Polska Izba Ubezpieczeń, w reakcji na wystąpienie Rzecznika Ubezpieczonych do Zakładów Ubezpieczeń, uzyskała mandat do zajęcia jednolitego stanowiska środowiska ubezpieczeniowego i dalszego reprezentowania rynku w kwestiach skarg i polityki skargowej sektora wobec Rzecznika Ubezpieczonych.
W dniu 30 września br. przygotowane zostało stanowisko Izby, które zostało przekazane do Biura Rzecznika Ubezpieczonych. Polska Izba Ubezpieczeń uważa, że przekazywanie wskazanych w piśmie Rzecznika Ubezpieczonych danych dotyczących zakładów ubezpieczeń jedynie dla celów sprawozdawczo-marketingowych Rzecznika Ubezpieczonych nie przyczyni się do skutecznego rozwiązywania problemów zgłaszanych przez klientów.
Zdaniem Polskiej Izby Ubezpieczeń nakładanie dodatkowych obowiązków sprawozdawczych na Zakłady Ubezpieczeń jest niecelowe, gdyż wystarczającym zakresem danych rynkowych, które mogłyby zostać wykorzystane w celach sprawozdawczo-marketingowych Rzecznika Ubezpieczonych, dysponuje Komisja Nadzoru Finansowego (KNF).
Jako istotny aspekt Izba wskazała, że część Zakładów Ubezpieczeń o statusie spółek publicznych zobowiązana jest przekazywać określone informacje zarówno organowi nadzoru, Giełdzie Papierów Wartościowych SA w Warszawie jak i do publicznej wiadomości. Przepisy szczególne regulują obowiązki spółek giełdowych i kształtują w sposób wyczerpujący zakres przedmiotowy informacji, jakie Spółka publiczna zobowiązana jest ujawniać na zewnątrz. Naruszenie tego obowiązku może skutkować przekazywaniem informacji przez spółkę publiczną podmiotom trzecim z pominięciem obowiązku upublicznienia tych informacji. Rodzi to obawę o możliwość negatywnej reakcji organu nadzoru z tytułu posługiwania się informacją poufną, mogącą mieć potencjalny wpływ na decyzje inwestycyjne. Polskiej Izby Ubezpieczeń mając na uwadze dotychczas prowadzone analizy przez poszczególnych ubezpieczycieli, rekomenduje realizowanie całości prac związanych z badaniem i analizą skarg klienckich w ramach działań Polskiej Izby Ubezpieczeń.
Źródło: Polska Izba Ubezpieczeń