PRNews.pl - banki, karty, konta oraz marketing i public relations

Najświeższe informacje z PRNews.pl w Twojej skrzynce!

Codziennie aktualne wiadomości ze świata finansów.

Zapisz się na nasz Newsletter ​i bądź na bieżąco z nowościami z branży!

  • Raporty
  • Instytucje
    • Aion Bank
    • Alior Bank
    • Bank BPS
    • Bank Millennium
    • Bank Ochrony Środowiska
    • Bank Pekao SA
    • Bank Pocztowy
    • Banki spółdzielcze
    • BGK
    • Biuro Informacji Kredytowej
    • BNP Paribas
    • Citi Handlowy
    • Compensa
    • Credit Agricole
    • Deutsche Bank
    • DNB
    • EuropAssistance
    • ING Bank Śląski
    • KIR
    • Klarna
    • Link4
    • Mastercard
    • mBank
    • Mondial Assistance
    • mPay
    • Nationale-Nederlanden
    • Nest Bank
    • PKO BP
    • PKO Leasing
    • Plus Bank
    • PolCard from Fiserv
    • Polski Standard Płatności
    • Pru
    • PZU
    • Raiffeisen Digital Bank
    • Revolut
    • Santander Bank Polska
    • Santander Consumer Bank
    • SGB
    • Standard Chartered Polska
    • Toyota Bank Polska
    • Trade Republic
    • UniCredit
    • VeloBank
    • Visa
    • Volkswagen Bank Oddział Polska
    • Warta
    • Zen.com
  • Produkty
    • Bankowość internetowa
    • Bankowość mobilna
    • Oszczędzanie
    • Bezpieczeństwo
    • Karty
    • Kredyty
    • Konta
    • Płatności mobilne
    • Ubezpieczenia
  • Analizy
  • Kariera w finansach
  • Szkolenia
  • Forum
  • Newsletter
PRNews.plNasz gośćPaweł Tkaczyk: Można spróbować reputację ukraść

Paweł Tkaczyk: Można spróbować reputację ukraść

Nasz gość 02.12.2009 (06:43) artykuł nadesłany

Internet jest nową  przestrzenią dająca ogromne możliwości biznesowe. Jedną z podstawowych dróg jest budowanie swojej marki, czy inaczej reputacji w Internecie. Istnieją różne kanały działania i możliwości kreowania rzeczywistości wokół siebie w Internecie. Dotarcie do odbiorców w sieci nabiera coraz większej wartości, a firmy, które umiejętnie wykorzystały tę drogę komunikacji osiągnęły znaczący sukces. Specjalistą w tej dziedzinie jest Paweł Tkaczyk, właściciel Agencji Reklamowej Midea:

Dlaczego budowanie reputacji stało się takie ważne w momencie pojawienia się  internetu? 

Paweł Tkaczyk: Internet zaburzył dość stary porządek, hierarchię ważności informacji. Kiedyś mało ważne informacje miały bardzo mały zasięg, na przykład dziewczynka pisząca o swoich zabawach z kotem, czy też problemach z chłopakami, pisała w swoim pamiętniku. Nawet, jeśli podzieliła się swoimi problemami z koleżankami, zasięg tej informacji był bardzo ograniczony, nie było niebezpieczeństwa, że dotrze do osoby potencjalnie w ogóle nie zainteresowanej, np. biznesmena po drugiej stronie globu. Internet sprawił, że ta sama nastolatka pisze dziś blog, a jej informacje o kocie czy problemach z chłopakami konkurują o uwagę ludzi, których ta tematyka w ogóle nie interesuje. Zalewa nas masa niepotrzebnych informacji.

Jednak razem z tym zalewem informacji wcale nie poprawiła się nasza zdolność percepcji, czy też czas, jaki jesteśmy w stanie przeznaczyć na przyswajanie nowej wiedzy. Doba nadal ma 24 godziny, a my nie potrafimy przeczytać 10 książek jednocześnie. Pojawia się więc potrzeba filtrowania informacji, które do nas spływają, oddzielenia ziarna od plew. 

I reputacja ma nam w tym pomóc? 

P.T.: Tak. Reputacja źródła informacji jest jednym z najlepiej działających filtrów, co pokazał dokładnie Google. W indeksie Google strona, do której linkuje pięć „ważnych” stron (jak choćby portale) będzie w indeksie o wiele wyżej, niż strona, która też ma pięć linków, ale z mało uczęszczanych (mało „ważnych”) witryn. Ma to też swoje sprzężenie zwrotne: jeśli moja strona ma „mocną” pozycję, będę się starał chronić jej reputację, sprawdzając moje informacje.  

Czyli reputacja pomaga nam filtrować informacje. W czym jeszcze pomaga? 

