Michał Macierzyński: Z rynku zniknęła marka BISE, a jednocześnie DnB Nord to już inny bank. Jakie są plany na rozwój i jaka będzie specjalizacja banku?
Łukasz Piasta:DnB NORD specjalizował się wcześniej w bankowości korporacyjnej, był bankiem obsługującym wyłącznie duże przedsiębiorstwa. BISE natomiast obsługiwał małe i średnie firmy, jednostki samorządu terytorialnego, wspólnoty mieszkaniowe, fundacje, stowarzyszenia oraz klientów indywidualnych. Posiadał spółkę leasingową i biuro maklerskie, a także ponad 40 placówek bankowych oraz sieć partnerską (franczyzową) tanich opłat Monetia. Widać zatem komplementarność obu banków, praktycznie brak dublujących się obszarów. Dlatego w połączonym banku rozwijane będą wszystkie te elementy, w których zarówno DnB NORD jak i BISE specjalizowały się wcześniej. Strategia banku zakłada wzrost w tych obszarach, a także rozwój produktów i sieci dystrybucji.
Co do marki BISE – to przez pewien okres zachowamy ją jako sub-brand – z dopiskiem „17 lat tradycji” (taką historię ma BISE) – w segmentach, w których specjalizował się Bank BISE, bądź w których był wręcz jednym z liderów rynku (JST, NGO, czy wspólnoty mieszkaniowe) i gdzie jego marka jest rozpoznawana.
M.M.: Co będziecie robić aby zwiększyć rozpoznawalność marki nowego banku?
Ł.P.: To będzie sukcesywny proces, podzielony na kilka etapów. W tej chwili DnB NORD nie jest jeszcze wielkim bankiem sieciowym z ogromnym budżetem marketingowym, także nie będziemy w najbliższym czasie prowadzić wielu kampanii reklamowych w TV, radiu czy prasie. Nasz plan marketingowy na najbliższy okres zakłada działania celowe. Będziemy stosować narzędzia marketingu bezpośredniego, wspierane selektywnymi reklamami, obecnością w Internecie oraz działaniami w sferze Public Relations. W układzie: średnioterminowe cele banku – oczekiwane efekty – możliwe nakłady, tylko takie podejście na obecnym etapie będzie efektywne. W miarę rozwoju banku – skala działań i wachlarz wykorzystywanych narzędzi będą się zwiększać.
M.M.: Jak będzie rozwijana sieć dystrybucji i jakich zmian w ofercie produktowej można się spodziewać w najbliższym czasie?
Ł.P.: Dystrybucja – w tej chwili DnB NORD dysponuje 51 placówkami bankowymi, 6 regionalnymi centrami bankowości korporacyjnej oraz siecią 200 punktów agencji Monetia, która będzie częściowo wykorzystana jako kanał dystrybucyjny prostych produktów bankowych. W roku 2008 bank zamierza otworzyć kilkanaście placówek różnej wielkości. Do roku 2010 DnB NORD powinien dysponować siecią około 100 placówek. Rozwijana będzie też sprzedaż przez zewnętrznych pośredników oraz przez mające wkrótce powstać call centre, a także przez kanały internetowe. Tu ciekawostka – po połączeniu z BISE mamy dwa systemy bankowości internetowej – jeden dedykowany firmom (NORDnet), drugi – klientom indywidualnym (iNORD). Obsługa klientów korporacyjnych prowadzona będzie przez istniejące już wcześniej w DnB NORD regionalne centra bankowości korporacyjnej, w których pracują mobilni doradcy klientów.
Co do produktów – to w segmencie obsługi dużych firm oferta banku jest właściwie kompletna. Teraz celem jest pogłębianie specjalizacji. Dlatego w tym roku rozwijana będzie oferta produktów departamentu skarbu, w dalszym ciągu rozwijany będzie faktoring i system do jego obsługi NORDfaktor, umożliwiający uzyskanie środków nawet w godzinę od złożenia zlecenia nabycia wierzytelności. Klientom korporacyjnym oferowane będą usługi biura maklerskiego oraz leasing. Bank chce być również aktywny w sferze finansowania dużych projektów inwestycyjnych, między innymi w sektorze energetycznym i nieruchomościach.
Ciekawie zapowiada się detal. Choć rynek jest mocno konkurencyjny – to tu jest największe pole do popisu. Dynamiczny rozwój w tym obszarze nastąpi po wdrożeniu nowego systemu informatycznego (wdrażany jest we wszystkich krajach gdzie działa Grupa DnB NORD). Nie czekamy jednak i już w tej chwili bank rozwija ofertę detaliczną – wprowadziliśmy m.in. pożyczkę gotówkową i lokatę internetową, na przełomie stycznia i lutego pojawi się kredyt hipoteczny, zmieniana jest oferta kart płatniczych i kredytowych.
Bank będzie rozwijał specjalizację w obsłudze wspólnot mieszkaniowych – do oferty wszedł właśnie innowacyjny produkt adresowany do wspólnot mieszkaniowych i zarządców nieruchomości – internetowy system do zarządzania nieruchomością i prowadzenia rozliczeń NORDdomator, który integruje wiele dotychczas rozproszonych usług.
Bank w dalszym ciągu będzie aktywny w sferze finansowania jednostek samorządowych – pod koniec ubiegłego roku przygotowany został już setny program emisji obligacji komunalnych. W tej dziedzinie bank już teraz jest jednym z liderów rynku – łączna wartość programów emisji obligacji komunalnych banku przekroczyła 370 mln zł.
W segmencie MSP bank zamierza rozwijać istniejące już wcześniej w BISE produkty – jak choćby specjalny pakiet BISEnes Port (tu znowu nawiązujemy do marki BISE), a także wprowadzać nowe – takie jak np. pożyczka hipoteczna. Na ofertę dla MSP złożą się też leasing, faktoring, fundusze unijne i poręczeniowe, klientom oferowane też będzie finansowanie alternatywne: papiery dłużne oraz oferta publiczna (IPO) – przy wykorzystaniu funkcjonującego w banku biura maklerskiego. Małym i średnim firmom zaoferowany zostanie – przeznaczony dotąd wyłącznie dla klientów korporacyjnych – nowoczesny system bankowości internetowej NORDnet, który już dziś pełni funkcję elektronicznego kanału dystrybucji.