance
    • mPay
    • Nationale-Nederlanden
    • Nest Bank
    • PKO BP
    • PKO Leasing
    • Plus Bank
    • PolCard from Fiserv
    • Polski Standard Płatności
    • Pru
    • PZU
    • Raiffeisen Digital Bank
    • Revolut
    • Santander Bank Polska
    • Santander Consumer Bank
    • SGB
    • Standard Chartered Polska
    • Toyota Bank Polska
    • Trade Republic
    • UniCredit
    • VeloBank
    • Visa
    • Volkswagen Bank Oddział Polska
    • Warta
    • Zen.com
  • Produkty
    • Bankowość internetowa
    • Bankowość mobilna
    • Oszczędzanie
    • Bezpieczeństwo
    • Karty
    • Kredyty
    • Konta
    • Płatności mobilne
    • Ubezpieczenia
  • Analizy
  • Kariera w finansach
  • Szkolenia
  • Forum
  • Newsletter
PRNews.plHydeparkTomasz JaroszekGdzie leży granica reklamy?

Gdzie leży granica reklamy?

Tomasz Jaroszek 19.05.2010 (06:57)

Banki to instytucje zaufania publicznego. Opiekują się naszymi pieniędzmi i gwarantują im bezpieczeństwo. W kwestii marketingu i reklamy również nie mogą oszukiwać. Mogą jednak dobrać parametry ofert tak, żeby były atrakcyjniejsze. Teoretycznie to nie oszustwo, ale do rzetelności też im daleko. Wszystko do czasu aż zareagują nie tylko dziennikarze, ale i wściekli klienci.

Ile razy reklama mówiła jedno, a faktyczna cena w sklepie coś innego? Tłumaczeń jest wiele: „to przecież reklama, marketing, oferta dobrana w celach promocyjnych. Realnie warunki są znacznie gorsze niż na spocie, ale i tak zapraszamy do skorzystania z oferty.” Naprawdę staramy się zrozumieć, że rynek bankowy robi się ciasny i trzeba się dobrze postarać żeby wypromować ofertę. Reklama ma jednak swoje granice, a dziennikarze swoją cierpliwość.

Lekcja PKO BP


W wojnie na depozyty banki nie żałowały grosza na reklamy lokat i prześcigały się, oferując z tygodnia na tydzień wyższe oprocentowanie. Chwyt dodawania wartości podatku w depozytów omijających podatek Belki jest znany i ogólnie tolerowany. Nie czepiamy się, że banki w celach porównawczych podają odsetki z dodaną wartością podatku, którego przecież nie będziemy płacić. Z okresu wojny depozytowej zapamiętamy jednak wpadkę polskiego giganta – PKO BP, który w reklamie przesadził. Jego 6 proc. w skali roku na produkcie Max Lokata kosztowało bank 5,7 mln zł kary. UOKiK nie miał litości, ponieważ kampania trwała w styczniu i lutym, a odsetki z depozytu były naliczane dopiero od 18 marca. O tym bank nie raczył poinformować klientów w spotach, a UOKiK ma prawo nałożyć karę fiskalną w wysokości maks. 10 proc. ubiegłorocznych przychodów, jeśli przedsiębiorca narusza zbiorowe interesy konsumentów. Jaki morał z tej historii? Teraz banki dodają we wszystkich reklamach dopiski, że „nie jest to wiążąca oferta handlowa”, „dowiedz się więcej w oddziale” , „w okresie promocyjym”

Magia liczb


Z kanonu zabiegów speców od reklamy warto wymienić słówka „od”, „aż” i ewentualnie „tylko”. Kto nie zna reklam w tym stylu, kończących się smutnym westchnięciem na widok tabeli opłat i prowizji lub zestawienia oprocentowania? Taki zabieg to norma dla kredytów samochodowych i gotówkowych. Najniższe oprocentowanie z reklamy to z reguły wartość nominalna przy najlepszych (dla banku) parametrach spłaty. Spróbujcie jednak zapytać o to oprocentowanie pytając o kredyt dla swoich, realnych parametrów.

Ostatnio banki zaczęły także płacić za zakładanie u nich rachunków. Bank Zachodni WBK daje tylko 100 zł za rachunek, jednak tutaj kluczowa jest postać kampanii – Gerard Depardieu. Alior Bank zaoferuje nam do 600 zł premii! Wygląda to faktycznie pięknie, jednak niesie za sobą szereg wymagań. Żeby mieć 600 zł premii nie tylko samemu muszę przenieśc konto, ale zwerbować jeszcze… 8 osób. Jeśli sami przeniesiemy rachunek to mamy 200 zł, czyli trochę więcej niż w BZ WBK, przy porównywalnych parametrach rachunków. 600 zł brzmi jednak znacznie lepiej.

