W porównaniu z zeszłym rokiem wzrosła liczba osób, które kupują przez internet kilka razy w miesiącu – pokazuje badanie Santander Consumer Banku „Polaków Portfel Własny: trendy e-commerce 2023”. Z deklaracji Polaków, którzy robią zakupy online wynika, że najchętniej płacą za nie BLIKIEM (62 proc.). Bank postanowił sprawdzić również, czy ankietowani znają integratorów płatności, którzy pozwalają na natychmiastowe opłacenie produktów i usług w e-commerce. Respondenci najczęściej wskazywali, że kojarzą markę PayPal (94 proc.) i Przelewy24 (92 proc.).
Już co trzeci Polak, który robi zakupy w kanale online, kupuje w ten sposób kilka razy w miesiącu (35 proc.) – donosi najnowsze badanie Santander Consumer Banku „Polaków Portfel Własny: trendy e-commerce 2023”. To o 3 proc. więcej niż w ubiegłym roku, jak wskazuje raport „Polaków Portfel Własny: Polacy na e-zakupach 2022”. Co więcej z badań Santander Consumer Banku wynika, że wzrosła również liczba respondentów, którzy korzystają z e-commerce przynajmniej raz na tydzień (z 11 do 15 proc.). Na tę zmianę może wpływać inflacja, która sprawia, że konsumenci coraz częściej korzystają z internetu w poszukiwaniu korzystniejszych cen produktów i usług.
– Jak wskazuje nasz najnowszy raport „Polaków Portfel Własny: trendy e-commerce 2023”, wśród ankietowanych kupujących online kilka razy w miesiącu jest najwięcej 18-29 i 30-39 latków. Zakupy online z taką częstotliwością są również najbardziej popularne wśród zarabiających między 4000 a 4999 zł netto – komentuje Ewelina Krzynowy-Gaweł, Dyrektorka ds. Sprzedaży Internetowej z Santander Consumer Banku.- Ponadto 30 proc. respondentów z zarobkami od 7000 zł netto w górę kupuje przez internet przynajmniej raz w tygodniu. Postępuje tak również najwięcej osób z dużych miast powyżej 250 tys. mieszkańców. Wśród ankietowanych, którzy robią zakupy online kilka razy w tygodniu znalazło się za to najwięcej 40-latków. Odpowiedź tę wybrała również co dziesiąta kobieta, jednak tylko 5 proc. mężczyzn.
W jaki sposób Polacy najchętniej płacą w e-commerce? Według deklaracji respondentów badania najczęściej wybierają BLIK (62 proc.). W tej grupie jest najwięcej najmłodszych ankietowanych od 18 do 29 roku życia (81 proc.) oraz osób ze średnich miast od 50 do 250 tys. mieszkańców (65 proc.). Na drugim miejscu wśród ogółu badanych znalazł się szybki przelew elektroniczny (55 proc.). Najczęściej odpowiadały tak osoby po 40 roku życia (62 proc.) i zarabiający od 7000 zł netto w górę (63 proc.). Dalej znalazła się płatność kartą debetową (33 proc.). Tę odpowiedź wybierali głównie 50-latkowie (43 proc.) i mieszkańcy metropolii (46 proc.). Rzadziej wybierano płatność za pobraniem (26 proc.) i za pomocą e-portfeli np. Google Pay (17 proc.).
PayPal i Przelewy24 wśród najbardziej znanych integratorów płatności
Santander Consumer Bank zapytał respondentów badania również o to, czy znają marki systemów szybkich płatności internetowych. Ankietowani w pierwszej kolejności wskazywali PayPal (94 proc.) i Przelewy24 (92 proc.). Na trzecim miejscu znalazło się PayU (90 proc.). Najmniej respondentów wykazywało się znajomością marki eServices (19 proc.) i Adyen (5 proc.).
Badanie zostało zrealizowane na zlecenie Santander Consumer Banku – banku od kredytów metodą telefonicznych, standaryzowanych wywiadów kwestionariuszowych wspomaganych komputerowo (CATI), przeprowadzonych przez Instytut Badań Rynkowych i Społecznych (IBRiS) na przełomie września i października 2023 r. W badaniu wzięła udział reprezentatywna grupa dorosłych Polaków kupujących w internecie. Próba n = 1000.
Źródło: Santander Consumer Bank