PRNews.pl - banki, karty, konta oraz marketing i public relations

Najświeższe informacje z PRNews.pl w Twojej skrzynce!

Codziennie aktualne wiadomości ze świata finansów.

Zapisz się na nasz Newsletter ​i bądź na bieżąco z nowościami z branży!

  • Raporty
  • Instytucje
    • Aion Bank
    • Alior Bank
    • Bank BPS
    • Bank Millennium
    • Bank Ochrony Środowiska
    • Bank Pekao SA
    • Bank Pocztowy
    • Banki spółdzielcze
    • BGK
    • Biuro Informacji Kredytowej
    • BNP Paribas
    • Citi Handlowy
    • Compensa
    • Credit Agricole
    • Deutsche Bank
    • DNB
    • EuropAssistance
    • ING Bank Śląski
    • KIR
    • Klarna
    • Link4
    • Mastercard
    • mBank
    • Mondial Assistance
    • mPay
    • Nationale-Nederlanden
    • Nest Bank
    • PKO BP
    • PKO Leasing
    • Plus Bank
    • PolCard from Fiserv
    • Polski Standard Płatności
    • Pru
    • PZU
    • Revolut
    • Santander Bank Polska
    • Santander Consumer Bank
    • SGB
    • Standard Chartered Polska
    • Toyota Bank Polska
    • VeloBank
    • Visa
  • Produkty
    • Bankowość internetowa
    • Bankowość mobilna
    • Oszczędzanie
    • Bezpieczeństwo
    • Karty
    • Kredyty
    • Konta
    • Płatności mobilne
    • Ubezpieczenia
  • Analizy
  • Kariera w finansach
  • Szkolenia
  • Forum
  • Newsletter
PRNews.plNasz gośćPrzemysław Gołębiewski: „Po co nam produkty strukturyzowane?”

Przemysław Gołębiewski: „Po co nam produkty strukturyzowane?”

Nasz gość 19.03.2007 (07:07)

Polski rynek szybko dojrzewa. Polacy szukają lepszej alternatywy niż tradycyjne, niskooprocentowane lokaty. Wychodząc naprzeciw temu zapotrzebowaniu, banki coraz częściej oferują nowe rozwiązania, pozwalające uniezależnić się od koniunktury na giełdzie. Ostatnio zapanowała moda na produkty strukturyzowane. Dlaczego?

– Produkty strukturyzowane są ciekawym produktem, ponieważ są one konstruowane tak, aby zapewnić inwestorom z jednej strony pełną ochronę czy gwarancję kapitału, a z drugiej – potencjał zysku, większy niż na lokacie. Przekładając to na płaszczyznę znanych nam produktów bankowych, jest to jednym słowem połączenie najlepszych cech lokat (bezpieczeństwo zainwestowanych środków) oraz funduszy inwestycyjnych (potencjał większych zysków). Produkty strukturyzowane mogą przyjmować różne formy – od lokat inwestycyjnych, przez fundusze i polisy, aż po obligacje. Wszystkie te instrumenty mają jedną cechę wspólną: okazuje się, że dobrze pomyślana struktura potrafi zarabiać dla swoich inwestorów również wtedy, gdy tradycyjne formy przynoszą straty.
W Polsce mamy do czynienia z dużym zainteresowaniem tego typu produktami, ale jednocześnie specyfika naszego rynku nakłada na nie spore ograniczenia. Polscy inwestorzy oczekują, że proponowane inwestycje będą przede wszystkim krótkoterminowe – horyzont inwestycyjny powyżej 5 lat rzadko bywa akceptowany, na świecie najczęściej przekracza 8 lat. Dodatkowo, jak pokazują wszelkiego rodzaju analizy rynku ok. ponad 90% inwestorów w Polsce oczekuje pełnej ochrony kapitału, podczas gdy na świecie takie oczekiwania ma jedynie 40% inwestorów. Oba te czynniki – zarówno krótki horyzont inwestycyjny i oczekiwanie pełnej ochrony kapitału istotnie wpływają na konstrukcję produktu, która determinuje możliwy do osiągnięcia zysk. Przy produktach o dłuższym horyzoncie inwestycyjnym i/lub mniejszej – tzw. miękkiej ochronie kapitału, na przykład na poziomie 90% – można tworzyć ciekawsze i bardziej zaawansowane konstrukcje, lepiej wykorzystujące potencjał produktów strukturyzowanych.

