PRNews.pl - banki, karty, konta oraz marketing i public relations

Najświeższe informacje z PRNews.pl w Twojej skrzynce!

Codziennie aktualne wiadomości ze świata finansów.

Zapisz się na nasz Newsletter ​i bądź na bieżąco z nowościami z branży!

  • Raporty
  • Instytucje
    • Aion Bank
    • Alior Bank
    • Bank BPS
    • Bank Millennium
    • Bank Ochrony Środowiska
    • Bank Pekao SA
    • Bank Pocztowy
    • Banki spółdzielcze
    • BGK
    • Biuro Informacji Kredytowej
    • BNP Paribas
    • Citi Handlowy
    • Compensa
    • Credit Agricole
    • Deutsche Bank
    • DNB
    • EuropAssistance
    • ING Bank Śląski
    • KIR
    • Klarna
    • Link4
    • Mastercard
    • mBank
    • Mondial Assistance
    • mPay
    • Nationale-Nederlanden
    • Nest Bank
    • PKO BP
    • PKO Leasing
    • Plus Bank
    • PolCard from Fiserv
    • Polski Standard Płatności
    • Pru
    • PZU
    • Raiffeisen Digital Bank
    • Revolut
    • Santander Bank Polska
    • Santander Consumer Bank
    • SGB
    • Standard Chartered Polska
    • Toyota Bank Polska
    • Trade Republic
    • UniCredit
    • VeloBank
    • Visa
    • Volkswagen Bank Oddział Polska
    • Warta
    • Zen.com
  • Produkty
    • Bankowość internetowa
    • Bankowość mobilna
    • Oszczędzanie
    • Bezpieczeństwo
    • Karty
    • Kredyty
    • Konta
    • Płatności mobilne
    • Ubezpieczenia
  • Analizy
  • Kariera w finansach
  • Szkolenia
  • Forum
  • Newsletter
PRNews.plNasz gośćPrzywiązani do polisy: „Wszystkie instytucje starają się, tak długo, jak się da, nie oddawać pieniędzy”

Przywiązani do polisy: „Wszystkie instytucje starają się, tak długo, jak się da, nie oddawać pieniędzy”

Nasz gość 20.06.2014 (09:16)

– Używając nomenklatury z filmu „Miś” – klient bardziej awanturujący się częściej miał szansę coś dla siebie wyszarpać, aby nie nadawać rozgłosu sprawie. Ci, którzy grzecznie czekali na zwrot, z reguły nic nie dostawali. Ubezpieczenia inwestycyjne okazały się pułapką dla wielu klientów banków. O batalii, jaką wytoczyli oni sprzedawcom opowiada Jacek Łęski ze Stowarzyszenia „Przywiązani do polisy”.


Polisy inwestycyjne, obok walutowych kredytów hipotecznych, to chyba najbardziej kontrowersyjny produkt finansowy, jaki pojawił się na polskim rynku. Z regularnych składek wpłacanych przez klientów większość z reguły kierowana była do funduszy kapitałowych, a mniejsza część przeznaczana na ochronę ubezpieczeniową. W tej konstrukcji nie byłoby nic niezwykłego, gdyby nie opłaty likwidacyjne – w razie wycofania się z umowy w pierwszych latach jej trwania taka opłata opiewała często na nawet całość wpłaconych składek. W efekcie klient tracił zgromadzone środki.

Klienci pozbawieni oszczędności coraz częściej chcą zadośćuczynienia od ubezpieczycieli. O tym, o co walczą „Przywiązani do polisy” mówi Jacek Łęski ze Stowarzyszenia „Przywiązani do polisy”.

Michał Kisiel: Klienci, którzy kupili polisy inwestycyjne składają dziś pozwy zbiorowe. Którzy ubezpieczyciele zostali pozwani?


Jacek Łęski, „Przywiązani do polisy”: W sprawach sądowych są dwie kategorie. Pierwsza to pozwy zbiorowe, druga – pozwy indywidualne. Jeśli chodzi o pozwy zbiorowe, to z mojej wiedzy wynika, że cztery trafiły już do sądów. Dotyczy to firm Aegon, Skandia, AXA i Generali. W przygotowaniu jest pozew przeciwko TU Europa. To jest pierwszy podmiot z grupy Getin, jednego z najtrudniejszych przypadków. Najtrudniejszych, ponieważ, jak twierdzą prawnicy przeglądający umowy, trudno tam znaleźć paragraf nie dający się zakwestionować. W związku z tym, te pozwy mają bardziej skomplikowany charakter.

