PRNews.pl - banki, karty, konta oraz marketing i public relations

Najświeższe informacje z PRNews.pl w Twojej skrzynce!

Codziennie aktualne wiadomości ze świata finansów.

Zapisz się na nasz Newsletter ​i bądź na bieżąco z nowościami z branży!

  • Raporty
  • Instytucje
    • Aion Bank
    • Alior Bank
    • Bank BPS
    • Bank Millennium
    • Bank Ochrony Środowiska
    • Bank Pekao SA
    • Bank Pocztowy
    • Banki spółdzielcze
    • BGK
    • Biuro Informacji Kredytowej
    • BNP Paribas
    • Citi Handlowy
    • Compensa
    • Credit Agricole
    • Deutsche Bank
    • DNB
    • EuropAssistance
    • ING Bank Śląski
    • KIR
    • Klarna
    • Link4
    • Mastercard
    • mBank
    • Mondial Assistance
    • mPay
    • Nationale-Nederlanden
    • Nest Bank
    • PKO BP
    • PKO Leasing
    • Plus Bank
    • PolCard from Fiserv
    • Polski Standard Płatności
    • Pru
    • PZU
    • Revolut
    • Santander Bank Polska
    • Santander Consumer Bank
    • SGB
    • Standard Chartered Polska
    • Toyota Bank Polska
    • UniCredit
    • VeloBank
  • Produkty
    • Bankowość internetowa
    • Bankowość mobilna
    • Oszczędzanie
    • Bezpieczeństwo
    • Karty
    • Kredyty
    • Konta
    • Płatności mobilne
    • Ubezpieczenia
  • Analizy
  • Kariera w finansach
  • Szkolenia
  • Forum
  • Newsletter
PRNews.plNasz gośćTomasz Wejcman: gotówka w odwrocie, smartfony w natarciu

Tomasz Wejcman: gotówka w odwrocie, smartfony w natarciu

Nasz gość 26.04.2012 (08:23)
Bankowość mobilna

Płatności bezgotówkowe to obszar, w którym szczególnie widoczne jest technologiczne przyspieszenie. Płatności zbliżeniowe, mobilne, nowe możliwości pojawiające się wraz ze standardem EMV – wszystko to sprawia, że spore zmiany przeżywa również rynek terminali płatniczych. O wyzwaniach związanych z ewolucją technologii w płatnościach rozmawiamy z  Tomaszem Wejcmanem, Country Managerem w firmie VeriFone Poland.

Jak zmienił się rynek terminali POS w ostatnich latach? Jakie były główne zmiany technologiczne i rynkowe?

Na rynku terminali POS w ostatnich latach zaszło kilka istotnych zmian.

Po pierwsze: wzrósł stopień penetracji rynku przez terminale POS i znacząco wzrosło użytkowanie kart płatniczych w tych segmentach rynku, które w przeszłości zdominowane były przez płatności gotówkowe – takich jak: mały biznes, taksówki, transport publiczny, bazary itp.

Po drugie: stopień zintegrowania terminali POS ze smartfonami, tabletami oraz palmtopami w segmentach handlowym i transportowym. Technologia umożliwia taką integrację, a dzięki niej urządzenia takie jak smartfony, tablety czy PDA mogą stać się urządzeniami do wykonywania i przyjmowania płatności elektronicznych. Dla przykładu: w środowisku handlowym takie rozwiązanie umożliwia obsłudze sklepowej wyjście zza lady i obsługiwanie klientów na terenie całego sklepu – a co za tym idzie: bardziej kompleksową obsługę. Z kolei w branży transportu publicznego mobilne urządzenia, takie jak np. bazujące na iPod Touch rozwiązanie VeriFone PAYware Mobile Enterprise, pozwalają na mobilną sprzedaż i kasowanie biletów. PAYware jest stosowany m.in. przez linie kolejowe Westbahn w Austrii: obsługa pociągów za pomocą tego urządzenia sprzedaje i kasuje elektroniczne bilety.

