W czasie letnich wakacji wielu kierowców z pewnością będzie podróżować po Europie. Dzięki cennym wskazówkom podróżniczym opracowanym przez ekspertów KBC Autolease i belgijską firmę assistance VAB – jazda w upalne dni nie będzie stanowić żadnych problemów.
1. Słońce: przyjaciel i wróg
Wysokość temperatury w nagrzanym od słońca samochodzie jest często niedoceniana. VAB dokonało dokładnych pomiarów temperatury panującej we wnętrzu pojazdu, podczas gdy na zewnątrz oscylowała ona między 31° a 35°C. Zdarzyło się, że temperatura kierownicy osiągnęła 65°C. Z kolei temperatura deski rozdzielczej dochodziła nawet do 80°C. Temperatura wewnątrz pojazdu wzrosła do 55°C i rosła dalej.
Podróżując w upalne dni, można doświadczyć fizycznych różnych dolegliwości, często spowodowanych upałem i silnymi promieniami słońca.
DOLEGLIWOŚCI NA SKUTEK DZIAŁANIA SŁOŃCA:
• Odwodnienie (ze względu na zbyt dużo słońca)
• Zmęczenie, brak koncentracji
• Zawroty głowy, duszności, nudności
• Podwyższone tętno
• Ból głowy
• Skurcze mięśni
UPEWNIJ SIĘ, ŻE SAMOCHÓD WYTRACIŁ CIEPŁO, ZANIM RUSZYSZ
• Ustaw ochronę przeciwsłoneczną na przedniej szybie.
• Połóż ręcznik na desce rozdzielczej do absorbowania ciepła.
• Parkuj w cieniu, w miarę możliwości.
• Otwórz drzwi na dwie minuty. Włącz klimatyzację, ustaw ją na maksimum, aby usunąć nadmiar ciepła przed jazdą.
ZAPOBIEGANIE PRZEGRZANIU W TRASIE
• Ustaw klimatyzację o 5 stopni niżej od temperatury zewnętrznej, ale nie niżej niż 20 ° C.
• Upewnij się, że masz w samochodzie świeżą wodę i mokre chusteczki odświeżające.
• Unikaj jazdy podczas najgorętszych godzin w ciągu dnia (12:00 do 15:00 godz.)
• Upewnij się, że zapewniony jest maksymalny przepływ świeżego powietrza. Otwórz jedno z tylnich okien i uchyl trochę okno po stronie kierowcy.
ZAPOBIEGANIE SPADKOWI WYDAJNOŚCI KLIMATYZACJI
• Zmieniaj filtry wentylacyjne regularnie – zły stan filtrów może powodować alergie.
• Ponieważ wentylacja usuwa wilgoć z powietrza i ciała – pij wodę, aby zapobiec odwodnieniu.
• Jeśli nosisz soczewki kontaktowe, zwilżaj oczy regularnie.
• Bezpośrednia wentylacja powinna być skierowana na przednią szybę, a nie kierowcę czy pasażerów.
2. Jadąc nocą, nie przeceniaj swoich możliwości
Jeśli chcesz dostać się do miejsca docelowego w czasie sezonu turystycznego, jazda w nocy może mieć swoje zalety. Niemniej, VAB zaleca stosowanie środków ostrożności. Jeden na dwóch kierowców zwykle śpi krócej niż powinien. W związku z tym podejmuje niepotrzebne ryzyko. Prawie 20% wypadków w nocy spowodowanych jest zmęczeniem.
DLACZEGO LEPIEJ NIE JECHAĆ NOCĄ
• Ciemność, podczas jazdy nocą szybko zaczyna nużyć.
• Oślepiające światła nadjeżdżających z naprzeciwka pojazdów wymagają od ciebie wysokiej koncentracji.
• Dzieci często mają trudności z zasypianiem, a zatem są stałym źródłem rozpraszania uwagi.
• Jeśli pasażerowie zasną, zwiększa się wówczas ryzyko zapadnięcia w sen także kierowcy podczas nużącej nocnej jazdy.
• W nocy jest około trzy razy więcej wypadków niż w ciągu dnia.
Zatrzymaj się, jeśli rozpoznasz któryś z tych sygnałów:
• ciężkie powieki
• trudność z przypomnieniem sobie co się stało w ciągu ostatnich kilku kilometrów
• ziewanie
• zbaczasz w trakcie jazdy z drogi w lewo lub w prawo i szybko korygujesz kierunek
• nagle za bardzo zbliżyłeś się do pojazdu jadącego przed tobą
• zauważyłeś sygnalizację świetlną za późno lub ledwo co na czas
• masz tendencję do jazdy w kierunku nadjeżdżających pojazdów
• trudność ze skupieniem uwagi na obiektach oraz trudność z utrzymaniem otwartych powiek
• problemy z koncentracją
• kiwanie głową
JAK UNIKAĆ ZMĘCZENIA
Aby móc określić dla siebie prawidłowy rodzaj odpoczynku, najlepiej jest trzymać się normalnego wzorca snu i czuwania.
• Upewnij się, że wystarczająco odpoczniesz w noc przed wyjazdem.
