PRNews.pl - banki, karty, konta oraz marketing i public relations

Najświeższe informacje z PRNews.pl w Twojej skrzynce!

Codziennie aktualne wiadomości ze świata finansów.

Zapisz się na nasz Newsletter ​i bądź na bieżąco z nowościami z branży!

  • Raporty
  • Instytucje
    • Aion Bank
    • Alior Bank
    • Bank BPS
    • Bank Millennium
    • Bank Ochrony Środowiska
    • Bank Pekao SA
    • Bank Pocztowy
    • Banki spółdzielcze
    • BGK
    • Biuro Informacji Kredytowej
    • BNP Paribas
    • Citi Handlowy
    • Compensa
    • Credit Agricole
    • Deutsche Bank
    • DNB
    • EuropAssistance
    • ING Bank Śląski
    • KIR
    • Klarna
    • Link4
    • Mastercard
    • mBank
    • Mondial Assistance
    • mPay
    • Nationale-Nederlanden
    • Nest Bank
    • PKO BP
    • PKO Leasing
    • Plus Bank
    • PolCard from Fiserv
    • Polski Standard Płatności
    • Pru
    • PZU
    • Raiffeisen Digital Bank
    • Revolut
    • Santander Bank Polska
    • Santander Consumer Bank
    • SGB
    • Standard Chartered Polska
    • Toyota Bank Polska
    • Trade Republic
    • UniCredit
    • VeloBank
    • Visa
    • Volkswagen Bank Oddział Polska
    • Warta
    • Zen.com
  • Produkty
    • Bankowość internetowa
    • Bankowość mobilna
    • Oszczędzanie
    • Bezpieczeństwo
    • Karty
    • Kredyty
    • Konta
    • Płatności mobilne
    • Ubezpieczenia
  • Analizy
  • Kariera w finansach
  • Szkolenia
  • Forum
  • Newsletter
PRNews.plWiadomościMarketing i PRTylko dla orłów – lekcje biznesowe od Southwest Airlines

Tylko dla orłów – lekcje biznesowe od Southwest Airlines

Marketing i PR 04.12.2009 (10:53) artykuł nadesłany

Szukasz sposobów na skuteczny rozwój swojego biznesu? Jeden z najbardziej błyskotliwych sukcesów ostatnich dziesięcioleci to historia linii lotniczych Southwest Airlines. Przyjrzyj się trzem bardzo skutecznym posunięciom rynkowym, które doprowadziły do podbicia trudnego, amerykańskiego rynku – i zobacz, jakie „lekcje” z tych działań mogą zastosować polskie firmy, niekoniecznie z branży lotniczej.

1.
Bardzo staranny dobór lokalizacji. Ambicją Southwest NIE jest obsługa WSZYSTKICH amerykańskich lotnisk. Kryteria wyboru portów lotniczych były proste: obecność na mało zatłoczonych lotniskach (a więc umożliwiających starty i lądowania bez opóźnień), znajdujących się blisko dużych kompleksów miejskich.
Southwest z reguły spotykał się z bardzo przychylnym przyjęciem ze strony dyrekcji mniejszych, podmiejskich portów lotniczych, a także lokalnych społeczności. Kilkakrotnie udawało się uruchomić koalicję, złożoną z lokalnych władz, dyrekcji portu lotniczego oraz Southwest Airlines, która doprowadzała do wymuszenia zapewnienia lepszej infrastruktury – w szczególności zapewnienia szybkiego, wygodnego transportu z centrum metropolii na lotnisko.

2.
Uruchomienie wojny cenowej przy zapewnieniu rewelacyjnego poziomu usług. Wojna cenowa doprowadza do obniżenia cen średnio o około 20-40 %, przyciągając wielu nowych podróżnych do tych lotnisk (średni wzrost liczby pasażerów w ciągu dwóch lat od wejścia Southwest na teren danego portu lotniczego to 50 %!). To zjawisko doczekało się nawet swojej nazwy (Southwest Effect). Efekt ten polega na tym, że jeżeli na jakikolwiek rynek (nie tylko lotniczy) wchodzi agresywny i innowacyjny dostawca usług, popyt na usługi i produkty na tym rynku może nawet wzrosnąć kilkakrotnie. Southwest zasłynął z obsesyjnego, ustawicznego kontrolowania cen proponowanych przez konkurentów – tak, aby w każdej minucie ceny były atrakcyjniejsze od cen konkurencji (przynajmniej o 10 %, a w przypadku rezerwacji dokonywanych z kilkutygodniowym wyprzedzeniem – nawet o 30 %). Co ważne, równolegle do obniżania cen, Southwest wypracował wręcz żołnierskie procedury dotyczące standardów obsługi Klienta. Na przykład, na początku działalności rekrutował wyłącznie długonogie, błyskotliwe stewardessy, które oprócz urody miały niebanalną osobowość – jak to określił jeden z Klientów, były „pyskate w przyjazny sposób”.