Po trzecie: zmienia się podejście do bezpieczeństwa. Coraz ważniejsze jest bezpieczeństwo transakcji bezgotówkowych i coraz większą wagę przywiązujemy do zabezpieczeń urządzeń POS. Rosnąca popularność kart czipowych oraz wymagających kodu PIN to tylko jeden z przykładów. Kolejnym jest wprowadzanie pełnego kodowania transakcji w celu zabezpieczenia danych posiadacza karty tak, aby nie dostały się w niepowołane ręce.

Kolejną zmianą jest wejście kart zbliżeniowych dla transakcji o niewielkiej wartości, np. za transport publiczny czy w restauracja typu fast-food. Ostatnio obserwujemy także pojawienie się płatności za pomocą telefonu komórkowego – w technologii NFC.

Jak rozwój urządzeń mobilnych i usług takich jak Square (US), iZettle (Szwecja) może zmienić rynek, na którym działa VeriFone? Czy w Polsce takie rozwiązania mają szansę się przyjąć? Czy Verifone myśli o stworzeniu własnego produktu takiego jak Square?

Podane produkty i urządzenia są adresowane przede wszystkim do bardzo drobnych przedsiębiorców, którzy do tej pory nie akceptowali płatności elektronicznych, jedynie gotówkę. Są one dedykowane dla segmentów rynku, które w znacznym stopniu zostały przeoczone przez tradycyjnych graczy z branży płatności elektronicznych lub które nie były postrzegane jako przynoszące wystarczająco duże dochody. Usługi takie jak Square czy iZettle przyczyniły się do zwiększenia liczby przedsiębiorców przyjmujących płatności elektroniczne, jednak nie odebrały udziałów w rynku tradycyjnym graczom w tej branży. Nie wpłynęły na rynek, na którym działa VeriFone, ponieważ działamy w innych segmentach rynku.

Usługi, o których Pan wspomina (Square czy iZettle), w dzisiejszej postaci nie w pełni spełniają wymogów bezpieczeństwa określonych dla Europy przez stowarzyszenia kart płatniczych, takich jak Visa i MasterCard. Przykładowo: systemy te nie obsługują numeru PIN, niektóre nie obsługują kart czipowych, a niektóre przesyłają dane karty płatniczej w postaci niezaszyfrowanej, co czyni taką płatność podatną na oszustwa. W Polsce, gdzie konsumenci są przyzwyczajeni do płatności kartami wymagającymi kodu PIN oraz kartami czipowymi, rozwiązania te musiałyby najpierw być poddane pracom nad wzmocnieniem funkcji bezpieczeństwa.

Jakie Pana zdaniem są przyczyny dynamicznego rozwoju płatności zbliżeniowych w Polsce? Czy od strony technologii są jeszcze możliwości przyspieszenia procesu płatności w punktach handlowych?

Dominującym trendem na rynku płatności są technologie: zbliżeniowa oraz NFC. Obie te formy płacenia wymagają strony akceptującej w punktach sprzedaży. W związku z tym potencjał rozwoju płatności w punktach sprzedaży jest ogromny: płatności mogą przebiegać szybciej i na różne sposoby – zarówno kartami płatniczymi, zbliżeniowymi, jak i telefonami komórkowymi czy aplikacjami w smartfonie lub PDA.

Czy płatności zbliżeniowe są bezpieczne? W którą stronę będą ewoluować technologie bezstykowe?

Katy zbliżeniowe wydawane przez instytucje zrzeszone w stowarzyszeniach kart płatniczych oraz innych dostawców (takich jak np. firmy z branży transportu publicznego) są bardzo bezpieczne. Przewidujemy, że w przyszłości karty zbliżeniowe będą ewoluować od obecnej, fizycznej postaci, do wersji elektronicznej, znajdującej się w naszych telefonach komórkowych wykorzystujących technologię NFC.

W dziedzinie płatności mobilnych wiele się ostatnio dzieje – który model Pana zdaniem zwycięży? Czy m-płatności mobilne będą substytutem płatności kartowych czy też może będziemy świadkami symbiozy (jak np. w Google Wallet)?

