PRNews.pl - banki, karty, konta oraz marketing i public relations

Najświeższe informacje z PRNews.pl w Twojej skrzynce!

Codziennie aktualne wiadomości ze świata finansów.

Zapisz się na nasz Newsletter ​i bądź na bieżąco z nowościami z branży!

  • Raporty
  • Instytucje
    • Aion Bank
    • Alior Bank
    • Bank BPS
    • Bank Millennium
    • Bank Ochrony Środowiska
    • Bank Pekao SA
    • Bank Pocztowy
    • Banki spółdzielcze
    • BGK
    • Biuro Informacji Kredytowej
    • BNP Paribas
    • Citi Handlowy
    • Compensa
    • Credit Agricole
    • Deutsche Bank
    • DNB
    • EuropAssistance
    • ING Bank Śląski
    • KIR
    • Klarna
    • Link4
    • Mastercard
    • mBank
    • Mondial Assistance
    • mPay
    • Nationale-Nederlanden
    • Nest Bank
    • PKO BP
    • PKO Leasing
    • Plus Bank
    • PolCard from Fiserv
    • Polski Standard Płatności
    • Pru
    • PZU
    • Revolut
    • Santander Bank Polska
    • Santander Consumer Bank
    • SGB
    • Standard Chartered Polska
    • Toyota Bank Polska
    • VeloBank
    • Visa
  • Produkty
    • Bankowość internetowa
    • Bankowość mobilna
    • Oszczędzanie
    • Bezpieczeństwo
    • Karty
    • Kredyty
    • Konta
    • Płatności mobilne
    • Ubezpieczenia
  • Analizy
  • Kariera w finansach
  • Szkolenia
  • Forum
  • Newsletter
PRNews.plWiadomościAnalizyKonta osobiste: miniony rok rozpoczął cykl podwyżek

Konta osobiste: miniony rok rozpoczął cykl podwyżek

Analizy 16.02.2012 (07:13)
Konta

Konto osobiste to jeden z pierwszych produktów finansowych, z którymi przeciętny klient banku ma do czynienia. Rachunek oszczędnościowo-rozliczeniowy (ROR) potrzebny jest już uczniom i studentom, a osobom rozpoczynającym pracę wręcz niezbędny. Z kolei banki traktują ROR-y jak wędkę, na którą chcą złowić klienta. Nie oszczędzają przy tym na wabikach, bo raz złapany klient to inwestycja na lata.

Z badań wynika bowiem, że Polacy szybko przywiązują się do banku i niechętnie podejmują decyzję o przeniesieniu rachunku do konkurencji. Z biegiem czasu bank zaczyna oplatać posiadacza ROR-u dodatkowymi produktami – kartami kredytowymi, kredytami gotówkowymi, lokatami, programami oszczędnościowymi, czy wreszcie kredytem mieszkaniowym. A nawet jeśli klient nie zdecyduje się na żaden z produktów, bank zarabia na leżących na ROR-ze nieoprocentowanych oszczędnościach. Dla banku ROR jest więc produktem strategicznym.

Krótka historia kart – najpierw cena, później wartość dodana

Przez lata jednym z podstawowych czynników mających wpływ na wybór rachunku była dla klientów cena. Z tego względu wiele banków oferowało tanie lub zupełnie bezpłatne konta, przeznaczone w głównej mierze do obsługi przez Internet. Klienci polubili internetowy wymiar bankowości, a liczba ROR-ów w instytucjach proponujących darmowe rachunki rosła lawinowo. W pewnym momencie cena przestała być jednak wyróżnikiem, bo każdy bank proponował podobne warunki konta. Rozpoczął się wtedy wyścig, w którym główną rolę odgrywała wartość dodana – innowacyjne dodatkowe produkty lub programy rabatowe.

Najlepsze produkty bankowe oczami klientów – RAPORT

Trzecia edycja plebiscytu Złoty Bankier stała się pretekstem do głębszego podsumowania stanu rynku bankowego i wskazania jego perspektyw na 2012 rok. Publikacją towarzyszącą wydarzeniu jest raport Najlepsze produkty bankowe 2011 oczami klientów [PDF] przygotowany przez Bankier.pl i PayU.