Z czterech wspomnianych spraw, wiem, że odpowiedź już przyszła z Aegonu. W odpowiedzi jest mniej więcej to, czego można się spodziewać. Problemem są głównie opłaty likwidacyjne. Oni trzymają się następującej wersji. Po pierwsze, z opłatami jest wszystko w porządku, ponieważ klient podpisywał, że zapoznał się z umową. Po drugie, opłaty likwidacyjne są konieczne, żeby pokryć koszty, które ubezpieczyciel poniósł w związku z umową.

Tylko, że we wszystkich sądach do tej pory, jakie doprowadziły do wyroków prawomocnych, odrzucono takie argumenty. Więc mówiąc szczerze, ubezpieczyciele używają argumentacji, co do której wiadomo, że w sądzie nie zadziała.

O co toczy się gra w składanych pozwach zbiorowych? Czy klienci, którzy wycofali się wcześniej z umów chcą otrzymać zwrot tych pieniędzy, które pobrano od nich w postaci opłaty likwidacyjnej?


Tak, wszystkie te cztery pozwy dotyczą tego problemu. Z tego co wiem, będą tworzone tzw. pozwy o ustalenie. Będą to pozwy składane przez osoby, które mają polisy. Polisy w tej chwili aktywne, gdzie umowy nie zostały zerwane. Ta grupa klientów zwraca się do sądu o ustalenie, czy tego rodzaju zapisy, które oni mają w umowach stanowią klauzule niedozwolone, tzw. klauzule abuzywne. To jest drugi typ pozwów, ale jeszcze żaden nie trafił do sądów. Powód jest oczywisty – osób, które zerwały polisy i domagają się zwrotu pieniędzy jest więcej i są one bardziej zmotywowane. Poniosły realną stratę.

Jak wygląda sytuacja w przypadku osób, które płacą w tej chwili składki i chciałyby się z tego produktu wycofać? Jakie takie osoby mają możliwości, wiedząc, że wisi nad nimi widmo wysokiej opłaty likwidacyjnej? Czy można negocjować z ubezpieczycielami?


Można. Mamy wiele takich przypadków – nie jestem w stanie dokładnie określić ile, co najmniej kilkanaście. Klient zwraca się do firmy z czymś w rodzaju reklamacji. Wskazując, że jego zdaniem pobieranie takiej opłaty byłoby bezprawne. Są przypadki, w których ubezpieczyciel się z tym zgadza i wypłaca pieniądze bez większych ceregieli.

Jaka strategia przynosi najlepsze efekty? Odwołanie się do rozstrzygnięć UOKiK?


Nie ma jednej reguły. Zdarza się, że taka sama reklamacja skierowana w podobnej sytuacji do ubezpieczyciela raz zadziała, a raz nie. Używając nomenklatury z filmu „Miś” – klient bardziej awanturujący się częściej miał szansę coś dla siebie wyszarpać, aby nie nadawać rozgłosu sprawie. Natomiast ci, którzy grzecznie czekali na zwrot, z reguły nic nie dostawali.

Czy któreś instytucje można nazwać bardziej skłonnymi do układów, a któreś trudniejszymi?


Nie. Tutaj niestety wszystkie starają się, tak długo, jak się da, nie oddawać pieniędzy. Przy czym dzisiaj wydaje się, że jedna rzecz jest pewna – nie znam żadnego wyroku prawomocnego, który w przypadku opłaty likwidacyjnej stanąłby po stronie ubezpieczyciela.

Za każdym razem argumentacja ubezpieczyciela sprowadza się do tego, że on musi sobie odebrać to, co zapłacił agentowi za przyprowadzenie klienta. Na co sądy odpowiadają – „Panowie, ale to są wasze koszty i nie możecie kosztów swojej działalności przerzucać na klienta”. Bo jeśli tak, to dlaczego nie włączyć do kosztów ceny kolacji, przy której prezes firmy zastanawiał się nad tym, jak skonstruować polisę.

Jaki jest związek między opłatą likwidacyjną a kosztami zawarcia umowy?


Nie jest to uzasadnione, nie jest opisane w umowie z klientem. Opłata – sama nazwa wskazuje – to musi być za coś. Musi być świadczenie ekwiwalentne. Jeżeli płacę za coś, to coś za to dostaję.

Opłata likwidacyjne w większości przypadków nie jest dokładnie zdefiniowana, nie jest opisana. I to co sądy kwestionują, to sposób obliczania tej opłaty. Ona jest naliczana procentowo, od wartości stanu rachunku, czyli wpłaconych składek. Oczywiście trudno utrzymać wersję, patrząc ze strony ubezpieczyciela, że w jednym przypadku likwidacja polisy kosztuje go 10 tys. zł, a w drugim 200 tys. zł.

Czy w przypadku polis inwestycyjnych, Pana zdaniem, ten produkt był od początku wadliwy czy może problemem jest może nietrafiona sprzedaż, fakt, że trafiły one do klientów potrzebujących np. zwykłej lokaty?


