PRNews.pl - banki, karty, konta oraz marketing i public relations

Najświeższe informacje z PRNews.pl w Twojej skrzynce!

Codziennie aktualne wiadomości ze świata finansów.

Zapisz się na nasz Newsletter ​i bądź na bieżąco z nowościami z branży!

  • Raporty
  • Instytucje
    • Aion Bank
    • Alior Bank
    • Bank BPS
    • Bank Millennium
    • Bank Ochrony Środowiska
    • Bank Pekao SA
    • Bank Pocztowy
    • Banki spółdzielcze
    • BGK
    • Biuro Informacji Kredytowej
    • BNP Paribas
    • Citi Handlowy
    • Compensa
    • Credit Agricole
    • Deutsche Bank
    • DNB
    • EuropAssistance
    • ING Bank Śląski
    • KIR
    • Klarna
    • Link4
    • Mastercard
    • mBank
    • Mondial Assistance
    • mPay
    • Nationale-Nederlanden
    • Nest Bank
    • PKO BP
    • PKO Leasing
    • Plus Bank
    • PolCard from Fiserv
    • Polski Standard Płatności
    • Pru
    • PZU
    • Raiffeisen Digital Bank
    • Revolut
    • Santander Bank Polska
    • Santander Consumer Bank
    • SGB
    • Standard Chartered Polska
    • Toyota Bank Polska
    • Trade Republic
    • UniCredit
    • VeloBank
    • Visa
    • Volkswagen Bank Oddział Polska
    • Warta
    • Zen.com
  • Produkty
    • Bankowość internetowa
    • Bankowość mobilna
    • Oszczędzanie
    • Bezpieczeństwo
    • Karty
    • Kredyty
    • Konta
    • Płatności mobilne
    • Ubezpieczenia
  • Analizy
  • Kariera w finansach
  • Szkolenia
  • Forum
  • Newsletter
PRNews.plWiadomościMarketing i PRW kierunku product placement…

W kierunku product placement…

Marketing i PR 15.07.2009 (08:02) artykuł nadesłany

W połowie maja jeden z domów mediowych ogłosił, że mimo bardziej optymistycznych zapowiedzi, w Polsce spada jednak wartość rynku reklamowego. Nakłady na reklamę w pierwszym kwartale 2009 roku zmniejszyły się o ponad 5 procent w porównaniu do tego samego okresu roku ubiegłego.

Z czego to wynika: z cięć w budżetach reklamowych spowodowanych szalejącym kryzysem, widmem tego kryzysu, a może rosnącą niechęcią konsumentów do reklamy jako takiej? Według działu badawczego innego domu mediowego, drastycznie rośnie nasz poziom niezadowolenia i niechęci do reklamy. Opracowano nawet Wskaźnik Irytacji Reklamą. Czyżby więc Polacy, delikatnie mówiąc, przestali ją (reklamę) „lubić”?

Co roku nasze postawy wobec reklamy bada Pentor (Pentor Research International). Pierwsze badania na ten temat zostały przeprowadzone w 1992 roku. Po początkowym entuzjazmie, nastąpił jego spadek, a następnie nasze nastawienie do reklamy przestało się wahać i utrzymywało się podobnym poziomie. W ostatnich latach nasila się natomiast negatywne nastawienie do reklamy – głównie telewizyjnej (choć obecnie pod względem budzenia irytacji podąża za nią bardzo szybko reklama internetowa).

Wyniki udowadniają, że zniechęcenie odbiorców reklamą stało się faktem. Jej społeczny wizerunek jest bardziej negatywny niż kiedykolwiek. Jednocześnie niewielu z nas deklaruje fascynację reklamą, czy po prostu w miarę pozytywnie ją odbiera – mówi Wiktor W. Kammer prezes zarządu Red Star Media Sp. z o.o. W najnowszym badaniu Pentora ponad połowa respondentów zgodziła się z twierdzeniami, że „wszystkie reklamy są takie same”, „reklama jest denerwująca i nieprzyjemna” oraz że „reklamy są jakby dla głupców”. Niewiele osób wierzy reklamie. Według opinii respondentów, ani nie przedstawia prawdziwych cech towarów, ani nie jest dobrym sposobem na to, żeby dowiedzieć się czegoś (w domyśle prawdziwego) o produkcie. Działania reklamowe uznawane są za manipulację – skłaniają do kupna niepotrzebnych produktów. Dodatkowo wzrosło postrzeganie reklamy jako jednej wielkiej „papki”, w której ciężko wyróżnić poszczególne składniki.

