Używanie smartfona za kierownicą to dziś powszechny problem. Choć brakuje statystyk policyjnych, które informowałyby nas o tym jak wiele wypadków ma związek z odwróceniem uwagi uczestników ruchu drogowego od tego co dzieje się na drodze, przez jednoczesne korzystanie z telefonu, ponad 100 000 mandatów wystawianych rocznie za to wykroczenie powinno dać nam do myślenia. Po zeszłorocznej kampanii Santander Bank Polska Zaparkuj telefon i jedź przyszedł czas na edukację i przekonanie kierowców, że za kółkiem warto być #SmartOff.
Kampania „Zaparkuj telefon i jedź„, która została zrealizowana w 2018 r. w ramach edukacyjnego projektu „Jak Jeździsz” była jedną z pierwszych kampanii zwiększających świadomość zagrożenia, jakie niesie ze sobą patrzenie w ekran telefonu w trakcie jazdy. Wyniki badań kierowców, przeprowadzone w marcu ubiegłego roku przez 4p Research Mix dla Santander Bank Polska pokazały, że wśród 17 największych zagrożeń na drodze kierowcy nie uwzględnili używania telefonów, a jednocześnie na czwartym miejscu tego zestawienia znaleźli się nieskoncentrowani na drodze kierowcy.
– W ramach projektu „Jak Jeździsz” nieustająco obserwujemy to, co dzieje się na polskich drogach. Niestety, ciągle wypadki dominują w doniesieniach medialnych. Od paru lat jako jedną z ich głównych przyczyn wymienia się właśnie korzystanie ze smartfonów. Zresztą nietrudno zauważyć, wystarczy, będąc przechodniem, przyjrzeć się kierowcom czekającym na zmianę świateł. Postanowiliśmy zareagować i zatrzymać ten niechlubny trend – mówi Katarzyna Meissner, dyrektor Biura Sponsoringu i Projektów Relacyjnych Santander Bank Polska.
Santander Bank Polska chce wspierać działania na rzecz rozwiązania tego problemu, dlatego postanowił najpierw uświadomić uczestnikom ruchu drogowego, gdzie leży jego źródło. Tak zapoczątkowano kampanię „Zaparkuj telefon i jedź”, obecną w mediach społecznościowych, a także w radiu i prasie pod koniec 2018 r.
Nie jest łatwo zmienić przyzwyczajenia kierowców, dlatego bank podjął decyzję o kontynuowaniu walki z problemem także w 2019 r. Tegoroczną kampanię zainaugurował w lutym br. imponujących rozmiarów mural, wykonany na budynku przy jednym z najbardziej zakorkowanych miejsc w Warszawie – przy pl. Zawiszy. Mural „#Zaparkuj telefon i jedź” miał w niestandardowy sposób przypominać kierowcom, że wpatrywanie się w smartfona podczas jazdy rozprasza naszą uwagę, a to stwarza zagrożenie nie tylko dla nas samych, ale wpływa na bezpieczeństwo wszystkich innych uczestników ruchu drogowego.
– Pisząc sms-a w trakcie jazdy jesteśmy nawet 30% bardziej narażeni na potencjalny wypadek. Nie widząc, co dzieje się wokół nas, nie jesteśmy w stanie reagować w porę. Dlatego w 2019 r. walka z używaniem telefonu za kierownicą to główny kierunek naszej akcji – dodaje Katarzyna Meissner.
Lato 2019 minęło pod znakiem akcji „#SmartOff”, w której kierowcy byli pytani o nawyki za kierownicą. Akcja polegała na informowaniu o faktach i skłaniała do refleksji – wszystko po to, by zwiększyć świadomość zagrożenia, jakie niesie ze sobą używanie telefonów w trakcie jazdy. Za pośrednictwem Facebooka o przedsięwzięciu dowiedziało się ponad 700 000 internautów, a w samym konkursie wzięło udział ponad 240 osób. Kolejny etap tegorocznej kampanii to internetowe wyzwanie „#SmartOff Challenge”. Jej elementem będą specjalnie przygotowane naklejki na samochód, przestrzegające przed używaniem telefonów komórkowych w trakcie jazdy. Akcja wystartuje pod koniec września br.
O „Jak Jeździsz”
Projekt edukacyjny Jak Jeździsz, promujący odpowiedzialne i kulturalne zachowanie się na drodze, Santander Bank Polska realizuje od 2015 r. Projekt obejmuje komunikację w mediach społecznościowych, jak również organizację wydarzeń w lokalnych społecznościach. Fanpage „Jak Jeździsz” obserwuje ponad 127 tys. osób. Przy wsparciu ambasadora projektu, kierowcy wyścigowego Kuby Giermaziaka, internauci kilka razy w tygodniu mogą liczyć na aktualne informacje drogowe, jak też ciekawe, merytoryczne porady dot. m.in. kultury jazdy, eksploatacji i wyposażenia samochodu, przepisów drogowych, pierwszej pomocy w razie kolizji i wypadku drogowego, prawidłowego przewożenia dzieci czy techniki jazdy.