Innowacje w obszarze płatności służą rozwojowi rynku, ale nie są jedynym warunkiem zwiększenia popularności transakcji bezgotówkowych. Branża potrzebuje obniżki stawek interchange oraz działań edukacyjnych wśród konsumentów korzystających z kart sporadycznie lub w ogóle – to główne ustalenia berlińskiej konferencji Merchant Payments Ecosystem 2012.
Płatności bezgotówkowe są coraz bardziej przyjazne konsumentom. Odpowiadają za to głównie innowacje w technologiach mobilnych, rozwiązaniach po stronie akceptacji czy w samych instrumentach płatniczych. Jak podkreślał w czasie swojej prezentacji Janusz Diemko, prezes First Data Polska, płacenie kartą zbliżeniową lub telefonem komórkowym na niektórych rynkach, takich jak Polska, jest modne. To dzięki otwartości Polaków na takie nowinki First Data Polska zdobyła nagrodę Merchant Payment Ecosystem 2012 w kategorii „Usage Award”, przyznaną za wdrażanie w Polsce terminali akceptujących płatności bezstykowe. W ten sposób na konferencji MPE 2012 doceniono, że Polska jest jednym z liderów, w skali światowej, w adaptacji płatności bezstykowych.
– Jednak same technologie nie wystarczą, by utrzymać tempo rozwoju rynku. Potrzebne są działania edukacyjne, które pomogą przełamywać stare przyzwyczajenia ograniczające popularność np. kart zbliżeniowych np. w Wielkiej Brytanii. Kierunkiem, z którym First Data i branża wiążą duże nadzieje, jest tzw. Universal Commerce, unifikujący w terminalu mobilnym wiele form płatności(NFC, mobilne, portfel elektroniczny) oraz usług dodanych (skanowanie kodów QR, usługi społecznościowe skupione wokół płatności, systemy informacyjne sklepów wykorzystujące np. geolokalizację). Jak zaznacza Janusz Diemko, polska infrastruktura płatnicza jest w światowej czołówce pod względem dostępności najnowszych rozwiązań i to dzięki niej Polacy znacznie chętniej od swoich sąsiadów sięgają np. po płatności zbliżeniowe. – Ich dobre przyjęcie w Polsce to dopiero początek szerszego procesu zmian – mówi Janusz Diemko. Według niego rozwój branży jest nierozerwalnie związany z Universal Commerce i telefonami komórkowymi – urządzeniami, które większość konsumentów nosi nieustannie w kieszeni.
Prelegenci berlińskiej konferencji Merchants Payments Ecosystem 2012 zgodnie potwierdzili, że nawet najbardziej zaawansowane rozwiązania technologiczne nie są jedynym warunkiem rozszerzenia akceptacji płatności. Podczas większości paneli dyskusyjnych powtarzała się teza o koniecznej ściślejszej współpracy akceptantów, banków i agentów rozliczeniowych, a także władz państwowych i organów nadzoru. Wiele uwagi podczas Merchant Payments Ecosystem 2012 poświęcono także kwestiom bezpieczeństwa płatności elektronicznych w tym systemom zabezpieczeń antyfraudowych.
Jedną z najczęściej dyskutowanych kwestii były koszty związane z akceptacją kart i opłat zależnych od banków i organizacji kartowych. Dyskutanci – zarówno w czasie oficjalnych paneli, jak i w kuluarach zgadzali się, że obniżka stawki interchange na rynkach takich jak Polska, gdzie jest ona wyraźnie wyższa od unijnej średniej, jest konieczna, ale nie jest jedynym warunkiem nadania nowej energii rynkowi, który potrzebuje działań edukacyjnych. Mają one przekonać osoby rzadko używające kart płatniczych do ich częstszego wykorzystania, które będzie bardziej zróżnicowane niż wypłaty z bankomatu.
Wśród tematów poruszonych w Berlinie nie zabrakło także takich zagadnień jak trendy w wydawnictwie kart płatniczych, trendy w autentyfikacji transakcji, ekosystem bezpiecznych e-płatności czy strategii społecznościowych w branży płatności.
Merchants Payments Ecosystem to największa w Europie konferencja branży obsługi kart płatniczych. Uczestniczą w niej czołowe światowe firmy, najwięksi agenci rozliczeniowi i procesorzy transakcji. Nie mogło na tej konferencji zabraknąć przedstawicieli First Data Polska – mówi Zbigniew Wiśniewski, członek zarządu największego polskiego agenta rozliczeniowego. To świetna okazja do poznania nowych trendów i do spotkania przedstawicieli firm działających w innych krajach. Takie spotkania pozwalają zrozumieć, jakie nowe rozwiązania warto wprowadzić w przyszłości. Także w First Data Polska mamy kilka pomysłów, jak wykorzystać nowe trendy w obsłudze transakcji płatniczych. Z korzyścią dla całego polskiego rynku. Nasza spółka nie przestanie być innowacyjna – dodaje Zbigniew Wiśniewski.
Źródło: Clue PR