Branża ubezpieczeniowa nie należy do łatwych – doświadczają tego osoby zarówno pracujące w sprzedaży, jak i pracownicy działów operacyjnych (tzn. back-office) poszczególnych towarzystw. Niemniej, pomimo kryzysu gospodarczego, ubezpieczenia są jednym z najbardziej stabilnych, rozwijających się sektorów.
Praca w tej branży jest bez wątpienia wymagająca – zarówno ze względu na trudność pozyskiwania klientów, różnorodność procesów, częste zmiany, jak również ze względu na wyjątkowo silny etos wiedzy merytorycznej, którą należy przyswoić.Jednak to właśnie te pozorne problemy czynią pracę w ubezpieczeniach atrakcyjną. Nie tylko dzięki możliwości szybkiego rozwojowi własnych umiejętności, bogatemu pakietowi socjalnemu, oferowanemu przez większość czołowych graczy na rynku, ale również dlatego, że jest pracą względnie stabilną.Ważnym czynnikiem jest także zróżnicowanie wiekowe pracowników.Pomaga ono w wymianie doświadczeń, dzięki czemu już na starcie,w pracy tej można się wiele nauczyć i poznać specyfikę różnych procesów składających się na działalność ubezpieczeniową – począwszy od sprzedaży, obsługi klienta, po likwidację szkód.
Wymagająca praca w ubezpieczeniach
W pierwszej kolejności warto skupić się na trudnościach – nie ma przecież nic gorszego dla potencjalnych pracowników, niż informacja, że będzie łatwo, lekko i przyjemnie, skoro to tylko jedna strona medalu. Jak zatem wygląda praca agenta ubezpieczeniowego? To zawód, który na początku pierwszej dekady XXI wieku pozwalał pracownikom na co dzień pracującym zawodowo (nauczycielom, pielęgniarkom, pracownikom „budżetówki” i innym) zarobić „po godzinach”przyzwoite sumy na sprzedaży ubezpieczeń. Teraz, na wyjątkowo konkurencyjnym rynku, sytuacja uległa zmianie. To praca wdzięczna, ale ciężka. Dlaczego? Przede wszystkim ze względu na to, iż agent ubezpieczeniowy, aby być skutecznym, musi posiadać ogromną wiedzę merytoryczną, popartą certyfikacją Komisji Nadzoru Finansowego. Musi wiedzieć, jak odpowiedzieć na trudne pytania klientów, a Ogólne Warunki Ubezpieczenia wytłumaczyć w sposób zrozumiały i przystępny dla laika.Słowem, musi wiedzieć, jak przekonać klienta do kupna tego, co chce mu sprzedać. Wykonywanie czynności agenta ubezpieczeniowego wiąże się także z koniecznością założenia własnej działalności gospodarczej, dzięki której staje się on jednoosobową firmą, pracującą na rzecz danego (albo kilku) towarzystw ubezpieczeniowych. To właśnie sprawia, że ta praca w dalszym ciągu pozwala zarobić znacznie więcej niż średnia krajowa, ale już nie wszystkim. Odnajdą się w niej najbardziej wytrwali, zmotywowani, kompetentnii „czujący” sprzedaż. Najlepsi agenci w ramach nagród sprzedażowych, mają możliwość udziału w zagranicznych szkoleniach, otrzymują premie uznaniowe, a wraz z rozbudowywaniem siatki kontaktów wśród klientów, cieszą się stabilną pracą, uznaniem przełożonych i prestiżem wśród współpracowników. Osoby z potencjałem i „smykałką” do zarządzania ludźmi mogą liczyć także na awans i w przyszłości zarządzanie własną grupą agentów.
Etos wiedzy merotorycznej
W branży ubezpieczeniowej panuje rzadko spotykany w innych branżach etos wiedzy merytorycznej. Od pracowników, bez względu na to, czy pracują jako agenci, czy etatowi pracownicy innych departamentów firmy, wymaga się stałego dokształcania, poszerzania wiedzy i zdobywania nowych umiejętności. To ważne, szczególnie dla osób kończących studia, ponieważ mogą w praktyce sprawdzić swoje umiejętności zdobyte na uczelni i rozwinąć kwalifikacje w zupełnie nowych obszarach. Nie dziwi zatem, że firmy ubezpieczeniowe bardzo mocno inwestują w rozwój pracowników – uczenie się od najlepszych, możliwość pracy w różnych departamentach w ramach programów rotacji na stanowiskach pracy. Dodatkowo pracownicy mogą brać udział w przeróżnych szkoleniach (zarówno wewnętrznych, prowadzonych przez bardziej doświadczonych kolegów, jak i zewnętrznych – prowadzonych przez ekspertów rynku ubezpieczeniowego). W ofertach szkoleniowych znajdują się kursydotyczące produktów ubezpieczeniowych, technik sprzedaży czy likwidacji szkód, ale także te doskonalącekompetencje miękkie. Ciekawą formą podnoszenia kwalifikacji, jaka jest oferowana przez firmy ubezpieczeniowe, jest możliwość wzięcia udziału w projektach międzynarodowych. Dzięki temu pracownicy mogą korzystać z wiedzy swoich kolegów z innych zespołów projektowych, porównywać standardy pracy w innych krajach.
