PRNews.pl - banki, karty, konta oraz marketing i public relations

Najświeższe informacje z PRNews.pl w Twojej skrzynce!

Codziennie aktualne wiadomości ze świata finansów.

Zapisz się na nasz Newsletter ​i bądź na bieżąco z nowościami z branży!

  • Raporty
  • Instytucje
    • Aion Bank
    • Alior Bank
    • Bank BPS
    • Bank Millennium
    • Bank Ochrony Środowiska
    • Bank Pekao SA
    • Bank Pocztowy
    • Banki spółdzielcze
    • BGK
    • Biuro Informacji Kredytowej
    • BNP Paribas
    • Citi Handlowy
    • Compensa
    • Credit Agricole
    • Deutsche Bank
    • DNB
    • EuropAssistance
    • ING Bank Śląski
    • KIR
    • Klarna
    • Link4
    • Mastercard
    • mBank
    • Mondial Assistance
    • mPay
    • Nationale-Nederlanden
    • Nest Bank
    • PKO BP
    • PKO Leasing
    • Plus Bank
    • PolCard from Fiserv
    • Polski Standard Płatności
    • Pru
    • PZU
    • Raiffeisen Digital Bank
    • Revolut
    • Santander Bank Polska
    • Santander Consumer Bank
    • SGB
    • Standard Chartered Polska
    • Toyota Bank Polska
    • Trade Republic
    • UniCredit
    • VeloBank
    • Visa
    • Volkswagen Bank Oddział Polska
    • Warta
    • Zen.com
  • Produkty
    • Bankowość internetowa
    • Bankowość mobilna
    • Oszczędzanie
    • Bezpieczeństwo
    • Karty
    • Kredyty
    • Konta
    • Płatności mobilne
    • Ubezpieczenia
  • Analizy
  • Kariera w finansach
  • Szkolenia
  • Forum
  • Newsletter
PRNews.plPrzegląd prasyKto zapłaci za kryzys bankowy w Unii Europejskiej?

Kto zapłaci za kryzys bankowy w Unii Europejskiej?

Przegląd prasy 20.06.2007 (07:20)

W związku z tym, kwestia odpowiedzialności państwa macierzystego oraz goszczącego staje pod znakiem zapytania. Temat ten powinien być szczególnie bliski w Polsce, gdzie większość banków jest kontrolowana przez zagraniczny kapitał, a na rynku coraz aktywniej zaczynają funkcjonować instytucje, które działają w naszym kraju w formie oddziału. Co to oznacza dla zwykłego Kowalskiego? W skrajnym przypadku, że z własnej kieszeni zapłaci za złą politykę kredytową prowadzoną przez ten bank na drugim krańcu Europy. Wizja dość niepokojąca, zważywszy że chodzi często o miliardy euro. Najgorsze jest jednak w tym to, że brak jest politycznej inicjatywy stworzenia zasad zapewniających efektywność ponadnarodowego systemu bezpieczeństwa finansowego.

Brak zabezpieczeń przed konsekwencjami europejskiego kryzysu bankowego jest szczególnie widoczny w nowych państwach członkowskich. Banki zagraniczne zajmują tutaj szczególnie silną pozycję na rynku. Transgraniczna ekspansja odbywa się głównie przez tworzenie filii, które są odrębnymi podmiotami prawnymi podlegającymi lokalnym instytucjom nadzorczym. Rynek europejski jeszcze niedawno prawie całkowicie zdezintegrowany, dziś przybiera coraz bardziej ponadnarodowy charakter. Coraz silniejsze powiązania między rynkami finansowymi poszczególnych państw członkowskich sprawiają, że potencjalne zakłócenia na rynkach finansowych mogą łatwiej i szybciej przenosić się ponad granicami państw. Coraz więcej czynności, głównie związanych z zarządzaniem ryzykiem oraz obsługą back office, jest zcentralizowanych. Nowym warunkom funkcjonowania nie odpowiada natomiast sieć bezpieczeństwa, system nadzoru bankowego czy w końcu system gwarantowania depozytów. Wszystko to ma nadal charakter narodowy. Również zarządzanie kryzysowe oraz odpowiedzialność fiskalna zależą od zasad obowiązujących w poszczególnych państwach członkowskich. Problem polega na tym, że działalność bankowa coraz częściej przybiera charakter ponadnarodowy, natomiast regulacje sektora bankowego wciąż pozostają w gestii poszczególnych państw członkowskich.

