Stolica Wielkopolski zajęła trzecią lokatę w prasowym raporcie wizerunkowym na temat miast wojewódzkich. PRESS-SERVICE Monitoring Mediów przygotował kolejną analizę z cyklu „Stolice Regionów”.
Opracowanie dotyczące Poznania wywoływało wiele emocji, właśnie ze względu na współzawodnictwo z wydawać by się mogło równorzędnym Krakowem, a także wydany kilka dni temu raport na temat Warszawy. Ostatecznie okazało się, że Poznań uplasował się na trzecim miejscu wśród dotychczas zmonitorowanych miast, pod względem ilości artykułów opublikowanych na jego temat w ciągu 2008 roku. Zdystansował między innymi Łódź i Gdańsk.
Analiza powstała na podstawie materiałów z 1000 tytułów prasy ogólnopolskiej, regionalnej, specjalistycznej i branżowej. Łącznie ukazało się prawie 123 tysiące artykułów dotyczących Poznania (na temat Krakowa ponad 129 tys., a Warszawy powyżej 260 tys.).
Co ciekawe, tekstów z nazwą miasta w tytule odnotowano 1820, czyli zaledwie niecałe 1,5%. To zdecydowanie mniej, niż w przypadku najbliższego w zestawieniu Krakowa, który mógł się pochwalić współczynnikiem prawie 3,7%. Stolica Małopolski ma też nieznacznie więcej publikacji w prasie ogólnopolskiej.
Najwięcej publikacji na temat Poznania wydrukowała „Polska – Głos Wielkopolski”, znacznie wyprzedzając regionalny dodatek „Gazety Wyborczej”. Spośród ogólnopolskich dzienników opiniotwórczych na czele znalazła się „Rzeczpospolita”. Zdecydowanie najczęściej podejmującą temat miasta dziennikarką była Agnieszka Smogulecka („Polska – Głos Wielkopolski”).
W medialnych publikacjach Poznań najczęściej wiąże się ze sportem. Podobne rezultaty dają analizy innych miast, ale przy okazji „Grodu Przemysła” dominacja tematyki sportowej była szczególna – niemal 40%. Większość z tych tekstów stanowiły doniesienia na temat odnoszącego – w drugiej połowie 2008 roku – sukcesy międzynarodowe Lecha Poznań. Publikacji na temat pozostałych klubów sportowych miasta było znaczne mniej.
Pozostałymi wiodącymi tematami w kontekście Poznania okazały się biznes, kultura i turystyka. Miastem wojewódzkim występującym najczęściej w publikacjach na temat Poznania był Wrocław – aż 24 tysiące razy.
Dużym zainteresowaniem mediów stolica Wielkopolski cieszyła się w ostatnich miesiącach 2008 roku. Wiązało się to z przygotowaniami oraz samą Konferencją Klimatyczną ONZ, jaka odbyła się w grudniu. Pod koniec roku oczy Polaków zwrócone były na Poznań również ze względu na 90. rocznicę wybuchu Powstania Wielkopolskiego.
Współczynnik przeciętnej liczby kontaktów czytelnika prasy z nazwą miasta w ciągu roku wyniósł 243. To trzy razy mniej niż osiągnęła Warszawa. Kraków miał 299. Ekwiwalent reklamowy publikacji o mieście szacuje się na ponad 1730 milionów złotych.
Źródło: PRESS-SERVICE Monitoring Mediów