Inne banki spokojnie reklamują swoje internetowe oferty ROR-ów, w których absolutnie wszystko jest za darmo, dopóki nie doczytamy informacji o stałej opłacie za wypłaty z bankomatów albo prowizjach likwidowanych dopiero po wykonaniu określonej ilości transakcji kartą płatniczą. Rachunków całkowie bezpłatnych nie jest wcale tak wiele na rynku.

Jeśli mowa o magii liczb to warto wspomnieć o Hubercie Urbańskim zachęcającym do konta oszczędnościowego w Banku Millennium. 6,5 proc. to potężna liczba przy spadajacych stawkach oprocentowania na depozytach i rachunkach oszczednościowych. Cały haczyk produktu polega na wyliczeniach. 4 proc. + 2,5 proc. to znaczy standardowe oprocentowanie rachunku + stawka z okresu promocyjnego, który de facto kończy się 30 czerwca. W tym przypadku Hubert Urbański ma rację, mówiąc w reklamie, że trzeba się spieszyć. Z pierwszym dniem wakacji skończą się powiększone odsetki i zostanie nam jedynie standardowa oferta. W okresie wojny na depozyty było niezmiernie trudno przebić się do klienta reklamą. Kiedy oprocentowanie drastycznie spada, jest znacznie łatwiej. Każdy łowca odsetek widzi w spocie tylko jedno – swoje potencjalne 6,5 proc.

Najniższa rata, ale dla wybranych


Uwagę odbiorców na pewno przykuła ostatnia kampania Open Finance, dotycząca kredytu hipotecznego. Za każde 100 tys. zł kredytu, miesięczna rata wyniesie 353 zł. Czyli mogę kupić mieszkanie za 300 tys. zł i ledwie przekroczę 1 tys. zł płacąc miesięcznie ratę? Tak, ale tylko przy określonych parametrach. U dołu reklamy widnieje napis wyjaśniający obliczenia. Rata wyniesie tyle, jeśli mamy kredyt w euro, zarobki na poziomie minimum 8 tys. zł netto, wysoki wkład własny itd. Mówimy zatem o ofercie jedynie dla określonej grupy klientów. Rozumiem, że w ofertach promocyjnych można, a nawet trzeba pokazywać przykładowe oferty, ale czy parametry nie mogą być bardziej dopasowane do sytuacji na rynku? Specjaliści z Open Finance, zapytani o tę reklamę przyznają, że wykorzystują w swoich ofertach mechanizm wyliczania rat o określonych parametrach żeby pokazać potencjalnym klientom, że kredyty hipoteczne są dostępne i nie trzeba się ich obawiać. Całą procedurą docelowo zajmie się już doradca, a realna wartość kredytu i tak jest zawsze dostosowana do finansowych możliwości klienta. Pomimo wyliczeń dla wąskiej grupy klientów, można przyznać plusa za napis w reklamie wyjasniający wyliczenia. Porównując z innymi promocjami tego typu, ten jest chociaż czytelny.

Niedopowiedzenia


Jeśli mówimy o tzw. małym druczku, to nie sposób zapomnieć o BNP Paribas Fortis i spocie z kręcącym się pudełkiem, symbolizującym nowe mieszkanie. Na końcu reklamy pojawia się słowo klucz, czyli marża – „1,99 proc. przy założeniu konta”. U dołu ekranu jest także linijka tekstu absolutnie niewidoczna, jeśli nie posiadamy wielkiego kina domowego i nie zatrzymamy obrazu na moment. Po założeniu konta musimy zacząć przelewać tam nasze zarobki, a sam rachunek kosztuje 7,5 zł miesięcznie, czyli dosyć drogo w porównaniu z konkurencją. Do tego dochodzi obowiązek płacenia regularnie kartą dołączoną do rachunku. Jeśli złamiemy jakiś punkt z regulaminu… bank doliczy nam 0,5 pkt. proc. do marży i nie przywróci poprzedniej wartości, nawet jeśli w kolejnych latach będziemy spełniać skrupulatnie punkty w regulaminie. Cytując Macieja Samcika z Gazety Wyborczej, który bodajże jako pierwszy zwrócił na to uwagę: „skandal!”

Kto stanie w obronie?