Jednym słowem posiadacze produktów strukturyzowanych zarabiają, gdy inni tracą. Czy w praktyce można jednak rzeczywiście połączyć bezpieczeństwo inwestycji, niezależność od koniunktury na rynku i atrakcyjny zysk? Moje wątpliwości w tego typu ofertach budzi zapewnienie, że bank gwarantuje 100% kapitału. Jednak po kilku latach wartość tych pieniędzy będzie przecież mniejsza. Obligacje Skarbu Państwa czy dobre lokaty dają jednak gwarancję być może niższego, ale pewnego zysku…

– Tak, produkty te pozwalają się uniezależnić od koniunktury giełdowej, choć pewnie budzi to sporo wątpliwości. Tradycyjne formy inwestowania, np. fundusze, mają wyniki uzależnione od wyceny walorów (akcji, obligacji) w portfelu. Jeżeli zarządzający prawidłowo przewidzi trendy na rynku, jego klienci zarobią (lub, co czasem równie cenne, stracą mniej), jeśli nie – inwestorzy stracą. Struktury również można budować pod określone przewidywania rynkowe, jednak ich możliwości są zdecydowanie większe: mogą być oparte na rynkach akcji, obligacji, surowców, nieruchomości, walut czy nawet pogody. Co więcej – mogą być skonstruowane nawet tak, aby przynieść tym większy zysk klientom, im bardziej niekorzystne będą warunki na rynku, np. zysk może wynieść 100% wartości bezwzględnej spadku indeksu WIG20. W marcu wprowadziliśmy nowy 3-letni luksemburski fundusz z rodziny funduszy Fortis L Fix. Produkt ten oferuje możliwość zysków powiązanych z globalnymi rynkami akcji, z których do koszyka funduszu wybraliśmy 25 Wielkich Marek, takich jak np. Nokia, McDonalds, Procter&Gamble, Nestle, Sony, Honda czy Nissan. Fundusz wypłaci po pierwszym roku inwestycji 5% gwarantowanego zysku w formie dywidendy – bez podatku. W drugim i trzecim roku zysk będzie równy średniej wyników tych 25 spółek mierzonych od początku inwestycji. Klient zarobi nawet wówczas, gdy rynek znajdzie się w trendzie spadkowym i wartość każdej ze spółek spadnie. W okresie głębokiego spadku rynkowego odbierze on 100% ulokowanych środków i oczywiście gwarantowaną dywidendę po pierwszym roku.
Oczywiście, porównując produkty strukturyzowane z lokatami lub obligacjami można stwierdzić, że istnieje ryzyko, że klient nie zarobi nic. Aby zrekompensować spadek wartości pieniądza i ryzyko mniejszego zysku niż na lokacie lub w obligacjach, produkty strukturyzowane bardzo często z góry określają pewien poziom gwarantowanego zysku. Inwestor powinien mieść świadomość, że może zarobić mniej niż na lokacie czy obligacji, ale powinien również wiedzieć, że jego inwestycja stwarza potencjał sporych zysków. Zresztą w produkty strukturyzowane – tak jak i w każde inne produkty – nie powinno się inwestować całości swoich środków.

Większość produktów strukturyzowanych wiąże się z inwestowaniem za granicą. Co w takim razie z ryzykiem kursowym?

