Według danych GoldenLine z lutego 2012 roku, z serwisów społecznościowych o profilu biznesowym, kojarzonych głównie z osobami posiadającymi już pracę, najchętniej korzystają osoby w wieku 20-24 lata, dopiero rozpoczynające swoją karierę zawodową.
To te osoby w 2011 roku założyły najwięcej nowych kont. Choć, ze względu na położenie geograficzne, największa liczba użytkowników po raz pierwszy zalogowała się w województwie mazowieckim, to największą dynamikę wzrostu w prezentowanej grupie obserwujemy wśród mieszkańców południa polski i rodaków, przebywających za granicą.
Z roku na rok pozycja serwisów społecznościowych umacnia się. W Polsce coraz więcej ludzi zauważa ich rosnącą rolę w procesie rozwoju kariery oraz kontaktu z head-hunterami. Profil w serwisie społecznościowym jest dziś naszym wirtualnym CV, które obejrzeć może każdy. Potencjalny pracodawca, może na jego podstawie podjąć ostateczną decyzję o naszym zatrudnieniu. Z danych GoldenLine wynika, iż każdego roku wzrasta liczba osób świadomych roli social media w poszukiwaniu wymarzonego zajęcia. Najlepszym tego dowodem jest stale rosnąca liczba kont tworzonych przez nowych użytkowników. Codziennie ponad 550 nowych osób zakłada swoje profile w GoldenLine, zaś średnio w ciągu roku około 170 tys.
„Przez ostatnie dwa lata utrzymujemy stabilny, roczny wzrost liczby profili, na średnim poziomie 28%. Zainteresowanie portalem GoldenLine wynika między innymi z faktu, iż coraz więcej osób zdaje sobie sprawę ze skuteczności poszukiwania pracy w serwisach dla profesjonalistów oraz znaczenia personal brandingu” – komentuje Monika Samojlik, Marketing Manager w GoldenLine.pl.
Młodzi najaktywniejsi w portalach pracy dla profesjonalistów
Według danych GoldenLine z lutego 2012 roku, największą dynamikę wzrostu liczby profili można zaobserwować wśród użytkowników, którzy dopiero wchodzą na rynek pracy. Potwierdza to trend, iż w Polsce coraz więcej młodych ludzi zaczyna swoją działalność zawodową już w trakcie studiów. W 2011 roku liczba nowych kont, zakładanych przez osoby w wieku 20-24 lata wzrosła o 53% w stosunku do roku poprzedniego. W pozostałych grupach wiekowych dynamika utrzymuje się na podobnym poziomie 14%-20%.
Procentowy wzrost liczby profili w 2011 roku w porównaniu do 2010 roku wśród określonych grup wiekowych
Źródło: GoldenLine.pl
„Social media to dziś ważny element rzeczywistości, którego nie sposób ignorować.” – mówi Magdalena Woźna, Brand Manager w AIESEC Polska. „Młodzi ludzie, w wieku 20-24 lat, są coraz bardziej świadomi tego, jak ważne jest kreowanie swojego wizerunku, jako pracownika. Już na etapie studiów angażują się w czynną działalność w organizacjach studenckich i tworzą w GoldenLine wirtualną społeczność skoncentrowaną na różnych aspektach kariery zawodowej (w odróżnieniu od Facebooka, gdzie dzielą się informacjami ze swojego życia prywatnego). Chcą już od samego początku pozycjonować swój profesjonalny wizerunek, ponieważ wiedzą, że jest to istotny element w procesie poszukiwania wymarzonej pracy.”
Musimy pamiętać, że ludzie, którzy mają dziś po dwadzieścia kilka lat dorastają w świecie, w którym Internet jest powszechnym kanałem komunikacji. Dla nich, ich własny wizerunek w sieci staje się naturalnym elementem autoprezentacji, nawet przed przyszłymi pracodawcami. Z drugiej strony wymóg przejścia na komunikację on-line, wymuszają sami pracodawcy. Duża liczba firm prosi kandydatów zarówno o wypełnienie formularzy internetowych, jak i o przesłanie CV drogą mailową. Również rekruterzy coraz częściej przyznają, że chętnie weryfikują dane o kandydacie właśnie za pomocą profili na portalach społecznościowych. – komentuje Radosław Chłodowicz, Koordynator ds. komunikacji w dziale HR, Comarch SA.
Studenci z południowych regionów Polski świadomi na rynku pracy
W 2011 roku najwięcej osób w wieku 20-24 lata zarejestrowało się w województwie mazowieckim, jednak pod kątem wzrostu procentowego i w porównaniu do 2010 roku, w czołówce uplasowały się te województwa z południowych regionów polski, których dynamika rozwoju gospodarczego była największa tj.: małopolskie – wzrost, w porównaniu do poprzedniego roku o 62%, śląskie – 58% i dolnośląskie – 56%. Miejsca w czołówce zajęło też wielkopolskie – 61% i podkarpackie-59%.
Procentowy wzrost liczby zakładanych profili między 2010 a 2011 rokiem dla wybranych województw. Użytkownicy w wieku 20-24 lat.
Źródło: GoldenLine.pl
Zastanawiającym wynikiem są dane dotyczą profili osób, które w 2011 roku aktualizowały swoje konto w GoldenLine, przebywając za granicą. Może to wynikać z kryzysu ekonomicznego, który dotknął kraje zachodnie i dobrej kondycji polskiej gospodarki. Z drugiej strony, jak twierdzi Magdalena Woźna z AIESEC Polska – „Przedstawione wartości mogą potwierdzać obecny trend wśród studentów, którzy chętnie zdobywają doświadczenie poza granicami kraju (czy to w ramach wymiany studenckiej, stypendiów naukowych czy staży w filiach zachodnich firm). Jednocześnie pozostają aktywni na polskim rynku pracy, gdzie dzięki zatrudnieniu za granicą, są postrzegani przez pracodawców, jako atrakcyjni i wartościowi kandydaci.
Źródło: GoldenLine