Bank Pekao S.A. zaraportował po pierwszym półroczu 2018 wzrost skonsolidowanego zysku netto 2,9% r/r do 932,1 mln zł (7,3% r/r po wyłączeniu kosztów jednorazowych). Realizacja strategii umożliwiła poprawę o +6,6% zysku operacyjnego brutto. Poprawa zysku operacyjnego odzwierciedla wzrost o +5,8% r/r przychodów operacyjnych. Bank pokazał poprawę kluczowych wskaźników rentowności tj. marży odsetkowej o 5pb do 2,82%, wzrost wskaźnika ROE do 8,2% o +24 bp r/r. i poprawę pozycji kosztów do dochodów o 42pb do 45,1% po wyłączeniu kosztów jednorazowych.
W pierwszym półroczu 2018 r. bank kolejny raz osiągnął dwucyfrowy poziom wzrostu portfela kluczowych kredytów detalicznych, których wolumen w ujęciu rocznym wzrósł o +14,1% do 61,3 mld zł przy zachowaniu dyscypliny cenowej. Bank osiągnął najwyższy w historii wynik w sprzedaży kredytów hipotecznych, udzielając kredytów na kwotę blisko 5,3 mld zł, dynamika nowych kredytów utrzymała się na poziomie dwucyfrowym +10,2% w ujęciu rocznym, co przełożyło się na udziały rynkowe w nowej sprzedaży na poziomie ponad 20% i utrzymanie silnej pozycji drugiego kredytodawcy hipotecznego w Polsce. Bank zwiększył penetrację ubezpieczeń dla sprzedawanych kredytów hipotecznych poprawiając swoją pozycję w segmencie bancassurance. W czerwcu ponad 40% klientów zdecydowało się na zakup ubezpieczenia CPI do kredytu hipotecznego w Banku w porównaniu do 9% w analogicznym okresie roku ubiegłego.
Czerwiec był rekordowym miesiącem pod względem sprzedaży Kont Przekorzystnych, Bank otworzył ich ponad 32 tys. W I półroczu 2018 roku bank otworzył 152 tys. nowych rachunków ROR, tj. o 32% więcej w porównaniu do I półrocza 2017 roku. W drugim półroczu przewidywane jest dalsze zwiększenie sprzedaży dzięki atrakcyjnej ofercie kont oszczędnościowych, konkurencyjnej ofercie dla młodych klientów i dedykowanej ofercie dla obywateli Ukrainy oraz ofercie dla klientów zamożnych z nowym pakietem Świat Premium. Pozytywne trendy odnotowano również w obszarze produktów inwestycyjnych, gdzie sprzedaż netto po I półroczu była 2,7x wyższa niż w analogicznym okresie poprzedniego roku
Drugi kwartał 2018 roku to czas dużych zmian w aplikacji PeoPay. Aplikacja mobilna Banku Pekao S.A. została wzbogacona o kody Blik oraz możliwość dodawania wirtualnej karty do Apple Pay. To ostatnie rozwiązanie jest unikalne na polskim rynku. Do PeoPay został dodany również wirtualny kantor wymiany walut, a sama aplikacja dostępna jest także w języku ukraińskim. Bank kontynuował wzrost liczby aktywnych użytkowników bankowości mobilnej w tempie +44% r/r. Na koniec czerwca Pekao posiada 1 126 tys., aktywnych użytkowników bankowości mobilnej. Pekao może pochwalić się największą liczbą klientów płacących smartfonami zbliżeniowo, w porównaniu do analogicznego okresu ubiegłego roku liczba ta wzrosła o +38%, do 336 tys. Bank sukcesywnie zwiększa penetrację produktów kredytowych w bankowości mobilnej. W I półroczu 2018 roku Bank udzielił w ramach procesu „na klik” o +50% więcej pożyczek w porównaniu do I półrocza 2017 roku, blisko co trzecia pożyczka udzielona została w tym procesie.
Program cyfrowej transformacji bankowości detalicznej to 70 zaawansowanych technologicznie inicjatyw, których celem jest rozwój sprzedaży i pozycja lidera jakości w kanałach zdalnych, dzięki wdrażaniu najnowocześniejszych usług cyfrowych i nowoczesnych metod płatności. Na uwagę zasługuje wdrożony front-end omnichannel dla różnych kanałów dzięki któremu możliwe jest otwarcie ROR w ciągu 10 minut wraz z szeroką paletą produktów ( konto oszczędnościowe, karta wielowalutowa, konto walutowe, bankowość mobilna PeoPay) w pełni cyfrowym procesie.
Pekao konsekwentnie realizuję strategię dla bankowości korporacyjnej. Dochody z działalności komercyjnej rosły o 8,6% r/r przy selektywnej alokacji wolumenu kredytowego (wzrost 3,3% r/r) zorientowanego na dynamiczny wzrost w perspektywicznym segmencie MID (wzrost o 11,5% r/r). Segment konsekwentnie realizuje strategię uproduktowienia klientów korporacyjnych, dzięki rozbudowanej ofercie oraz silnym relacjom z klientami. Przekłada się to m.in. na dynamiczny wzrost w leasingu oraz factoringu o ~18% r/r i po raz kolejny wiodącej roli w najważniejszych transakcjach na rynku kapitałowym w Polsce.
Utworzenie dedykowanego Pionu MŚP przynosi wymierne efekty biznesowe. Przychody z tego segmentu klientów wzrosły o +14,1% r/r do 231 mln zł. Sprzedaż produktów kredytowych wzrosła o 17,0% r/r, z czego dzięki zwiększeniu uproduktowienia klientów, wartość sprzedaży produktów leasingowych wzrosła o 48,6%.
W I półroczu 2018 roku w Bankowości Prywatnej kontynuowano działania ukierunkowane na akwizycję nowych klientów oraz optymalizację w zakresie zarządzania aktywami. W efekcie tych działań blisko 170 nowych klientów objętych zostało obsługą w ramach Bankowości Prywatnej, a wartość nabycia produktów inwestycyjnych wyniosła około 700 mln zł.
Źródło: Bank Pekao