To filtrowanie jest bardzo ważne, bo niesie ze sobą konsekwencje. Jeśli nauczymy się „odsiewać” niechciane informacje, bardzo łatwo pozbędziemy się np. reklam z naszego życia. Reklamodawca w przyszłości będzie chciał ominąć nasze filtry, więc będzie musiał wybudować reputację „zaufanego źródła”, aby w przyszłości przekazać nam komunikat reklamowy. Ten komunikat też nie będzie już nachalną reklamą, bo reputację można bardzo łatwo stracić. 

Kto i w jaki sposób może budować reputację w sieci? 

P.T.: Jest kilka sposobów na jej zbudowanie, niektóre dostępne dla wszystkich, inne zarezerwowane dla wybranych. Najprostszym sposobem wybudowania reputacji jest tradycyjna, organiczna metoda. Jeśli pomagamy innym, dzielimy się swoją wiedzą na forach internetowych itp., zyskujemy reputację. Słowem: musimy pomóc ludziom oszczędzać ich czas (jeden z zasobów, którego nie możemy powiększyć), a odwdzięczą się nam zaufaniem. 

Dlaczego zatem wszyscy nie budują reputacji organicznie? 


P.T.: Wadą tej metody jest paradoksalnie… czasochłonność. Wybudowanie reputacji zajmuje czas, a nie zawsze chcemy go poświęcić. Możemy wtedy spróbować reputację kupić. Tak działa klasyczna reklama – jeśli twój produkt nie jest na tyle interesujący, żeby ludzie sami o nim mówili, kupujesz reklamę w prasie czy w telewizji. W sieciach społecznych też można kupić miejsce w dziale „polecamy tego znajomego” czy też po prostu kupić uwagę, umieszczając tradycyjną reklamę. Wadą reputacji kupowanej jest jednak jej mała autentyczność. Gdybym miał odchudzać listę moich znajomych, pierwsi „polegliby” właśnie ci, którzy wkupili się w moje łaski. 

OK, do kupowania reputacji potrzebne są pieniądze. Czy jest inny sposób? 

P.T.: Można spróbować  reputację ukraść. To droga na skróty, ale nie ma jeszcze przepisów, które karałyby za takie operacje. Kiedyś w internecie popularny był tzw. cybersquatting, czyli kupowanie domen z nazwami wielkich korporacji. Dziś zajmuje się np. Loginy na Twitterze czy Facebooku, należące do sław czy korporacji. Także loginy miast i instytucji nie zawsze są reprezentowane przez odpowiednie organy, ludzie jednak pokładają w nich zaufanie. Koszykarz Shaquille ONeal występuje na Twitterze pod pseudonimem TheRealShaq (PrawdziwyShaq), ponieważ jego imię i nazwisko we wszelkich kombinacjach było już dawno zajęte. 

Właśnie, celebryci online. Czy można przenieść reputację ze świata realnego do wirtualnego? 

P.T.: Jak najbardziej, to właśnie jeden z tych sposobów „dostępnych nie dla wszystkich”. Anna Dymna podczas swojego pierwszego dnia obecności na Śledziku zebrała ponad 100.000 „znajomych”, Agnieszka Włodarczyk ma ich dziś około 80.000. Oczywiście nie są to „prawdziwe” znajomości, ale do pewnych rzeczy się nadają, Krzysztof Ibisz ostatnio reklamował na Śledziku jakiś serwis aukcyjny. Ważne jednak, by gwiazda była autentyczna – myślę, że nachalną reklamą Ibisz spowoduje, że ludzie po prostu będą go usuwać ze znajomych. Celebryci muszą się uczyć obecności online. Na każdą Oprah (która świetnie sobie radzi na Twitterze) przypada kilka Britney Spears i innych, którzy wcale nie zdobyli popularności. 

O czym należy pamiętać, budując reputację online? 

P.T.: Przede wszystkim o tym, że reputację buduje się w jakiejś społeczności. Online czy nie, to nadal są kontakty międzyludzkie. Jeśli nie zrozumie się ich dynamiki, choćby tego, że jedni użytkownicy są bardziej skłonni od innych do podjęcia akcji, inni są tylko obserwatorami, nie ma, co marzyć o sukcesie. Należy też pamiętać o tym, że online w większości utrzymujemy tzw. „luźne relacje”, czyli relacje mniej wartościowe do tych z prawdziwego świata. Łatwo jest takich „luźnych znajomych” zabawiać czy też podsyłać im coś, co oszczędza czas, dużo trudniej namówić ich do zrobienia czegoś poważniejszego czy choćby rozmowy na trudniejsze tematy. Na taką uwagę trzeba zasłużyć, odpowiednio dozując powagę, rozrywkę i pomoc. 

