PRNews.pl - banki, karty, konta oraz marketing i public relations

Najświeższe informacje z PRNews.pl w Twojej skrzynce!

Codziennie aktualne wiadomości ze świata finansów.

Zapisz się na nasz Newsletter ​i bądź na bieżąco z nowościami z branży!

  • Raporty
  • Instytucje
    • Aion Bank
    • Alior Bank
    • Bank BPS
    • Bank Millennium
    • Bank Ochrony Środowiska
    • Bank Pekao SA
    • Bank Pocztowy
    • Banki spółdzielcze
    • BGK
    • Biuro Informacji Kredytowej
    • BNP Paribas
    • Citi Handlowy
    • Compensa
    • Credit Agricole
    • Deutsche Bank
    • DNB
    • EuropAssistance
    • ING Bank Śląski
    • KIR
    • Klarna
    • Link4
    • Mastercard
    • mBank
    • Mondial Assistance
    • mPay
    • Nationale-Nederlanden
    • Nest Bank
    • PKO BP
    • PKO Leasing
    • Plus Bank
    • PolCard from Fiserv
    • Polski Standard Płatności
    • Pru
    • PZU
    • Raiffeisen Digital Bank
    • Revolut
    • Santander Bank Polska
    • Santander Consumer Bank
    • SGB
    • Standard Chartered Polska
    • Toyota Bank Polska
    • Trade Republic
    • UniCredit
    • VeloBank
    • Visa
    • Volkswagen Bank Oddział Polska
    • Warta
    • Zen.com
  • Produkty
    • Bankowość internetowa
    • Bankowość mobilna
    • Oszczędzanie
    • Bezpieczeństwo
    • Karty
    • Kredyty
    • Konta
    • Płatności mobilne
    • Ubezpieczenia
  • Analizy
  • Kariera w finansach
  • Szkolenia
  • Forum
  • Newsletter
PRNews.plNasz gośćKlient w świecie bancassurance – oczami Biura Rzecznika Ubezpieczonych

Klient w świecie bancassurance – oczami Biura Rzecznika Ubezpieczonych

Nasz gość 22.05.2012 (07:45)

Coraz trudniej znaleźć na rynku produkt bankowy, który nie byłby powiązany z produktem ubezpieczeniowym. Okazuje się jednak, iż w wielu przypadkach tego typu umowy ubezpieczenia nie stanowią najskuteczniejszej ochrony konsumenta, który jednak ponosi jego finalny koszt.

Jednym z istotnych problemów analizowanych na bieżąco przez Urząd Rzecznika Ubezpieczonych jest problem należytej ochrony konsumentów przystępujących do grupowych ubezpieczeń zawieranych przez banki. Obecnie, na rynku tzw. bancassurance oferowane są rozmaite produkty: od umów ubezpieczenia następstw nieszczęśliwych wypadków, przez ubezpieczenia od utraty pracy, po ubezpieczenia na wypadek śmierci. Popularne są ponadto tzw. ubezpieczenia pomostowe, ubezpieczenia spłaty pozostałej części kredytu, a nawet ubezpieczenia mienia zakupionego na kredyt. Coraz trudniej znaleźć na rynku produkt bankowy, który nie byłby powiązany z produktem ubezpieczeniowym. Okazuje się jednak, iż w wielu przypadkach tego typu umowy ubezpieczenia nie stanowią najskuteczniejszej ochrony konsumenta, który jednak ponosi jego finalny koszt. Często ubezpieczenia takie mają bardzo wąski zakres, co oznacza, iż prawdopodobieństwo otrzymania pieniędzy od ubezpieczyciela jest niewielkie.

Od kilku lat liczba skarg wpływających do Rzecznika Ubezpieczonych z zakresu bancassurance stale rośnie. W roku 2011 wpłynęło 597 skarg dotyczących ubezpieczeń, do których konsumenci przystępują w bankach. Mimo iż liczba ta nie przekroczyła 5% wszystkich skarg, które otrzymał Rzecznik, to jednak problemy w nich zgłaszane są specyficzne i dlatego podlegają niezwykle szczegółowej analizie.