Teoretycznie nad bezpieczeństwem konsumentów czuwa Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów, jednak kary nie są przewidziane za sprytnie skonstruowane reklamy. Można straszyć banki publikacjami na blogach i w artykułach, jednak nie każdy klient po obejrzeniu reklamy siada przed komputerem i dokładnie sprawdza ofertę. Dziennikarze również nie mogą zajmować się tylko rozkładaniem na czynniki pierwsze każdego nowego spotu. Chciałoby się wierzyć w klientów, którzy oburzeni takimi praktykami skrócą poczynania banków. Łatwo powiedzieć, jednak trudniej zrobić. Jak wyłapać nierzetelne kruczki w reklamach, koro nadal duża część klientów ma problemy z odróżnieniem PKO BP od Pekao SA…

Źródło: PR News

fortis millennium pko bp reklama 2010-05-19
Redakcja PRNews.pl
Tagi: fortis millennium pko bp reklama

Sprawdź także:

a 0 Nowe oferty promocyjne ubezpieczeń komunikacyjnych i nieruchomości w Alior Banku
05.12.2025 (04:16) – informacja prasowa

Nowe oferty promocyjne ubezpieczeń komunikacyjnych i nieruchomości w Alior Banku

Alior Bank wprowadza dwie nowe promocje ubezpieczeniowe w ramach współpracy z LINK4. Akcje potrwają do 31 grudnia …

a 0 XV edycja Programu Grantów Lokalnych Banku BNP Paribas – 500 000 zł trafi do organizacji wzmacniających swoje społeczności
05.12.2025 (04:14) – informacja prasowa

XV edycja Programu Grantów Lokalnych Banku BNP Paribas – 500 000 zł trafi do organizacji wzmacniających swoje społeczności

Bank BNP Paribas rusza z piętnastą edycją Programu Grantów Lokalnych – inicjatywy, która od 2011 roku wspiera …

a 0 Revolut udostępnia “Tryb Uliczny”. Ma chronić środki klientów przed atakami złodziei podczas sezonu świątecznego
05.12.2025 (04:09) – informacja prasowa

Revolut udostępnia “Tryb Uliczny”. Ma chronić środki klientów przed atakami złodziei podczas sezonu świątecznego

Revolut udostępnił w krajach EOG i Wielkiej Brytanii (również w Polsce) nową funkcję bezpieczeństwa: “Tryb …

a 0 ING na 9. Śląskim Festiwalu Nauki Katowice
05.12.2025 (04:07) – informacja prasowa

ING na 9. Śląskim Festiwalu Nauki Katowice

Fundacja ING Dzieciom wspólnie z ING Bankiem Śląskim zapraszają dzieci, młodzież i dorosłych do Katowic, na kolejne …

a 0 Hitachi Europe i ITCARD nawiązują strategiczne partnerstwo
05.12.2025 (04:06) – informacja prasowa

Hitachi Europe i ITCARD nawiązują strategiczne partnerstwo

Hitachi Europe Ltd. i ITCARD S.A. zawarły strategiczne partnerstwo w celu przyspieszenia innowacji i transformacji …

a 0 ERGO Hestia i Akademia Leona Koźmińskiego przedłużają strategiczne partnerstwo na kolejne trzy lata
05.12.2025 (04:02) – informacja prasowa

ERGO Hestia i Akademia Leona Koźmińskiego przedłużają strategiczne partnerstwo na kolejne trzy lata

Grupa ERGO Hestia i Akademia Leona Koźmińskiego podpisały umowę o kontynuacji strategicznego partnerstwa na lata …

PRNews.pl

Zobacz również

Kup teraz, zapłać później. Po trzech miesiącach Citi da Ci najnowszego Apple Watcha

Kup teraz, zapłać później. Po trzech miesiącach Citi da Ci najnowszego Apple Watcha

Nowy Apple Watch SE 3 to gadżet,…

mBank rozszerza cyfrową hipotekę. Nowy kredyt na mieszkanie z rynku wtórnego w kilkanaście minut

mBank rozszerza cyfrową hipotekę. Nowy kredyt na mieszkanie z rynku wtórnego w kilkanaście minut

Niespełna trzy miesiące po starcie cyfrowej hipoteki…

Raport: Liczba kont osobistych w bankach – III kwartał 2025 r.

Raport: Liczba kont osobistych w bankach – III kwartał 2025 r.