A jak to się  ma do biznesu? 

P.T.: Tak jak powiedziałem na początku, pokolenie przyzwyczajone do natłoku informacyjnego, będzie traktowało filtrowanie informacji jako rzecz naturalną. Omijanie reklam nie będzie niczym nadzwyczajnym, więc firma, która próbuje dotrzeć do takiego konsumenta, będzie musiała najpierw zasłużyć na jego zaufanie. Nie robi się tego serwując papkę reklamową, wymagane są sprytniejsze, bardziej przemyślane działania. Firma, która uwzględni „zdobywanie zaufania” w swoim budżecie reklamowym ma większą szansę na sukces rynkowy. Ten trend widać już dziś, dlatego „social media” to taki nośny temat. 

Dziękuję  za rozmowę. 

Rozmawiała Barbara Koziar, Bankier.pl

Źródło: Bankier.pl

internet nasz gość wizerunek 2009-12-02
Redakcja PRNews.pl
Tagi: internet nasz gość wizerunek

Sprawdź także:

a 0 Nowe oferty promocyjne ubezpieczeń komunikacyjnych i nieruchomości w Alior Banku
05.12.2025 (04:16) – informacja prasowa

Nowe oferty promocyjne ubezpieczeń komunikacyjnych i nieruchomości w Alior Banku

Alior Bank wprowadza dwie nowe promocje ubezpieczeniowe w ramach współpracy z LINK4. Akcje potrwają do 31 grudnia …

a 0 XV edycja Programu Grantów Lokalnych Banku BNP Paribas – 500 000 zł trafi do organizacji wzmacniających swoje społeczności
05.12.2025 (04:14) – informacja prasowa

XV edycja Programu Grantów Lokalnych Banku BNP Paribas – 500 000 zł trafi do organizacji wzmacniających swoje społeczności

Bank BNP Paribas rusza z piętnastą edycją Programu Grantów Lokalnych – inicjatywy, która od 2011 roku wspiera …

a 0 Revolut udostępnia “Tryb Uliczny”. Ma chronić środki klientów przed atakami złodziei podczas sezonu świątecznego
05.12.2025 (04:09) – informacja prasowa

Revolut udostępnia “Tryb Uliczny”. Ma chronić środki klientów przed atakami złodziei podczas sezonu świątecznego

Revolut udostępnił w krajach EOG i Wielkiej Brytanii (również w Polsce) nową funkcję bezpieczeństwa: “Tryb …

a 0 ING na 9. Śląskim Festiwalu Nauki Katowice
05.12.2025 (04:07) – informacja prasowa

ING na 9. Śląskim Festiwalu Nauki Katowice

Fundacja ING Dzieciom wspólnie z ING Bankiem Śląskim zapraszają dzieci, młodzież i dorosłych do Katowic, na kolejne …

a 0 Hitachi Europe i ITCARD nawiązują strategiczne partnerstwo
05.12.2025 (04:06) – informacja prasowa

Hitachi Europe i ITCARD nawiązują strategiczne partnerstwo

Hitachi Europe Ltd. i ITCARD S.A. zawarły strategiczne partnerstwo w celu przyspieszenia innowacji i transformacji …

a 0 ERGO Hestia i Akademia Leona Koźmińskiego przedłużają strategiczne partnerstwo na kolejne trzy lata
05.12.2025 (04:02) – informacja prasowa

ERGO Hestia i Akademia Leona Koźmińskiego przedłużają strategiczne partnerstwo na kolejne trzy lata

Grupa ERGO Hestia i Akademia Leona Koźmińskiego podpisały umowę o kontynuacji strategicznego partnerstwa na lata …

PRNews.pl

Zobacz również

Kup teraz, zapłać później. Po trzech miesiącach Citi da Ci najnowszego Apple Watcha

Kup teraz, zapłać później. Po trzech miesiącach Citi da Ci najnowszego Apple Watcha

Nowy Apple Watch SE 3 to gadżet,…

mBank rozszerza cyfrową hipotekę. Nowy kredyt na mieszkanie z rynku wtórnego w kilkanaście minut

mBank rozszerza cyfrową hipotekę. Nowy kredyt na mieszkanie z rynku wtórnego w kilkanaście minut

Niespełna trzy miesiące po starcie cyfrowej hipoteki…

Raport: Liczba kont osobistych w bankach – III kwartał 2025 r.

Raport: Liczba kont osobistych w bankach – III kwartał 2025 r.

Rynek rachunków oszczędnościowo-rozliczeniowych w złotych po III…

Te banki mają najwięcej aktywnych użytkowników Blika. Dane po III kw. 25

Te banki mają najwięcej aktywnych użytkowników Blika. Dane po III kw. 25

Z zebranych danych bankowych wynika, że po…

Raport: Liczba klientów mobile only w bankach – III kwartał 2025 r.

