W I kwartale Grupa Kredyt Banku wypracowała 176 mln zysku operacyjnego, o 31% więcej niż w IV kwartale ubiegłego roku (bez uwzględnienia przychodów z transakcji jednorazowych). Wskaźnik koszty/dochody wyniósł 56,2% i w porównaniu do poprzedniego kwartału spadł o 9,9 p.p. (bez uwzględnienia transakcji jednorazowych). Bank zarobił w pierwszych trzech miesiącach 2010 prawie 60 mln zł.
Główne dane I kw. 2010:
- Zysk operacyjny (bez uwzględnienia odpisów netto z tytułu utraty wartości aktywów)
176 mln zł – wzrost o 31,4% w stosunku do 4 kw. 2009 i o 28% w porównaniu do poziomu
z 1 kw. 2009; - Depozyty klientów – w 1 kw. 2010 przyrost o 2 mld zł, w tym depozytów klientów detalicznych o 1,2 mld zł;
- Wskaźnik kredyty/depozyty (L/D) na poziomie 102,5% – poprawa o 12 p.p. w porównaniu do końca 2009 roku
- Wskaźnik koszty/dochody (CIR) na poziomie 56,2% – poprawa o 9,9 p.p w stosunku do
4 kw. 2009 r. (bez uwzględnienia transakcji jednorazowych) - Współczynnik wypłacalności na poziomie 12,4% – wzrost o 3,9 p.p w porównaniu
do 1 kw. 2009 - Zysk netto na koniec I kw. w wysokości 59,6 mln zł
W 1 kw. 2010 Grupa wypracowała zysk operacyjny (bez uwzględnienia odpisów netto z tytułu utraty wartości aktywów) w wysokości 176 mln zł. Przychody operacyjne wyniosły 409,8 mln zł.
Wynik z tytułu odsetek w I kw. 2010 r. ukształtował się na poziomie 276,6 mln zł i był o 11,9% wyższy niż w I kw. 2009 r., głównie z powodu wzrostu wyniku odsetkowego na papierach dłużnych oraz spadku kosztów w związku z niższym oprocentowaniem przyjętych lokat i depozytów. Wynik z tytułu opłat i prowizji w omawianym okresie wyniósł 80,4 mln zł i był wyższy o 11,1% od wypracowanego w I kw. 2009 roku. Wzrost ten wynika głównie ze zwiększenia przychodów ze sprzedaży i zarządzania produktami inwestycyjno-ubezpieczeniowymi. Wypracowany wynik z tytułu odsetek i prowizji (łącznie 357 mln zł) jest najwyższym na przestrzeni ostatnich pięciu kwartałów.
Grupa znacząco obniżyła koszty funkcjonowania. W I kw. 2010 roku wyniosły one 224,9 mln zł i były niższe o 16,8% niż w I kw. 2009 r. Jedną z głównych przyczyn była dekonsolidacja spółki w Grupie KB w IV kw. 2009 roku. Spadek kosztów wynika także z wprowadzonej jeszcze w 2009 roku ścisłej kontroli wydatków oraz z przeprowadzonej restrukturyzacji zatrudnienia w Grupie.
Wskaźnik koszty do dochodów (CIR) za I kw. 2010 r. wyniósł 56,2% i był niższy o 9,9 p.p. w porównaniu do I kw. 2009 r. (66,3%), głównie z powodu znacznego spadku kosztów (o 16,8%) przy niewielkim spadku dochodów (o 1,8%).
Zysk netto za pierwsze trzy miesiące wyniósł 59,6 mln zł. Zysk ten został wypracowany dzięki wzrostowi efektywności przy jednoczesnym zmniejszeniu poziomu odpisów netto z tytułu utraty wartości aktywów i spadku kosztów. W I kw. 2010 roku Grupa utworzyła 97,6 mln rezerw, w większości na kredyty w segmencie detalicznym.
Znacząco spadły koszty ryzyka kredytowego – w I kw. bieżącego roku kształtowały się one na poziomie 1,29 p.p. wobec 2,99 p.p. w 2009 r. Wskaźnik kredyty/depozyty wyniósł 102,5%, natomiast liczony z uwzględnieniem finansowania walutowego z KBC wyniósł 68,1%.
Aktywność biznesowa
Portfel depozytów klientów wzrósł na koniec I kw. 2010 roku o 9,1% w porównaniu do końca 2009 r. i wyniósł 24,5 mld zł.
Najwięcej, bo aż o 11,9% wzrosły depozyty bieżące klientów detalicznych, co jest efektem silnego wsparcia marketingowego oraz innowacyjnej i atrakcyjnej oferty depozytowej ( konto oszczędnościowe). W sumie portfel depozytów bieżących klientów detalicznych wzrósł stosunku do końca ubiegłego roku o 1,2 mld zł, natomiast stosunku do końca I kw. 2009 roku wzrósł o 4,5 mld zł.
Wartość portfela depozytów terminowych klientów korporacyjnych na koniec I kw. 2010 roku w stosunku do końca 2009 roku wzrosła o 450 mln zł, a sektora budżetowego o 457 mln zł.
W lutym bank rozpoczął kampanię reklamową depozytów pod hasłem „Lokuj nie blokuj” promującą nową ofertę lokat progresywnych ( lokata Progres) oraz rozpoczął dwie promocje lojalnościowe dla dotychczasowych klientów (konta oszczędnościowego oraz Lokaty Swobodnej), jak również przeprowadził kolejne subskrypcje lokat strukturyzowanych. W okresie promocji pozyskano I mld nowych środków.
Wartość kredytów brutto na koniec I kw. 2010 roku spadła o 1,9% w stosunku do końca 2009 roku. Spadek dotyczył głównie kredytów terminowych klientów korporacyjnych. Wartość kredytów klientów detalicznych w porównaniu do końca 2009 roku pozostała na niezmienionym poziomie.
W I kw. 2010 r. po raz kolejny przeprowadzono 2-tygodniową akcję promocyjną kredytów gotówkowych (Happy Week), w trakcie której sprzedano ponad 9 tys. kredytów o wartości 120 mln zł. Planowany dla kampanii poziom sprzedaży został przekroczony o 32%.
W grudniu 2009 roku bank przywrócił do swojej oferty kredyty mieszkaniowe denominowane w walutach obcych, natomiast w marcu 2010 reaktywował współpracę w zakresie sprzedaży kredytów mieszkaniowych z dziewięcioma największymi brokerami centralnymi.
|
I kw.2010 | IV kw. 2009 | I kw. 2009 |
ROR – liczba |
624 tys. |
612 tys. |
593 tys. |
Konto Oszczędnościowe – liczba |
547 tys. |
496 tys. |
400 tys. |
Karty kredytowe (KB łącznie z Żagiel S.A.) – liczba* |
220 tys. |
228 tys. |
254 tys. |
Kredyty mieszkaniowe – liczba nowo udzielonych |
1,7 tys. |
1,7 tys. |
2,1 tys. |
Kredyty mieszkaniowe – wartość nowo udzielonych** |
331,7 mln |
328,2 mln |
414,9 mln |
Placówki |
388 |
402 |
401 |
*Bank zdecydował o zmianie prezentacji liczby kart kredytowych, od I kwartału 2010 roku prezentowane są wyłącznie karty, które są używane przez klientów.
** Nowe uruchomienia
Źródło: Kredyt Bank