Z potencjału serwisów społecznościowych nie korzystają jedynie liderzy w swojej branży. Korzyści dostrzegają równiez małe firmy. Liczą one na zwiększony ruch na stronie, ale również aktualne wieści z branży.
Włączenie serwisów społecznościowych do strategi promocyjnej stało się standardem dla największych firm. Wg badań Burson-Marsteller 6 na 10 firm z listy Fortune 100 wykorzystuje mikroblogi, społeczności lub firmowego bloga do promowania swojej marki. Również małe przedsiębiortstwa poświęcają coraz więcej czasu na działania na serwisach społecznościowych. Pomimo braku pełnego przekonania co do skuteczności prowadzonych działań, świadome są jednak korzyści płynących z takiej aktywności. Według autorów raportu „Small Business Marketing Forecast 2010” – Ad-olody generowanie wejść na firmową stronę internetową jest naczelną korzyścią płynącą z obecności na serwisach społecznościowych dla małych przedsiębiorców. Tego zdania była połowa badanych biznesmenów.
– Firmy lub marki tworząc swoje firmowe konta na społecznościach zamieszczają odnośniki do oficjalnej strony. Widoczną praktyką jest również zamieszczanie linków do firmowych stron na profilach samych pracowników – komentuje Adam Cuper z serwisu Elefanta.pl.
Serwisy społecznościowe są dla biznesmenów źródłem branżowych informacji i narzędziem służącym do poszerzania posiadanej wiedzy. Społeczności są wysoko ocenione przez 45% respondentów dzięki możliwości monitorowania biznesowych dyskusji, wyłuskiwania z nich najgorętszych trendów i kierunków rozwoju branży. 43% badanych jest również zdania, że społeczności pozwalają na zdobywanie informacji wykorzystywanych w analizie konkurencyjności.
– Na społecznościach, które opierają się na wymianie informacji np. LinkedIn, Slideshare lub Elefanta.pl użytkownicy chętnie dzielą się opracowanymi lub wyszukanymi przez siebie analizami i raportami – mówi Adam Cuper – W ten sposób chcą budować swój ekspercki wizerunek w branży. Poza tym oczywiście są niezłym źródlem informacji.
Korzyści płynące dla małych firm z obecności na serwisach społecznościowych |
|||
|
Bardzo korzystne |
Raczej korzystne |
Niekorzystne |
Dotrzymywanie kroku branży |
16% |
29% |
55% |
Monitorowanie opinii na temat firmy |
16% |
28% |
55% |
Generowanie ruchu na stronie |
16% |
34% |
50% |
Monitorowanie konkurencji |
14% |
29% |
57% |
Informacje na temat odbioru działań firmy przez klientów |
12% |
29% |
59% |
Rozwiązywanie problemów |
11% |
22% |
67% |
Wyszukiwanie partnerów, dostawców podwykonawców |
10% |
28% |
62% |
Rekrutacja pracowników |
8% |
19% |
73% |
Sprawdzanie pracowników, dostawców itp. |
7% |
20% |
72% |
Źródło: Ad-ology „Small Business Marketing Forecast 2010” dla eMarketer, Grudzień 2009 |
Wbrew najgorętszym marketingowym i PR-owym trendom małe firmy nie traktują serwisów społecznościowych jako narzędzia czysto komunikacyjnego. W mniejszym stopniu, niż w przypadku najpopularniejszych marek, społeczności postrzegane są przez małe przedsiębiorstwa jako przestrzeń pozwalająca na kontakty z klientami i rozwiązywanie problemów.
Społeczności nie są traktowane przez drobnych przedsiębiorców jako narzędzie pomocne w procesie rekrutacji pracowników. Jedynie 7% respondentów potwierdzało powyższą tezę. Zatrudnieni mogą spać spokojnie – serwisy społecznościowe nie są powszechnie wykorzystywane do sprawdzania obecnych pracowników.
Źródło: Elefanta.pl