Rynek rachunków oszczędnościowo-rozliczeniowych w złotych po III…

Te banki mają najwięcej aktywnych użytkowników Blika. Dane po III kw. 25

Te banki mają najwięcej aktywnych użytkowników Blika. Dane po III kw. 25

Z zebranych danych bankowych wynika, że po…

Raport: Liczba klientów mobile only w bankach – III kwartał 2025 r.

Raport: Liczba klientów mobile only w bankach – III kwartał 2025 r.

Liczba klientów „mobile only”, czyli osób, które…

O tym mówią bankowcy

Ostatnie komentarze

avatar komentującego

Avo Men:

Żadna nowość. To samo Sobieraj zrobil w Aliorze… Tylko jak potem trzeba było …

wt., 18 lis 2025 (12:09) • UniCredit wywraca stolik. Wszystkie najważniejsze usługi za darmo i bez „gwiazdek”

avatar komentującego

Avo Men:

Bla bla … spadek Klientów Indywidualnych pominięty … …

niedz., 9 lis 2025 (22:50) • 696 mln zł zysku netto Grupy Kapitałowej BNP Paribas Bank Polska w III kw. 2025 r.

avatar komentującego

Maciej Kusznierewicz:

Cel inflacyjny RPP mieści się w przedziale 1,5-3,5 proc. (a nie 1-3 proc., …

czw., 9 paź 2025 (11:32) • Kredyty miały być tańsze od listopada, będą już teraz. Stopy procentowe w dół [komentarz]

avatar komentującego

PRNews_pl:

Przecież na PRNews.pl (co sama nazwa serwisu wskazuje) od jakichś 25 lat publikuję …

pt., 12 wrz 2025 (06:12) • Rzecznik generalny TSUE: WIBOR zgodny z prawem

avatar komentującego

Bart Ikswe:

No profesjonalna i rzetelna opinia...przedrukowana od Związku Banków Polskich 🤯 na dole artykułu …

pt., 12 wrz 2025 (06:07) • Rzecznik generalny TSUE: WIBOR zgodny z prawem

  • SMART Bankier
  • Kredyt konsolidacyjny
  • Pożyczki na raty
  • Konto firmowe
  • Kurs inwestowania
  • Kalkulator brutto netto
  • Kalkulator kredytu gotówkowego
  • Kalkulator zdolności kredytowej
  • Rozlicz najem w PIT-28
  • pit 37 online na pit.pl
  • Rozliczenie pit
  • Program pit
  • Pit 11
  • Promocje bankowe
  • Promocje Pekao S.A.
  • Promocje BNP Paribas
  • Promocje Citi Handlowy
  • Promocje Alior Bank
  • Promocje Santander Bank
  • Promocje PKO BP
  • Promocje Millenium
  • Promocje ING Bank Śląski
  • Promocje mBank
  • Promocje Velobank
  • Promocje Nest Bank
  • O nas
  • Kontakt
  • Reklama
  • Newsletter
  • Prześlij informację
  • RSS
  • zgarnijpremie.pl
Bonnier Business Polska Bankier.pl – Portal Finansowy – Rynki, Twoje finanse, Biznes PIT.pl -Podatki dla małych firm i osób fizycznych, rozliczenia roczne Systempartnerski.pl - system afiliacyjny Bankier.pl PRNews.pl - banki, karty, konta oraz marketing i public relations Mambiznes.pl - Pomysł na biznes, Własna firma, Biznes plan Dyskusja.biz - Blogi o biznesie, artykuły biznesowe Puls Biznesu pb.pl - rynek, akcje, spółka, przedsiębiorca, budżet Pulsmedycyny.pl - Portal lekarzy i pracowników służby zdrowia Pulsfarmacji.pl - Portal aptekarzy, techników i pracowników sektora farmaceutycznego
© 2008 − 2025 PRNews.pl. Korzystanie z portalu oznacza akceptację regulaminu. Informacja o cookies. Polityka prywatności

Bezpłatny newsletter PRNews.pl

  • PRNews.pl to najbardziej opiniotwórczy serwis w branży bankowej. Przekonaj się dlaczego!
  • Codziennie rano otrzymasz skrót najważniejszych informacji ze świata finansów
  • Dzięki temu będziesz zawsze wiedział o nowych produktach, promocjach i usługach bankowych, ubezpieczeniowych i inwestycyjnych
  • Aktualne wiadomości z prasy i z samych instytucji finansowych - zupełnie bezpłatnie, wprost na twoją skrzynkę mailową
Zapisz się na newsletter:

Dołącz już dziś do niemal 38 tys. odbiorców