• Nigdy nie jedź natychmiast po pracy bez odpowiedniego odpoczynku wcześniej.
• Weź pod uwagę swój zegar biologiczny. Zdaj sobie sprawę z własnych wzlotów i upadków, staraj się dostosować. Ruszaj w trasę, kiedy czujesz się wypoczęty i skoncentrowany.
• Jedz lekki posiłek i nie pij alkoholu.
• Nie zobowiązuj się do sztywnego czasu wyjazdu i przyjazdu. Pozwoli to na bezstresową jazdę i sprawi, że będzie ona przyjemna.
3. Lista kontrolna dla pasażerów i kierowcy
KIEROWCA
• Prawidłowa pozycja siedząca jest ważna: siedź możliwie prosto, zegnij lekko ręce i nogi pozostawiając stopy w prawidłowej odległości od pedałów. Prawidłowy poziom zagłówka: korona zagłówka powinna być na głowie.
• W pełni załadowany samochód reaguje inaczej niż podczas samotnej jazdy, droga hamowania wydłuża się. Dostosuj styl jazdy gdy droga się zmienia. Bądź bardziej ostrożny przy podejmowaniu zakrętów.
• Rób 20-minutową przerwę co 200 km lub raz na 2 godziny.
• W obszarach górskich hamuj silnikiem, aby oszczędzić hamulce. Najlepiej jest zjeżdżać ze szczytu na tym samym biegu, na którym wjeżdżałeś.
• Znajdź w Internecie przepisy ruchu odpowiednie dla każdego kraju, po którym podróżujesz.
DRUGI KIEROWCA LUB PASAŻER
• Rozmawiaj z kierowcą, aby jazda nie była dla niego nużąca.
• Sprawdź, czy masz prawidłową mapę na wypadek usterki GPS.
DZIECI
• Weź ulubione zabawki i komiksy dzieci, książki, muzykę i DVD (jeśli masz odtwarzacz w samochodzie).
• Zainstaluj ekrany chroniące przed słońcem na bocznych oknach.
BAGAŻ
• Nie pozostawiaj bagażu bez odpowiedniego zabezpieczenia. W razie wypadku jest to bardzo niebezpieczne.
• Rozłóż bagaże w miarę równomiernie w samochodzie. Te o najcięższej wadze powinny być umieszczone na osi.
• Korzystaj z zamykanego bagażnika dachowego przestrzegaj zaleceń i ograniczeń producenta .
• Miękkie torby podróżne są wygodniejsze w pakowaniu niż twarde.
AUTO
• Sprawdź dokładnie pojazd przed wakacjami, najlepiej na miesiąc przed wyjazdem. Większość warsztatów oferuje przeglądy wakacyjne, gdzie szczególną uwagę poświęca się badaniu poziomu oleju, opon, świateł, hamulców i czyszczeniu wentylacji.
• Sprawdź ciśnienie w oponach, także w kole zapasowym.
• Jeśli masz koło awaryjne (dojazdowe) lub wypełniacze zamiast zwykłej opony zapasowej, to pamiętaj, że jest to tylko rozwiązanie tymczasowe, dla ograniczonej liczby kilometrów przy małej prędkości.
• Weź ze sobą zapasowy komplet żarówek i bezpieczników. W niektórych krajach są one obowiązkowe.
• Należy także wziąć zapasowy klucz, od którego uzależnione jest działanie większości elektroniki w samochodzie.
4. Najlepszy czas wyjazdu i kalendarz natężenia ruchu
W miesiącach wakacyjnych, największy ruch ma miejsce w weekendy, szczególnie w połowie i na koniec lipca oraz sierpnia .
Według policyjnych statystyk, w Europie, najbardziej niebezpieczny weekend jest od 30 lipca do 3 sierpnia, wtedy też wielu turystów rusza na europejskie drogi. Nie lekceważ także kolejnych tygodni. Południowe kraje, jak Hiszpania i Włochy, także mają swoje święta w sierpniu.
Jak uniknąć największych utrudnień w Europie w ruchliwe weekendy:
• W piątek: wyjazd po 9:00 godzinie oznacza około 6 godzin jazdy bez utrudnienia
• W sobotę: wyjazd po 13:00 oznacza jazdę bez utrudnienia
• W niedzielę: możesz jeździć cały dzień bez utrudnienia.
• Najlepiej, aby wrócić do kraju w piątek lub niedzielę rano.
• Wracając, uwzględnij spowolniony ruch na złej jakości drogach po wjeździe na teren Polski
5. Ruch za granicą
W Europie nie ma jeszcze ujednoliconych przepisów ruchu drogowego. Możesz znaleźć inne przepisy ruchu drogowego w odniesieniu do każdego kraju w internecie.
6. Nalepki, opłaty drogowe w Europie
Jest coraz więcej miejsc w Europie, gdzie trzeba uiścić opłatę drogową by móc jechać dalej. Czasami płaci się na miejscu w celu wykorzystania biletu tylko na odcinku autostrady, tunelu lub mostu, na przykład, we Francji.
Źródło: KBC Autolease