PRNews.pl - banki, karty, konta oraz marketing i public relations

Najświeższe informacje z PRNews.pl w Twojej skrzynce!

Codziennie aktualne wiadomości ze świata finansów.

Zapisz się na nasz Newsletter ​i bądź na bieżąco z nowościami z branży!

  • Raporty
  • Instytucje
    • Aion Bank
    • Alior Bank
    • Bank BPS
    • Bank Millennium
    • Bank Ochrony Środowiska
    • Bank Pekao SA
    • Bank Pocztowy
    • Banki spółdzielcze
    • BGK
    • Biuro Informacji Kredytowej
    • BNP Paribas
    • Citi Handlowy
    • Compensa
    • Credit Agricole
    • Deutsche Bank
    • DNB
    • EuropAssistance
    • ING Bank Śląski
    • KIR
    • Klarna
    • Link4
    • Mastercard
    • mBank
    • Mondial Assistance
    • mPay
    • Nationale-Nederlanden
    • Nest Bank
    • PKO BP
    • PKO Leasing
    • Plus Bank
    • PolCard from Fiserv
    • Polski Standard Płatności
    • Pru
    • PZU
    • Revolut
    • Santander Bank Polska
    • Santander Consumer Bank
    • SGB
    • Standard Chartered Polska
    • Toyota Bank Polska
    • VeloBank
    • Visa
  • Produkty
    • Bankowość internetowa
    • Bankowość mobilna
    • Oszczędzanie
    • Bezpieczeństwo
    • Karty
    • Kredyty
    • Konta
    • Płatności mobilne
    • Ubezpieczenia
  • Analizy
  • Kariera w finansach
  • Szkolenia
  • Forum
  • Newsletter
PRNews.plWiadomościAnalizyRośnie popularność „dziury w ziemi”

Rośnie popularność „dziury w ziemi”

Analizy 02.04.2012 (10:49)

Ponad czterech nabywców na pięciu, którzy wybrali mieszkanie od dewelopera, zdecydowało się na zakup lokalu przed jego oddaniem do użytkowania – wskazują badania Home Broker. Od dwóch lat dynamicznie rośnie grupa osób kupujących mieszkanie, którego budowa jeszcze się nie zakończyła. Do podejmowania ryzyka skłania atrakcyjna cena i szeroki wybór lokali na wstępnych etapach budowy.

Mniej więcej co trzecie mieszkanie sprzedane w dużym mieście przez pośrednika pochodzi dziś od dewelopera. Damian Milibrand, prezes Home Brokera, prognozuje, że w najbliższych miesiącach odsetek ten wzrośnie przynajmniej do 40%. Będzie to możliwe dzięki dużej liczbie nowych inwestycji i silnej konkurencji na rynku, atrakcyjnym cenom nowych mieszkań względem tych z rynku wtórnego, a także dużej elastyczności deweloperów w polityce sprzedaży. W ostatnich 12 miesiącach na największych rynkach przeciętna cena ofertowa spadła na rynku pierwotnym o około 6%. Dla porównania, na rynku wtórnym korekta była o prawie połowę niższa.

Na wzrost udziału nowych mieszkań w sprzedaży Home Brokera może mieć też wpływ uruchomiony w tym roku system sprzedaży mieszkań deweloperskich, czerpiący z idei zakupów grupowych. Ma on za zadanie udostępnianie nabywcom znacznie przecenionych (ale pełnowartościowych) lokali z rynku pierwotnego, pod warunkiem, że szybko zdecydują się na podpisanie umowy.

Ryzyko nabywcom niestraszne

Realizacji tego programu sprzyja tempo powstawania nowych inwestycji. W 2010 roku rozpoczęli budowę o prawie 40% więcej mieszkań niż rok wcześniej, a wyniki za 2011 rok wskazują na utrzymanie aktywności firm budujących mieszkania. W gronie mieszkań dostępnych do sprzedaży najwięcej jest więc tych, których budowa zostanie ukończona za kilka lub kilkanaście miesięcy. Niedogodności i ryzyko z tym związane nie odstraszają jednak nabywców. Wyniki badania ankietowego wśród doradców Home Broker wskazują, że aż 83% obsłużonych przez nich klientów, którzy wybrali rynek pierwotny, kupiło w ostatnich trzech miesiącach mieszkanie od dewelopera zanim lokal został oddany do użytkowania. Oznacza to wzrost względem badania z poprzednich dwóch lat, kiedy to na zakup lokalu w budowie mieszkania zdecydowało się 66% (2011) lub 58% (2010) nabywców.

