„Rzeczpospolita” okazała się zdecydowanie najaktywniejszym tytułem spośród wszystkich dzienników i tygodników opinii, które podejmowały tematykę polskich miast wojewódzkich. Taki wniosek wypływa z badania PRESS-SERVICE Monitoring Mediów, który podsumował cykl osiemnastu raportów „Stolice Regionów”.
To właśnie na łamach „Rz” najczęściej pojawiały się artykuły o zasięgu ogólnopolskim na temat 15 z 18 stolic regionów. O Gorzowie Wielkopolskim częściej pisała tylko „Gazeta Wyborcza”. O Kielcach zarówno „Gazeta Wyborcza”, jak i „Trybuna”, natomiast Toruń cieszył się szczególnym zainteresowaniem „Naszego Dziennika” i „Gazety Wyborczej”. Poza tym w większości miast na czele utrzymywało się trio: „Rzeczpospolita”, „Gazeta Wyborcza” i „Polska”, które zdystansowały m.in. „Dziennik”, „Trybunę”, czy „Nasz Dziennik”.
Prasa ogólnokrajowa najczęściej opisywała Warszawę. Aż 18,57% artykułów o tym mieście miało zasięg ogólnopolski. W czołówce znalazł się Kraków (14,28%) i Gdańsk (13,98%). Stolica województwa pomorskiego wypadła w tym zestawieniu zaskakująco dobrze, wyprzedzając między innymi dużo większą Łódź, Wrocław i Poznań. Warto zaznaczyć, że właśnie obecność w mediach ponadregionalnych jest szczególnie istotna dla stolic województw. Kreowanie wizerunku poza swoim regionem ma bowiem największe przełożenie na efekty ekonomiczne i społeczne.
Najsłabiej, jeżeli chodzi o obecność w prasie ogólnopolskiej wypadła Zielona Góra (6,66%) oraz Grzów Wielkopolski (7,07%). Jednak relatywnie do ilości publikacji ogółem – najgorszy wynik zanotowała Bydgoszcz – zaledwie 7,17% i 16. miejsce w kontekście 9. pozycji w łącznej liczbie artykułów.
Prasa ekonomiczna najczęściej pisze na temat Warszawy, jednak zaskakująca jest niewielka przewaga nad stolicą województwa śląskiego – Katowicami oraz dolnośląskiego – Wrocławiem. Cała trójka osiągnęła wynik znacznie przekraczający 4% publikacji. Na przeciwnym biegunie ponownie znalazł się Gorzów Wielkopolski (1,52%). Niewiele lepiej wypadają miasta Polski południowo-wschodniej: Kielce i Rzeszów. Co ciekawe, w województwie kujawsko-pomorskim, Toruń znalazł się przed Bydgoszczą, a więc stereotyp kulturalnego Torunia i biznesowej Bydgoszczy został naruszony. Gazetą, która najczęściej podejmowała tematykę stolic regionów w kontekście ekonomicznym był „Puls Biznesu” oraz „Parkiet”.
Ciekawe rezultaty dało podobne zestawienie dotyczące branży motoryzacyjnej. Monopol stolicy na pierwsze miejsce w podobnych rankingach zdecydowanie przełamał Poznań. Aż 1,71% publikacji na jego temat pojawiło się w prasie motoryzacyjnej. To o 15% więcej, niż w przypadku Warszawy i Katowic. Duża część spośród artykułów lidera dotyczyła największej firmy w tym mieście – Volkswagena. Najmniej prasa branżowa interesowała się Gorzowem, Białymstokiem oraz Toruniem.
Źródło: PRESS-SERVICE Monitoring Mediów