My zdecydowanie stoimy na stanowisku, zresztą wynikającym z wyroków sądowych, że kwestia nieprawidłowej sprzedaży, nadużyć, nieodpowiedniej informacji to jest osobna sprawa. Takich przypadków było wiele i one w bardzo wielu miejscach występowały.

Szczerze mówiąc, trudno sobie wyobrazić klienta, który byłby doskonale poinformowany o tym, jakie ryzyko podejmuje i za co będzie musiał zapłacić i ile. I żeby w dobrej wierze, przy zdrowych zmysłach podpisał tego typu umowę.

Czyli od początku był to produkt szkodliwy?


Od samego początku, konstrukcja tego produktu. Jeżeli są tam klauzule, które dzisiaj możemy, na podstawie prawomocnych wyroków, nazwać klauzulami, które działają na szkodę klienta, rażąco naruszają jego interesy, to jak można mówić, że to są dobre produkty.

Proszę zauważyć, co na ten temat mówi Polska Izba Ubezpieczeń czy Komisja Nadzoru Finansowego. Widzimy próby wprowadzenia rekomendacji, Rekomendacji U i innych, które sprawić mają, żeby nie było można pewnych rzeczy robić. Firmy wycofują się z pewnych praktyk. Oni doskonale wiedzą, że te umowy są wadliwe. Tylko nabrali z tego mnóstwo pieniędzy i gdyby mieli je oddawać, to musieliby gorzko płakać. Starają się mimo wyroków sądowych iść w zaparte i broni swoich pozycji tak długo, jak jest to możliwe.

Rozmawiał Michał Kisiel

2014-06-20
Redakcja PRNews.pl

Sprawdź także:

a 0 Finał jubileuszu 100-lecia Esbanku Banku Spółdzielczego
20.12.2025 (23:17) – informacja prasowa

Finał jubileuszu 100-lecia Esbanku Banku Spółdzielczego

Dobiega końca wyjątkowy dla ESBANKU Banku Spółdzielczego rok jubileuszu 100-lecia działalności. Świętowanie 100 lat …

a 0 PKO BP otworzył oddział w centrali. Sprzedaje produkty i prezentuje przy okazji dzieła sztuki
20.12.2025 (23:14) – informacja prasowa

PKO BP otworzył oddział w centrali. Sprzedaje produkty i prezentuje przy okazji dzieła sztuki

19 grudnia PKO Bank Polski otworzył oddział 26 w centrali banku przy ul. Świętokrzyskiej 36. W nowym oddziale …

a 0 PZU i Bank Pekao kontynuują prace nad reorganizacją Grupy PZU. "Musimy dać sobie więcej czasu"
20.12.2025 (23:08) – informacja prasowa

PZU i Bank Pekao kontynuują prace nad reorganizacją Grupy PZU. "Musimy dać sobie więcej czasu"

PZU SA i Bank Pekao SA uzgodniły zmiany w Term Sheet, czyli dokumencie ustalającym zasady współpracy obu spółek …

a 0 Vienna Life z cetyfikatem Friendly Workplace 2025
20.12.2025 (21:01) – informacja prasowa

Vienna Life z cetyfikatem Friendly Workplace 2025

Vienna Life otrzymała tytuł Friendly Worplace 2025. Kapituła doceniła sposób, w jaki młoda organizacja zbudowała …

a 0 Rzecznik Finansowy opublikował podsumowanie 2025 r. i przedstawił prognozy na 2026 r.
20.12.2025 (21:00) – informacja prasowa

Rzecznik Finansowy opublikował podsumowanie 2025 r. i przedstawił prognozy na 2026 r.

Biuro Rzecznika Finansowego przygotowuje się do kolejnego poszerzenia zakresu możliwości pomocy obywatelom. Po …

a 0 PKO Bank Polski otworzył przedstawicielstwa w Szwecji i na Litwie
20.12.2025 (20:57) – informacja prasowa

PKO Bank Polski otworzył przedstawicielstwa w Szwecji i na Litwie

PKO Bank Polski uruchomił przedstawicielstwa w Szwecji i na Litwie. Bank chce, aby w okresie realizacji strategii, …

PRNews.pl

Zobacz również

Czy w „nowym banku” da się złożyć reklamację? Czytelnik skarży się na Trade Republic

Czy w „nowym banku” da się złożyć reklamację? Czytelnik skarży się na Trade Republic

