Revolut, globalna aplikacja finansowa, z której korzysta ponad 35 mln klientów na świecie i blisko 3 mln w Polsce, skokowo zwiększył zatrudnienie w zespole Financial Crime (FinCrime), który zwalcza przestępczość finansową. Od 2021 roku liczba specjalistów w dziale podwoiła się. W dobie narastającego zjawiska przestępstw finansowych, Revolut łączy niezastąpione kompetencje ludzi w wykrywaniu i zwalczaniu fraudów z zastosowaniem modeli AI, które o ryzyku nadużycia potrafią ostrzec jeszcze przed akceptacją transakcji. To całościowe podejście do problemu przestępstw finansowych, które zwiększa skuteczność ich zapobiegania.
Revolut inwestuje w talenty z obszaru FinCrime
W Polsce, według danych NBP, konsumenci stracili w wyniku oszustw kartowych tylko w 1 kwartale tego roku ponad 25 milionów złotych. Globalnie, straty w wyniku oszustw idą w miliardy dolarów. W odpowiedzi na plagę fraudów i scamów, która rozlewa się po świecie, Revolut wzmacnia swój zespół o światowej klasy specjalistów. Ponad jedna trzecia spośród przeszło 6 tysięcy pracowników Revolut pracuje w zespołach i na stanowiskach związanych ze zwalczaniem przestępstw finansowych. To ponad 2,5 tysiąca osób w 6 hubach kompetencyjnych na świecie (w tym jeden w Polsce) zajmujących się analizą danych, operacjami, wsparciem klienta, rozwojem produktów czy przeciwdziałaniem praniu brudnych pieniędzy (AML). Zespół powiększył się od roku 2021 dwukrotnie. Rekrutacje cały czas trwają (62 typy otwartych stanowisk na świecie i 24 w Krakowie). W efekcie pomimo 100% wzrostu r/r wolumenu transakcji klientów Revolut, firmie udało się w ciągu minionego roku udaremnić próby fraudów na łączną kwotę ponad 1 miliarda złotych.
Wyprzedzić przestępcze trendy
Przestępcy stale zmieniają taktykę i metody. W ostatnim czasie, z uwagi na coraz bardziej zaawansowane techniki zapobiegania oszustwom stosowane przez firmy, oszuści odchodzą od typowych „fraudów” (nieuprawniony dostęp do środków bez zgody ofiary, np. włamanie na konto) na rzecz “scamów” (oszustwa, w których zmanipulowana ofiara sama autoryzuje transakcje, np. wysyła swoje oszczędności oszustowi). W przypadku niektórych krajów w Europie, jak na przykład Wielka Brytania, ta zmiana trendu jest szczególnie widoczna. Od 2021 do 2022 r. na Wyspach zanotowano 18% spadek jeśli chodzi o nieautoryzowane fraudy, przy jednoczesnym wzroście scamów, gdy ofiara sama autoryzuje transakcje. Odpowiadają one za 41% strat w wyniku przestępstw finansowych w Wielkiej Brytanii w 2022 r. Możliwe są jednak sukcesy. Zespołowi Financial Crime w Revolut, dzięki podjętym działaniom, udało się od czerwca b.r. ograniczyć liczbę scamów, którym ulegli klienci o 35%. Jedną z wielu inicjatyw jest uruchomiony ostatnio kurs wiedzy na temat fraudów w aplikacji Revolut, który zyskał szczególną popularność w Polsce, Rumunii i na Węgrzech.
“W Revolut stosujemy holistyczne, oparte na danych podejście do ochrony klientów. Łączy ono wiodącą w branży technologię, najlepszych ekspertów w dziedzinie zapobiegania fraudom i nowe sposoby edukowania klientów na temat tego, jak chronić się przed oszustami. Coraz częściej obserwujemy, że oszustw dokonują wyrafinowane, zorganizowane i bezwzględne sieci przestępców, którzy atakują za pośrednictwem mediów społecznościowych wykorzystując techniki inżynierii społecznej by skłonić ofiary do dokonania płatności” – powiedziała Katarzyna Said Nagy, Head of Financial Crime Operations w Revolut Bank Europe.
“Aby na bieżąco, skutecznie zwalczać zagrożenie ze strony oszustów, stale poszukujemy najlepszych talentów, budujemy kompetencje i rozwijamy nasz zespół. Rekrutujemy ekspertów od zwalczania przestępczości finansowej, utalentowanych analityków danych, specjalistów wspierających klientów na pierwszej linii, by zapewnić im niezbędną i szybką pomoc w sytuacji kontaktu z oszustami. Inwestujemy też w najnowocześniejszą technologię opartą o sztuczną inteligencję, która wykrywa nietypowe transakcje i chroni naszych klientów” – dodała Katarzyna Said Nagy.
Revolut zaobserwował dwukrotny wzrost liczby prób oszustw, które swój początek mają w social mediach. To tam inicjowanych jest dwie trzecie prób oszustw wycelowanych w klientów Revolut (np. oszustwa inwestycyjne).Revolut w ciągu ostatnich 12 miesięcy (od listopada 2022 roku) otrzymał ponad 77 tysięcy aplikacji o pracę na różne stanowiska w zespole Financial Crime. Firma przyjęła i stale podnosi kwalifikacje ekspertów FinCrime, którzy przeszli do Revolut z wielu instytucji finansowych, takich jak EY, NatWest, TSB czy Klarna. Eksperci FinCrime w Revolut to szerokie spektrum kwalifikacji, wiedzy rynkowej i umiejętności. Więcej informacji o otwartych stanowiskach FinCrime znaleźć można na stronie www w zakładce kariera: link
Źródło: Revolut