– Rzeczywiście, do tej pory inwestowanie w złotym polskim na światowych rynkach kapitałowych chociażby w funduszach akcji zagranicznych, wiązało się z dodatkowym ryzykiem walutowym. Na rynku są już produkty strukturyzowane, które zabezpieczają przed zmianami kursów walutowych. Odwołam się do naszej ostatniej oferty. Przykładowo, akcje spółki DaimlerChrystler wchodzącej w skład koszyka Fortis L Fix Wielkie Marki, notowane są na giełdzie niemieckiej i wyceniane w euro. Gdy będziemy porównywać zmianę ceny tej spółki przy wyliczaniu dywidendy posłużymy się euro; natomiast do wyceny koszyka wykorzystamy już tylko wartość procentową. Dzięki temu, zmiany kursu EUR/PLN i analogicznie pozostałych walut, w których wyceniane są akcje spółek z koszyka nie wpłyną na dywidendę. Dodam przy tej okazji, że dywidenda ta jest wolna od podatku. Korzyść ta wynika z konwencji o unikaniu podwójnego opodatkowania zawartej pomiędzy Polską a Luksemburgiem. Z w pełni wolnego od podatku zysku skorzystają jednak tylko ci, którzy dotrzymają inwestycję do końca.
Zresztą, warto doprecyzować, że inwestycja w produkty strukturyzowane nie oznacza kupowania akcji czy obligacji. Zysk w tych produktach pochodzi z opcji opartych o konkretne aktywa i właśnie dzięki temu możliwe jest nie tylko zyskiwanie na spadkach, ale również poszerzenie możliwych inwestycji o surowce czy indeksy rynkowe.

Produkty strukturyzowane nie są jeszcze popularne w Polsce. Czy jest szansa, że będą tak popularne, jak fundusze, czy to po prostu przemijająca moda i oferta dla bardzo zamożnych, dywersyfikujących swój portfel?

– W produkty te najczęściej jeszcze inwestują klienci zamożni, traktując je jako zwiększenie dywersyfikacji swojego portfela. Osoby te chcą mieć dostęp do inwestycji na światowych rynkach przy zachowaniu bezpieczeństwa inwestycji. Ale warto pamiętać, że wszystkie nowinki trafiają zazwyczaj najpierw do wąskiej grupy, aby później zyskiwać na popularności. Istotna jest tzw. dostępność produktu: pierwsze produkty strukturyzowane charakteryzowały się wysokimi kwotami inwestycji minimalnych, co paradoksalnie wynikało z niewielkiej liczby zainteresowanych inwestorów. Pamiętajmy, że aby utworzyć taki produkt trzeba zazwyczaj zebrać określoną pulę środków.
Liczę natomiast na to, że produkty te przejdą w Polsce podobną ewolucję jak na świecie, czyli od prostych, krótkoterminowych inwestycji będących alternatywą dla depozytów do długofalowych i zaawansowanych inwestycji. Rynek funduszy inwestycyjnych pokazał, że jest to jak najbardziej możliwe. Warto pamiętać, że produkty strukturyzowane nie są instrumentami dla fachowców, inwestorzy po prostu muszą się z nimi oswoić. W naszym interesie jest, aby nie ograniczać dostępności do tych produktów. Rolą odpowiednio przeszkolonych doradców jest wyjaśnienie konstrukcji produktu, tak aby klient wiedział, czego może się spodziewać lokując swoje pieniądze.

fortis 2007-03-19
Redakcja PRNews.pl
Tagi: fortis

Sprawdź także:

a 0 Praktyki Nest Banku w raporcie FOB – docenione działania na rzecz ludzi, relacji i odpowiedzialnego rozwoju
18.06.2025 (17:32)

Praktyki Nest Banku w raporcie FOB – docenione działania na rzecz ludzi, relacji i odpowiedzialnego rozwoju