Czytelnik zwrócił uwagę redakcji na problem, który…

Revolut zostaje operatorem komórkowym. Ceny pakietów od 25 zł

Revolut zostaje operatorem komórkowym. Ceny pakietów od 25 zł

Revolut uruchamia w Polsce usługę „Mobile Plans”,…

„Alicja” wciąż nęka klientów PKO BP. Po latach spłaty dług wraca jak koszmar

„Alicja” wciąż nęka klientów PKO BP. Po latach spłaty dług wraca jak koszmar

Choć wydawało się, że głośne spory o…

Krzysztof Kolany i Wojciech Boczoń nagrodzeni w konkursie NBP

Krzysztof Kolany i Wojciech Boczoń nagrodzeni w konkursie NBP

Dwaj analitycy Bankier.pl – Krzysztof Kolany oraz…

BNP Paribas podnosi opłaty. Konto będzie darmowe, ale więcej zapłacicie za resztę operacji

BNP Paribas podnosi opłaty. Konto będzie darmowe, ale więcej zapłacicie za resztę operacji

Od 1 marca 2026 r. BNP Paribas…

O tym mówią bankowcy

Ostatnie komentarze

avatar komentującego

daria owocna:

Nie tylko oni mają problem ;) Jestem starsza, a też ciężko z kasą …

śr., 17 gru 2025 (14:38) • Jak Gen Z radzi sobie z dorosłością? 1/3 z nich już ma długi

avatar komentującego

MalmoMind:

Żadna nowość. To samo Sobieraj zrobil w Aliorze… Tylko jak potem trzeba było …

wt., 18 lis 2025 (12:09) • UniCredit wywraca stolik. Wszystkie najważniejsze usługi za darmo i bez „gwiazdek”

avatar komentującego

MalmoMind:

Bla bla … spadek Klientów Indywidualnych pominięty … …

niedz., 9 lis 2025 (22:50) • 696 mln zł zysku netto Grupy Kapitałowej BNP Paribas Bank Polska w III kw. 2025 r.

avatar komentującego

Maciej Kusznierewicz:

Cel inflacyjny RPP mieści się w przedziale 1,5-3,5 proc. (a nie 1-3 proc., …

czw., 9 paź 2025 (11:32) • Kredyty miały być tańsze od listopada, będą już teraz. Stopy procentowe w dół [komentarz]

avatar komentującego

PRNews_pl:

Przecież na PRNews.pl (co sama nazwa serwisu wskazuje) od jakichś 25 lat publikuję …

pt., 12 wrz 2025 (06:12) • Rzecznik generalny TSUE: WIBOR zgodny z prawem

  • SMART Bankier
  • Kredyt konsolidacyjny
  • Pożyczki na raty
  • Konto firmowe
  • Kurs inwestowania
  • Kalkulator brutto netto
  • Kalkulator kredytu gotówkowego
  • Kalkulator zdolności kredytowej
  • Rozlicz najem w PIT-28
  • pit 37 online na pit.pl
  • Rozliczenie pit
  • Program pit
  • Pit 11
  • Promocje bankowe
  • Promocje Pekao S.A.
  • Promocje BNP Paribas
  • Promocje Citi Handlowy
  • Promocje Alior Bank
  • Promocje Santander Bank
  • Promocje PKO BP
  • Promocje Millenium
  • Promocje ING Bank Śląski
  • Promocje mBank
  • Promocje Velobank
  • Promocje Nest Bank
  • O nas
  • Kontakt
  • Reklama
  • Newsletter
  • Prześlij informację
  • RSS
  • zgarnijpremie.pl
Bonnier Business Polska Bankier.pl – Portal Finansowy – Rynki, Twoje finanse, Biznes PIT.pl -Podatki dla małych firm i osób fizycznych, rozliczenia roczne Systempartnerski.pl - system afiliacyjny Bankier.pl PRNews.pl - banki, karty, konta oraz marketing i public relations Mambiznes.pl - Pomysł na biznes, Własna firma, Biznes plan Dyskusja.biz - Blogi o biznesie, artykuły biznesowe Puls Biznesu pb.pl - rynek, akcje, spółka, przedsiębiorca, budżet Pulsmedycyny.pl - Portal lekarzy i pracowników służby zdrowia Pulsfarmacji.pl - Portal aptekarzy, techników i pracowników sektora farmaceutycznego
© 2008 − 2025 PRNews.pl. Korzystanie z portalu oznacza akceptację regulaminu. Informacja o cookies. Polityka prywatności

Bezpłatny newsletter PRNews.pl

  • PRNews.pl to najbardziej opiniotwórczy serwis w branży bankowej. Przekonaj się dlaczego!
  • Codziennie rano otrzymasz skrót najważniejszych informacji ze świata finansów
  • Dzięki temu będziesz zawsze wiedział o nowych produktach, promocjach i usługach bankowych, ubezpieczeniowych i inwestycyjnych
  • Aktualne wiadomości z prasy i z samych instytucji finansowych - zupełnie bezpłatnie, wprost na twoją skrzynkę mailową
Zapisz się na newsletter:

Dołącz już dziś do niemal 38 tys. odbiorców