Kluczową kwestią, jeżeli chodzi o centralizację nadzoru w skali całej UE oraz podział kompetencji między nadzorcami krajów członkowskich oraz krajów goszczących, jest rozwiązanie problemu odpowiedzialności fiskalnej, czyli rozłożenia kosztów społecznych w przypadku bankructwa dużego banku europejskiego. Rozwiązanie tej kwestii jest warunkiem koniecznym, aby transgraniczny system sieci bezpieczeństwa był sprawny.

Jedna z propozycji rozwiązania powyższych problemów zakłada podział kosztów kryzysu bankowego według klucza kapitałowego Europejskiego Banku Centralnego (EBC). W myśl tej koncepcji, koszty rekapitalizacji bankrutującego banku pokrywane miałyby być przez wszystkie państwa członkowskie niezależnie od tego, czy w danym państwie bankrutujący bank prowadził działalność. W przypadku wystąpienia kryzysu, EBC emitowałby obligacje a środki pozyskiwane z ich sprzedaży przeznaczane byłyby na rekapitalizację niewypłacalnego banku. Fundusze pozyskiwane byłyby od poszczególnych krajów według klucza kapitałowego (klucz kapitałowy to średnia arytmetyczna z udziałów poszczególnych krajów w łącznym PKB oraz udziału w łącznej liczbie ludności UE). Klucz kapitałowy określa udział poszczególnych banków centralnych w subskrypcji kapitału własnego EBC. Składki na tzw. federalny fundusz stabilizacyjny wnoszone byłyby więc ex post jednak według wcześniej przyjętych reguł.

W myśl tej koncepcji, Polska opłacałaby prawie 5 proc. kosztów kryzysu bankowego. Szacuje się, że koszt przeciętnego kryzysu może wynieść około 15 proc. PKB kraju, w którym ma on miejsce. Jeśli kryzys byłby w Polsce, wówczas koszty fiskalne potencjalnie wynosiłyby 30-40 mld euro, a Polska musiałaby pokryć koszty w wysokości 257 mln euro. Na podobnym poziomie szacuje się konsekwencje fiskalne związane z koniecznością przywrócenia wypłacalności średnio dużego banku transgranicznego w UE.

Proponowane rozwiązanie rodzi jednak pewne problemy. Po pierwsze, konieczność wnoszenia składki przez państwa, na terytorium których dany bank nie prowadzi działalności, może rodzić ich sprzeciw. Po drugie, państwa ze słabym nadzorem nad sektorem finansowym, będą względnie uprzywilejowane w stosunku do krajów z restrykcyjnym nadzorem. Po trzecie, jeśli większość krajów UE zgodziłoby się na pokrycie kosztów kryzysu poprzez utworzenie wspólnego funduszu, wówczas kraje UE które nie przystąpiłyby do takiej umowy miałyby gwarancje stabilności bez ponoszenia kosztów, czyli wystąpiłyby problemy zwane syndromem pasażera na gapę (free rider). Po czwarte, finansowanie ex post kosztów kryzysu bankowego ma charakter procykliczny, może pogłębiać i wydłużać wahania koniunkturalne.

Inną propozycją finansowania kryzysu bankowego jest pokrycie kosztów kryzysu wyłącznie przez kraje, w których działa bank transgraniczny. W tej koncepcji, kluczem podziału powinien być wskaźnik odzwierciedlający rolę banku w poszczególnych krajach liczony jako udział zagranicznych aktywów banku w łącznych aktywach grupy kapitałowej.

Problemem jest tu względna łatwość manipulowania kluczem podziału kosztów poprzez np. procesy sekurytyzacji. W wyniku sekurytyzacji trudnych kredytów następuje istotne obniżenie wartości księgowej aktywów, ponieważ zamieniane są one na gotówkę za niewielki procent ich księgowej wartości. Rozwiązania wymagają również problemy związane z niewypłacalnością banków, dla których krajem macierzystym jest kraj spoza UE, a państwa UE są krajami goszczącymi.