3.
Wysoki wolumen, płynne świadczenie usług. Niskie ceny stosowane przez Southwest nie oznaczały, że firma musiała dopłacać do swoich usług. Ceny były skalkulowane w ten sposób, aby przy bardzo wysokim „obłożeniu” lotu oraz płynnych, nieopóźnionych lotach, firma wychodziła na swoje. Southwest Airlines od zawsze koncentrował się na błyskawicznym przygotowaniu samolotu do powtórnego lotu – mistrzowskie ekipy personelu naziemnego były w stanie wyprawić samolot w kolejny lot już po 15 minutach od wylądowania.

W jaki sposób można inspirować się dokonaniami Southwest Airlines? Oto kilka przykładów – rzeczywistych i hipotetycznych:

 

  • Na warszawskim Tarchominie (wielka, wciąż rozbudowująca się stołeczna „sypialnia”) funkcjonują taksówkarze, którzy wyspecjalizowali się w transporcie Klientów z Tarchomina do centrum miasta (i z powrotem). Nie byłoby w tym nic szczególnego, gdyby nie fakt, że swoim Klientom proponują stawki znacznie lepsze, niż średnia warszawska (na poziomie 1,30 zł za kilometr), jednocześnie zdecydowanie premiując Klientów rezerwujących przejazd z dużym wyprzedzeniem. Zdarza się, że np. w piątkowe wieczory, gdy obłożenie tych taksówek jest duże, taksówkarze biorą dwóch, a nawet trzech pasażerów równocześnie – co bardzo obniża opłatę wnoszoną przez poszczególnych pasażerów. Dzieje się to oczywiście za zgodą Klientów. Usługa jest rozwojowa – znajomy taksówkarz w ten sposób wciągnął już do biznesu swojego szwagra i brata. Z tym przykładem jest jednocześnie związany pewien „antyprzykład” – okazuje się, że część tarchomińskich taksówkarzy popala w samochodzie, co skutecznie zniechęca bardziej wymagających Klientów. Gdzie te długonogie, błyskotliwe hostessy z Southwest Airlines?…
  • W stronę „Efektu Southwest” zdecydowanie zmierzają usługi prawnicze. Stworzenie firm oraz portali internetowych świadczących proste porady po stawkach ultrakonkurencyjnych (na poziomie 30-40 % stawek pobieranych przez kancelarie) w przyszłości może sprawić, że nieporównywalnie większy odsetek społeczeństwa będzie korzystał z usług prawniczych, a kancelarie będą musiały zrewidować swoje ceny – przynajmniej w zakresie prostych, powszechnych usług.
  • Znana sieć polskich aptek podąża dokładnie wg modelu opracowanego przez Southwest. Starannie kontroluje tempo swojej ekspansji, wybierając lokale w nowo budowanych blokach na dużych osiedlach, jednocześnie koncentrując się na niedrogich deweloperach. Zakres promocji konsumenckich oraz ceny leków są z reguły znacznie atrakcyjniejsze, niż w innych aptekach. Personel jest rzeczywiście bardzo kompetentny – i chyba dobrze opłacany, bo od lat w tych aptekach można spotkać tych samych magistrów farmacji. To, co różni wspomnianą sieć aptek od Southwest Airlines, to niewystarczająca dbałość o Klienta, a konkretnie o łatwą dostępność usług. Mądra strategia firmy doprowadziła do zjawiska – obecnie rzadko spotykanego – kilkudziesięcioosobowych kolejek Klientów, ustawiających się przed aptekami.

No i na koniec “smaczek”. Na przełomie lat 80-tych i 90-tych Southwest Airlines na potęgę posługiwały się sloganem „Just Plane Smart”. Jak się wkrótce okazało, jedna z mniejszych linii lotniczych (Stevens Aviation) od dawna posługiwała się sloganem „Plane Smart”. Zamiast oddać sprawę do sądu, prezesi obu firm zgodzili się, aby na wielkiej arenie w Dallas w Teksasie wziąć udział w… turnieju zapaśniczym. Przegrany był zobowiązany do zapłaty sporej sumy pieniędzy na organizację charytatywną wskazaną przez zwycięzcę, a co najważniejsze – tracił prawo do spornego sloganu.