Zauważając pojawiające się problemy w tym zakresie, Rzecznik Ubezpieczonych w grudniu 2007 r. opracował raport, w którym przedstawił podstawowe problemy bancassurance w Polsce. W swoim raporcie Rzecznik Ubezpieczonych poddał analizie pojawiające się najczęściej naruszenia interesów konsumentów w szczególności w aspekcie dostarczania wystarczających informacji o ochronie ubezpieczeniowej, z której korzysta klient banku, dobrowolności w zakresie zawarcia umowy ubezpieczenia przez konsumenta, wpływu konsumenta na wybór ubezpieczyciela, dostosowania ochrony ubezpieczeniowej do potrzeb konsumenta czy sposobu finansowania ochrony ubezpieczeniowej. Jednym z zasadniczych celów sporządzenia Raportu było zainteresowanie środowiska ubezpieczeniowego oraz instytucji finansowych w Polsce obserwowanymi w praktyce nieprawidłowościami, zwrócenie uwagi na potrzebę dogłębnego zbadania tychże kwestii oraz wprowadzenie zmian mających na celu ochronę osoby, która ostatecznie ponosi koszty ochrony ubezpieczeniowej przy usługach bankowych.

Wiele z omówionych w Raporcie problemów pojawia się nadal. Chodzi tu przede wszystkim o nieadekwatność ochrony ubezpieczeniowej oferowanej klientom banków, która obecnie jest zgłaszana najczęściej. Do Rzecznika Ubezpieczonych wpływają skargi zarówno samych ubezpieczonych, jak i ich rodzin, dotyczące sytuacji, w których ubezpieczyciele odmawiają wypłaty świadczeń pieniężnych ze względu na fakt, iż zdarzenie ubezpieczeniowe miało związek z wcześniejszymi chorobami. Dotyczy to zarówno roszczeń zgłaszanych z tytułu zgonu ubezpieczonego, jak i np. inwalidztwa. Często zapisy warunków ubezpieczenia stanowią, iż wyłączona jest odpowiedzialność za wszelkie zdarzenia, które są nawet pośrednio związane z wcześniej zdiagnozowanymi chorobami. Istnienie takiego związku jest nadinterpretowane w zbyt wielu przypadkach. W skargach bardzo często pojawia się argument, iż pracownik banku udzielający pożyczki bądź kredytu posiadał informację na temat złego stanu zdrowotnego ubezpieczonego, jednak rekomendował przystąpienie do ubezpieczenia i zapewniał o jego korzystnym zakresie. Znaczna ilość skarg dotyczy kredytobiorców będących na emeryturze lub rencie. W odniesieniu do ubezpieczeń na życie, znając ich typowe zakres ochronny, można wręcz z góry przyjąć, iż w większości przypadków osoby takie nie będą uprawnione do otrzymania świadczenia pieniężnego z umowy ubezpieczenia.

Wyraźny spadek ilości skarg dotyczy problemu zwrotu składki ubezpieczeniowej. Wprowadzenie odpowiednich rekomendacji Związku Banków Polskich oraz Polskiej Izby Ubezpieczeń w tym zakresie ułatwiło ubezpieczonym odzyskanie części zapłaconej kwoty w przypadku wcześniejszej spłaty kredytu. W 2011 r. zanotowaliśmy jednak sporo przypadków wskazujących na błędne wyliczenie kwoty podlegającej zwrotowi, a mianowicie jej zaniżenie poprzez stosowanie innych, poza kodeksowym „okresem ochrony”, przesłanek wyliczenia wysokości składki podlegającej zwrotowi (takich jak ryzyko czy kwota kredytu). Aktualny jest ponadto problem wysokości składki ubezpieczeniowej, która w wielu zgłaszanych do Rzecznika Ubezpieczonych przypadkach wynosi nawet 30% kwoty udzielonego kredytu. Tym bardziej istotne w tym kontekście wydaje się odpowiednie wyliczenie zwrotu składki ubezpieczeniowej. Zdarza się też, iż klienci nie otrzymują pełnej informacji o tym, że nadpłacona składka została uwzględniona przez bank przy rozliczeniach dotyczących wcześniejszej spłaty kredytu, a tym samym występują do ubezpieczyciela o zwrot części składki, która trafiła już wcześniej do banku.

Dużym problemem z perspektywy konsumentów oraz Rzecznika Ubezpieczonych są umowy ubezpieczenia o charakterze inwestycyjnym. Skargi dotyczące tego rodzaju produktów zawierają zarzuty przekazania niewłaściwej informacji, w tym tej najbardziej istotnej – o fakcie potrącenia znacznej części zainwestowanej kwoty w przypadku rezygnacji z umowy w pierwszych latach jej obowiązywania. Wykup ubezpieczenia w pierwszych latach umowy wiąże się bowiem z utratą nawet całości wpłaconego kapitału. Tego typu praktyki budzą wątpliwości Rzecznika Ubezpieczonych po pierwsze ze względu na fakt, iż zapisy ogólnych warunków ubezpieczenia uprawniające do pobierania wysokiej opłaty likwidacyjnej (sięgającej nawet 100% wpłaconej składki) zostały uznane za klauzule abuzywne, a po drugie dlatego, że konsumenci wskazują, iż byli informowani przez pracowników banków, że wpłacone pieniądze mogą wycofać w każdej chwili bez jakichkolwiek kosztów.

