Każda instytucja finansowa wdrażająca usługę będzie musiała samodzielnie zaprezentować swym klientom zasady jej działania oraz korzyści, jakie dla nich będą z tego tytułu płynąć. W początkowym okresie liczba transakcji internetowych lub telefonicznych realizowanych w przyspieszonym tempie będzie niewielka – zaledwie 5%. Będzie ona jednak stopniowo zwiększana. Przyspieszanie realizacji stałych zleceń rozpocznie się natomiast 6 czerwca. Przewiduje się, że do końca sierpnia br. usługa obejmie już połowę wszystkich płatności.
Wartość pojedynczej transakcji realizowanej w przyspieszonym tempie nie będzie mogła przekraczać 10.000 funtów w przypadku płatności przez Internet lub telefon; dla stałych zleceń – 100.000 funtów. W początkowym okresie wdrażania usługi banki będą mogły jednak wprowadzić niższe limity we własnym zakresie. Do udziału w projekcie zgłosiło się 13 instytucji finansowych: Abbey, Alliance & Leicester, Barclays, Citi, Clydesdale and Yorkshire Banks (National Australia Group), Co-operative Bank, HBOS, HSBC, Lloyds TSB, Nationwide Building Society, Northern Bank (Dansker Bank), Northern Rock, Royal Bank of Scotland Group.
Nowy system płatności wymaga stworzenia odpowiedniej infrastruktury, co wydaje się być przedsięwzięciem na niespotykaną do tej pory skalę. Szacowany koszt dla całego sektora może wynieść nawet kilkaset milionów funtów. Wdrożenie projektu ma zagwarantować jednak brytyjskim klientom najwyższą jakość usług.
Płatności, których dotyczy nowy system, stanowią obecnie niewielką część wszystkich transakcji realizowanych przez klientów w bankach (płatności przez Internet i telefon – 2%, stałe zlecenia – 6%), lecz ich udział wciąż wrasta. Gwałtowny wzrost znaczenia tego typu transakcji ma dopiero nastąpić, dlatego ważne jest, by przygotować się do niego już teraz. Właśnie w tym celu powstała koncepcja przyspieszonych płatności, której wdrożenie powinno nastąpić jak najszybciej. Inną kwestią jest fakt, iż pomimo zbliżającego się terminu realizacji projektu, aż 70% Brytyjczyków w ogóle o nim nie słyszało (na podstawie badania ACI Worldwide). Jak na razie klienci nie muszą jednak podejmować żadnych specjalnych działań, by ich transakcje były realizowane w szybszym tempie. Prawdziwe wyzwanie stoi natomiast przed bankami, które mają już tylko 3 tygodnie, by przygotować się do wdrażania systemu.
Artykuł pochodzi z archiwalnego numeru Przeglądu Finansowego Bankier.pl. Chcesz otrzymywać aktualne informacje, nowe wywiady oraz podsumowanie najważniejszych wydarzeń mijającego tygodnia ze świata finansów?
Zapisz się na bezpłatną subskrypcję Przeglądu Finansowego Bankier.pl, by w każdy poniedziałek otrzymywać najnowszy numer naszego tygodnika.
Zapraszamy na http://www.bankier.pl/przeglad/! |