Jak podaje „Gazeta Bankowa” autorzy raportu twierdzą, że banki regionalne mają przed sobą świetlaną przyszłość. Ograniczenie grupy klientów do lokalnej bazy daje im przewagę nad konkurentami w postaci banków globalnych. Finance Trainer wierzy, że banki regionalne mogą na tej podstawie rosnąć w siłę, przezwyciężając niedobór wysoko wyspecjalizowanych technologii i nieproporcjonalnie wysokie koszty związane z IT. Raport odpowiada na pytanie, który z banków regionalnych odnosi największe sukcesy w zarządzaniu aktywami, wielkości osiąganych zysków z inwestycji czy zwrocie z kapitału ROE.
Finance Trainer porównuje banki regionalne Europy Zachodniej i nowych państw członków UE między innymi pod względem wielkości zwrotu z kapitału ROE. Autorzy raportu zauważyli, że włoskie i luksemburskie banki osiągają znacznie wyższy zwrot z kapitału ROE aniżeli niemieckie i szwajcarskie. Sukces banków włoskich tłumaczą relatywnie wyższymi w porównaniu do niemieckich marżami i prowizjami. Z drugiej strony, nie należy lekceważyć wielu powtarzających się umorzeń niespłaconych kredytów i rosnących kosztów stałych włoskich banków. W Niemczech obserwuje się ostrą rywalizację pomiędzy bankami regionalnymi a globalnymi i dlatego właśnie marże i prowizje są tam niższe.
Przegląd banków nowej Europy pod tym samym kątem również pokazuje duże zróżnicowanie w poziomie ROE. Na ostatnim miejscu w klasyfikacji znalazła się Polska. Wyjątkowo wysoki udział niespłacanych kredytów zmusił legislatorów do powtórzenia reform sektora bankowego, co zmniejszyło uciążliwość tego zjawiska, ale nie rozwiązało problemu. Innym ciężarem dla polskich banków regionalnych jest niski poziom rozwoju gospodarki – pisze „Gazeta Bankowa”.
Raport Finance Trainer porównywał również banki pod względem całkowitego dochodu w relacji do poziomu ryzyka. Dzięki zastosowaniu wskaźnika RORAC do poziomu zakładanego ryzyka i alokacji kapitałów możliwe stało się porównanie banków bez względu na ich strategię inwestycyjną. Wszystkie banki regionalne mogą polegać na ogólnej bazie klientów w ich regionie i realizować zyski w dużej mierze poprzez zarządzanie kapitałem własnym i klientów (jak to widać na przykładzie OTP Bank czy Banque Generale du Luxembourg) oraz działalność kredytową (np. Credito Emiliano).
„Gazeta Bankowa” pisze, że podstawowymi aktywami banków regionalnych są klienci, a ich receptą na sukces jest nastawienie się zarówno na klientów korporacyjnych, jak i detalicznych, czego często brakuje bankom globalnym.