Na potrzeby badania podzieliliśmy realizację inwestycji deweloperskich na cztery etapy:

  • Etap I – do stanu zerowego
  • Etap II – od stanu zerowego do stanu surowego zamkniętego z elewacją
  • Etap III – od stanu surowego zamkniętego z elewacją do oddania do użytkowania
  • Etap IV – po oddaniu do użytkowania 



Na „dziurę w ziemi” decyduje się już 28% osób

28% nabywców zdecydowało się w ostatnich 3 miesiącach na zakup mieszkania w inwestycji, która była na etapie co najwyżej zerowym, czyli przed wyjściem budowy nad ziemię. Względem pierwszego badania oznacza to wzrost o dwie trzecie. W połowie 2010 roku na zakup na pierwszym etapie decydowało się jedynie 17%, a w 2011 roku 23% kupujących. Do takiego wyboru przekonywać może często szeroki wybór lokali i cena.

Po pierwsze może być ona niższa w związku z rabatami oferowanymi przez dewelopera w przedsprzedaży. Po drugie, nawet bez dodatkowych rabatów cena mieszkań na wczesnym etapie realizacji projektu jest zazwyczaj niższa niż po oddaniu lokalu do użytkowania. Niebawem zakup tego typu nieruchomości będzie bezpieczniejszy w związku z wejściem w życie ustawy o ochronie praw nabywcy lokalu mieszkalnego lub domu jednorodzinnego (tzw. „ustawa deweloperska”).

Zgodnie z nowym prawem, kupujący będą lepiej chronieni dzięki zastosowaniu czterech głównych rozwiązań:

1. pieniądze nabywców będą gromadzone na rachunkach powierniczych,

2. kupujący otrzymają pełną informację o nabywanej nieruchomości w formie znormalizowanego prospektu informacyjnego,

3. lepiej uregulowana będzie sama umowa deweloperska (np. obligatoryjna forma aktu notarialnego),

4. powstaną procedury chroniące pieniądze nabywców na wypadek upadłości dewelopera.

Wszystkie powyższe wymagania będą obowiązywały od 29 kwietnia 2012 roku i będą dotyczyły zarówno nowych inwestycji, jak i tych, które są już w trakcie realizacji. Wyjątkiem są rachunki powiernicze. Jeśli bowiem deweloper przed wejściem w życie ustawy „ogłosi publicznie” rozpoczęcie sprzedaży mieszkań w danym projekcie, najprawdopodobniej nie będzie musiał stosować rachunków. Istnieje więc obawa, że przepis ten jeszcze przez długi czas da deweloperom możliwość budowania bez rachunków.

Nowe prawo trendu nagiąć nie powinno

Co to może zmienić w wynikach naszego badania? Teoretycznie większe bezpieczeństwo zakupu mieszkania na wczesnym etapie realizacji projektu deweloperskiego może powodować większe zainteresowanie nimi ze strony nabywców. Z drugiej jednak strony już dziś odsetek osób decydujących się na zakup „dziury w ziemi” jest tak duży, że trudno spodziewać się, aby mógł jeszcze znacząco wzrosnąć. Można więc zaryzykować stwierdzenie, że nowa ustawa raczej nie zmieni już dziś obserwowanego trendu, zgodnie z którym nabywcy kupują po prostu takie mieszkania, jakie w danym momencie są dostępne w sprzedaży (obecnie najwięcej mieszkań w ofertach deweloperów dopiero się buduje).

Większe znaczenie może mieć tempo wprowadzania do sprzedaży nowych lokali. Gdy będzie ich coraz więcej, to i udział mieszkań gotowych w strukturze sprzedaży może maleć. Jeśli jednak, zgodnie z napływającymi informacjami z rynku, deweloperzy ograniczą w kolejnych miesiącach skalę rozpoczynanych nowych budów, to i w strukturze sprzedaży można spodziewać się przesunięcia popytu w kierunku mieszkań z coraz bliższym terminem oddania do użytkowania.