Raport: Liczba klientów mobile only w bankach – III kwartał 2025 r.

Liczba klientów „mobile only”, czyli osób, które…

Who is who

Magdalena Suchanek

Magdalena Suchanek

Dyrektor zarządzający, Euro Bank SA Magdalena Suchanek…

Krzysztof Polończyk

Krzysztof Polończyk

Krzysztof Polończyk  Polończyk Krzysztof – prezes zarządu…

Monika Charamsa

Monika Charamsa

Monika Charamsa CEO NCS Sp. z o.o.,…

O tym mówią bankowcy

Ostatnie komentarze

avatar komentującego

Avo Men:

Żadna nowość. To samo Sobieraj zrobil w Aliorze… Tylko jak potem trzeba było …

wt., 18 lis 2025 (12:09) • UniCredit wywraca stolik. Wszystkie najważniejsze usługi za darmo i bez „gwiazdek”

avatar komentującego

Avo Men:

Bla bla … spadek Klientów Indywidualnych pominięty … …

niedz., 9 lis 2025 (22:50) • 696 mln zł zysku netto Grupy Kapitałowej BNP Paribas Bank Polska w III kw. 2025 r.

avatar komentującego

Maciej Kusznierewicz:

Cel inflacyjny RPP mieści się w przedziale 1,5-3,5 proc. (a nie 1-3 proc., …

czw., 9 paź 2025 (11:32) • Kredyty miały być tańsze od listopada, będą już teraz. Stopy procentowe w dół [komentarz]

avatar komentującego

PRNews_pl:

Przecież na PRNews.pl (co sama nazwa serwisu wskazuje) od jakichś 25 lat publikuję …

pt., 12 wrz 2025 (06:12) • Rzecznik generalny TSUE: WIBOR zgodny z prawem

avatar komentującego

Bart Ikswe:

No profesjonalna i rzetelna opinia...przedrukowana od Związku Banków Polskich 🤯 na dole artykułu …

pt., 12 wrz 2025 (06:07) • Rzecznik generalny TSUE: WIBOR zgodny z prawem

  • SMART Bankier
  • Kredyt konsolidacyjny
  • Pożyczki na raty
  • Konto firmowe
  • Kurs inwestowania
  • Kalkulator brutto netto
  • Kalkulator kredytu gotówkowego
  • Kalkulator zdolności kredytowej
  • Rozlicz najem w PIT-28
  • pit 37 online na pit.pl
  • Rozliczenie pit
  • Program pit
  • Pit 11
  • Promocje bankowe
  • Promocje Pekao S.A.
  • Promocje BNP Paribas
  • Promocje Citi Handlowy
  • Promocje Alior Bank
  • Promocje Santander Bank
  • Promocje PKO BP
  • Promocje Millenium
  • Promocje ING Bank Śląski
  • Promocje mBank
  • Promocje Velobank
  • Promocje Nest Bank
  • O nas
  • Kontakt
  • Reklama
  • Newsletter
  • Prześlij informację
  • RSS
  • zgarnijpremie.pl
Bonnier Business Polska Bankier.pl – Portal Finansowy – Rynki, Twoje finanse, Biznes PIT.pl -Podatki dla małych firm i osób fizycznych, rozliczenia roczne Systempartnerski.pl - system afiliacyjny Bankier.pl PRNews.pl - banki, karty, konta oraz marketing i public relations Mambiznes.pl - Pomysł na biznes, Własna firma, Biznes plan Dyskusja.biz - Blogi o biznesie, artykuły biznesowe Puls Biznesu pb.pl - rynek, akcje, spółka, przedsiębiorca, budżet Pulsmedycyny.pl - Portal lekarzy i pracowników służby zdrowia Pulsfarmacji.pl - Portal aptekarzy, techników i pracowników sektora farmaceutycznego
© 2008 − 2025 PRNews.pl. Korzystanie z portalu oznacza akceptację regulaminu. Informacja o cookies. Polityka prywatności

Bezpłatny newsletter PRNews.pl

  • PRNews.pl to najbardziej opiniotwórczy serwis w branży bankowej. Przekonaj się dlaczego!
  • Codziennie rano otrzymasz skrót najważniejszych informacji ze świata finansów
  • Dzięki temu będziesz zawsze wiedział o nowych produktach, promocjach i usługach bankowych, ubezpieczeniowych i inwestycyjnych
  • Aktualne wiadomości z prasy i z samych instytucji finansowych - zupełnie bezpłatnie, wprost na twoją skrzynkę mailową
Zapisz się na newsletter:

Dołącz już dziś do niemal 38 tys. odbiorców