PRNews.pl - banki, karty, konta oraz marketing i public relations

Najświeższe informacje z PRNews.pl w Twojej skrzynce!

Codziennie aktualne wiadomości ze świata finansów.

Zapisz się na nasz Newsletter ​i bądź na bieżąco z nowościami z branży!

  • Raporty
  • Instytucje
    • Aion Bank
    • Alior Bank
    • Bank BPS
    • Bank Millennium
    • Bank Ochrony Środowiska
    • Bank Pekao SA
    • Bank Pocztowy
    • Banki spółdzielcze
    • BGK
    • Biuro Informacji Kredytowej
    • BNP Paribas
    • Citi Handlowy
    • Compensa
    • Credit Agricole
    • Deutsche Bank
    • DNB
    • EuropAssistance
    • ING Bank Śląski
    • KIR
    • Klarna
    • Link4
    • Mastercard
    • mBank
    • Mondial Assistance
    • mPay
    • Nationale-Nederlanden
    • Nest Bank
    • PKO BP
    • PKO Leasing
    • Plus Bank
    • PolCard from Fiserv
    • Polski Standard Płatności
    • Pru
    • PZU
    • Revolut
    • Santander Bank Polska
    • Santander Consumer Bank
    • SGB
    • Standard Chartered Polska
    • Toyota Bank Polska
    • VeloBank
    • Visa
  • Produkty
    • Bankowość internetowa
    • Bankowość mobilna
    • Oszczędzanie
    • Bezpieczeństwo
    • Karty
    • Kredyty
    • Konta
    • Płatności mobilne
    • Ubezpieczenia
  • Analizy
  • Kariera w finansach
  • Szkolenia
  • Forum
  • Newsletter
PRNews.plWiadomościAnalizyJak kiedyś banki sprawdzały klientów, a jak wygląda to dziś?

Jak kiedyś banki sprawdzały klientów, a jak wygląda to dziś?

Analizy 22.12.2011 (07:53)

Każdy bank udzielając kredytu musi brać pod uwagę fakt, iż dysponuje pieniędzmi swoich klientów. To duża odpowiedzialność, za którą muszą iść takie mechanizmy, które zapewnią bezpieczeństwo transakcji oraz takie, które pozwolą na rzetelną ocenę wiarygodności osób ubiegających się o kredyty.

System bankowy opiera swoje działanie na zaufaniu, tworzonym m.in. dzięki funkcjonowaniu Biura Informacji Kredytowej – instytucji, która ułatwia klientom banków i SKOK-ów na budowanie własnej historii kredytowej.

Każdy pracownik banku doskonale wie jak istotne znaczenie dla ograniczania ryzyka kredytowego ma wiedza na temat klientów. Nikt z nas nie wyobraża sobie powierzenia swoich oszczędności lub związania się umową kredytową z bankiem, który nie ma kontroli nad tym komu pożycza pieniądze. Informacje przekazywane przez potencjalnych kredytobiorców nie są jednak wystarczające dla zapewnienia pełnego bezpieczeństwa. Polski system bankowy okres ograniczonej wiedzy o swoich klientach przeżył w pierwszej połowie lat 90-tych. Skutki tego były bardzo groźne – w wielu bankach tworzono specjalne departamenty do spraw trudnych kredytów, gdyż poziom zagrożonych należności sięgał często znacznie powyżej 25 proc.

Tuż po transformacji ustrojowej banki musiały nauczyć się funkcjonowania w zupełnie nowych warunkach prawnych i ekonomicznych. Kluczowym elementem działalności instytucji finansowych stała się wymiana informacji, które pomagały we wzmacnianiu bezpieczeństwa obrotu gospodarczego, a także ochrony interesów banków oraz ich klientów. Już w 1991 r. z inicjatywy Związku Banków Polskich powstał „Bankowy rejestr klientów czasowo niewywiązujących się z zobowiązań”. Ówczesny system miał jednak tę wadę, że banki niechętnie dzieliły się informacjami na temat swoich klientów z konkurencją.

Prawo bankowe uchwalone w 1997 r. pozwoliło na wzajemną wymianę informacji o kredytobiorcach. Oznaczało to, że bank, który chciał udzielić kredytu mógł zapytać inne banki o to, jaki jest u nich stan zobowiązań danej osoby. W tym celu w 1997 r. utworzone zostało Biuro Informacji Kredytowej, które z założenia miało być instytucją niezależną od banków. Jej podstawowym zadaniem było pośrednictwo w przekazywaniu informacji o rzetelności kredytowej klientów. Oznaczało to, że BIK będzie firmą infrastrukturalną dla całego systemu bankowego w Polsce, której zadaniem jest gromadzenie, przechowywanie i udostępnianie informacji o aktualnych zobowiązaniach oraz historii kredytowej klientów banków i SKOK-ów.