Analizując ubezpieczenia bancassurance z perspektywy skarg osób korzystających z tych usług można wskazać, iż wyłania się obraz dużo mniej korzystny, niż przedstawiany przez samych ubezpieczycieli i banki. Konsumenci, płacący bardzo wysokie składki ubezpieczeniowe, otrzymują ochronę nieadekwatną zarówno do ceny, jak i do ich indywidualnych potrzeb. Konsumenci, a także ich rodziny, są często rozczarowani efektami ostatecznych rozstrzygnięć w konkretnych sprawach. W skargach zaznaczają oni, że gdyby posiadali odpowiednie informacje przed podjęciem decyzji, nie zawarliby ani umowy kredytu, ani umowy ubezpieczenia. Bancassurance jest postrzegane jako przykry i kosztowny obowiązek, a nie jako produkt, który ma pomóc w trudnej sytuacji życiowej. Niewątpliwie jest więc jeszcze dużo do zrobienia, aby ostatecznie „ucywilizować” umowy ubezpieczenia oferowane przez banki.

Źródło: Rzecznik Ubezpieczonych

bancassurance nasz gość ubezpieczenia 2012-05-22
Redakcja PRNews.pl
Tagi: bancassurance nasz gość ubezpieczenia

Sprawdź także:

a 0 Nowe oferty promocyjne ubezpieczeń komunikacyjnych i nieruchomości w Alior Banku
05.12.2025 (04:16) – informacja prasowa

Nowe oferty promocyjne ubezpieczeń komunikacyjnych i nieruchomości w Alior Banku

Alior Bank wprowadza dwie nowe promocje ubezpieczeniowe w ramach współpracy z LINK4. Akcje potrwają do 31 grudnia …

a 0 XV edycja Programu Grantów Lokalnych Banku BNP Paribas – 500 000 zł trafi do organizacji wzmacniających swoje społeczności
05.12.2025 (04:14) – informacja prasowa

XV edycja Programu Grantów Lokalnych Banku BNP Paribas – 500 000 zł trafi do organizacji wzmacniających swoje społeczności

Bank BNP Paribas rusza z piętnastą edycją Programu Grantów Lokalnych – inicjatywy, która od 2011 roku wspiera …

a 0 Revolut udostępnia “Tryb Uliczny”. Ma chronić środki klientów przed atakami złodziei podczas sezonu świątecznego
05.12.2025 (04:09) – informacja prasowa

Revolut udostępnia “Tryb Uliczny”. Ma chronić środki klientów przed atakami złodziei podczas sezonu świątecznego

Revolut udostępnił w krajach EOG i Wielkiej Brytanii (również w Polsce) nową funkcję bezpieczeństwa: “Tryb …

a 0 ING na 9. Śląskim Festiwalu Nauki Katowice
05.12.2025 (04:07) – informacja prasowa

ING na 9. Śląskim Festiwalu Nauki Katowice

Fundacja ING Dzieciom wspólnie z ING Bankiem Śląskim zapraszają dzieci, młodzież i dorosłych do Katowic, na kolejne …

a 0 Hitachi Europe i ITCARD nawiązują strategiczne partnerstwo
05.12.2025 (04:06) – informacja prasowa

Hitachi Europe i ITCARD nawiązują strategiczne partnerstwo

Hitachi Europe Ltd. i ITCARD S.A. zawarły strategiczne partnerstwo w celu przyspieszenia innowacji i transformacji …

a 0 ERGO Hestia i Akademia Leona Koźmińskiego przedłużają strategiczne partnerstwo na kolejne trzy lata
05.12.2025 (04:02) – informacja prasowa

ERGO Hestia i Akademia Leona Koźmińskiego przedłużają strategiczne partnerstwo na kolejne trzy lata

Grupa ERGO Hestia i Akademia Leona Koźmińskiego podpisały umowę o kontynuacji strategicznego partnerstwa na lata …

PRNews.pl

Zobacz również

Kup teraz, zapłać później. Po trzech miesiącach Citi da Ci najnowszego Apple Watcha

Kup teraz, zapłać później. Po trzech miesiącach Citi da Ci najnowszego Apple Watcha

Nowy Apple Watch SE 3 to gadżet,…

mBank rozszerza cyfrową hipotekę. Nowy kredyt na mieszkanie z rynku wtórnego w kilkanaście minut

mBank rozszerza cyfrową hipotekę. Nowy kredyt na mieszkanie z rynku wtórnego w kilkanaście minut

Niespełna trzy miesiące po starcie cyfrowej hipoteki…

Raport: Liczba kont osobistych w bankach – III kwartał 2025 r.