Już od kilku lat projekty realizowane przez Nest Bank są częścią raportu "Odpowiedzialny biznes w Polsce. Dobre …

a 0 Credit Agricole partnerem prezentacji Migam.AI w Paryżu
18.06.2025 (17:30)

Credit Agricole partnerem prezentacji Migam.AI w Paryżu

Credit Agricole Bank Polska został partnerem prezentacji pierwszego na świecie automatycznego awatara języka …

a 0 Sprzedaż pożyczek dla klientów indywidualnych przez instytucje pożyczkowe. Maj 2025 r.
18.06.2025 (17:29)

Sprzedaż pożyczek dla klientów indywidualnych przez instytucje pożyczkowe. Maj 2025 r.

Polski rynek pożyczek pozabankowych opiera się na dwóch głównych segmentach produktowych posiadających swoje …

a 0 Nest Bank nagradza za pieniądze na koncie osobistym
18.06.2025 (17:27)

Nest Bank nagradza za pieniądze na koncie osobistym

Nest Bank od lat słynie z konta osobistego za 0 zł – bez ukrytych opłat za prowadzenie rachunku, kartę …

a 0 Santander Bank Polska świętuje Dzień Przedsiębiorcy - cały tydzień z korzyściami dla firm
18.06.2025 (17:25)

Santander Bank Polska świętuje Dzień Przedsiębiorcy - cały tydzień z korzyściami dla firm

21 czerwca to Dzień Przedsiębiorcy. Z tej okazji Santander Bank Polska już po raz kolejny organizuje specjalne …

a 0 Letnie promocje dla nowych klientów Alior Banku
18.06.2025 (17:24)

Letnie promocje dla nowych klientów Alior Banku

W ramach promocji „Bankuj z Alior Kontem” lub „Bankuj z Kontem Jakże Osobistym” nowi klienci Alior Banku mogą …

PRNews.pl

Zobacz również

Jaka przyszłość czeka Alior Bank? Trzy scenariusze

Jaka przyszłość czeka Alior Bank? Trzy scenariusze

Dopiero po wakacjach dowiemy się, jaka przyszłość…

Bank pyta klienta, czy będzie handlował krypto. Klient: to moja sprawa

Bank pyta klienta, czy będzie handlował krypto. Klient: to moja sprawa

Jeden z klientów Citi Handlowego przesłał nam…

Banki nie potrafią zwiększyć sprzedaży tego produktu. Dlaczego?

Banki nie potrafią zwiększyć sprzedaży tego produktu. Dlaczego?

Karty kredytowe to jeden z nielicznych segmentów…

Raport: Liczba kart kredytowych – I kwartał 2025 r.

Raport: Liczba kart kredytowych – I kwartał 2025 r.

Rynek kart kredytowych stoi w miejscu. Na…

Raport: Liczba użytkowników bankowości mobilnej – I kwartał 2025 r.

Raport: Liczba użytkowników bankowości mobilnej – I kwartał 2025 r.

Niezmiennie rośnie liczba użytkowników korzystających z bankowości…

Raporty PRNews.pl

Raport PRNews.pl: Aktywa banków – I kw. 2022 r.

Raport PRNews.pl: Aktywa banków – I kw. 2022 r.

Większość banków może się pochwalić wzrostem poziomu…

Raport PRNews.pl: Liczba obcokrajowców wśród klientów banków – I kw. 2022 r.

Raport PRNews.pl: Liczba obcokrajowców wśród klientów banków – I kw. 2022 r.