Aby realizować tę misję konieczne było wdrożenie i przestrzeganie tzw. zasady wzajemności, która gwarantuje, iż wszystkie niezbędne informacje gromadzone są w jednym miejscu i są dostępne dla wszystkich uczestników systemu. Dzięki temu klienci banków i SKOK-ów uzyskali możliwość znacznie szybszego i łatwiejszego dostępu do kredytów. Spowodowało to uproszczenie procedur kredytowych, klienci zostali zwolnieni z obowiązku dostarczania wielu dokumentów potwierdzających ich rzetelność, co zmniejszyło też ponoszone przez nich koszty. Skrócił się także znacznie czas oczekiwania na decyzję kredytową.

Pozytywna historia kredytowa dała klientom możliwość negocjacji warunków finansowych kredytu. Nie bez znaczenia jest również fakt, iż dzięki funkcjonowaniu BIK klienci banków i SKOK-ów mają swobodny dostęp do informacji, jakie instytucje te przekazują do BIK na ich temat.

Proces tworzenia się rejestrów bankowych w Polsce był wzorowany na doświadczeniach państw, w których mechanizmy te obowiązywały już dużo wcześniej. W krajach rozwiniętych od dłuższego czasu z powodzeniem działały instytucje będące pośrednikiem w wymianie informacji o klientach banków.

System wymiany informacji kształtował się przez kolejnych kilka lat – głównie ze względów technologicznych i prawnych. Dużo czasu zajęło np. przystosowanie systemów, w których operowały banki do systemu BIK. Z początkiem 2000 r. baza została zarejestrowana przez Generalnego Inspektora Ochrony Danych Osobowych (GIODO), a System Informacji BIK – Klient Indywidualny został udostępniony w listopadzie tego samego roku. Pierwsze informacje o zaciągniętych kredytach pojawiły się w BIK w 2001 r., a w następnych latach liczba raportów o kredytobiorcach wzrastała w każdym roku. Od początku działalności udostępniono ponad 170 mln raportów.

W lutym 2004 r. Biuro Informacji Kredytowej udostępniło zupełnie nową usługę – Ocenę punktową. Jest to metoda oceny ryzyka kredytowego, jakie wiąże się z finansowaniem danej osoby. Program scoringowy oblicza, jak duże jest prawdopodobieństwo, że dany klient spłaci zobowiązanie, na podstawie porównania go z profilem osób, które już wcześniej otrzymały kredyty. Im bardziej profil osoby ubiegającej się o kredyt przypomina profil klientów terminowo spłacających swoje zobowiązania w przeszłości, tym lepsza jest ocena punktowa tej osoby. Wyższa ocena punktowa oznacza mniejsze prawdopodobieństwo, że dany klient przestanie terminowo spłacać raty kredytów. Osoby z wysokimi ocenami punktowymi są więc chętniej widziane w bankach, ponieważ są postrzegane jako bardziej wiarygodne.

Swoją ocenę punktową klienci banków i SKOK-ów mogą poznać, pobierając Raport PLUS z Informacją o Ocenie Punktowej, zawierający dane dotyczące aktualnego stanu posiadanych zobowiązań oraz historię kredytową. Opisuje on stan poręczanych przez wnioskodawcę zobowiązań oraz wszystkich spłaconych i zamkniętych kredytów. Aby taki Raport otrzymać należy wypełnić wniosek, który dostępny jest w Biurze Obsługi Klienta BIK lub na stronie internetowej www.bik.pl. Wypełniony wniosek wystarczy złożyć w Biurze Obsługi Klienta lub wysłać listem poleconym. Gotowy Raport można odebrać osobiście lub otrzymać pocztą.

Kolejnym etapem rozwoju wymiany informacji kredytowej, było wprowadzenie Sytemu Informacji BIK Przedsiębiorca – dzięki któremu oprócz klientów indywidualnych, możliwa stała się pełna ocena wiarygodności i zdolności kredytowej firm. Wielu klientów banków posiada, obok zobowiązań wynikających z prowadzonej przez siebie działalności gospodarczej, dodatkowe zobowiązania jako konsument – a wtedy korzystne znaczenie może mieć pozytywna historia kredytowa takiego klienta banku.