Kolejną propozycją zwiększenia efektywności systemu sieci bezpieczeństwa jest utworzenie na szczeblu federalnym UE funduszu ubezpieczeniowego depozytów dla największych banków transgranicznych. Fundusz ten, o charakterze gwarancyjnym lub regwarancyjnym, utworzony byłby w ramach nowej europejskiej agencji nadzoru. W sytuacji zagrożenia bankructwa banku, fundusz ten wybierałby najmniej kosztowne rozwiązania, oznaczające jednocześnie przyzwolenie na utratę pieniędzy przez akcjonariuszy, nie ubezpieczonych deponentów oraz wierzycieli. Ze względu na wysokie koszty rekapitalizacji dużego banku, które prawdopodobnie znacznie przekroczyłyby możliwości takiego funduszu, proponuje się aby fundusz miał możliwość zaciągnięcia pożyczki na rynku kapitałowym, przy czym zwrot pożyczki gwarantowany byłby przez rządy 27 państw członkowskich. Nie ustalono jednak kryteriów, według których opłacane byłyby składki.

Najbardziej ogólne podejście zapewniające bezpieczeństwo systemu finansowego w skali całej UE opiera się na rozwiązaniu systemowym gwarantującym właściwe zarządzanie konfliktami interesów kraju macierzystego oraz kraju goszczącego. Rozwiązanie systemowe powinno godzić ze sobą co najmniej trzy pozornie sprzeczne cele:

* odpowiedzialność fiskalną (materialną) kraju macierzystego adekwatną do kompetencji jego władz nadzorczych,

* odpowiedzialność fiskalną (materialną) kraju goszczącego adekwatną do kompetencji jego władz nadzorczych,

* odpowiedzialność materialną wspólną (solidarną) za stabilność jednolitego rynku finansowego podobnie jak za inne dobra publiczne.

Zdaniem prof. dr hab. Leszka Pawłowicza z Instytutu Badań nad Gospodarką Rynkową, pierwszy szczebel powinien stanowić federalny fundusz gwarancyjny, utworzony na szczeblu UE przez czterdzieści kilka największych europejskich banków, prowadzących działalność transgraniczną. Opłaty do funduszu powinny być wnoszone ex ante. W przeciwnym wypadku system działałby procyklicznie. Składka roczna mogłaby być uzależniona od ratingu banku. Nie powinna być ona zbyt wysoka aby nie powodowała istotnego obniżenia pozycji konkurencyjnej banków tworzących fundusz federalny, ale z drugiej strony powinna gwarantować znaczącą partycypację funduszu w pokryciu kosztów kryzysu, np. na poziomie 25 – 30%. Obecnie oznaczałoby to konieczność zgromadzenia w federalnym systemie gwarantowania ok. 10 mld euro. Fundusz ten byłby przeznaczony na ewentualną rekapitalizację dużego niewypłacalnego banku, a nie na wypłaty dla deponentów w przypadku bankructwa banku. Po zgromadzeniu w systemie gwarantowania zadowalającego poziomu środków składki powinny być zawieszone. Banki tworzące fundusz federalny nie powinny mieć obowiązku uczestniczenia, a więc i opłacania składek w narodowych funduszach gwarantowania depozytów. Przynależność banku do funduszu gwarantowania depozytów (federalnego lub narodowego) powinna pozostać obligatoryjna. Banki nie powinny mieć jednak możliwości arbitrażu. Oznacza to w praktyce, że lista banków zobligowanych do uczestnictwa w funduszu federalnym powinna być określona przez organ zewnętrzny (np. EBC) i okresowo weryfikowana.

Drugi poziom mechanizmu finansowania, byłby uruchomiony wówczas, gdy możliwości finansowe federalnego funduszu gwarancyjnego byłyby niewystarczające, aby pokryć koszty kryzysu. Ta część wydatków byłaby finansowana ze środków publicznych krajów na obszarze których działa niewypłacalny bank. Odpowiedzialność materialna kraju macierzystego i krajów goszczących byłaby określona wg klucza bazującego na terytorialnej strukturze aktywów grupy bankowej prowadzącej działalność w kilku krajach. Kompetencje nadzorcze kraju macierzystego byłyby powiązane wówczas z odpowiedzialnością fiskalną. Rekapitalizacja banku transgranicznego obciążałaby w części podatników kraju macierzystego, a w części podatników z krajów goszczących. Rozwiązanie to eliminuje konflikt interesów oraz motywuje do współpracy zarówno w czasie gdy system finansowy jest stabilny jak i w czasie zarządzania kryzysowego.