Na co głównie narzekają odbiorcy reklam? Reklamy nudzą i irytują  – to najczęściej można przeczytać na forach internetowych poświęconym mediom i reklamie. Szczególnie wysoki jest poziom irytacji. Reklamy „denerwują”, ponieważ są „za głośne”, „prymitywne”, „głupie”, „nachalne, „obrzydliwe”, „obrażające widza”, „nietrafione” i „bez sensu”. Co więcej, jest ich „zdecydowanie za dużo”. W tych przymiotnikach znajdziemy wszystkie grzechy polskiej reklamy. Osobną kwestia jest też fakt, że coraz bardziej denerwują nas też billboardy oraz reklamy internetowe.

Wróćmy jednak do reklamy telewizyjnej. Jest najbardziej inwazyjna z wszystkich jej form. Najjaskrawiej więc na jej przykładzie widać aktualne trendy, panujące zarówno wśród twórców, jak i odbiorców reklamy. Można sobie zrobić herbatę w czasie reklam, iść do kibelka, przedzwonić do kogoś, no ale niedługo będzie tak, że w czasie jednego bloku będzie można obejrzeć inny film – załamuje się princessofbabylon z forum Gazeta.pl. Z jednej strony twórcy tłumaczą się skutecznością obecnej formy reklamy, z drugiej jednak coraz więcej z nas, gdy tylko zaczyna się blok reklamowy, opuszcza pokój lub przełącza na inny kanał. Potwierdza to J23 – Rzeczywiście, te idiotyczne filmiki są strasznie denerwujące i często nie wiadomo nawet co tak naprawdę (anty)reklamują, wiadomo tylko, że trzeba jak najszybciej przełączyć się na inny kanał, albo wyłączyć telewizor. Chyba nie o to chodziło reklamodawcom.

Wydaje się, że alternatywą na drażniące widzów reklamy staje się w Polsce product placement. Jako niestandardowa forma promocji telewizyjnej zbiera bardziej pozytywne opinie niż reklama. Nie przeszkadza nawet fakt, że nieumiejętne lokowanie produktu razi widzów i często budzi ich śmiech. Zresztą oni sami widzą w product placement wartościowy substytut reklamy. (…) mnie taka reklama nie przeszkadza. W końcu lepsze to niż kolejny blok reklamowy przed serialem. Plusem kolejnym jest to, że sponsor dokłada się do serialu 🙂 Kasy z abonamentu troszkę mniej się od razu wydaje 🙂 – pisze Ka.mil na forum Media2.pl. Wtóruje mu Michalek84 – Jakby wrzucili więcej reklam do seriali to byłoby znacznie lepiej niż jest teraz z tymi 15 minutowi blokami reklamowymi.

Żeby lokowanie produktu budziło pozytywne lub przynajmniej neutralne emocje, musi być umiejętnie wykonane – przypomina Wiktor W. Kammer prezes firmy specjalizującej się miedzy innymi product placement. Co to znaczy? Czym musi charakteryzować się nieirytujące product placement? Najważniejszy jest sposób w jaki pojawi się na ekranie. Prezentacja danego produktu powinna subtelnie wpisywać się w fabułę – wyjaśnia Wiktor W. Kammer. Wtórują mu internauci – W sprawie product placement, to podzielam zdanie jednego z użytkowników – jeśli taka forma reklamy nie przeszkadza specjalnie w oglądaniu i nie ingeruje w fabułę, jest do zaakceptowania (użytkownik 809.8136). Widzowie nie lubią, gdy próbuje się traktować ich jak głupców. Rozumieją potrzebę producentów filmowych i telewizyjnych na zwiększanie budżetu dzięki kontraktom product placementowym. Jednak są wyczuleni na scenki kryptoreklamowe. (…) I mi to pasuje, jeżeli ta reklama nie jest za duża. Przeszkadza ć może mi specialnie kadrowanie tego przedmiotu, mówienie typu: Widziałeś jakie to cudo? Potrafi………. (TiM).

