Internet stwarza nieograniczone możliwości dla przedsiębiorców, którzy dzięki postępowi technologicznemu mogą szybko i trafnie zaspokoić potrzeby klienta. Wykorzystanie tego faktu sprzyja budowaniu indywidualnych relacji z każdym konsumentem oraz zwiększeniu sprzedaży. Tym ciekawsze jest, że 23% właścicieli e-sklepów jest niezadowolonych ze swoich wyników sprzedażowych.
Konkurencja na rynku e-commerce jest ogromna. Dla właściciela każdego sklepu internetowego niezwykle ważnym jest, aby wyróżniać się spośród całej grupy podobnych przedsiębiorstw. Jak przykuć uwagę potencjalnych klientów i utrzymać obecnych?
Z doświadczenia wynika, że to właśnie efektywna obsługa klienta, jest kluczem do sukcesu i może zapewnić firmie stały rozwój i jej stabilność na rynku. Ponadto jest czynnikiem generującym większą sprzedaż i budującym pozytywny wizerunek sklepu. Jakie rozwiązania oraz narzędzia możemy zastosować, aby przyciągnąć nowych konsumentów do naszego sklepu i zachęcić ich do ponownych zakupów?
Przede wszystkim musimy zadbać aby klient szybko odnalazł na naszej stronie produkt, który w pełni zaspokoi jego potrzeby. Systemy personalizowanej rekomendacji gromadzą i analizują informację o zachowaniach naszych klientów na witrynie. Następnie z obszernego asortymentu produktów, oprogramowanie przedstawia najlepszą ofertę dla klienta i prezentuje ją na stronie. Wdrożenie nowoczesnych algorytmów data mining oraz sztucznej inteligencji umożliwia przekształcenie zgromadzonych danych o upodobaniach klientów w przydatną wiedzę, dzięki której powstają rekomendacje, dedykowane dla każdego użytkownika. Po przez takie działanie konsumenci powracają do naszego sklepu i kupują więcej.
W przeprowadzonych badaniach przez Gemius 60% przedsiębiorców zadeklarowało, że posiada rekomendacje w swoim sklepie internetowym. Tym bardziej dziwi fakt, że tylko 5% przedsiębiorców jest zdecydowanie zadowolonych z osiągniętego poziomu sprzedaży, a 23% właścicieli e-sklepów jest zdecydowanie niezadowolonych. Należy zadać sobie pytanie gdzie tkwi błąd? Otóż rekomendacje rekomendacjom nie równe. Aż 54% respondentów posiada w swojej witrynie automatycznie generowane podpowiedzi produktów powiązanych generowanych na podstawie prostych statystyk, 51% ręcznie ustawia podpowiedzi produktów, według najlepszej wiedzy pracowników sklepu. Zaskakującym jest, że tylko 12% sklepów internetowych stosuje personalizowane rekomendacje skierowane wyłącznie do danego klienta. Sytuacja ta jednak z pewnością w najbliższym czasie ulegnie zmianie. Z raportu „E-commerce w Polsce 2010. E-sklepy” wynika, że wciągu najbliższych 12 miesięcy 25% właścicieli sklepów internetowych zamierza wprowadzić inteligentne systemy personalizowanej rekomendacji. Za zamieszczeniem specjalistycznego oprogramowanie przemawiały przede wszystkim: chęć zwiększenia sprzedaży w sklepie, lepsze dopasowanie oferty do potrzeb klienta, zwiększenie lojalności i satysfakcji konsumentów oraz komfortu korzystania ze strony.
O efektywności wdrożenia systemu personalizowanej rekomendacji przekonał się jeden
z największych sklepów internetowych w Polsce – Pasart.pl, oferujący akcesoria do wyrobu biżuterii. Początkowo właściciel sklepu chciał się przekonać jaką skuteczność oferują personalizowane rekomendacje i skorzystał z 30 dniowego bezpłatnego okresu testowania oprogramowania Quartic.
Specjalistyczne systemy personalizowanej rekomendacji dają dużo lepsze efekty niż standardowe mechanizmy, jakie dostępne są w sklepach internetowych. Przedsiębiorcy powinni zwrócić uwagę na obecną dynamikę rynku e-commerce i działania konkurencji, które wymagają od właścicieli e-sklepów szybkich i trafnych decyzji.
Źródło: VanguardPR