PRNews.pl - banki, karty, konta oraz marketing i public relations

Najświeższe informacje z PRNews.pl w Twojej skrzynce!

Codziennie aktualne wiadomości ze świata finansów.

Zapisz się na nasz Newsletter ​i bądź na bieżąco z nowościami z branży!

  • Raporty
  • Instytucje
    • Aion Bank
    • Alior Bank
    • Bank BPS
    • Bank Millennium
    • Bank Ochrony Środowiska
    • Bank Pekao SA
    • Bank Pocztowy
    • Banki spółdzielcze
    • BGK
    • Biuro Informacji Kredytowej
    • BNP Paribas
    • Citi Handlowy
    • Compensa
    • Credit Agricole
    • Deutsche Bank
    • DNB
    • EuropAssistance
    • ING Bank Śląski
    • KIR
    • Klarna
    • Link4
    • Mastercard
    • mBank
    • Mondial Assistance
    • mPay
    • Nationale-Nederlanden
    • Nest Bank
    • PKO BP
    • PKO Leasing
    • Plus Bank
    • PolCard from Fiserv
    • Polski Standard Płatności
    • Pru
    • PZU
    • Raiffeisen Digital Bank
    • Revolut
    • Santander Bank Polska
    • Santander Consumer Bank
    • SGB
    • Standard Chartered Polska
    • Toyota Bank Polska
    • Trade Republic
    • UniCredit
    • VeloBank
    • Visa
    • Volkswagen Bank Oddział Polska
    • Warta
    • Zen.com
  • Produkty
    • Bankowość internetowa
    • Bankowość mobilna
    • Oszczędzanie
    • Bezpieczeństwo
    • Karty
    • Kredyty
    • Konta
    • Płatności mobilne
    • Ubezpieczenia
  • Analizy
  • Kariera w finansach
  • Szkolenia
  • Forum
  • Newsletter
PRNews.plNasz gośćJanusz Diemko: Portfel w telefonie to tylko początek

Janusz Diemko: Portfel w telefonie to tylko początek

Nasz gość 29.11.2012 (11:23)
Karty

NFC to obiecująca innowacja w obszarze płatności. Przed rynkiem stoi wiele wyzwań, ale potencjał rynkowy pozwala przewidywać, że spopularyzowanie płatności komórkowych odbędzie się stosunkowo szybko i sprawnie.


Preferencje konsumentów wciąż się zmieniają, a ich potrzeby powodują, że rynek nieustannie ewoluuje. Polska jest stosunkowo chłonnym rynkiem, na którym innowacje są szybko adoptowane, w przeciwieństwie do innych krajów Europy Zachodniej, gdzie tradycja używania kart jest silnie zakorzeniona – świetnie ilustruje to przykład Wielkiej Brytanii, gdzie płatności zbliżeniowe przyjmują się z dużym oporem, a konsumenci sceptycznie podchodzą do technologii bezstykowej. Polacy szybko polubili korzystanie z kart zbliżeniowych. Jednocześnie, wielu polskich konsumentów przyzwyczaiło się, że obecność usług finansowych w telefonie ogranicza się do powiadomień z banku, wysyłanych za pośrednictwem wiadomości SMS. Dlatego aktywną rolę muszą tu odegrać banki oraz operatorzy, by pokazać konsumentom, że płacenie komórką jest bezpieczne. Transakcje zabezpieczane są kodem PIN, dzięki temu nawet skradzionym telefonem nie uda się sfinalizować zakupu.

Płacenie za zakupy telefonem komórkowym wyposażonym w moduł łączności NFC (Near Field Communication) jest wygodne. Testując tę usługę wielokrotnie, odpowiadałem na pytania sprzedawców i klientów, których ujęła szybkość i prostota płacenia za zakupy bez konieczności wyjmowania kart z portfela. Jestem przekonany, że to właśnie jest przyszłość rynku płatności. By stała się ona rzeczywistością, musi jednak zostać spełnionych kilka warunków.

Rozwinięta sieć akceptacji


Pierwszym z nich jest dostępność szerokiej sieci akceptacji. W tej chwili w Polsce funkcjonuje ok. 90 – 100 tysięcy terminali obsługujących technologię NFC, generujących ok. 7-8 mln transakcji bezstykowych miesięcznie. Natomiast w Wielkiej Brytanii, gdzie terminali jest ok. 140tys., tych transakcji jest niespełna 2 mln miesięcznie.

W Polsce akceptanci inwestują w nowoczesne terminale, skuszeni możliwościami jakie pojawiły się wraz z kartami zbliżeniowymi, które szybko zyskały w Polsce popularność. Wiele wskazuje na to, że w ciągu najbliższego roku liczba terminali akceptujących tego typu płatności będzie gwałtownie rosnąć, osiągając pułap ok. 160 tysięcy w 2014 roku.

Czynnikiem kluczowym jest osiągnięcie porozumienia przez wszystkie ze stron uczestniczących w ekosystemie. Obecnie proces wdrażania płatności zbliżeniowych wygląda w sposób następujący: bank porozumiewa się z organizacją kartową, inwestuje w infrastrukturę lub wynajmuje ją od operatora w postaci karty SIM. Sądzę, że uproszczenie modelu rozliczeń i, z czasem większa elastyczność ze strony operatorów podziałają na rynek stymulująco.

