Wraz ze wzrostem znaczenia działalności handlowej portali internetowych (w stosunku do ich funkcji informacyjnych), udział sprzedaży on-line w całości sprzedaży zbliży się w latach 2012–2015 do 20% – ale jednocześnie tradycyjny detal będzie w coraz większym stopniu korzystać z nowych rozwiązań technologicznych. Oznacza to szersze zastosowanie skomputeryzowanych kas samoobsługowych, systemów kontroli przepływu towarów w oparciu o technologię identyfikacji radiowej (RIDF) oraz specjalne promocje kierowane bezpośrednio do klientów w trakcie zakupów. Tradycyjni sprzedawcy detaliczni będą również częściej wykorzystywać w swojej działalności komputery i internet, umożliwiające natychmiastowy dostęp do informacji o produktach oraz do opinii wyrażanych przez konsumentów o oferowanych produktach.
Według raportu zatytułowanego „Sklep Przyszłości 2012–15”, zamówionego przez organizację Visa Europe w ośrodku badawczym Centre for Retail Research, najbliższe siedem lat będzie dla masowego handlu detalicznego okresem wielu zmian. Ponad jedna czwarta detalistów (28,7%) oczekuje spadku liczby sklepów, zaś 70% – wprowadzenia nowych formuł sprzedaży i więcej informacji o produktach.
Klienci będą mogli zamawiać towar w witrynie internetowej i odbierać w sklepie, zaś mniejsze placówki będą mogły skoncentrować się bardziej na usługach i informacji, odchodząc od przechowywania znacznych zapasów towarów na miejscu. Ponad 22% firm handlu detalicznego sądzi, że do tego czasu zainstaluje jakiś rodzaj skomputeryzowanych kas samoobsługowych, 34% przewiduje wprowadzenie usprawniających zarządzanie zapasami „inteligentnych metek” (które w dalszej przyszłości wykorzystywane będą w promocjach konsumenckich), a ponad 50% oczekuje zastosowania nowych rozwiązań technologicznych umożliwiających indywidualne adresowanie promocji konsumenckich z wykorzystaniem poczty elektronicznej i telefonii komórkowej – w oparciu o informacje uzyskane m.in. dzięki programom i kartom lojalnościowym.
Steve Perry, wiceprezes wykonawczy organizacji Visa Europe uważa iż „wyraźnie widać już decydującą rolę, jaką nowe technologie odegrają w kształtowaniu handlu detalicznego przyszłości. Możliwe, że już w dość krótkim czasie wprowadzona zostania cała gama rozwiązań cyfrowych kształtujących ‘Sklep Przyszłości’ i ukierunkowanych na zwiększenie wygody zakupów. Oznaczać to również będzie zwiększone zróżnicowanie placówek detalicznych oraz nowe możliwości biznesowe”.
Inne wnioski wynikające z raportu, jaki powstał na podstawie wywiadów z detalistami w siedmiu krajach europejskich:
– Prawie 60% detalistów uważa, że funkcje handlowe witryn internetowych będą przeważać nad funkcjami informacyjnymi; jedna piąta sądzi, że będzie odwrotnie.
– Niemal 60% badanych wyraża opinię, że w przyszłości kanały sprzedaży internetowej i tradycyjnej upodobnią się do siebie; 23% oczekuje diametralnych różnic i odmiennych funkcji.
– Spośród badanych, którzy przewidują odmienny rozwój handlu internetowego i tradycyjnego, ponad połowa spodziewa się samemu zaangażować w różne, odmienne formy sprzedaży.
– Ponad dwie trzecie handlowców myśli o dodaniu nowych form sprzedaży, takich jak połączenie serwisu informacyjnego z zasadą odbioru na miejscu; postawy takie najczęściej spotyka się w Wielkiej Brytanii i Holandii.
– Oczekuje się, że w latach 2012–15 ponad 71% konsumentów poprzedzać będzie zakupy „rozpoznaniem towaru” w internecie.
– Wprowadzenie elektronicznych urządzeń do obsługi klientów, takich jak kioski elektroniczne lub interaktywne komputery w okresie do 2015 roku przewiduje 48% detalistów, najczęściej w Szwecji i w Niemczech (odpowiednio: 52,7% i 52,6%).
– Płatności elektroniczne są „ważne” lub „bardzo ważne” dla procesów automatyzacji obsługi klienta – takich, jak samoobsługowe kasy czy płatności zautomatyzowane – ocenia 48% firm handlowych, głównie w Wielkiej Brytanii (53%) i Holandii (50%).
Zapytani o szanse zaawansowanych technologii płatniczych, europejscy detaliści – zwłaszcza w Wielkiej Brytanii – sygnalizują wysoki stopień gotowości do wprowadzenia takich rozwiązań, jak zbliżeniowe karty płatnicze, wielofunkcyjne karty mogące służyć jako karty debetowe, kredytowe lub przedpłacone, minikarty – breloczki, czy też płatności z użyciem telefonii komórkowej.
Raport, opracowany na zlecenie Visa Europe przez ośrodek badawczy Centre for Retail Research z Nottingham, przedstawia wyniki badań przeprowadzonych w lutym i marcu br. wśród 300 średnich i małych przedsiębiorstw handlu detalicznego w siedmiu krajach europejskich: Francji, Holandii, Niemczech, Norwegii, Szwecji, Wielkiej Brytanii i Włoszech. Badania miały charakter jakościowy; analizowano wpływ, jaki na kształt europejskiego handlu detalicznego będą wywierać takie czynniki, jak postawy konsumenckie, płatności, nowe rozwiązania technologiczne czy odpowiedzialność społeczna biznesu.