W 2010 roku doszło do prawdziwej wojny na konta – ankietowane przez serwis PRNews.pl banki uniwersalne zwiększyły liczbę prowadzonych ROR-ów łącznie o 1,7 mln. Najwięcej ROR-ów otworzyły mBank, ING Bank Śląski i Alior Bank. Niektóre instytucje zaczęły wręcz płacić klientom za zakładanie kont, przelewanie pensji, zapraszanie znajomych czy korzystanie z kart. Wojna na konta była również pokłosiem kryzysu finansowego i przeniesieniem rywalizacji z rynku kredytów na inne pola biznesowe. Nie bez wpływu pozostały także oczekiwania nadzoru, który zaczął wymagać od banków, by lepiej poznały sytuację finansową swoich klientów.

Banki przyzwyczajają klientów do opłat

Jak można było oczekiwać, wielu klientów korzystało z promocji rachunków osobistych tylko po to, by sięgnąć po rozdawany na wstępie bonus. Później konto świeciło pustkami, nie było aktywnie używane i generowało dla banku koszty. W 2011 roku banki zaczęły oddzielać ziarno od plew. Po raz pierwszy od wielu lat banki wyraźnie wyśrubowały warunki posiadania darmowego ROR-u. Z jednej strony tabele opłat zaczęto modyfikować pod kątem przymuszania klienta do aktywności, z drugiej zaś wprowadzano podwyżki. W tym samym czasie dynamika przyrostu nowych kont w wielu bankach wyraźnie wyhamowała. Z ostatnich danych zebranych przez serwis PRNews.pl wynika, że na koniec III kwartału 2011 roku banki prowadziły ponad 25 mln kont osobistych. W pierwszych dziewięciu miesiącach przyrost był jednak znacznie niższy niż w analogicznym okresie roku 2010, czyli w czasie bankowej wojny na konta. W ciągu zaledwie kilkunastu miesięcy wyklarował się wyraźny trend: jeśli klient chce mieć konto za darmo, to musi z niego aktywnie korzystać.

Liczba ROR-ów w bankach uniwersalnych na koniec III kw. 2011 r.

Źródło: PRNews.pl

Nie bez znaczenia dla ugruntowania nowego trendu w ROR-ach były decyzje dwóch gigantów: PKO Banku Polskiego i mBanku. Pierwszy z nich wprowadził darmowe konto, ale tylko dla osób z dochodami na poziomie co najmniej 2 tys. zł. Drugi bank wprowadził opłaty za nieużywane karty. Dwa banki dały tym samym innym instytucjom zielone światło do wprowadzania ograniczeń i stawiania warunków. W drugiej połowie roku podwyżki przetoczyły się przez kolejne banki, a kilka zapowiedziało zmiany cenników z początkiem 2012 r. Obecnie już niemal każdy bank wymaga od posiadacza „darmowego konta”, by często płacił kartą lub przynajmniej zasilał ROR pensją. Z drugiej strony kilka instytucji zdecydowało się wprowadzić konta typu all inclusive. W zamian za stałą miesięczną opłatę rzędu 10-15 zł lub wysokie dochody klient dostaje rozbudowany pakiet darmowych usług. Nie jest wykluczone, że to dopiero początek nowego trendu w ROR-ach, który rozwinie się mocniej w najbliższej przyszłości.

2012 rokiem troski o konta

Rok 2011 rozpoczął cykl podwyżek w rachunkach osobistych. Wzrost opłat za konta i karty to bezpośredni efekt ograniczenia akcji kredytowej i spadku zysków z produktów inwestycyjnych. Rynek kredytów konsumpcyjnych, na których banki zarabiają najlepiej, wyraźnie wyhamował na skutek kryzysu. Polacy ograniczyli swoją skłonność do zaciągania kredytów ratalnych, gotówkowych i samochodowych. Banki szukają więc innych pól biznesowych, na których przynajmniej częściowo powetują sobie straty z tytułu mniejszej sprzedaży produktów kredytowych. Jednym z takich obszarów będą w 2012 roku konta osobiste.