Co więcej, widzowie przynajmniej Ci dyskutujący w Internecie, przewidują, że product placement będzie się jeszcze rozwijać – zwłaszcza ten w polskich produkcjach serialowych – Product placement będzie coraz bardziej obecny w serialach nie tylko w TVN (Ice).

Jeszcze w styczniu 2008 badania Pentagonu wykazywały, że ¾ ekspozycji produktów w polskich produkcjach dotyczy marek fikcyjnych. Czas by reklamodawcy obudzili się i otworzyli na potencjał, który drzemie w product placement.  

W tekście zastosowano oryginalną pisownię przytoczonych wpisów na forach internetowych.

Anna Adamska
Źródło: Red Star Media sp. z o.o.

marketing 2009-07-15
Redakcja PRNews.pl
Tagi: marketing

Sprawdź także:

a 0 Santander Bank Polska planuje zmianę nazwy na Erste Bank Polska
23.12.2025 (18:00) – informacja prasowa

Santander Bank Polska planuje zmianę nazwy na Erste Bank Polska

Santander Bank Polska planuje zmienić nazwę na Erste Bank Polska oraz wprowadzić globalne logo Erste Group. Bank …

a 0 ING z nową kampanią skierowaną do przedstawicieli pokolenia Z
23.12.2025 (06:53) – informacja prasowa

ING z nową kampanią skierowaną do przedstawicieli pokolenia Z

ING Bank Śląski ruszył z kampanią skierowaną do przedstawicieli pokolenia Z, w której pokazuje jak ważne jest …

a 0 Podczas wyjazdów na święta wezwań z assistance jest o 30% więcej.
23.12.2025 (06:49) – informacja prasowa

Podczas wyjazdów na święta wezwań z assistance jest o 30% więcej.

Pierwsze opady śniegu co roku powodują ogromne utrudnienia dla kierowców. Opony niezmienione na zimowe w połączeniu …

a 0 Pekao finansuje kolejny projekt w elektroenergetyce, kredytuje Grupę ZE PAK
23.12.2025 (06:48) – informacja prasowa

Pekao finansuje kolejny projekt w elektroenergetyce, kredytuje Grupę ZE PAK

Bank Pekao S.A. uczestniczy w finansowaniu konsorcjalnym, w formule project finance, budowy bloku gazowo-parowego …

a 0 Rynek pożyczkowy w Polsce - listopad 2025. Dane potwierdzają rygorystyczną politykę zarządzania ryzykiem
23.12.2025 (06:47) – informacja prasowa

Rynek pożyczkowy w Polsce - listopad 2025. Dane potwierdzają rygorystyczną politykę zarządzania ryzykiem

Liczba udzielonych pożyczek w listopadzie wyniosła 0,41 mln szt., a ich średnia wartość to 4,460 zł – wynika z …

a 0 BOŚ w ramach konsorcjum udzielił kredytu dla zakładów PESA z Bydgoszczy
23.12.2025 (06:41) – informacja prasowa

BOŚ w ramach konsorcjum udzielił kredytu dla zakładów PESA z Bydgoszczy

Bank Ochrony Środowiska aktywnie włącza się w rozwój produkcji najnowszej generacji środków transportu publicznego …

PRNews.pl

Zobacz również

Czy w „nowym banku” da się złożyć reklamację? Czytelnik skarży się na Trade Republic

Czy w „nowym banku” da się złożyć reklamację? Czytelnik skarży się na Trade Republic

Czytelnik zwrócił uwagę redakcji na problem, który…

Revolut zostaje operatorem komórkowym. Ceny pakietów od 25 zł

Revolut zostaje operatorem komórkowym. Ceny pakietów od 25 zł

Revolut uruchamia w Polsce usługę „Mobile Plans”,…

„Alicja” wciąż nęka klientów PKO BP. Po latach spłaty dług wraca jak koszmar

„Alicja” wciąż nęka klientów PKO BP. Po latach spłaty dług wraca jak koszmar

Choć wydawało się, że głośne spory o…

Krzysztof Kolany i Wojciech Boczoń nagrodzeni w konkursie NBP

Krzysztof Kolany i Wojciech Boczoń nagrodzeni w konkursie NBP

Dwaj analitycy Bankier.pl – Krzysztof Kolany oraz…

BNP Paribas podnosi opłaty. Konto będzie darmowe, ale więcej zapłacicie za resztę operacji

