Ponad połowa Polaków wymienia bieżące wydatki, rachunki i opłaty jako największe wyzwanie finansowe tej wiosny – wskazuje raport Santander Consumer Banku „Polaków Portfel Własny: Wiosenne wyzwania 2023”. Wśród popularnych odpowiedzi znalazły się także remont mieszkania lub domu oraz wyjazd swój lub dziecka. Respondentów w badaniu Santander Consumer Banku zapytano również o to, w jaki sposób zamierzają pokryć wiosenne wyzwania finansowe. Jak się okazuje, większość sięgnie w tym celu po bieżące dochody (72 proc.), a 32 proc. po oszczędności. Co ósmy ankietowany wspomoże się produktem bankowym.
Wrocław, 11 kwietnia 2023 r. Bieżące wydatki, z naciskiem na rachunki i opłaty, dają się nam we znaki, o czym świadczą wyniki najnowszego badania Santander Consumer Banku „Polaków Portfel Własny: Wiosenne wyzwania 2023”. Aż 58 proc. ankietowanych wymieniło tę pozycję jako najcięższą dla domowego budżetu na nową porę roku. Najczęściej wskazywały tę odpowiedź kobiety (70 proc. w porównaniu do 46 proc. w grupie mężczyzn), co może mieć źródło w różnicy w zarobkach. Często wybierali ją również seniorzy powyżej 60 lat (65 proc.), 40-49 latkowie (60 proc.) i osoby przed 30 rokiem życia (59 proc.). Na drugim miejscu wśród wskazań ogółu ankietowanych znalazł się remont domu lub mieszkania (25 proc.), bardzo popularny o tej porze roku. Tę odpowiedź najczęściej wskazywali 30-latkowie (35 proc.) oraz mieszkańcy wsi (31 proc.).
Co szósty ankietowany przewidywał z kolei, że wyzwaniem dla niego będzie przygotowanie do świąt wielkanocnych (18 proc.), na co może mieć wpływ drożejące jedzenie. Głównie byli to mieszkańcy małych miast do 50 tys. osób (28 proc.). Niżej znalazło się sfinansowanie wycieczki/wyjazdu własnego lub dziecka (16 proc.). Odpowiedź tę wybierali najczęściej 18-29 latkowie (40 proc.) i mieszkańcy wsi (22 proc.).
– W tegorocznym wiosennym badaniu widać różnice w porównaniu z wynikami z zeszłego roku – komentuje Renata Wrzaskowska, Ekspert ds. Projektów Marketingowych z Departamentu Sprzedaży i Relacji z Klientami Biznesowymi z Santander Consumer Banku. – Chociaż do popularnych wyzwań finansowych o tej porze roku nadal należą remont domu lub mieszkania, to da się zauważyć, że była to rzadziej wskazywana odpowiedź (25 proc. w zestawieniu z 33 proc. w 2022 roku). W porównaniu z zeszłym rokiem spadł również odsetek ankietowanych, który wybierał zorganizowanie wyjazdu własnego lub dziecka (16 proc. vs 24 proc.). Wzrosła za to liczba badanych, która za duże wiosenne wyzwanie uznała przygotowanie do świąt wielkanocnych (18 proc. w porównaniu do 13 proc. w ubiegłorocznym badaniu). Może to być spowodowane podwyżkami kosztów życia, które zmieniają naszą perspektywę na to, co nadwyręży nasze portfele w najbliższym czasie.
Wiosenne wydatki pokryjemy z bieżących dochodów
W tym roku aż 72 proc. przeznaczy bieżące dochody na sfinansowanie wiosennych wyzwań. W dalszej kolejności badani odpowiadali, że pokryją je z oszczędności (32 proc.). Co siódmy sięgnie w tym celu po środki z dodatkowej pracy, premii lub trzynastki (15 proc.). Ponadto co ósmy wspomoże się produktem bankowym (13 proc.).
– Finansowanie zewnętrzne może okazać się bardzo pomocne przy realizacji wiosennych planów – komentuje Renata Wrzaskowska z Santander Consumer Banku. – W nowoczesnej ofercie bankowej jest wiele produktów, które łatwo dopasować do swoich potrzeb i możliwości. Znanym i lubianym rozwiązaniem są zakupy na raty dostępne zarówno stacjonarnie, jak i przez internet. A skoro już mowa o e-zakupach, to warto zapoznać się również z kredytem celowym, który pozwala na sfinansowanie wybranych produktów na kwotę od 100 zł do nawet 50 tys. zł w ramach zamówienia realizowanego w kilku e-sklepach. Oba produkty – kredyty ratalne, jak i celowe – są bardzo popularne wśród klientów Santander Consumer Banku. Wachlarz dostępnych sposobów finansowania jest jednak szerszy i obejmuje także takie rozwiązania jak karta ratalna, równoratka czy inne kredyty gotówkowe. Klienci otrzymują więc spory wybór i mogą wybrać finansowanie, które najlepiej odpowiada ich sytuacji.
Jak wynika z badania Santander Consumer Banku, po kredyt gotówkowy Polacy byliby skłonni sięgnąć najczęściej przy realizacji wiosennego remontu domu lub mieszkania (29 proc.). W następnej kolejności byłyby to inwestycja w samochód w formie naprawy lub zakupu nowego pojazdu (16 proc.) oraz zakup wyposażenia np. sprzętu RTV/AGD, wymiana mebli (11 proc.).
Badanie zostało zrealizowane na zlecenie Santander Consumer Banku – banku od kredytów metodą telefonicznych, standaryzowanych wywiadów kwestionariuszowych wspomaganych komputerowo (CATI), przeprowadzonych przez Instytut Badań Rynkowych i Społecznych (IBRiS) w marcu 2023 r. W badaniu wzięła udział reprezentatywna grupa dorosłych Polaków. Próba n = 1001.
Źródło: Santander Consumer Bank