Nasz e-portfel będzie zawierał to samo, co dzisiaj nosimy w normalnym portfelu. Będą to oczywiście karty płatnicze, ale nie tylko: także kupony rabatowe, karty członkowskie różnych programów lojalnościowych, bilety komunikacji publicznej oraz inne funkcje. W punktach sprzedaży konsumenci nadal będą używać różnego rodzaju kart i form płatności, tak jak ma to miejsce dzisiaj. Przykładowo: będą mogli wykorzystać kupon rabatowy, by dostać zniżkę, oraz zapłacić rachunki kartą płatniczą. Tradycyjny portfel i e-portfel w telefonie komórkowym będą używane równolegle przez długi czas. Część konsumentów będzie wolała korzystać z fizycznych kart płatniczych, podczas gdy pozostali za wygodniejsze uznają umieszczenie wszystkich kart w telefonie komórkowym.

NFC – jak widzi Pan potencjał tej technologii? Gdzie może znaleźć zastosowanie poza płatnościami i czy macie Państwo w zanadrzu jakieś innowacje z tym związane?

Potencjał NFC jest bardzo duży ze względu na wygodę, którą ta technologia daje konsumentom oraz liczne nowe możliwości, które daje handlowcom.

Dla konsumentów NFC oznacza możliwość umieszczenia kart płatniczych, lojalnościowych, kuponów rabatowych oraz innych kart i papierów, które obecnie noszą w portfelach, w jednym, elektronicznym „miejscu”. Nie trzeba już będzie drukować kuponów rabatowych, wycinać ich z gazet i pamiętać, by zabrać je ze sobą idąc na zakupy. Zamiast tego, by otrzymać elektroniczny rabat, konsument będzie musiał jedynie przytknąć swój telefon komórkowy w określonym miejscu w sklepie, przejść obok reklamy na ulicy lub znaleźć się w pobliżu sklepu aktualnie oferującego zniżkę.

Z kolei handlowcom NFC oferuje nowe, ekscytujące sposoby dotarcia do potencjalnych klientów. Handlowcy będą mogli wprowadzić targetowane oferty dla klientów, wspierające stosowane dzisiaj działania reklamowe oraz tworzyć oferty dedykowane konkretnym klientom, np. przebywającym aktualnie w sklepie. Przykładowo: handlowiec może wysłać elektroniczne kupony rabatowe do klientów będących członkami programu lojalnościowego danej sieci w wybrany przez nich sposób: bezpośrednio na ich telefony komórkowe, bądź też klienci mogą odebrać kupony podczas wizyty w sklepie, poprzez przytknięcie telefonu komórkowego do plakatu promocyjnego. Promocje mogą zmieniać się w zależności od pory dnia, lokalizacji sklepu lub innych parametrów.

Jak ocenia Pan możliwość tworzenia nowych systemów płatności POS (w świecie „fizycznym”)? Przykładem mogą być ostatnie działania firmy PayPal. Czy jest tu miejsce na wasze produkty?

PayPal jest silną marką w świecie e-commerce, która dodatkowo poszerza swój zasięg o nowe segmenty. VeriFone może ułatwiać PayPal przeprowadzania transakcji za pomocą naszych terminali, tak jak ma to miejsce w przypadku innych, alternatywnych form płatności. Rozwój NFC z pewnością stworzy większe możliwości wejścia PayPala, oraz – być może – innych graczy, do segmentu płatności w punktach sprzedaży.

Dziękuję za rozmowę.