Wdrożenia w bankach


Kolejnym warunkiem rozwoju rynku płatności są spójne rozwiązania informatyczne. Integracje z operatorami telefonii komórkowej oraz inne dostępne obecnie rozwiązania komercyjne to dopiero początek. Rynek potrzebuje czasu, by umożliwić w pełni zdalną obsługę karty NFC. Płatności mobilne upowszechnią się, kiedy banki wdrażające usługę zyskają dostęp do karty SIM we wszystkich telefonach, a nie tylko urządzeniach wybranych operatorów. Takie rozwiązanie wyeliminuje konieczność prowadzenia odrębnych wdrożeń i projektów informatycznych przez banki i operatorów.

Docelowo rozwiązanie, które First Data zaproponuje bankom na polskim rynku będzie otwarte na integrację ze wszystkimi chętnymi operatorami telefonii komórkowej. Tym samym praca banku będzie polegała na jednorazowej integracji z First Data, co pozwoli mu uzyskać w szybki sposób dostęp do jak największej liczby kart SIM.

Korzyści dla klientów


Następny czynnik konieczny do upowszechnienia płatności NFC, to przekonanie do tej usługi klientów. NFC to nie tylko płatności, ale też karty lojalnościowe, rabatowe a nawet dostępowe. Umieszczenie tych funkcjonalności w telefonie z NFC jest technicznie wykonalne już dziś. Brakuje jednak jednolitych modeli biznesowych. Ich wypracowanie będzie wymagało porozumienia wielu podmiotów, takich jak na przykład operatorzy programów lojalnościowych.

Odróżnienie od konkurencji


Nie dziwię się entuzjazmowi, jaki wywołują płatności NFC w branży finansowej czy u operatorów telekomunikacyjnych. Umieszczenie portfela w telefonie to tylko początek. Technologie rozwijają się nieustannie. Dzięki nim powstają tak niezwykłe rozwiązania jak te, które widziałem w londyńskiej restauracji. Cały proces obsługi klienta, od zaprezentowania menu, przez zamówienie, skończywszy na płatności, odbywa się za pośrednictwem tabletów i łączności NFC.

Janusz Diemko, Prezes First Data Polska

2012-11-29
Redakcja PRNews.pl

Sprawdź także:

a 0 World App dostaje czat i płatności w aplikacji. Twórcy zapowiadają też „mini-apki” i funkcję Earn
Wojciech BoczońWojciech Boczoń
19.12.2025 (12:15)

World App dostaje czat i płatności w aplikacji. Twórcy zapowiadają też „mini-apki” i funkcję Earn

World ogłosił zestaw zmian w World App, w tym czat z szyfrowaniem, możliwość wysyłania środków w rozmowach oraz …

a 0 Cyberprzestępcy polują na „krety” w bankach, telekomach i big techach. Nawet 15 tysięcy dolarów za jedno kliknięcie
19.12.2025 (12:11) – informacja prasowa

Cyberprzestępcy polują na „krety” w bankach, telekomach i big techach. Nawet 15 tysięcy dolarów za jedno kliknięcie

To już nie jest era ataków „z zewnątrz”. Na darknetowych forach trwa cicha rekrutacja pracowników banków, …

a Kariera w finansach 0 AI i cyberbezpieczeństwo kluczowymi kompetencjami w 2026 roku
19.12.2025 (12:09) – informacja prasowa

AI i cyberbezpieczeństwo kluczowymi kompetencjami w 2026 roku

Specjaliści w obszarach cyberbezpieczeństwa, sztucznej inteligencji oraz rozwoju oprogramowania są dziś najbardziej …

a 0 BGK oraz Banco Português de Fomento podpisały memorandum o współpracy
19.12.2025 (12:06) – informacja prasowa

BGK oraz Banco Português de Fomento podpisały memorandum o współpracy

Banki rozwoju z Polski i Portugali podpisały memorandum o współpracy. Dokument ustanawia ramy ułatwiające …

a 0 ING zachęca: oszczędzajmy na białą godzinę
19.12.2025 (12:03)

ING zachęca: oszczędzajmy na białą godzinę

ING Bank Śląski inspiruje Polaków do oszczędzania na białą godzinę, czyli na to, co chcemy, żeby się wydarzyło. …

a 0 Dojrzałe wdrożenia, odporność operacyjna, rentowność – trzy filary rozwoju AI w usługach finansowych w 2026 r.
19.12.2025 (12:02) – informacja prasowa

Dojrzałe wdrożenia, odporność operacyjna, rentowność – trzy filary rozwoju AI w usługach finansowych w 2026 r.