Trzeci poziom finansowania kosztów przywracania bezpieczeństwa europejskiego systemu finansowego byłby uruchamiany wówczas, gdy przekroczone zostałyby limity finansowania ze strony federalnego funduszu gwarancyjnego i państw, na terenie których znajduje się niewypłacalny bank, a więc np. przekroczyłby 20 mld euro. Mógłby to być federalny fundusz stabilizacyjny usytuowany przez Europejskim Banku Centralnym, finansowany ze środków wszystkich 27 państw UE. Proporcje finansowania federalnego funduszu stabilizacyjnego powinny wynikać z wielkości aktywów sektora bankowego w krajach członkowskich Unii Europejskiej.

“Kto zapłaci za kryzys bankowy w Unii Europejskiej” będzie można podyskutować od 1 lipca na akademickim portalu www.rf.edu.pl. Zapraszamy!

Tekst opracowała Katarzyna Bogucka na podstawie referatu prof. dr hab. Leszka Pawłowicza „Kto zapłaci za kryzys bankowy na europejskim rynku finansowym? Propozycje rozwiązań”

ue 2007-06-20
Redakcja PRNews.pl
Tagi: ue

Sprawdź także:

a 0 Nowe oferty promocyjne ubezpieczeń komunikacyjnych i nieruchomości w Alior Banku
05.12.2025 (04:16) – informacja prasowa

Nowe oferty promocyjne ubezpieczeń komunikacyjnych i nieruchomości w Alior Banku

Alior Bank wprowadza dwie nowe promocje ubezpieczeniowe w ramach współpracy z LINK4. Akcje potrwają do 31 grudnia …

a 0 XV edycja Programu Grantów Lokalnych Banku BNP Paribas – 500 000 zł trafi do organizacji wzmacniających swoje społeczności
05.12.2025 (04:14) – informacja prasowa

XV edycja Programu Grantów Lokalnych Banku BNP Paribas – 500 000 zł trafi do organizacji wzmacniających swoje społeczności

Bank BNP Paribas rusza z piętnastą edycją Programu Grantów Lokalnych – inicjatywy, która od 2011 roku wspiera …

a 0 Revolut udostępnia “Tryb Uliczny”. Ma chronić środki klientów przed atakami złodziei podczas sezonu świątecznego
05.12.2025 (04:09) – informacja prasowa

Revolut udostępnia “Tryb Uliczny”. Ma chronić środki klientów przed atakami złodziei podczas sezonu świątecznego

Revolut udostępnił w krajach EOG i Wielkiej Brytanii (również w Polsce) nową funkcję bezpieczeństwa: “Tryb …

a 0 ING na 9. Śląskim Festiwalu Nauki Katowice
05.12.2025 (04:07) – informacja prasowa

ING na 9. Śląskim Festiwalu Nauki Katowice

Fundacja ING Dzieciom wspólnie z ING Bankiem Śląskim zapraszają dzieci, młodzież i dorosłych do Katowic, na kolejne …

a 0 Hitachi Europe i ITCARD nawiązują strategiczne partnerstwo
05.12.2025 (04:06) – informacja prasowa

Hitachi Europe i ITCARD nawiązują strategiczne partnerstwo

Hitachi Europe Ltd. i ITCARD S.A. zawarły strategiczne partnerstwo w celu przyspieszenia innowacji i transformacji …

a 0 ERGO Hestia i Akademia Leona Koźmińskiego przedłużają strategiczne partnerstwo na kolejne trzy lata
05.12.2025 (04:02) – informacja prasowa

ERGO Hestia i Akademia Leona Koźmińskiego przedłużają strategiczne partnerstwo na kolejne trzy lata

Grupa ERGO Hestia i Akademia Leona Koźmińskiego podpisały umowę o kontynuacji strategicznego partnerstwa na lata …

PRNews.pl

Zobacz również

Kup teraz, zapłać później. Po trzech miesiącach Citi da Ci najnowszego Apple Watcha

Kup teraz, zapłać później. Po trzech miesiącach Citi da Ci najnowszego Apple Watcha

Nowy Apple Watch SE 3 to gadżet,…

mBank rozszerza cyfrową hipotekę. Nowy kredyt na mieszkanie z rynku wtórnego w kilkanaście minut

mBank rozszerza cyfrową hipotekę. Nowy kredyt na mieszkanie z rynku wtórnego w kilkanaście minut

Niespełna trzy miesiące po starcie cyfrowej hipoteki…

Raport: Liczba kont osobistych w bankach – III kwartał 2025 r.

Raport: Liczba kont osobistych w bankach – III kwartał 2025 r.