Gotowe mieszkania tracą udział w rynku

Obecnie nabywcy, chętniej niż w zeszłym roku, kupują mieszkania w budynkach, w których prace budowlane wyszły ponad powierzchnię ziemi, ale nie przekroczyły stanu surowego zamkniętego. W ostatnich 3 miesiącach co trzeci wybór padał właśnie na ten etap zaawansowania robót. Dla porównania w zeszłym roku co czwarty, a jeszcze rok wcześniej co piąty nabywca podpisywał umowę w takim momencie.

Mniejszą popularnością cieszą się natomiast mieszkania w inwestycjach ukończonych. Udział mieszkań sprzedanych na tym etapie zaawansowania robót spadł z 42% w 2010 roku do 34% w 2011 roku i 17% obecnie. Tym samym 2012 rok jest pierwszym, w którym odsetek kupujących decydujących się na mieszkanie oddane do użytkowania nie był najwyższy wśród wszystkich czterech wyodrębnionych grup. Co więcej omawiany wynik jest wśród nich najniższy. Obecnie dominującą grupą są osoby wybierające mieszkanie na drugim etapie budowy, a więc od stanu zerowego do stanu surowego zamkniętego z elewacją. Decydując się na lokal już gotowy zazwyczaj można wybierać z niewielkiej puli pozostałych do sprzedania mieszkań. Z drugiej jednak strony, gdy deweloperowi zależy na zamknięciu danego projektu i chce uniknąć kosztów utrzymania niesprzedanych nieruchomości, może zaoferować atrakcyjne rabaty. Ponadto zakup gotowego mieszkania od dewelopera jest mało ryzykowny.

W Krakowie, Trójmieście i Warszawie dziury w ziemi są najpopularniejsze

>Trzeba także zauważyć, że odsetek kupujących mieszkania na poszczególnych etapach budowy kształtuje się różnie, w zależności od miasta. W Warszawie, Trójmieście i Krakowie nawet co trzecie mieszkanie deweloperskie sprzedane było na pierwszym etapie zaawansowania, czyli zanim jeszcze inwestycja „wyszła” nad ziemię. Takie wyniki są konsekwencją dużej liczby rozpoczynanych inwestycji, cen nowych mieszkań, przyzwyczajeń nabywców oraz tego, że aby kupić mieszkanie o relatywnie małym metrażu zazwyczaj trzeba trafić do dewelopera na wczesnym etapie realizacji projektu.

Najmniej ryzykują Poznaniacy i Wrocławianie

Odwrotna sytuacja ma miejsce w Poznaniu i Wrocławiu, gdzie odpowiednio 18 i 21% zakupów na rynku pierwotnym przypada na pierwszy etap. Szczególnie duży wzrost w tym zakresie miał miejsce w Poznaniu, gdzie jeszcze rok temu udział mieszkań sprzedanych na etapie dziury w ziemi był prawie dwukrotnie mniejszy niż dziś.

 

Im niższe ryzyko tym niższa cena

Im bardziej zaawansowana inwestycja, tym ryzyko zakupu mieszkania jest mniejsze. Nie chodzi tu tylko o niebezpieczeństwo otrzymania mieszkania w budynku, który nie przypomina folderowych wizualizacji, ale o niepowodzenie całego projektu. Poziom podejmowanego ryzyka ma więc zazwyczaj odzwierciedlenie w cenie. Realizacja kolejnego etapu budowy zwykle pociąga za sobą wzrost przeciętnej ceny mieszkań o kilka procent. Z doświadczenia Home Broker wynika, że wartość mieszkania po wybudowaniu wzrasta o około 6-10%. Nierzadko też, gdy inwestycja jest podzielona na etapy, ceny mieszkań w kolejnych etapach są coraz wyższe. Z jednej strony może mieć to uzasadnienie w rosnącym poziomie kosztów. Z drugiej jednak nabywcy bez wątpienia chętniej kupują lokale w projektach, których część już istnieje.

