W tym roku, po raz pierwszy na tak duża skalę Światowy Dzień Oszczędzania będzie obchodzony również w Polsce – będzie to kulminacyjny moment akcji społecznej „Tydzień dla oszczędzania”, której organizatorem jest Fundacja Kronenberga przy Citi Handlowy i Fundacja Think! Patronat nad tą inicjatywą objęła Komisja Nadzoru Finansowego. Wokół projektu powstała szeroka koalicja osób i instytucji, w którą włączyły się media, kuratoria, ośrodki doskonalenia nauczycieli i organizacje pozarządowe.
25 października w Polsce wystartowała ogólnopolska akcja społeczna „Tydzień dla oszczędzania”. Jej celem jest promowanie nawyku oszczędzania oraz efektywnego wykorzystania własnych zasobów finansowych. W kilkudziesięciu mediach ogólnopolskich i regionalnych oraz w Internecie pojawiały się programy edukacyjne kształtujące umiejętności aktywnego oszczędzania. W 270 szkołach gimnazjalnych i ponadgimnazjalnych, w których uczy się około 135 tysięcy uczniów, zostały zorganizowane polskie obchody Światowego Dnia Oszczędzania (lista zgłoszonych szkół znajduje się na stronie internetowej akcji http://tdo.interia.pl).
W środę 31 października czyli w Światowy Dzień Oszczędzania następuje kulminacyjny moment akcji edukacyjnej w mediach oraz w szkołach. Uczniowie i ich nauczyciele sami zadecydowali, w jaki sposób będą mówić o oszczędzaniu. Liczył się każdy pomysł. Mogły to być na przykład specjalne zajęcia, happeningi, gry na terenie szkoły i w jej otoczeniu, warsztaty z udziałem specjalistów z rynku finansowego. Łącząc edukację z zabawą organizatorzy akcji chcieli przekazać młodzieży wiedzę, dlaczego warto i w jaki sposób można efektywnie oszczędzać wykorzystując odłożone zasoby finansowe. Poprzez konkurs dla uczniów na esej „Dlaczego warto oszczędzać?” chcieli zachęcić młodych ludzi do analizy potencjalnych korzyści i zwrócić uwagę na umiejętności, które w dorosłym życiu decydują o sukcesie finansowym.
„Chcemy pokazać, w jaki sposób można zadbać, aby odłożone przez nas pieniądze procentowały i przynosiły wymierną korzyść oszczędzającym, uczyły życiowej zaradności” – mówi Sławomir S. Sikora, Prezes Citi Handlowy, przy którym działa Fundacja Kronenberga, będąca wiodącym organizatorem Tygodnia dla Oszczędzania. „Zależy nam na nowoczesnej edukacji finansowej. Nie chcemy promować odkładania pieniędzy do skarpetki, pod domowy materac, czy na nie oprocentowaną książeczkę oszczędnościową. Takie sposoby mają istotny mankament – odłożone środki nie pracują na oszczędzających i nie pomnażają ich majątku, a pieniądze tracą na wartości z powodu inflacji.”
W akcję społeczną „Tydzień dla oszczędzania” zaangażowała się również Komisja Nadzoru Finansowego, której jednym z zadań jest edukacja finansowa polskiego społeczeństwa. „Tematyka finansów osobistych praktycznie nie jest obecna w programie nauczania na poziomie gimnazjum i szkół ponadgimnazjalnych. Młody człowiek uczy się więc finansów na swoich błędach lub polega na wiedzy innych osób – rodziców, znajomych, rzadziej ekspertów rynku finansowego.” – uważa Stanisław Kluza, Przewodniczący Komisji Nadzoru Finansowego. „Dlatego takie akcje edukacyjne jak na przykład Tydzień dla Oszczędzania, zwłaszcza jeśli włączają do współpracy szkoły, uczniów i media, są ważne dla podnoszenia świadomości finansowej polskiego społeczeństwa.”
Szkoły, które zorganizowały najciekawsze obchody Światowego Dnia Oszczędzania w Polsce mogą liczyć na nagrody pieniężne (I nagroda 10.000 zł, dwie po 7500 zł, dwie po 5000 zł). Uczestnicy konkursu na esej „Dlaczego warto oszczędzać?” również liczą na nagrody pieniężne – za pierwsze miejsce 3000 zł, za drugie i trzecie po 2000 zł, a za czwarte i piąte po 1000 zł. Ze względu na duże zainteresowanie rozstrzygnięcie konkursów nastąpi w ciągu miesiąca.