Rynek rachunków oszczędnościowo-rozliczeniowych w złotych po III…

Te banki mają najwięcej aktywnych użytkowników Blika. Dane po III kw. 25

Te banki mają najwięcej aktywnych użytkowników Blika. Dane po III kw. 25

Z zebranych danych bankowych wynika, że po…

Raport: Liczba klientów mobile only w bankach – III kwartał 2025 r.

Raport: Liczba klientów mobile only w bankach – III kwartał 2025 r.

Liczba klientów „mobile only”, czyli osób, które…

O tym mówią bankowcy

Ostatnie komentarze

avatar komentującego

Avo Men:

Żadna nowość. To samo Sobieraj zrobil w Aliorze… Tylko jak potem trzeba było …

wt., 18 lis 2025 (12:09) • UniCredit wywraca stolik. Wszystkie najważniejsze usługi za darmo i bez „gwiazdek”

avatar komentującego

Avo Men:

Bla bla … spadek Klientów Indywidualnych pominięty … …

niedz., 9 lis 2025 (22:50) • 696 mln zł zysku netto Grupy Kapitałowej BNP Paribas Bank Polska w III kw. 2025 r.

avatar komentującego

Maciej Kusznierewicz:

Cel inflacyjny RPP mieści się w przedziale 1,5-3,5 proc. (a nie 1-3 proc., …

czw., 9 paź 2025 (11:32) • Kredyty miały być tańsze od listopada, będą już teraz. Stopy procentowe w dół [komentarz]

avatar komentującego

PRNews_pl:

Przecież na PRNews.pl (co sama nazwa serwisu wskazuje) od jakichś 25 lat publikuję …

pt., 12 wrz 2025 (06:12) • Rzecznik generalny TSUE: WIBOR zgodny z prawem

avatar komentującego

Bart Ikswe:

No profesjonalna i rzetelna opinia...przedrukowana od Związku Banków Polskich 🤯 na dole artykułu …

pt., 12 wrz 2025 (06:07) • Rzecznik generalny TSUE: WIBOR zgodny z prawem

  • SMART Bankier
  • Kredyt konsolidacyjny
  • Pożyczki na raty
  • Konto firmowe
  • Kurs inwestowania
  • Kalkulator brutto netto
  • Kalkulator kredytu gotówkowego
  • Kalkulator zdolności kredytowej
  • Rozlicz najem w PIT-28
  • pit 37 online na pit.pl
  • Rozliczenie pit
  • Program pit
  • Pit 11
  • Promocje bankowe
  • Promocje Pekao S.A.
  • Promocje BNP Paribas
  • Promocje Citi Handlowy
  • Promocje Alior Bank
  • Promocje Santander Bank
  • Promocje PKO BP
  • Promocje Millenium
  • Promocje ING Bank Śląski
  • Promocje mBank
  • Promocje Velobank
  • Promocje Nest Bank
  • O nas
  • Kontakt
  • Reklama
  • Newsletter
  • Prześlij informację
  • RSS
  • zgarnijpremie.pl
Bonnier Business Polska Bankier.pl – Portal Finansowy – Rynki, Twoje finanse, Biznes PIT.pl -Podatki dla małych firm i osób fizycznych, rozliczenia roczne Systempartnerski.pl - system afiliacyjny Bankier.pl PRNews.pl - banki, karty, konta oraz marketing i public relations Mambiznes.pl - Pomysł na biznes, Własna firma, Biznes plan Dyskusja.biz - Blogi o biznesie, artykuły biznesowe Puls Biznesu pb.pl - rynek, akcje, spółka, przedsiębiorca, budżet Pulsmedycyny.pl - Portal lekarzy i pracowników służby zdrowia Pulsfarmacji.pl - Portal aptekarzy, techników i pracowników sektora farmaceutycznego
© 2008 − 2025 PRNews.pl. Korzystanie z portalu oznacza akceptację regulaminu. Informacja o cookies. Polityka prywatności

Bezpłatny newsletter PRNews.pl

  • PRNews.pl to najbardziej opiniotwórczy serwis w branży bankowej. Przekonaj się dlaczego!
  • Codziennie rano otrzymasz skrót najważniejszych informacji ze świata finansów
  • Dzięki temu będziesz zawsze wiedział o nowych produktach, promocjach i usługach bankowych, ubezpieczeniowych i inwestycyjnych
  • Aktualne wiadomości z prasy i z samych instytucji finansowych - zupełnie bezpłatnie, wprost na twoją skrzynkę mailową
Zapisz się na newsletter:

Dołącz już dziś do niemal 38 tys. odbiorców