Uwaga! Przedstawione powyżej statystyki opierają się o dane zebrane z ankiety przeprowadzonej  wśród doradców Home Broker, którzy pośredniczyli w transakcjach kupna-sprzedaży mieszkań na rynku pierwotnym. W ankiecie określali oni procentowy udział mieszkań sprzedanych na poszczególnych etapach budowy. Statystki te nie są więc tożsame z odsetkiem mieszkań sprzedanych przez pośrednika na różnych etapach budowy.

Źródło: Home Broker

Home Broker 2012-04-02
Redakcja PRNews.pl
Tagi: Home Broker

Sprawdź także:

a 0 Czy ESG wpływa na decyzje inwestycyjne? Raport EY
24.06.2025 (14:44)

Czy ESG wpływa na decyzje inwestycyjne? Raport EY

W najnowszej edycji badania EY Institutional Investor Survey, po raz pierwszy w jego 10-letniej historii, …

a 0 Modernizacja energetyczna domów pod lupą BNP Paribas – aspiracje Polek i Polaków kontra rzeczywistość
24.06.2025 (14:42)

Modernizacja energetyczna domów pod lupą BNP Paribas – aspiracje Polek i Polaków kontra rzeczywistość

Polki i Polacy coraz częściej marzą o energooszczędnych domach i niższych rachunkach, ale na deklaracjach często …

a 0 VeloBank wspiera się AI w rozpatrywaniu reklamacji
24.06.2025 (14:40)

VeloBank wspiera się AI w rozpatrywaniu reklamacji

Pracownicy VeloBanku korzystają z generatywnej sztucznej inteligencji wspierającej obsługę reklamacji. Wdrożenie …

a 0 PZU zadba o bezpieczeństwo uczestników Pol’and’Rock Festival
24.06.2025 (14:38)

PZU zadba o bezpieczeństwo uczestników Pol’and’Rock Festival

Pol'and'Rock Festival, Najpiękniejszy Festiwal Świata, co roku przyciąga setki tysięcy uczestników. Przez trzy dni, …

a 0 Światowy Dzień Osób Uchodźczych: Fundacja BNP Paribas rozszerza zakres wsparcia
24.06.2025 (14:37)

Światowy Dzień Osób Uchodźczych: Fundacja BNP Paribas rozszerza zakres wsparcia

Fundacja BNP Paribas zwiększa zakres pomocy współpracując z kolejnymi organizacjami pozarządowymi wspierającymi …

a 0 Migaj z nami. Credit Agricole wspiera warsztaty języka migowego dla dzieci
24.06.2025 (14:35)

Migaj z nami. Credit Agricole wspiera warsztaty języka migowego dla dzieci

Wrocławska Fundacja FONIS uruchomiła cykl warsztatów poświęconych integracji dzieci słyszących i niesłyszących. …

PRNews.pl

Zobacz również

Raport: Liczba użytkowników Blika – I kwartał 2025 r.

Raport: Liczba użytkowników Blika – I kwartał 2025 r.

Najwięcej aktywnych użytkowników Blika mają PKO Bank…

Raport: Rynek kredytów hipotecznych – I kwartał 2025 r.

Raport: Rynek kredytów hipotecznych – I kwartał 2025 r.

Pierwszy kwartał 2025 roku banki zamknęły kwotą…

Raport: Liczba klientów mobile only w bankach – I kwartał 2025 r.

Raport: Liczba klientów mobile only w bankach – I kwartał 2025 r.

Banki mają 18,3 mln klientów określanych terminem…

Strona knf.pl prowadzi do giełdy kryptowalut. W dodatku widniejącej na liście ostrzeżeń KNF

Strona knf.pl prowadzi do giełdy kryptowalut. W dodatku widniejącej na liście ostrzeżeń KNF

Instytucje rządowe korzystają z domeny gov.pl, co…

Jaka przyszłość czeka Alior Bank? Trzy scenariusze

Jaka przyszłość czeka Alior Bank? Trzy scenariusze

Dopiero po wakacjach dowiemy się, jaka przyszłość…

Who is who

Agata Dorożuk

Agata Dorożuk

Agata Dorożuk, Rzecznik Prasowy, Kierownik Wydziału Public…

Monika Charamsa

Monika Charamsa

Monika Charamsa CEO NCS Sp. z o.o.,…

Marek Baran

Marek Baran

Dyrektor biura komunikacji korporacyjnej Grupy PZU Marek…

O tym mówią bankowcy

Ostatnie komentarze

Xandi:

Tak, bardzo brakuje tej opcji. Mam wrażenie, że wszyscy dużo mówią o poprawie …

niedz., 8 cze 2025 (08:08) • PKO Bank Polski na EKF 2025: banki powinny stanąć do rywalizacji o jak najlepsze zaspokojenie potrzeb klientów

Adam K.:

Drogie PKO, zróbcie tylko jedną rzecz - wprowadźcie bezpłatne, nielimitowane przelewy natychmiastowe, a …

pt., 6 cze 2025 (01:09) • PKO Bank Polski na EKF 2025: banki powinny stanąć do rywalizacji o jak najlepsze zaspokojenie potrzeb klientów

Robert P:

kwoty do 200 tyś przez 3 miesiące od założenia konta i za spełnienie …

pon., 26 maj 2025 (20:42) • ING promuje nową ofertę oszczędnościową. Można zyskać do 6 proc.

Robert P:

. Obecnie ponad 850 tyś użytkowników, k tysiąc tys nie tyś …

pon., 26 maj 2025 (20:42) • Bankier.pl realizuje strategię rozwoju i inwestuje w portal motoryzacyjny Mojeauto.pl

Leszek:

Dziękuję za wspaniałą inicjatywę VELO z programem TALENT. Zbieram dotychczasowe publikacje o laureatach …

pon., 12 maj 2025 (08:07) • Kacper Dworniczak wydał solowy album dzięki wsparciu VeloBanku

  • SMART Bankier
  • Kredyt konsolidacyjny
  • Pożyczki na raty
  • Konto firmowe
  • Kurs inwestowania
  • Kalkulator brutto netto
  • Kalkulator kredytu gotówkowego
  • Kalkulator zdolności kredytowej
  • Rozlicz najem w PIT-28
  • pit 37 online na pit.pl
  • Rozliczenie pit
  • Program pit
  • Pit 11
  • Promocje bankowe
  • Promocje Pekao S.A.
  • Promocje BNP Paribas
  • Promocje Citi Handlowy
  • Promocje Alior Bank
  • Promocje Santander Bank
  • Promocje PKO BP
  • Promocje Millenium
  • Promocje ING Bank Śląski
  • Promocje mBank
  • Promocje Velobank
  • Promocje Nest Bank
  • O nas
  • Kontakt
  • Reklama
  • Newsletter
  • Prześlij informację
  • RSS
  • zgarnijpremie.pl
Bonnier Business Polska Bankier.pl – Portal Finansowy – Rynki, Twoje finanse, Biznes PIT.pl -Podatki dla małych firm i osób fizycznych, rozliczenia roczne Systempartnerski.pl - system afiliacyjny Bankier.pl PRNews.pl - banki, karty, konta oraz marketing i public relations Mambiznes.pl - Pomysł na biznes, Własna firma, Biznes plan Dyskusja.biz - Blogi o biznesie, artykuły biznesowe Puls Biznesu pb.pl - rynek, akcje, spółka, przedsiębiorca, budżet Pulsmedycyny.pl - Portal lekarzy i pracowników służby zdrowia Pulsfarmacji.pl - Portal aptekarzy, techników i pracowników sektora farmaceutycznego
© 2008 − 2025 PRNews.pl. Korzystanie z portalu oznacza akceptację regulaminu. Informacja o cookies. Polityka prywatności

Bezpłatny newsletter PRNews.pl

  • PRNews.pl to najbardziej opiniotwórczy serwis w branży bankowej. Przekonaj się dlaczego!
  • Codziennie rano otrzymasz skrót najważniejszych informacji ze świata finansów
  • Dzięki temu będziesz zawsze wiedział o nowych produktach, promocjach i usługach bankowych, ubezpieczeniowych i inwestycyjnych
  • Aktualne wiadomości z prasy i z samych instytucji finansowych - zupełnie bezpłatnie, wprost na twoją skrzynkę mailową
Zapisz się na newsletter:

Dołącz już dziś do niemal 38 tys. odbiorców