Biuro Informacji Kredytowej stale rozwija system wymiany informacji. We wrześniu tego roku podpisano umowę z niemieckim odpowiednikiem SCHUFA Holding AG, dzięki czemu Polacy mieszkający w Niemczech mogą korzystać ze swojej historii kredytowej zbudowanej w kraju, również w kontaktach z bankami niemieckimi. Analogicznie, polskie banki mogą sięgać po historie kredytowe osób, które wcześniej zaciągały kredyty w bankach niemieckich.

Korzyści płynące z działań prowadzonych przez Biuro Informacji Kredytowej na przestrzeni lat są wielostronne. Klienci banków wywiązujący się ze swoich zobowiązań mają znacznie ułatwiony proces kredytowy. Banki i inne instytucje finansowe mogą w szybki sposób sprawdzać rzetelność swoich potencjalnych i aktualnych klientów, dzięki czemu ograniczają własne ryzyko kredytowe i zabezpieczają obroty pieniężne.

W krajach zachodnich budowanie pozytywnej historii kredytowej jest standardem. Ludzie już od najmłodszych lat starają się zaciągać drobne kredyty, aby dzięki ich regularnym spłatom, sukcesywnie budować swoją historię. Dzięki działaniom Biura Informacji Kredytowej sytuacja kredytobiorców dbających o historię kredytową także w Polsce nabrała niebagatelnego znaczenia. Warto więc z niej korzystać.

Źródło: BIK

bik 2011-12-22
Redakcja PRNews.pl
Tagi: bik

Sprawdź także:

a 0 Praktyki Nest Banku w raporcie FOB – docenione działania na rzecz ludzi, relacji i odpowiedzialnego rozwoju
18.06.2025 (17:32)

Praktyki Nest Banku w raporcie FOB – docenione działania na rzecz ludzi, relacji i odpowiedzialnego rozwoju

Już od kilku lat projekty realizowane przez Nest Bank są częścią raportu "Odpowiedzialny biznes w Polsce. Dobre …

a 0 Credit Agricole partnerem prezentacji Migam.AI w Paryżu
18.06.2025 (17:30)

Credit Agricole partnerem prezentacji Migam.AI w Paryżu

Credit Agricole Bank Polska został partnerem prezentacji pierwszego na świecie automatycznego awatara języka …

a 0 Sprzedaż pożyczek dla klientów indywidualnych przez instytucje pożyczkowe. Maj 2025 r.
18.06.2025 (17:29)

Sprzedaż pożyczek dla klientów indywidualnych przez instytucje pożyczkowe. Maj 2025 r.

Polski rynek pożyczek pozabankowych opiera się na dwóch głównych segmentach produktowych posiadających swoje …

a 0 Nest Bank nagradza za pieniądze na koncie osobistym
18.06.2025 (17:27)

Nest Bank nagradza za pieniądze na koncie osobistym

Nest Bank od lat słynie z konta osobistego za 0 zł – bez ukrytych opłat za prowadzenie rachunku, kartę …

a 0 Santander Bank Polska świętuje Dzień Przedsiębiorcy - cały tydzień z korzyściami dla firm
18.06.2025 (17:25)

Santander Bank Polska świętuje Dzień Przedsiębiorcy - cały tydzień z korzyściami dla firm

21 czerwca to Dzień Przedsiębiorcy. Z tej okazji Santander Bank Polska już po raz kolejny organizuje specjalne …

a 0 Letnie promocje dla nowych klientów Alior Banku
18.06.2025 (17:24)

Letnie promocje dla nowych klientów Alior Banku

W ramach promocji „Bankuj z Alior Kontem” lub „Bankuj z Kontem Jakże Osobistym” nowi klienci Alior Banku mogą …

PRNews.pl

Zobacz również

Jaka przyszłość czeka Alior Bank? Trzy scenariusze

Jaka przyszłość czeka Alior Bank? Trzy scenariusze

Dopiero po wakacjach dowiemy się, jaka przyszłość…

Bank pyta klienta, czy będzie handlował krypto. Klient: to moja sprawa

Bank pyta klienta, czy będzie handlował krypto. Klient: to moja sprawa

Jeden z klientów Citi Handlowego przesłał nam…

Banki nie potrafią zwiększyć sprzedaży tego produktu. Dlaczego?

Banki nie potrafią zwiększyć sprzedaży tego produktu. Dlaczego?

Karty kredytowe to jeden z nielicznych segmentów…

Raport: Liczba kart kredytowych – I kwartał 2025 r.