Raport: Liczba kont osobistych w bankach – III kwartał 2025 r.

Rynek rachunków oszczędnościowo-rozliczeniowych w złotych po III…

Te banki mają najwięcej aktywnych użytkowników Blika. Dane po III kw. 25

Te banki mają najwięcej aktywnych użytkowników Blika. Dane po III kw. 25

Z zebranych danych bankowych wynika, że po…

Raport: Liczba klientów mobile only w bankach – III kwartał 2025 r.

Raport: Liczba klientów mobile only w bankach – III kwartał 2025 r.

Liczba klientów „mobile only”, czyli osób, które…

O tym mówią bankowcy

Ostatnie komentarze

avatar komentującego

Avo Men:

Żadna nowość. To samo Sobieraj zrobil w Aliorze… Tylko jak potem trzeba było …

wt., 18 lis 2025 (12:09) • UniCredit wywraca stolik. Wszystkie najważniejsze usługi za darmo i bez „gwiazdek”

avatar komentującego

Avo Men:

Bla bla … spadek Klientów Indywidualnych pominięty … …

niedz., 9 lis 2025 (22:50) • 696 mln zł zysku netto Grupy Kapitałowej BNP Paribas Bank Polska w III kw. 2025 r.

avatar komentującego

Maciej Kusznierewicz:

Cel inflacyjny RPP mieści się w przedziale 1,5-3,5 proc. (a nie 1-3 proc., …

czw., 9 paź 2025 (11:32) • Kredyty miały być tańsze od listopada, będą już teraz. Stopy procentowe w dół [komentarz]

avatar komentującego

PRNews_pl:

Przecież na PRNews.pl (co sama nazwa serwisu wskazuje) od jakichś 25 lat publikuję …

pt., 12 wrz 2025 (06:12) • Rzecznik generalny TSUE: WIBOR zgodny z prawem

avatar komentującego

Bart Ikswe:

No profesjonalna i rzetelna opinia...przedrukowana od Związku Banków Polskich 🤯 na dole artykułu …

pt., 12 wrz 2025 (06:07) • Rzecznik generalny TSUE: WIBOR zgodny z prawem

  • SMART Bankier
  • Kredyt konsolidacyjny
  • Pożyczki na raty
  • Konto firmowe
  • Kurs inwestowania
  • Kalkulator brutto netto
  • Kalkulator kredytu gotówkowego
  • Kalkulator zdolności kredytowej
  • Rozlicz najem w PIT-28
  • pit 37 online na pit.pl
  • Rozliczenie pit
  • Program pit
  • Pit 11
  • Promocje bankowe
  • Promocje Pekao S.A.
  • Promocje BNP Paribas
  • Promocje Citi Handlowy
  • Promocje Alior Bank
  • Promocje Santander Bank
  • Promocje PKO BP
  • Promocje Millenium
  • Promocje ING Bank Śląski
  • Promocje mBank
  • Promocje Velobank
  • Promocje Nest Bank
  • O nas
  • Kontakt
  • Reklama
  • Newsletter
  • Prześlij informację
  • RSS
  • zgarnijpremie.pl
Bonnier Business Polska Bankier.pl – Portal Finansowy – Rynki, Twoje finanse, Biznes PIT.pl -Podatki dla małych firm i osób fizycznych, rozliczenia roczne Systempartnerski.pl - system afiliacyjny Bankier.pl PRNews.pl - banki, karty, konta oraz marketing i public relations Mambiznes.pl - Pomysł na biznes, Własna firma, Biznes plan Dyskusja.biz - Blogi o biznesie, artykuły biznesowe Puls Biznesu pb.pl - rynek, akcje, spółka, przedsiębiorca, budżet Pulsmedycyny.pl - Portal lekarzy i pracowników służby zdrowia Pulsfarmacji.pl - Portal aptekarzy, techników i pracowników sektora farmaceutycznego
© 2008 − 2025 PRNews.pl. Korzystanie z portalu oznacza akceptację regulaminu. Informacja o cookies. Polityka prywatności

Bezpłatny newsletter PRNews.pl

  • PRNews.pl to najbardziej opiniotwórczy serwis w branży bankowej. Przekonaj się dlaczego!
  • Codziennie rano otrzymasz skrót najważniejszych informacji ze świata finansów
  • Dzięki temu będziesz zawsze wiedział o nowych produktach, promocjach i usługach bankowych, ubezpieczeniowych i inwestycyjnych
  • Aktualne wiadomości z prasy i z samych instytucji finansowych - zupełnie bezpłatnie, wprost na twoją skrzynkę mailową
Zapisz się na newsletter:

Dołącz już dziś do niemal 38 tys. odbiorców