Nie oznacza to jednak, że idą gorsze czasy dla posiadaczy ROR-ów. Cenniki są konstruowane tak, by premiować aktywnych klientów. Osoby, które zasilają konto pensją i aktywnie korzystają z karty, mają dostęp nie tylko do darmowych usług, ale także do dodatkowych profitów. W kilku bankach aktywni klienci mogą nawet zarabiać na kontach. Na przykład Millennium Bank zwraca posiadaczom ROR 3 proc. od wartości transakcji kartowych, a wspomniany już Meritum Bank proponuje 4-proc. rabat na paliwo.

Źródło: Bankier.pl

banki konta ror 2012-02-16
Redakcja PRNews.pl
Tagi: banki konta ror

Sprawdź także:

a 0 Praktyki Nest Banku w raporcie FOB – docenione działania na rzecz ludzi, relacji i odpowiedzialnego rozwoju
18.06.2025 (17:32)

Praktyki Nest Banku w raporcie FOB – docenione działania na rzecz ludzi, relacji i odpowiedzialnego rozwoju

Już od kilku lat projekty realizowane przez Nest Bank są częścią raportu "Odpowiedzialny biznes w Polsce. Dobre …

a 0 Credit Agricole partnerem prezentacji Migam.AI w Paryżu
18.06.2025 (17:30)

Credit Agricole partnerem prezentacji Migam.AI w Paryżu

Credit Agricole Bank Polska został partnerem prezentacji pierwszego na świecie automatycznego awatara języka …

a 0 Sprzedaż pożyczek dla klientów indywidualnych przez instytucje pożyczkowe. Maj 2025 r.
18.06.2025 (17:29)

Sprzedaż pożyczek dla klientów indywidualnych przez instytucje pożyczkowe. Maj 2025 r.

Polski rynek pożyczek pozabankowych opiera się na dwóch głównych segmentach produktowych posiadających swoje …

a 0 Nest Bank nagradza za pieniądze na koncie osobistym
18.06.2025 (17:27)

Nest Bank nagradza za pieniądze na koncie osobistym

Nest Bank od lat słynie z konta osobistego za 0 zł – bez ukrytych opłat za prowadzenie rachunku, kartę …

a 0 Santander Bank Polska świętuje Dzień Przedsiębiorcy - cały tydzień z korzyściami dla firm
18.06.2025 (17:25)

Santander Bank Polska świętuje Dzień Przedsiębiorcy - cały tydzień z korzyściami dla firm

21 czerwca to Dzień Przedsiębiorcy. Z tej okazji Santander Bank Polska już po raz kolejny organizuje specjalne …

a 0 Letnie promocje dla nowych klientów Alior Banku
18.06.2025 (17:24)

Letnie promocje dla nowych klientów Alior Banku

W ramach promocji „Bankuj z Alior Kontem” lub „Bankuj z Kontem Jakże Osobistym” nowi klienci Alior Banku mogą …

PRNews.pl

Zobacz również

Jaka przyszłość czeka Alior Bank? Trzy scenariusze

Jaka przyszłość czeka Alior Bank? Trzy scenariusze

Dopiero po wakacjach dowiemy się, jaka przyszłość…

Bank pyta klienta, czy będzie handlował krypto. Klient: to moja sprawa

Bank pyta klienta, czy będzie handlował krypto. Klient: to moja sprawa

Jeden z klientów Citi Handlowego przesłał nam…

Banki nie potrafią zwiększyć sprzedaży tego produktu. Dlaczego?

Banki nie potrafią zwiększyć sprzedaży tego produktu. Dlaczego?

Karty kredytowe to jeden z nielicznych segmentów…

Raport: Liczba kart kredytowych – I kwartał 2025 r.

Raport: Liczba kart kredytowych – I kwartał 2025 r.

Rynek kart kredytowych stoi w miejscu. Na…

Raport: Liczba użytkowników bankowości mobilnej – I kwartał 2025 r.

Raport: Liczba użytkowników bankowości mobilnej – I kwartał 2025 r.