Nowi pracownicy nie powinni się więc martwić, że zostaną pozostawieni sami sobie – chcąc zniwelować stres związany z rozpoczęciem pracy w nowej firmie w wielu towarzystwach ubezpieczeniowych prowadzone są szkolenia wprowadzające w obowiązki w nowym miejscu pracy. Dzięki temu nowi pracownicy szybciej zapoznająsię ze specyfiką i kulturą organizacyjną firmy. Zdobywanie doświadczeń odbywa się zawsze pod czujnym okiem bardziej doświadczonych osób, pełniących rolę swoistych „opiekunów nowych pracowników”.
Poszczególne towarzystwa ubezpieczeniowe starają się wspierać rozwój swoich pracowników. Mogą oni liczyć na to, że będą doceniani przy zastosowaniu systemu awansów pionowych na kolejne stanowiska w strukturze firmy. Mają także szansę na awans poziomy (na równoległe stanowisko, ale np. w innym zespole) poprzez zwiększanie zakresu obowiązków i odpowiedzialności. W wielu firmach funkcjonują także programy rozwoju najlepszych pracowników, wyróżniających się poziomem wiedzy, doświadczeniem oraz zaangażowaniem w pracę. Można stwierdzić, że branża ubezpieczeniowa bardzo wspiera swoich pracowników.
Ubezpieczenia charakteryzują się wysokim poziomem dynamizmu. Ulepszanie produktów ubezpieczeniowych, informatyzacja poszczególnych obszarów biznesowych oraz liczne projekty optymalizacyjne, wymagają od pracowników wysokiego poziomu otwartości na zmiany, dużej elastyczności i chęci poznawania nowych rzeczy. Praca w ubezpieczeniach jest przez atrakcyjna.Przede wszystkim dlatego, że jest skarbnicą wiedzy, z której każdy chętny może czerpać garściami.
Pakiety socjalne
Ale praca to nie wszystko – coraz więcej firm ubezpieczeniowych zwraca uwagę na ‘work-life balance’: monitorowanie godzin pracy, dbałość o limitowaną liczbę nadgodzin i możliwość odbierania ich w postaci dni wolnych. To wszystko wpływa pozytywnie na nastroje pracowników – nic bardziej nie cieszy, niż fakt, że oprócz pracy można również mieć ciekawe, aktywne życie pozapracowe. To duży atut, w porównaniu do innych branż, w których ‘kultura’ siedzenia ‘po godzinach’ staje się coraz bardziej popularna. Czołowe towarzystwa na polskim rynku ubezpieczeniowym dbają o zdrowie swoich pracowników: darmowe pakiety medyczne do prywatnych placówek zdrowia stały się standardem już kilka lat temu, a możliwość dokupienia pakietu medycznego dla partnera bądź dzieci jest dodatkowym atutem.
Niewątpliwie ogromną korzyścią dla bardziej aktywnych fizycznie osób są oferowane przez pracodawców karty uprawniające do bezpłatnego korzystania z wielu ośrodków sportu na terenie całego kraju. Dla większości kandydatów do pracy nie jest to priorytet w przyjęciu oferty pracy, ale trendy na rynku ubezpieczeniowym (i nie tylko) pokazują, że jest to profit, z którego pracownicy korzystają bardzo chętnie. Warto także podkreślić, że większość firm zachęca swoich pracowników do aktywnego spędzania wolnego czasu, organizując szereg wydarzeń sportowych, takich jak mecze piłki nożnej czy siatkówki. Pracownicy, którzy chcą spędzać swój wolny czas angażując się w wydarzenia kulturalne, mają możliwość korzystania z preferencyjnych warunków zakupu biletów do teatru.
Z perspektywy wspomnianego już etosu wiedzy merytorycznej, nie dziwi specjalnie fakt, iż firmy ubezpieczeniowe chętnie inwestują w szkolenia pracowników. Dofinansowania do studiów/kursów zawodowych to, jak już zostało wspomniane wcześniej, jeden z wielu sposobów na rozwój zawodowy. Międzynarodowe środowisko pracy w większości firm ubezpieczeniowych sprawia, że firmy często i chętnie stawiają na edukację językową zatrudnionych: język angielski, niemiecki, polski (dla obcokrajowców) – sprawia, że łatwiej poruszać się wśród projektów współprowadzonych z innymi krajami.
Oprócz wspomnianych powyżej bonusów pracownicy firm ubezpieczeniowych mają niejednokrotnie możliwość korzystania ze zniżek pracowniczych przy zakupie produktów ubezpieczeniowych będących w ofercie firmy. Wartość stanowi także lokalizacja firm ubezpieczeniowych – większość z nich mieści się w biurowcach zlokalizowanych w dzielnicach biznesowych poza centrum miasta. Dlatego też firmy wychodząc naprzeciw oczekiwaniom swoich pracowników oferują często firmowy autobus, który dowozi ichdo firmy.
Branża ubezpieczeniowa jest trudna i wymagająca. Jest przy tymatrakcyjna. To miejsce dla osób, dla których ważny jest rozwój, stabilne zatrudnienie, możliwość udziału w ciekawych, również międzynarodowych projektach. Dla osób, które chętnie uczą się nowych rzeczy i nie boją się wyzwań.
Danuta Olejek, Specjalista ds. Rekrutacji i Rozwoju
Monika Kruk, Specjalista ds. Rekrutacji i Rozwoju
Źródło: Compensa