Rozmawiał: Michał Kisiel, Bankier.pl

Źródło: PR News

michał kisiel nasz gość nfc paypal płatności mobilne 2012-04-26
Redakcja PRNews.pl
Tagi: michał kisiel nasz gość nfc paypal płatności mobilne

Sprawdź także:

a 0 UniCredit wywraca stolik. Wszystkie najważniejsze usługi za darmo i bez "gwiazdek"
15.11.2025 (07:05) – informacja prasowa

UniCredit wywraca stolik. Wszystkie najważniejsze usługi za darmo i bez "gwiazdek"

W Polsce, pod europejską marką UniCredit, rozpoczął działalność nowy bank łączący szybkość i atrakcyjność fintechu …

a 0 Prawie 90% księgowych rozszerza obowiązkowe OC. Pierwsza polska mapa ubezpieczeń dla branży księgowej
14.11.2025 (03:40) – informacja prasowa

Prawie 90% księgowych rozszerza obowiązkowe OC. Pierwsza polska mapa ubezpieczeń dla branży księgowej

Aż 87% księgowych w Polsce rozszerza obowiązkowe ubezpieczenie OC zawodowe ponad ustawowe minimum – wynika z …

a 0 Santander Bank Polska z EFFIE AWARDS 2025 za kampanię MSP
14.11.2025 (03:39) – informacja prasowa

Santander Bank Polska z EFFIE AWARDS 2025 za kampanię MSP

Statuetka trafiła do banku za kampanię dla przedsiębiorców „Konto firmowe za 0 zł na zawsze” wspartą cyklem „O …

a 0 Bank Pekao będzie współpracował z BGK na krajowym i zagranicznym rynku obligacji
14.11.2025 (03:30) – informacja prasowa

Bank Pekao będzie współpracował z BGK na krajowym i zagranicznym rynku obligacji

Bank Gospodarstwa Krajowego (BGK) podpisał z Bankiem Pekao SA umowę o współpracy przy emisjach obligacji BGK. …

a 0 „Świętuj po swojemu” - nowa kampania Twisto, dodatkowe zniżki na zakupy ratalne
14.11.2025 (03:28) – informacja prasowa

„Świętuj po swojemu” - nowa kampania Twisto, dodatkowe zniżki na zakupy ratalne

Twisto startuje ze świąteczną kampanią „Świętuj po swojemu”, w ramach której przyznaje dodatkowe zniżki na zakupy …

a 0 Uniqa ponownie sponsorem strategicznym biegu z misją “Biegiem Pomagam”
14.11.2025 (03:22) – informacja prasowa

Uniqa ponownie sponsorem strategicznym biegu z misją “Biegiem Pomagam”

W Mikołajki, 6 grudnia, odbędzie się czwarta edycja „Biegiem Pomagam” – biegu pomocników Św. Mikołaja. UNIQA w …

PRNews.pl

Zobacz również

Unicredit robi porządki po Aionie. „Wypowiedzieli mi umowę!”

Unicredit robi porządki po Aionie. „Wypowiedzieli mi umowę!”

Czytelnik skarży się na wypowiedzenie umowy przez…

Alior przekonuje, że należy wam się 1000 zł. Rusza nowa promocja

Alior przekonuje, że należy wam się 1000 zł. Rusza nowa promocja

Alior Bank rozpoczął nową promocję kont osobistych…

Wyciek danych z 9000 sklepów, rozważcie zastrzeżenie PESEL-u

Wyciek danych z 9000 sklepów, rozważcie zastrzeżenie PESEL-u

Doszło do wycieku danych z platformy sky-shop.pl,…

Odbierz paczkę i weź kredyt. InPost instaluje Paczkomaty w placówkach BNP Paribas

Odbierz paczkę i weź kredyt. InPost instaluje Paczkomaty w placówkach BNP Paribas

InPost rozpoczyna instalację paczkomatów w placówkach Banku…

Openbank zastąpi kolejną markę w Polsce. Zmiana dla 1,5 mln klientów

Openbank zastąpi kolejną markę w Polsce. Zmiana dla 1,5 mln klientów

Szykuje się kolejny rebranding na Polskim rynku.…

Who is who

Bohdan Białorucki

Bohdan Białorucki

Rzecznik prasowy, Grupa Aviva w Polsce Bohdan…

Artur Newecki

Artur Newecki

PR Manager, Getin Noble Bank Artur Newecki…

Iwona Drabot

Iwona Drabot

Właścicielka PR Boutique, niezależny doradca PR, wcześniej…

O tym mówią bankowcy

Ostatnie komentarze

avatar komentującego

Avo Men:

Bla bla … spadek Klientów Indywidualnych pominięty … …

niedz., 9 lis 2025 (22:50) • 696 mln zł zysku netto Grupy Kapitałowej BNP Paribas Bank Polska w III kw. 2025 r.

avatar komentującego

Maciej Kusznierewicz:

Cel inflacyjny RPP mieści się w przedziale 1,5-3,5 proc. (a nie 1-3 proc., …

czw., 9 paź 2025 (11:32) • Kredyty miały być tańsze od listopada, będą już teraz. Stopy procentowe w dół [komentarz]

avatar komentującego

PRNews_pl:

Przecież na PRNews.pl (co sama nazwa serwisu wskazuje) od jakichś 25 lat publikuję …

pt., 12 wrz 2025 (06:12) • Rzecznik generalny TSUE: WIBOR zgodny z prawem

avatar komentującego

Bart Ikswe:

No profesjonalna i rzetelna opinia...przedrukowana od Związku Banków Polskich 🤯 na dole artykułu …

pt., 12 wrz 2025 (06:07) • Rzecznik generalny TSUE: WIBOR zgodny z prawem

avatar komentującego

Maciej Zamysloski:

Ciekawi mnie, czy Ci młodzi ludzie pamiętają o odprowadzaniu podatków od inwestycji na …

wt., 9 wrz 2025 (10:32) • Revolut Money Report: młodzi Polacy wolą inwestować w akcje, niż preferowane przez starsze pokolenia nieruchomości

  • SMART Bankier
  • Kredyt konsolidacyjny
  • Pożyczki na raty
  • Konto firmowe
  • Kurs inwestowania
  • Kalkulator brutto netto
  • Kalkulator kredytu gotówkowego
  • Kalkulator zdolności kredytowej
  • Rozlicz najem w PIT-28
  • pit 37 online na pit.pl
  • Rozliczenie pit
  • Program pit
  • Pit 11
  • Promocje bankowe
  • Promocje Pekao S.A.
  • Promocje BNP Paribas
  • Promocje Citi Handlowy
  • Promocje Alior Bank
  • Promocje Santander Bank
  • Promocje PKO BP
  • Promocje Millenium
  • Promocje ING Bank Śląski
  • Promocje mBank
  • Promocje Velobank
  • Promocje Nest Bank
  • O nas
  • Kontakt
  • Reklama
  • Newsletter
  • Prześlij informację
  • RSS
  • zgarnijpremie.pl
Bonnier Business Polska Bankier.pl – Portal Finansowy – Rynki, Twoje finanse, Biznes PIT.pl -Podatki dla małych firm i osób fizycznych, rozliczenia roczne Systempartnerski.pl - system afiliacyjny Bankier.pl PRNews.pl - banki, karty, konta oraz marketing i public relations Mambiznes.pl - Pomysł na biznes, Własna firma, Biznes plan Dyskusja.biz - Blogi o biznesie, artykuły biznesowe Puls Biznesu pb.pl - rynek, akcje, spółka, przedsiębiorca, budżet Pulsmedycyny.pl - Portal lekarzy i pracowników służby zdrowia Pulsfarmacji.pl - Portal aptekarzy, techników i pracowników sektora farmaceutycznego
© 2008 − 2025 PRNews.pl. Korzystanie z portalu oznacza akceptację regulaminu. Informacja o cookies. Polityka prywatności

Bezpłatny newsletter PRNews.pl

  • PRNews.pl to najbardziej opiniotwórczy serwis w branży bankowej. Przekonaj się dlaczego!
  • Codziennie rano otrzymasz skrót najważniejszych informacji ze świata finansów
  • Dzięki temu będziesz zawsze wiedział o nowych produktach, promocjach i usługach bankowych, ubezpieczeniowych i inwestycyjnych
  • Aktualne wiadomości z prasy i z samych instytucji finansowych - zupełnie bezpłatnie, wprost na twoją skrzynkę mailową
Zapisz się na newsletter:

Dołącz już dziś do niemal 38 tys. odbiorców