Niezmiennie rośnie liczba użytkowników korzystających z bankowości…

O tym mówią bankowcy

Ostatnie komentarze

Xandi:

Tak, bardzo brakuje tej opcji. Mam wrażenie, że wszyscy dużo mówią o poprawie …

niedz., 8 cze 2025 (08:08) • PKO Bank Polski na EKF 2025: banki powinny stanąć do rywalizacji o jak najlepsze zaspokojenie potrzeb klientów

Adam K.:

Drogie PKO, zróbcie tylko jedną rzecz - wprowadźcie bezpłatne, nielimitowane przelewy natychmiastowe, a …

pt., 6 cze 2025 (01:09) • PKO Bank Polski na EKF 2025: banki powinny stanąć do rywalizacji o jak najlepsze zaspokojenie potrzeb klientów

Robert P:

kwoty do 200 tyś przez 3 miesiące od założenia konta i za spełnienie …

pon., 26 maj 2025 (20:42) • ING promuje nową ofertę oszczędnościową. Można zyskać do 6 proc.

Robert P:

. Obecnie ponad 850 tyś użytkowników, k tysiąc tys nie tyś …

pon., 26 maj 2025 (20:42) • Bankier.pl realizuje strategię rozwoju i inwestuje w portal motoryzacyjny Mojeauto.pl

Leszek:

Dziękuję za wspaniałą inicjatywę VELO z programem TALENT. Zbieram dotychczasowe publikacje o laureatach …

pon., 12 maj 2025 (08:07) • Kacper Dworniczak wydał solowy album dzięki wsparciu VeloBanku

  • SMART Bankier
  • Kredyt konsolidacyjny
  • Pożyczki na raty
  • Konto firmowe
  • Kurs inwestowania
  • Kalkulator brutto netto
  • Kalkulator kredytu gotówkowego
  • Kalkulator zdolności kredytowej
  • Rozlicz najem w PIT-28
  • pit 37 online na pit.pl
  • Rozliczenie pit
  • Program pit
  • Pit 11
  • Promocje bankowe
  • Promocje Pekao S.A.
  • Promocje BNP Paribas
  • Promocje Citi Handlowy
  • Promocje Alior Bank
  • Promocje Santander Bank
  • Promocje PKO BP
  • Promocje Millenium
  • Promocje ING Bank Śląski
  • Promocje mBank
  • Promocje Velobank
  • Promocje Nest Bank
  • O nas
  • Kontakt
  • Reklama
  • Newsletter
  • Prześlij informację
  • RSS
  • zgarnijpremie.pl
Bonnier Business Polska Bankier.pl – Portal Finansowy – Rynki, Twoje finanse, Biznes PIT.pl -Podatki dla małych firm i osób fizycznych, rozliczenia roczne Systempartnerski.pl - system afiliacyjny Bankier.pl PRNews.pl - banki, karty, konta oraz marketing i public relations Mambiznes.pl - Pomysł na biznes, Własna firma, Biznes plan Dyskusja.biz - Blogi o biznesie, artykuły biznesowe Puls Biznesu pb.pl - rynek, akcje, spółka, przedsiębiorca, budżet Pulsmedycyny.pl - Portal lekarzy i pracowników służby zdrowia Pulsfarmacji.pl - Portal aptekarzy, techników i pracowników sektora farmaceutycznego
© 2008 − 2025 PRNews.pl. Korzystanie z portalu oznacza akceptację regulaminu. Informacja o cookies. Polityka prywatności

Bezpłatny newsletter PRNews.pl

  • PRNews.pl to najbardziej opiniotwórczy serwis w branży bankowej. Przekonaj się dlaczego!
  • Codziennie rano otrzymasz skrót najważniejszych informacji ze świata finansów
  • Dzięki temu będziesz zawsze wiedział o nowych produktach, promocjach i usługach bankowych, ubezpieczeniowych i inwestycyjnych
  • Aktualne wiadomości z prasy i z samych instytucji finansowych - zupełnie bezpłatnie, wprost na twoją skrzynkę mailową
Zapisz się na newsletter:

Dołącz już dziś do niemal 38 tys. odbiorców