Raport: Liczba kart kredytowych – I kwartał 2025 r.

Rynek kart kredytowych stoi w miejscu. Na…

Raport: Liczba użytkowników bankowości mobilnej – I kwartał 2025 r.

Raport: Liczba użytkowników bankowości mobilnej – I kwartał 2025 r.

Niezmiennie rośnie liczba użytkowników korzystających z bankowości…

O tym mówią bankowcy

Ostatnie komentarze

Xandi:

Tak, bardzo brakuje tej opcji. Mam wrażenie, że wszyscy dużo mówią o poprawie …

niedz., 8 cze 2025 (08:08) • PKO Bank Polski na EKF 2025: banki powinny stanąć do rywalizacji o jak najlepsze zaspokojenie potrzeb klientów

Adam K.:

Drogie PKO, zróbcie tylko jedną rzecz - wprowadźcie bezpłatne, nielimitowane przelewy natychmiastowe, a …

pt., 6 cze 2025 (01:09) • PKO Bank Polski na EKF 2025: banki powinny stanąć do rywalizacji o jak najlepsze zaspokojenie potrzeb klientów

Robert P:

kwoty do 200 tyś przez 3 miesiące od założenia konta i za spełnienie …

pon., 26 maj 2025 (20:42) • ING promuje nową ofertę oszczędnościową. Można zyskać do 6 proc.

Robert P:

. Obecnie ponad 850 tyś użytkowników, k tysiąc tys nie tyś …

pon., 26 maj 2025 (20:42) • Bankier.pl realizuje strategię rozwoju i inwestuje w portal motoryzacyjny Mojeauto.pl

Leszek:

Dziękuję za wspaniałą inicjatywę VELO z programem TALENT. Zbieram dotychczasowe publikacje o laureatach …

pon., 12 maj 2025 (08:07) • Kacper Dworniczak wydał solowy album dzięki wsparciu VeloBanku

  • SMART Bankier
  • Kredyt konsolidacyjny
  • Pożyczki na raty
  • Konto firmowe
  • Kurs inwestowania
  • Kalkulator brutto netto
  • Kalkulator kredytu gotówkowego
  • Kalkulator zdolności kredytowej
  • Rozlicz najem w PIT-28
  • pit 37 online na pit.pl
  • Rozliczenie pit
  • Program pit
  • Pit 11
  • Promocje bankowe
  • Promocje Pekao S.A.
  • Promocje BNP Paribas
  • Promocje Citi Handlowy
  • Promocje Alior Bank
  • Promocje Santander Bank
  • Promocje PKO BP
  • Promocje Millenium
  • Promocje ING Bank Śląski
  • Promocje mBank
  • Promocje Velobank
  • Promocje Nest Bank
  • O nas
  • Kontakt
  • Reklama
  • Newsletter
  • Prześlij informację
  • RSS
  • zgarnijpremie.pl
Bonnier Business Polska Bankier.pl – Portal Finansowy – Rynki, Twoje finanse, Biznes PIT.pl -Podatki dla małych firm i osób fizycznych, rozliczenia roczne Systempartnerski.pl - system afiliacyjny Bankier.pl PRNews.pl - banki, karty, konta oraz marketing i public relations Mambiznes.pl - Pomysł na biznes, Własna firma, Biznes plan Dyskusja.biz - Blogi o biznesie, artykuły biznesowe Puls Biznesu pb.pl - rynek, akcje, spółka, przedsiębiorca, budżet Pulsmedycyny.pl - Portal lekarzy i pracowników służby zdrowia Pulsfarmacji.pl - Portal aptekarzy, techników i pracowników sektora farmaceutycznego
© 2008 − 2025 PRNews.pl. Korzystanie z portalu oznacza akceptację regulaminu. Informacja o cookies. Polityka prywatności

Bezpłatny newsletter PRNews.pl

  • PRNews.pl to najbardziej opiniotwórczy serwis w branży bankowej. Przekonaj się dlaczego!
  • Codziennie rano otrzymasz skrót najważniejszych informacji ze świata finansów
  • Dzięki temu będziesz zawsze wiedział o nowych produktach, promocjach i usługach bankowych, ubezpieczeniowych i inwestycyjnych
  • Aktualne wiadomości z prasy i z samych instytucji finansowych - zupełnie bezpłatnie, wprost na twoją skrzynkę mailową
Zapisz się na newsletter:

Dołącz już dziś do niemal 38 tys. odbiorców