W pierwszym kwartale 2022 r. liczba obsługiwanych…

Raport PRNews.pl: Rynek kredytów hipotecznych – I kw. 2022

Raport PRNews.pl: Rynek kredytów hipotecznych – I kw. 2022

Pierwszy kwartał 2022 r. przyniósł spadek sprzedaży…

O tym mówią bankowcy

Ostatnie komentarze

Xandi:

Tak, bardzo brakuje tej opcji. Mam wrażenie, że wszyscy dużo mówią o poprawie …

niedz., 8 cze 2025 (08:08) • PKO Bank Polski na EKF 2025: banki powinny stanąć do rywalizacji o jak najlepsze zaspokojenie potrzeb klientów

Adam K.:

Drogie PKO, zróbcie tylko jedną rzecz - wprowadźcie bezpłatne, nielimitowane przelewy natychmiastowe, a …

pt., 6 cze 2025 (01:09) • PKO Bank Polski na EKF 2025: banki powinny stanąć do rywalizacji o jak najlepsze zaspokojenie potrzeb klientów

Robert P:

kwoty do 200 tyś przez 3 miesiące od założenia konta i za spełnienie …

pon., 26 maj 2025 (20:42) • ING promuje nową ofertę oszczędnościową. Można zyskać do 6 proc.

Robert P:

. Obecnie ponad 850 tyś użytkowników, k tysiąc tys nie tyś …

pon., 26 maj 2025 (20:42) • Bankier.pl realizuje strategię rozwoju i inwestuje w portal motoryzacyjny Mojeauto.pl

Leszek:

Dziękuję za wspaniałą inicjatywę VELO z programem TALENT. Zbieram dotychczasowe publikacje o laureatach …

pon., 12 maj 2025 (08:07) • Kacper Dworniczak wydał solowy album dzięki wsparciu VeloBanku

  • SMART Bankier
  • Kredyt konsolidacyjny
  • Pożyczki na raty
  • Konto firmowe
  • Kurs inwestowania
  • Kalkulator brutto netto
  • Kalkulator kredytu gotówkowego
  • Kalkulator zdolności kredytowej
  • Rozlicz najem w PIT-28
  • pit 37 online na pit.pl
  • Rozliczenie pit
  • Program pit
  • Pit 11
  • Promocje bankowe
  • Promocje Pekao S.A.
  • Promocje BNP Paribas
  • Promocje Citi Handlowy
  • Promocje Alior Bank
  • Promocje Santander Bank
  • Promocje PKO BP
  • Promocje Millenium
  • Promocje ING Bank Śląski
  • Promocje mBank
  • Promocje Velobank
  • Promocje Nest Bank
  • O nas
  • Kontakt
  • Reklama
  • Newsletter
  • Prześlij informację
  • RSS
  • zgarnijpremie.pl
Bonnier Business Polska Bankier.pl – Portal Finansowy – Rynki, Twoje finanse, Biznes PIT.pl -Podatki dla małych firm i osób fizycznych, rozliczenia roczne Systempartnerski.pl - system afiliacyjny Bankier.pl PRNews.pl - banki, karty, konta oraz marketing i public relations Mambiznes.pl - Pomysł na biznes, Własna firma, Biznes plan Dyskusja.biz - Blogi o biznesie, artykuły biznesowe Puls Biznesu pb.pl - rynek, akcje, spółka, przedsiębiorca, budżet Pulsmedycyny.pl - Portal lekarzy i pracowników służby zdrowia Pulsfarmacji.pl - Portal aptekarzy, techników i pracowników sektora farmaceutycznego
© 2008 − 2025 PRNews.pl. Korzystanie z portalu oznacza akceptację regulaminu. Informacja o cookies. Polityka prywatności

Bezpłatny newsletter PRNews.pl

  • PRNews.pl to najbardziej opiniotwórczy serwis w branży bankowej. Przekonaj się dlaczego!
  • Codziennie rano otrzymasz skrót najważniejszych informacji ze świata finansów
  • Dzięki temu będziesz zawsze wiedział o nowych produktach, promocjach i usługach bankowych, ubezpieczeniowych i inwestycyjnych
  • Aktualne wiadomości z prasy i z samych instytucji finansowych - zupełnie bezpłatnie, wprost na twoją skrzynkę mailową
Zapisz się na newsletter:

Dołącz już dziś do niemal 38 tys. odbiorców