BNP Paribas podnosi opłaty. Konto będzie darmowe, ale więcej zapłacicie za resztę operacji

Od 1 marca 2026 r. BNP Paribas…

O tym mówią bankowcy

Ostatnie komentarze

avatar komentującego

daria owocna:

Nie tylko oni mają problem ;) Jestem starsza, a też ciężko z kasą …

śr., 17 gru 2025 (14:38) • Jak Gen Z radzi sobie z dorosłością? 1/3 z nich już ma długi

avatar komentującego

MalmoMind:

Żadna nowość. To samo Sobieraj zrobil w Aliorze… Tylko jak potem trzeba było …

wt., 18 lis 2025 (12:09) • UniCredit wywraca stolik. Wszystkie najważniejsze usługi za darmo i bez „gwiazdek”

avatar komentującego

MalmoMind:

Bla bla … spadek Klientów Indywidualnych pominięty … …

niedz., 9 lis 2025 (22:50) • 696 mln zł zysku netto Grupy Kapitałowej BNP Paribas Bank Polska w III kw. 2025 r.

avatar komentującego

Maciej Kusznierewicz:

Cel inflacyjny RPP mieści się w przedziale 1,5-3,5 proc. (a nie 1-3 proc., …

czw., 9 paź 2025 (11:32) • Kredyty miały być tańsze od listopada, będą już teraz. Stopy procentowe w dół [komentarz]

avatar komentującego

PRNews_pl:

Przecież na PRNews.pl (co sama nazwa serwisu wskazuje) od jakichś 25 lat publikuję …

pt., 12 wrz 2025 (06:12) • Rzecznik generalny TSUE: WIBOR zgodny z prawem

  • SMART Bankier
  • Kredyt konsolidacyjny
  • Pożyczki na raty
  • Konto firmowe
  • Kurs inwestowania
  • Kalkulator brutto netto
  • Kalkulator kredytu gotówkowego
  • Kalkulator zdolności kredytowej
  • Rozlicz najem w PIT-28
  • pit 37 online na pit.pl
  • Rozliczenie pit
  • Program pit
  • Pit 11
  • Promocje bankowe
  • Promocje Pekao S.A.
  • Promocje BNP Paribas
  • Promocje Citi Handlowy
  • Promocje Alior Bank
  • Promocje Santander Bank
  • Promocje PKO BP
  • Promocje Millenium
  • Promocje ING Bank Śląski
  • Promocje mBank
  • Promocje Velobank
  • Promocje Nest Bank
  • O nas
  • Kontakt
  • Reklama
  • Newsletter
  • Prześlij informację
  • RSS
  • zgarnijpremie.pl
Bonnier Business Polska Bankier.pl – Portal Finansowy – Rynki, Twoje finanse, Biznes PIT.pl -Podatki dla małych firm i osób fizycznych, rozliczenia roczne Systempartnerski.pl - system afiliacyjny Bankier.pl PRNews.pl - banki, karty, konta oraz marketing i public relations Mambiznes.pl - Pomysł na biznes, Własna firma, Biznes plan Dyskusja.biz - Blogi o biznesie, artykuły biznesowe Puls Biznesu pb.pl - rynek, akcje, spółka, przedsiębiorca, budżet Pulsmedycyny.pl - Portal lekarzy i pracowników służby zdrowia Pulsfarmacji.pl - Portal aptekarzy, techników i pracowników sektora farmaceutycznego
© 2008 − 2025 PRNews.pl. Korzystanie z portalu oznacza akceptację regulaminu. Informacja o cookies. Polityka prywatności

Bezpłatny newsletter PRNews.pl

  • PRNews.pl to najbardziej opiniotwórczy serwis w branży bankowej. Przekonaj się dlaczego!
  • Codziennie rano otrzymasz skrót najważniejszych informacji ze świata finansów
  • Dzięki temu będziesz zawsze wiedział o nowych produktach, promocjach i usługach bankowych, ubezpieczeniowych i inwestycyjnych
  • Aktualne wiadomości z prasy i z samych instytucji finansowych - zupełnie bezpłatnie, wprost na twoją skrzynkę mailową
Zapisz się na newsletter:

Dołącz już dziś do niemal 38 tys. odbiorców