Na specjalnie przygotowanych taśmach wideo, pracownicy Southwest Airlines mogli oglądać swojego – już niemłodego – prezesa Herba Kellehera, jak przygotowuje się do walki. Kelleher walkę przegrał, ale Kurt Herwald – prezes Stevens Aviation – błyskawicznie po wygranej walce oznajmił, że zezwala Southwest Airlines na równoległe wykorzystanie sloganu. W rezultacie obie firmy skutecznie posługiwały się hasłem „Just Plane Smart” przez długie lata, a wydarzenie odbiło się ogromnym, pozytywnym echem w całych Stanach Zjednoczonych.

Czekamy na polskich naśladowców…

Źródło: Wymiatacze.pl

marketing public relations 2009-12-04
Redakcja PRNews.pl
Tagi: marketing public relations

Sprawdź także:

a 0 Statystyki systemów rozliczeniowych KIR w listopadzie 2025 r.
06.12.2025 (20:07) – informacja prasowa

Statystyki systemów rozliczeniowych KIR w listopadzie 2025 r.

W listopadzie 2025 r. KIR przetworzył w systemie Elixir 175,24 mln transakcji o łącznej wartości 742,18 mld zł. W …

a 0 PIU: Blisko 40 mld zł wypłaconych odszkodowań i świadczeń po III kwartale 2025 r.
06.12.2025 (20:06) – informacja prasowa

PIU: Blisko 40 mld zł wypłaconych odszkodowań i świadczeń po III kwartale 2025 r.

To o 8,4 proc. więcej niż w analogicznym okresie 2024 r. Systematycznie rośnie zarówno liczba ubezpieczonych, jak i …

a 0 KNF daje zielone światło VeloBankowi na przejęcie części detalicznej Citi Handlowego
06.12.2025 (20:04) – informacja prasowa

KNF daje zielone światło VeloBankowi na przejęcie części detalicznej Citi Handlowego

Komisja Nadzoru Finansowego (KNF) jednogłośnie wyraziła zgodę na przejęcie części detalicznej Citi Handlowego przez …

a 0 Nowe oferty promocyjne ubezpieczeń komunikacyjnych i nieruchomości w Alior Banku
05.12.2025 (04:16) – informacja prasowa

Nowe oferty promocyjne ubezpieczeń komunikacyjnych i nieruchomości w Alior Banku

Alior Bank wprowadza dwie nowe promocje ubezpieczeniowe w ramach współpracy z LINK4. Akcje potrwają do 31 grudnia …

a 0 XV edycja Programu Grantów Lokalnych Banku BNP Paribas – 500 000 zł trafi do organizacji wzmacniających swoje społeczności
05.12.2025 (04:14) – informacja prasowa

XV edycja Programu Grantów Lokalnych Banku BNP Paribas – 500 000 zł trafi do organizacji wzmacniających swoje społeczności

Bank BNP Paribas rusza z piętnastą edycją Programu Grantów Lokalnych – inicjatywy, która od 2011 roku wspiera …

a 0 Revolut udostępnia “Tryb Uliczny”. Ma chronić środki klientów przed atakami złodziei podczas sezonu świątecznego
05.12.2025 (04:09) – informacja prasowa

Revolut udostępnia “Tryb Uliczny”. Ma chronić środki klientów przed atakami złodziei podczas sezonu świątecznego

Revolut udostępnił w krajach EOG i Wielkiej Brytanii (również w Polsce) nową funkcję bezpieczeństwa: “Tryb …

PRNews.pl

Zobacz również

Pracownica oskarża PKO BP o dyskryminację matek. Bank odpowiada: Traktujemy wszystkich równo

Pracownica oskarża PKO BP o dyskryminację matek. Bank odpowiada: Traktujemy wszystkich równo

Do Bankier.pl napisała pracownica PKO BP, wskazując,…

Kup teraz, zapłać później. Po trzech miesiącach Citi da Ci najnowszego Apple Watcha

Kup teraz, zapłać później. Po trzech miesiącach Citi da Ci najnowszego Apple Watcha

Nowy Apple Watch SE 3 to gadżet,…

mBank rozszerza cyfrową hipotekę. Nowy kredyt na mieszkanie z rynku wtórnego w kilkanaście minut

mBank rozszerza cyfrową hipotekę. Nowy kredyt na mieszkanie z rynku wtórnego w kilkanaście minut

Niespełna trzy miesiące po starcie cyfrowej hipoteki…

Raport: Liczba kont osobistych w bankach – III kwartał 2025 r.

Raport: Liczba kont osobistych w bankach – III kwartał 2025 r.

