Dla internautów biorących udział w ankiecie firmy Metrohouse & Partnerzy największą korzyścią wynikającą z obsługi przez agenta nieruchomości jest… oszczędność czasu.
Z pośrednikiem szybciej i sprawniej
W ankiecie przygotowanej na stronach metrohouse.pl i partnerzy.pl internauci mieli możliwość odpowiedzi na pytanie o powody korzystania z biur pośrednictwa. Aż 35 proc. udzielonych odpowiedzi wskazuje, że pośrednik jest angażowany w proces transakcyjny, aby zaoszczędzić na czasie. Na drugim miejscu ankietowani wskazywali na fachową/profesjonalną pomoc w realizacji zlecenia (29 proc.). Bezpieczeństwo zakupu i bogatą ofertę wskazano odpowiednio w 19 i 17 proc. odpowiedzi.
– Choć wyniki ankiety mogą być dość zaskakujące, to z praktyki wiem, że klienci w nawale obowiązków szczególnie doceniają fakt, że dzięki agentowi mogą zaoszczędzić dużo czasu, mówi Marcin Kubiak, dyrektor biura Metrohouse we Wrocławiu. – Klienci są zabiegani, często powierzają nam klucze od mieszkań, doceniają to, że w ich imieniu agent umówi spotkanie, skoordynuje kontakt z doradcą kredytowym, wynegocjuje cenę nieruchomości i przygotuje komplet dokumentów do transakcji. W dużych miastach, gdzie tempo życia jest bardzo szybkie, sprzedaż lub kupno mieszkania we własnym zakresie jest szalenie czasochłonne, dodaje Marcin Kubiak.
www.metrohouse.pl; www.partnerzy.pl
Potrzeba więcej pośredników
Obecnie w Polsce licencje zawodowe pośrednika w obrocie nieruchomościami posiada ponad 15 000 osób. W agencjach nieruchomości może pracować nawet kilka razy więcej agentów, ponieważ osoby zatrudnione w charakterze asystentów wykonują czynności pomocnicze w obrocie nieruchomościami.
Porównując liczbę licencjonowanych agentów działających w Polsce do innych krajów europejskich można zauważyć, że rynek pośrednictwa nadal jest w stanie wchłonąć dużą grupę adeptów tego zawodu. – W Polsce jeden pośrednik przypada na blisko 2500 mieszkańców. To jeden z gorszych wyników w Europie. Rynek bez problemu jest w stanie przyjąć nowych pośredników, tym bardziej, że jest wiele obszarów, które wymagają zagospodarowania, mówi Mariusz Kania, prezes zarządu Metrohouse & Partnerzy.
Wzrastające zapotrzebowanie na pośredników wynika m.in. ze zmian społecznych – specjalistyczne usługi powierzane są w ręce wykwalifikowanych ku temu doradców. Swój udział w popularyzowaniu usług pośrednictwa mają również sami pośrednicy. Pobieranie prowizji tylko od kupującego okazało się doskonałym modelem współpracy zachęcającym do skorzystania z usługi. Według badań portalu szybko.pl 13 proc. pośredników zamierza w 2011 r. pobierać prowizję tylko od jednej strony transakcji. – Korzyści są obopólne – agenci odnotowują więcej transakcji, a dla klientów usługi biur pośrednictwa są bardziej dostępne. Klienci zmieniają stereotypową opinię na temat pośredników, polecają ich rodzinie i znajomym, podsumowuje Mariusz Kania.
Ocenia się, że w największych polskich miastach agenci nieruchomości pośredniczą w co piątej transakcji na rynku wtórnym.
Obliczenia Metrohouse & Partnerzy na podstawie Council of Real Estate Professions – Annual Report 09
Źródło: Metrohouse