Usługi finansowe zaczną wymagać większej odpowiedzialności w obszarze AI, gdy faza eksperymentów dobiegnie …

PRNews.pl

Zobacz również

Czy w „nowym banku” da się złożyć reklamację? Czytelnik skarży się na Trade Republic

Czy w „nowym banku” da się złożyć reklamację? Czytelnik skarży się na Trade Republic

Czytelnik zwrócił uwagę redakcji na problem, który…

Revolut zostaje operatorem komórkowym. Ceny pakietów od 25 zł

Revolut zostaje operatorem komórkowym. Ceny pakietów od 25 zł

Revolut uruchamia w Polsce usługę „Mobile Plans”,…

„Alicja” wciąż nęka klientów PKO BP. Po latach spłaty dług wraca jak koszmar

„Alicja” wciąż nęka klientów PKO BP. Po latach spłaty dług wraca jak koszmar

Choć wydawało się, że głośne spory o…

Krzysztof Kolany i Wojciech Boczoń nagrodzeni w konkursie NBP

Krzysztof Kolany i Wojciech Boczoń nagrodzeni w konkursie NBP

Dwaj analitycy Bankier.pl – Krzysztof Kolany oraz…

BNP Paribas podnosi opłaty. Konto będzie darmowe, ale więcej zapłacicie za resztę operacji

BNP Paribas podnosi opłaty. Konto będzie darmowe, ale więcej zapłacicie za resztę operacji

Od 1 marca 2026 r. BNP Paribas…

O tym mówią bankowcy

Ostatnie komentarze

avatar komentującego

daria owocna:

Nie tylko oni mają problem ;) Jestem starsza, a też ciężko z kasą …

śr., 17 gru 2025 (14:38) • Jak Gen Z radzi sobie z dorosłością? 1/3 z nich już ma długi

avatar komentującego

MalmoMind:

Żadna nowość. To samo Sobieraj zrobil w Aliorze… Tylko jak potem trzeba było …

wt., 18 lis 2025 (12:09) • UniCredit wywraca stolik. Wszystkie najważniejsze usługi za darmo i bez „gwiazdek”

avatar komentującego

MalmoMind:

Bla bla … spadek Klientów Indywidualnych pominięty … …

niedz., 9 lis 2025 (22:50) • 696 mln zł zysku netto Grupy Kapitałowej BNP Paribas Bank Polska w III kw. 2025 r.

avatar komentującego

Maciej Kusznierewicz:

Cel inflacyjny RPP mieści się w przedziale 1,5-3,5 proc. (a nie 1-3 proc., …

czw., 9 paź 2025 (11:32) • Kredyty miały być tańsze od listopada, będą już teraz. Stopy procentowe w dół [komentarz]

avatar komentującego

PRNews_pl:

Przecież na PRNews.pl (co sama nazwa serwisu wskazuje) od jakichś 25 lat publikuję …

pt., 12 wrz 2025 (06:12) • Rzecznik generalny TSUE: WIBOR zgodny z prawem

  • SMART Bankier
  • Kredyt konsolidacyjny
  • Pożyczki na raty
  • Konto firmowe
  • Kurs inwestowania
  • Kalkulator brutto netto
  • Kalkulator kredytu gotówkowego
  • Kalkulator zdolności kredytowej
  • Rozlicz najem w PIT-28
  • pit 37 online na pit.pl
  • Rozliczenie pit
  • Program pit
  • Pit 11
  • Promocje bankowe
  • Promocje Pekao S.A.
  • Promocje BNP Paribas
  • Promocje Citi Handlowy
  • Promocje Alior Bank
  • Promocje Santander Bank
  • Promocje PKO BP
  • Promocje Millenium
  • Promocje ING Bank Śląski
  • Promocje mBank
  • Promocje Velobank
  • Promocje Nest Bank
  • O nas
  • Kontakt
  • Reklama
  • Newsletter
  • Prześlij informację
  • RSS
  • zgarnijpremie.pl
Bonnier Business Polska Bankier.pl – Portal Finansowy – Rynki, Twoje finanse, Biznes PIT.pl -Podatki dla małych firm i osób fizycznych, rozliczenia roczne Systempartnerski.pl - system afiliacyjny Bankier.pl PRNews.pl - banki, karty, konta oraz marketing i public relations Mambiznes.pl - Pomysł na biznes, Własna firma, Biznes plan Dyskusja.biz - Blogi o biznesie, artykuły biznesowe Puls Biznesu pb.pl - rynek, akcje, spółka, przedsiębiorca, budżet Pulsmedycyny.pl - Portal lekarzy i pracowników służby zdrowia Pulsfarmacji.pl - Portal aptekarzy, techników i pracowników sektora farmaceutycznego
© 2008 − 2025 PRNews.pl. Korzystanie z portalu oznacza akceptację regulaminu. Informacja o cookies. Polityka prywatności

Bezpłatny newsletter PRNews.pl

  • PRNews.pl to najbardziej opiniotwórczy serwis w branży bankowej. Przekonaj się dlaczego!
  • Codziennie rano otrzymasz skrót najważniejszych informacji ze świata finansów
  • Dzięki temu będziesz zawsze wiedział o nowych produktach, promocjach i usługach bankowych, ubezpieczeniowych i inwestycyjnych
  • Aktualne wiadomości z prasy i z samych instytucji finansowych - zupełnie bezpłatnie, wprost na twoją skrzynkę mailową
Zapisz się na newsletter:

Dołącz już dziś do niemal 38 tys. odbiorców