Rynek rachunków oszczędnościowo-rozliczeniowych w złotych po III…

Te banki mają najwięcej aktywnych użytkowników Blika. Dane po III kw. 25

Te banki mają najwięcej aktywnych użytkowników Blika. Dane po III kw. 25

Z zebranych danych bankowych wynika, że po…

Who is who

Artur Newecki

Artur Newecki

PR Manager, Getin Noble Bank Artur Newecki…

Anna Borowiec-Góra

Anna Borowiec-Góra

Członek Zarządu i Dyrektor Zarządzająca, MSLGROUP Financial…

Damian Ziąber

Damian Ziąber

Od ponad 20 lat zajmuje się komunikacją…

O tym mówią bankowcy

Ostatnie komentarze

avatar komentującego

Avo Men:

Żadna nowość. To samo Sobieraj zrobil w Aliorze… Tylko jak potem trzeba było …

wt., 18 lis 2025 (12:09) • UniCredit wywraca stolik. Wszystkie najważniejsze usługi za darmo i bez „gwiazdek”

avatar komentującego

Avo Men:

Bla bla … spadek Klientów Indywidualnych pominięty … …

niedz., 9 lis 2025 (22:50) • 696 mln zł zysku netto Grupy Kapitałowej BNP Paribas Bank Polska w III kw. 2025 r.

avatar komentującego

Maciej Kusznierewicz:

Cel inflacyjny RPP mieści się w przedziale 1,5-3,5 proc. (a nie 1-3 proc., …

czw., 9 paź 2025 (11:32) • Kredyty miały być tańsze od listopada, będą już teraz. Stopy procentowe w dół [komentarz]

avatar komentującego

PRNews_pl:

Przecież na PRNews.pl (co sama nazwa serwisu wskazuje) od jakichś 25 lat publikuję …

pt., 12 wrz 2025 (06:12) • Rzecznik generalny TSUE: WIBOR zgodny z prawem

avatar komentującego

Bart Ikswe:

No profesjonalna i rzetelna opinia...przedrukowana od Związku Banków Polskich 🤯 na dole artykułu …

pt., 12 wrz 2025 (06:07) • Rzecznik generalny TSUE: WIBOR zgodny z prawem

  • SMART Bankier
  • Kredyt konsolidacyjny
  • Pożyczki na raty
  • Konto firmowe
  • Kurs inwestowania
  • Kalkulator brutto netto
  • Kalkulator kredytu gotówkowego
  • Kalkulator zdolności kredytowej
  • Rozlicz najem w PIT-28
  • pit 37 online na pit.pl
  • Rozliczenie pit
  • Program pit
  • Pit 11
  • Promocje bankowe
  • Promocje Pekao S.A.
  • Promocje BNP Paribas
  • Promocje Citi Handlowy
  • Promocje Alior Bank
  • Promocje Santander Bank
  • Promocje PKO BP
  • Promocje Millenium
  • Promocje ING Bank Śląski
  • Promocje mBank
  • Promocje Velobank
  • Promocje Nest Bank
  • O nas
  • Kontakt
  • Reklama
  • Newsletter
  • Prześlij informację
  • RSS
  • zgarnijpremie.pl
Bonnier Business Polska Bankier.pl – Portal Finansowy – Rynki, Twoje finanse, Biznes PIT.pl -Podatki dla małych firm i osób fizycznych, rozliczenia roczne Systempartnerski.pl - system afiliacyjny Bankier.pl PRNews.pl - banki, karty, konta oraz marketing i public relations Mambiznes.pl - Pomysł na biznes, Własna firma, Biznes plan Dyskusja.biz - Blogi o biznesie, artykuły biznesowe Puls Biznesu pb.pl - rynek, akcje, spółka, przedsiębiorca, budżet Pulsmedycyny.pl - Portal lekarzy i pracowników służby zdrowia Pulsfarmacji.pl - Portal aptekarzy, techników i pracowników sektora farmaceutycznego
© 2008 − 2025 PRNews.pl. Korzystanie z portalu oznacza akceptację regulaminu. Informacja o cookies. Polityka prywatności

Bezpłatny newsletter PRNews.pl

  • PRNews.pl to najbardziej opiniotwórczy serwis w branży bankowej. Przekonaj się dlaczego!
  • Codziennie rano otrzymasz skrót najważniejszych informacji ze świata finansów
  • Dzięki temu będziesz zawsze wiedział o nowych produktach, promocjach i usługach bankowych, ubezpieczeniowych i inwestycyjnych
  • Aktualne wiadomości z prasy i z samych instytucji finansowych - zupełnie bezpłatnie, wprost na twoją skrzynkę mailową
Zapisz się na newsletter:

Dołącz już dziś do niemal 38 tys. odbiorców