Rok 2007 w Grupie Noble Bank zapisał się pod znakiem dynamicznych wzrostów we wszystkich dziedzinach jej działalności – w Noble Banku, Noble Funds TFI oraz Open Finance. Spółkom z Grupy udało się zwiększyć nie tylko sprzedaż produktów finansowych, m.in. dzięki większej sieci oddziałów, ale także wypracować imponujące wyniki finansowe.
Najważniejsze wyniki finansowe
Po czterech kwartałach 2007 r. skonsolidowany zysk netto Grupy Noble Bank wyniósł 126,5 mln PLN i był wyższy od notowanego na koniec 2006 r. aż o 138 proc. Wynik ten okazał się także znacznie lepszy od prognozowanego w okresie debiutu spółki na warszawskiej Giełdzie Papierów Wartościowych w maju 2007 r. – i to aż o prawie 40 proc. (przewidywano zysk na poziomie 92 mln PLN za 2007 r.).
Wysoką dynamikę wzrostu zysku udało się utrzymać także w ujęciu kwartalnym (IV kwartał 2007 r. do IV kwartału 2006 r.) – i to zarówno jeśli chodzi o wyniki skonsolidowane Grupy, jak i jednostkowe zyski poszczególnych spółek. Wśród nich najwięcej zarobił Noble Bank SA, wypracowując w całym roku 93,4 mln PLN jednostkowego zysku netto (wzrost o 143 proc. w porównaniu z rokiem poprzednim). Dobrze radziła sobie też spółka Open Finance SA, która zanotowała zysk w wysokości 28,7 mln PLN (w porównaniu z rokiem 2006, wyższy o 47 proc.). Z kolei najmłodsze w Grupie – Noble Funds Towarzystwo Funduszy Inwestycyjnych SA – na koniec 2007 r. wypracowało 14,3 mln PLN zysku. Warto podkreślić, że wynik ten udało się osiągnąć spółce zaledwie po kilkunastu miesiącach jej działalności na rynku.
Bardzo dobrze na tle rynku wyglądają również wskaźniki efektywności: ROE wyniósł 31,3 proc. (+4,1 p.p.), a wskaźnik kosztów C/I dla Noble Bank 27,2 proc. (-10,5 p.p.).
– Jesteśmy dumni z wypracowanych wyników, które potwierdzają potencjał spółek z Grupy. Nasze możliwości zamierzamy udowodnić także w 2008 r. – mówi Krzysztof Spyra, członek zarządu Noble Banku SA, i dodaje, że Grupa będzie się rozwijać zgodnie ze sprawdzonym modelem. Nowym, zapowiadanym już projektem, jest linia ekskluzywnych kart kredytowych. W najbliższych tygodniach kartę VISA Infinite zaoferuje Noble Bank.
Grupa Noble Bank – najważniejsze dane finansowe
* tylko Noble Bank
** 28,2 proc. przy założeniu dodania wyniku 2007
Sprzedaż produktów finansowych
Sprzedaż kredytów hipotecznych w 2007 r. w Grupie Noble Banku rosła, przewyższając dynamiką wzrosty obserwowane na rynku polskim. Po czterech kwartałach wartość kredytów udzielonych za pośrednictwem spółek Grupy wyniosła 5,569 mld PLN, co oznacza 96-proc. wzrost w porównaniu do roku ubiegłego. W ostatnim kwartale minionego roku Grupa pośredniczyła w sprzedaży kredytów o wartości 1,525 mld PLN – wyższej o 39 proc. w porównaniu do analogicznego okresu roku poprzedniego.
Znacząco wzrosła też sprzedaż własnych produktów kredytowych Noble Banku, oferowanych pod marką Metrobank. Na koniec 2007 r. ich wartość wyniosła prawie 1,197 mld PLN.
Na dobre wyniki sprzedaży kredytów hipotecznych wpływ miała m.in. działalność Open Finance – lidera wśród pośredników (udział spółki w rynku hipotecznym szacowany jest na ok. 12 proc.).
Jeszcze większe wzrosty udało się wypracować w zakresie sprzedaży produktów inwestycyjnych w Grupie Noble Bank, których udział w ogólnej dystrybucji rozwiązań finansowych rośnie. W całym 2007 r. spółki z Grupy zaoferowały produkty inwestycyjne o wartości 1,705 mld PLN (w porównaniu do całego 2006 r., było to więcej o 309 proc.), w tym 1,304 mld PLN – a więc ok. 80 proc. – stanowiły rozwiązania własne Noble Banku. W samym czwartym kwartale 2007 r. sprzedano produkty inwestycyjne o wartości 608 mln PLN, zwiększając ich sprzedaż o 395 proc. w stosunku do identycznego okresu 2006 r.
Znaczący wzrost sprzedaży własnych rozwiązań inwestycyjnych to m.in. efekt subskrypcji kilkunastu zróżnicowanych produktów strukturyzowanych, jakie Noble Bank prowadził w 2007 r. W samym obszarze bankowości prywatnej, Noble Bank pozyskał w tym czasie 2700 nowych klientów.
W kontekście rozwiązań inwestycyjnych, oferowanych w Grupie Noble Bank, istotne znaczenie ma działalność Noble Funds TFI. Dzięki świetnym wynikom inwestycyjnym funduszy Noble Funds FIO i portfeli Asset Management, ale także rosnącej dystrybucji oferowanych produktów, towarzystwo w 2007 r. pozyskało ponad 1,365 mld PLN aktywów. Z tej kwoty 1,096 mld PLN klienci ulokowali w funduszach detalicznych. Łącznie do końca 2007 r. – w ciągu niespełna 14. miesięcy działalności – Noble Funds TFI zebrało aktywa o wartości ok. 1,5 mld PLN.
Najważniejsze wyróżnienia
Świetne wyniki Grupy Noble Bank w 2007 r. uzupełniają nagrody dla poszczególnych spółek, potwierdzające ich wysoką pozycję na rynku finansowym w Polsce. Wystarczy wspomnieć o najważniejszych wyróżnieniach.
Noble Bank w badaniu przeprowadzonym na zlecenie „Pulsu Biznesu” na początku 2008 r. znalazł się w czołówce najlepszych spółek, „w które wierzy rynek”, typowanych przez 180. maklerów, analityków i doradców inwestycyjnych. Bank trafił też do grona 10. najlepszych giełdowych debiutów 2007 r., wytypowanych przez Gazetę Giełdy „Parkiet”.
Z kolei firma Open Finance – według „Rankingu najcenniejszych polskich marek” dziennika „Rzeczpospolita” – została uznana najbardziej wartościową marką wśród firm doradztwa finansowego.
„Złote portfele” Gazety Giełdy „Parkiet” dla zarządzającego z Noble Funds TFI w kategorii funduszy akcji i mieszanych to kolejne, ale nie ostatnie istotne wyróżnienie w Grupie.